Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAD styr äggproduktionen?  (läst 11482 gånger)

Vindarnas son

VAD styr äggproduktionen?
« skrivet: 17 sep-05 kl 10:34 »
Läste detta i en annan tråd och eftersom min fråga inte hörde till "#ämnet" så startade jag en ny tråd. :)

Man ska ju inte ha för varmt i hönshuset heller, för då driver man på hönsen med äggläggandet. Och en sak till man ska hålla i minnet är att just Hedemora är "gjord" för ett kallare klimat  ;).

Lycka till!
MVH Ia  :D  

Är det värmen som styr äggläggandet? Jag trodde att det var tillgången på ljus. Någon som har nåt att säga om det?

//Vindarnas son

Hönsmor

• Gäst
Re:VAD styr äggproduktionen?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-05 kl 10:58 »
Hej!

Det är nog både värme och ljus som driver dem att värpa.
Det är ju på sommaren som det läggs mest ägg för då ska ju hönsen föröka sig:-)
Och då är det ju både varmt och ljust....

john

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 sep-05 kl 18:54 »
Våra höns gick ner ganska mycket i produktivitet när det var som varmast i somras. Vi får ut mest av dom när vädret är "lagom".

Archibald

« Svar #3 skrivet: 21 sep-05 kl 15:42 »
vi har mellan 2-17 grader ute nu och det är bara En som lägger ägg för tillfället, av 9.
« Senast ändrad: 21 sep-05 kl 15:42 av Archibald »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 21 sep-05 kl 19:14 »
min höna värpte sina 7-8 första ägg och sen ingenting... är det för att hon börjar rugga nu?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Vindarnas son

« Svar #5 skrivet: 21 sep-05 kl 21:04 »
Min  värper "fullt"... men, jag tror vad det beror på vad man har för foder. Jag har struntat HELT i värp- / pull- / allfoder eller vad de nu kan kallas. Mina får endast hel säd, havre, råg, korn... plus matrester och allt gôttigt de kan hitta ute. På så sätt har jag tyckt mig få en mindre men regelbundnare värpning.
Jag räknar med att 10 hönor ger i snitt 6 ägg om dagen... hela året

Men, det beror naturligtvis på ljustillgången också (och värmen då anser ni ju) :-)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 23 sep-05 kl 15:42 »
Jag räknar med att 10 hönor ger i snitt 6 ägg om dagen... hela året
Nej det hoppas jag verkligen inte de gör! De måste vila ibland också. Hönor är inga maskiner utan individer.
Citera
Men, det beror naturligtvis på ljustillgången också (och värmen då anser ni ju) :-)
Nej jag håller inte med de andra där. Äggproduktionen styrs allra mest av ljustillgången och inte alls lika mycket av värmen. Däremot får de så dålig allmänkondition av kyla att de inte orkar värpa utan måste använda all kraft till att hålla värmen och försöka överleva.
Jag håller ca. 12 grader i mitt hönshus vintertid, men däremot har jag bara 8 timmars ljus därinne som enbart förstärker det befintliga dagsljuset och allav ilar och ruggar precis som de ska. Min äldsta höna är 13½ år och värper fortfarande lite så de drivs definitivt INTE till någon överdriven värpning av värmetillskottet!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

mumsmums

• -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
« Svar #7 skrivet: 23 sep-05 kl 16:02 »
Äggproduktionen styrs allra mest av ljustillgången och inte alls lika mycket av värmen.

Att ljus styr mest är väl självklart (hypofysen - om nu frågan var vad som styr MEST) men värme och proteinrik föda påverkar också värplusten. Kanske det är så att vi erfar olika med våra höns eftersom vi inte erbjuder exakt samma miljö? I den miljö jag erbjuder mina hönor vintertid, utan tilläggsljus och bara tilläggsvärme vid långa perioder av extrem kyla, har jag erfarit att temperaturen påverkar helt klart. Värmebölja ute i januari satte igång värpningen och efterföljande köldknäpp, trots solljus för första gången det året, gav ett adrupt slut på värpivern.
« Senast ändrad: 23 sep-05 kl 16:49 av Ann P »
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Susanne

« Svar #8 skrivet: 23 sep-05 kl 18:47 »
Mina höns påverkas inte av temperaturen ute vintertid. Men jag har ett termostatstyrt element till mina höns så även om temperaturen ute flackar mellan +5 ena dagen och -30 andra dagen så hålls innetemperaturen rätt så konstant. Den pendlar mellan några minus och några plus. Äggproduktionen kommer igång med solens återkomst (undantaget någon unghöna som kan börja tidigare), vare sig det blir någon blida före det eller inte.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 sep-05 kl 19:03 »
Det är ljus, och sakta längre och längre som maximerar äggproduktionen. Givetvis måste det vara tillräckligt med mat för att klämma det ena ägget efter det andra. Värmen ska INTE vara  hög, det ska vara som på våren.
Hybridhönor, liksom värper halft ihjäl sig, de får en förlängd säsong och de får sällan rugga och blir sedan kattmat.

Lanthöns kan man ge lite ljusterapi på nordliga breddgrader, det skadar inte alls. Eftersom  det inte är solljus, kan ett D-vitamintillskott behöva givas t.ex.  genom att komjölk ingår i kosten.

Finast bli ju äggen från mogna höns som har ruggat och värper på andra säsongen.

När hönsen vilar sig i vintermörkret, får man äta ägg doppade i vattenglas eller lägg dem i salt, de håller lätt till februari och bara kokas även ankägg blir fina saltade.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 25 sep-05 kl 19:06 »
Salt dvs saltlag
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 25 sep-05 kl 22:04 »
I den miljö jag erbjuder mina hönor vintertid, utan tilläggsljus och bara tilläggsvärme vid långa perioder av extrem kyla
Arna höns! Med den minimala ljustillgång uppe i norr måtte dina höns  om inte svälta ihjäl så i all fall  gå ner sig hemskt i allmänkondition vintertid - precis som många småfåglar gör om de inte får tillgång till tillräckligt många timmars dagsljus vilket medför att de inte hinner äta tillräckligt och så småningom svälter och/eller fryser ihjäl.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #12 skrivet: 25 sep-05 kl 22:06 »
Mina höns påverkas inte av temperaturen ute vintertid. Men jag har ett termostatstyrt element till mina höns så även om temperaturen ute flackar mellan +5 ena dagen och -30 andra dagen så hålls innetemperaturen rätt så konstant. Den pendlar mellan några minus och några plus. Äggproduktionen kommer igång med solens återkomst (undantaget någon unghöna som kan börja tidigare), vare sig det blir någon blida före det eller inte.
Ja precis så funkar det i mitt hönshus också, enda skillnaden är att jag håller lite varmare så det pendlar mellan +10 och +12 grader

Har kursverksamhet!

mumsmums

• -
« Svar #13 skrivet: 26 sep-05 kl 08:10 »
Arna höns! Med den minimala ljustillgång uppe i norr måtte dina höns  om inte svälta ihjäl så i all fall  gå ner sig hemskt i allmänkondition vintertid

:( Nej du, jag skulle inte ha valt utan tilläggsljus (eftersom lampor finns redan och jag haft så förr) om inte jag sett att hönsen under de 6,5 timmar som de äter får i sig tillräckligt. Vi hönsfolk är måna om våra höns även om inte alla gör exakt lika. Mina Åsbohöns är i mycket god kondition, har aldrig haft några förfrysningsskador, aldrig sjuka, trivs och har hullet på kroppen vintertid. Inte tror jag heller att lantrashöns fryser ihjäl vid max -8 grader vid golvet och några minus vid sittpinnarna. Jag undanber mig dina slutsatser om mina höns, tack!!!

« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 08:37 av Ann P »
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #14 skrivet: 26 sep-05 kl 11:03 »
- varför undanber du dig just mina åsikter och slutsatser? Jag som trodde detta var ett öppet forum avsett för fritt yttrande och diskussioner...

Bor inte du norr om polcirkeln? Där har ingen annan fullt dagsljus alls vintertid.

Har kursverksamhet!

mumsmums

• -
« Svar #15 skrivet: 26 sep-05 kl 11:36 »
Nej, jag bor söder om polcirkeln. Det är stor skillnad på dagsljuset vintertid mellan Kiruna och Luleå. I Kiruna kommer inte solen ovan horisonten på flera månader och detta läge har vi inte här vid kusten.

Jo, det är ett öppet forum men för den skull tycker jag INTE att du har rätt att dra sådana slutsatser om min hönshållning som du gör. Du vet ingenting om hur det är här! Känns som vi är tillbaka till ruta ett och därför vill jag att du respekterar mitt önskemål så att vi kan hålla diskussionerna på en bättre nivå än vi gjort tidigare.

Hönsmor

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 sep-05 kl 11:38 »
:( Nej du, jag skulle inte ha valt utan tilläggsljus (eftersom lampor finns redan och jag haft så förr) om inte jag sett att hönsen under de 6,5 timmar som de äter får i sig tillräckligt. Vi hönsfolk är måna om våra höns även om inte alla gör exakt lika. Mina Åsbohöns är i mycket god kondition, har aldrig haft några förfrysningsskador, aldrig sjuka, trivs och har hullet på kroppen vintertid. Inte tror jag heller att lantrashöns fryser ihjäl vid max -8 grader vid golvet och några minus vid sittpinnarna. Jag undanber mig dina slutsatser om mina höns, tack!!!

Vilken är anledningen till att du inte unnar dina höns lite ljus och värme? utan låter dem frysa i mörker hela vintern lång......

Och vilka är "vi hönsfolk"??

mumsmums

• -
« Svar #17 skrivet: 26 sep-05 kl 12:00 »
Suck, suck!

Med vi, menar jag alla som håller höns, som jag är övertygad om är mån om de djur man håller även om vi alla inte gör exakt lika.

Mina höns trivs och mår bra som jag skrev tidigare.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #18 skrivet: 26 sep-05 kl 12:07 »
Nej, jag bor söder om polcirkeln. Det är stor skillnad på dagsljuset vintertid mellan Kiruna och Luleå. I Kiruna kommer inte solen ovan horisonten på flera månader och detta läge har vi inte här vid kusten.

Jo, det är ett öppet forum men för den skull tycker jag INTE att du har rätt att dra sådana slutsatser om min hönshållning som du gör. Du vet ingenting om hur det är här! Känns som vi är tillbaka till ruta ett och därför vill jag att du respekterar mitt önskemål så att vi kan hålla diskussionerna på en bättre nivå än vi gjort tidigare.
Vill du inte ha kommentarer om din hönshållning ska du inte berätta om den.
Ok. Du bor söder om polcirkeln men du har i varje fall inte långt till den jämfört med vad jag har vilket medför att ni däruppe har betydligt kortare dagsljus med sämre ljusvärde mitt i vintern än vi har härnere i södra norrland. Här nere är det ändå inte tillräckligt med dagsljus inne utan vi måste ha lampan tänd även dagtid för att t.ex. kunna läsa. Menar du på fullt allvar ändå att ni har det ljusare där i norr än vi här nere under vintermånaderna?
« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 12:28 av Kicki »

Har kursverksamhet!

Hönsmor

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 sep-05 kl 13:12 »
Suck, suck!

Med vi, menar jag alla som håller höns, som jag är övertygad om är mån om de djur man håller även om vi alla inte gör exakt lika.

Mina höns trivs och mår bra som jag skrev tidigare.

Hhahha så du menar att alla som håller höns är måna om dem? tror du på det själv?
Jo jag tror oxå att dina höns mår bra på sommaren......
Men vad är själva anledningen till att du inte ger dem ljus och värme på vintern?

« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 13:13 av Hönsmor »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1355 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser