Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAD styr äggproduktionen?  (läst 11520 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
Re:VAD styr äggproduktionen?
« Svar #40 skrivet: 26 sep-05 kl 22:59 »
Är det riktigt skitkallt länge hänger jag in en värmelampa över vattnet nattetid.

Titta gärna på mina fina Kindahöns på min hemsida  ;)

Anna
« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 23:00 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #41 skrivet: 26 sep-05 kl 23:09 »
Tycker ni att det är bättre som industrihönsen lever med ljusprogrsm och värme så att de inte vilar/ruggar en gång per år och värper ihjäl sej.
Nej det är definitvivt inte det som jag försvarar men att de skulle göra det för att de får må bra och slipper frysa, det köper jag inte. Min äldsta höna är 13 ½ år gammal och värper fortfarande ett och annat ägg och dessa är t.o.m. befruktade, så driver dem till döds gör jag definitivt inte!

Citera
Jag tycker nog att det känns bättre med höns som vilar under vintern.
Och som Charlotte skrev så är det ju inte beckmörkt och svin kallt dygnet runt ens på vintern.
Vilar gör de även om de slipper frysa, skillnaden är bara att de då är i betydligt bättre kondition då ruggningen är över och orkar värpa snabbare igen.
Citera
Har ni inte följt med i de senaste vet.rönen för de flesta djurslagen att de flesta mår bäst av att bo i oisolerade utrymmen.
 Dvs kallt på vintern, MEN torrt och dragfritt, jag förstår inte var en del av er får ifrån att det automatiskt blir "snuskigt" och fuktigt bara för att det är kallt
Vilka källhänvisningar har du att referera till där?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

AndersT

« Svar #42 skrivet: 26 sep-05 kl 23:13 »
Läst en del inlägg i detta ämnet och det verkar som "tråden" har försvunnit.... Lägger iallafall in mina erfarenheter om frågan och övriga saker som dykt upp.
Ljus och kost påverkar äggproduktionen. Har man alltid en bra kost hos hönsen så går äggproduktionen ner när det blir mörkare..Öka antalet timmar med ljus så får du mer ägg! Men... olika raser värper olika mycket och fungerar olika! Själv har jag för närvarande mest stora höns, Brahma, som värper när dom själva vill, dvärghönsen värper nästan året om. Mina höns bor i ett isolerat hus, utan tillskottsvärme eller extraljus, öppnar deras dörrar även när det är -16,ställer in ljummet vatten på morgonen och nytt vatten när jag kommer hem från jobbet. När det är ljust och jag är hemma så får de springa runt fritt..,någon tas av rovfågel eller räv ibland, men de flesta klarar sig och mår bra, trots mörker och kyla under en del av året!
Problem med fukt i hönshuset har jag mest på sommaren, men då är hönsen ute för det mesta....
Höns är ett tåligt släkte, klarar av att anpassa sig till de flesta situationer, trivs bra så länge de får tillräckligt med mat, mår säkert bättre med värme i huset, men kan bli sjuka om de går ut..., om de mår bättre med mer ljus vet jag inte.., även om de värper fler ägg.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #43 skrivet: 26 sep-05 kl 23:26 »
mår säkert bättre med värme i huset, men kan bli sjuka om de går ut...,
Men om du tror på det du skriver att de mår bättre med värme i huset varför ger du då inte ger dem det?
Klart de kan bli sjuka, det kan alla men eftersom mina höns brukar bli väldigt gamla och ändå håller sig friska är det knappast någon större risk än för dem som bor i ett kallt hus.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Skytten

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 27 sep-05 kl 14:13 »
När fryser en fågel? En fågel har den förmågan att omsätta energi efter behov, mycket effektivare än ett däggdjur.
En fågel fryser i princip INTE ihjäl om den utsätts för kyla.
Den svälter ihjäl för att energin tar slut. Således äter de mycket mer när det är kallt, och det är billigare att värma hönshuset än att ge dom mycket mat, och så värper de inte när de behöver maten till annat. En ev extremavel kan frambringa sorter som fryser sönder kammar redan vid -10, men normalt blir det precis under fryspunkten i ett bra hönshus även om det är rejält kallt ute.

Jag menar att det ABSOLUT inte är plågsamt för hönsen att man inte eldar till dem, om de har ett hyggligt hönshus, utan fukt och drag. Snarare är det värre att skapa ett säsongsfritt klimat, med ljus och värme, så att de får aldeles för mycket av värpsäsong. Lever man på äggen, kanske det är frestande.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #45 skrivet: 27 sep-05 kl 14:34 »
Snarare är det värre att skapa ett säsongsfritt klimat, med ljus och värme, så att de får aldeles för mycket av värpsäsong. Lever man på äggen, kanske det är frestande.
Det håller jag helt med dig om men det tror jag inte hobbyhönsägare gör heller. Jag ger extra värme men däremot inte förlängda dagar med artificiellt ljus så hönsen drivs inte att värpa mer utan vilar ordentligt. De artificiella ljus jag ger är endast för att förstärka det befintliga dagsljuset så det lyset tänds ungefär samtidigt med soluppgången och slocknar före solen nedgång så hönsen får den naturliga skymningen och mörkret.
Största skillnaden är att de är i bättre kondition efter ruggningen så de behöver inte vila lika länge och att viloperioderna sprids ut på fler korta vilor under hela året istället för att alla vilar länge samtidigt på hösten/vintern.

Har kursverksamhet!

Skytten

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 27 sep-05 kl 14:44 »
Hönshus kan behöva ljus på vintern, om fönsterstorleken inte är tillräcklig, eller  om det är midvintermörker. De är inte ute då. Här i Skåne går hönsen gärna ut, vi har ju inte ens vinter varje år, och det är vanligtvis bara efter jul till en bit in i februari som det är kallt, och då vanligen nattetid, då de naturligtvis går in.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #47 skrivet: 27 sep-05 kl 15:18 »
Ja det är ju en väligt skillnad på vinter och vinter: Både temperaturer och mängd ljus beroende på var i landet man bor.

Har kursverksamhet!

Susanne

« Svar #48 skrivet: 01 okt-05 kl 11:22 »
Ja, ENORM skillnad! I min ände av landet har vi vinter åtta månader om året, enligt den meterologiska defenitionen, medan motsatta delen av landet bara har vinter en månad! Det säger sig självt att det ställer helt olika krav på hönshållningen. Medan de säkert kan gå ute året runt i Skåne, och säkerligen klarar sig utan både tillskottsvärme och ljust, så är innevistelse, tillskottsljus och värme ett krav i min ände, om man vill att hönsen ska överleva den kallaste delen av vinterperioden. Inte ens våra skogshöns som är anpassade efter kyla kutar omkring i full aktivitet om det är -20 och kallare. Nä, då sjunker de ned en bit i snön med kroppen, och bara det lilla är enormt energibesparande. Eller så kryper de ned i legor och har det gott och mysigt i snögrottarna, där temperaruten inte blir kallare än kring -5, även om det är -30 på utsidan.  

Dela detta:

* Inloggade just nu

1670 gäster, 1 användare
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser