Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAD styr äggproduktionen?  (läst 11245 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
Re:VAD styr äggproduktionen?
« Svar #20 skrivet: 26 sep-05 kl 14:40 »
Jag har inte heller nån värme eller ljus till mina höns på vintern, nu bor jag ju ifs i Götaland men det kan bli kallt  och mörkt här nere oxå.
Jag ger dem ljummet vatten annars fryser det, men jag anser att mina höns mår bra iaf. Och de hinner äta.

Stå på dej Ann P, jag tror du vet bäst för dina höns :)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

mumsmums

• -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
« Svar #21 skrivet: 26 sep-05 kl 14:43 »
Vad skönt att höra Anna :-*
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Hönsmor

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 26 sep-05 kl 15:14 »
Men kan ni inte svara på VARFÖR? ni inte ger era höns värme och ljus på vintern.
Varför behövs det inte?

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 26 sep-05 kl 15:54 »
Höns som är lantras, dvs anpassade till klimatet, klarar kyla bra, mina höns har små isolerade hus, med rastgård där de är vintertid. Som kallast har det varit -16 grader, och det har inte visats sig att de farit illa, de är ute hela den ljusa tiden på dygnet  om det inte blåser eller regnar kraftigt.

En del prydnadshöns, med stora kammar kan nog få frostskador, och får hållas därefter. Någon här hade Åsbohöns, de är förmodligen världens tuffaste, kan inte tro att de inte klarar vårt vinterklimat i ett uthus.

Om jag bodde i trakter med helmörka vinterdagar, skulle jag nog ha lite ledljus, så det blir lättare att hitta käket.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Diabolique

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 26 sep-05 kl 17:14 »
"Prydnadsdjur" över huvud taget behöver väl mer omvårdnad än vanliga slit-och-släng-funktionsdjur kan jag tänka mig. ::)

Själv resonerar jag lite annorlunda iof...
Även om man har ett djur som inte ska ställas ut, så tycker jag att de ska få sådan omvårdnad att det mår bra. (Dvs slipper till exempel frysskador).
Det tycker jag gäller även om de överlever i värre förhållanden.

Det kan tyckas vara ett märkligt resonemang att det är ok att behandla levande varelser på vilket sätt som helst, med ursäkten att de överlever denna behandling. I så fall hade ju inte judarna det så farligt heller i konsentrationslägrena, i alla fall inte de som överlevde... Eller?

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #25 skrivet: 26 sep-05 kl 19:29 »
Höns som är lantras, dvs anpassade till klimatet, klarar kyla bra
Liknande tankar har man haft om människans behov och anpassningsförmåga ända tills nu. Människan har en mycket lång anpassningstid och ändå vet idag forskarna och arkeologerna idag att så tyvärr inte alls är fallet. Människans kroppsliga behov har inte förändrats genom årtusendena av anpassning så varför skulle hönsens ha gjort det somhar en avsevärt mycket kortare anpassningstid bakom sig. Om de får välja går de alltid till trädgårdens varmaste ställe, de ställer sig alltid i lä och de solbadar så fort de får en chans - skulle de göra det om de mådde så bra av kyla?!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #26 skrivet: 26 sep-05 kl 19:32 »
Jag har inte heller nån värme eller ljus till mina höns på vintern, nu bor jag ju ifs i Götaland men det kan bli kallt  och mörkt här nere oxå.
Jag ger dem ljummet vatten annars fryser det, men jag anser att mina höns mår bra iaf. Och de hinner äta.
Skulle du trivas med att bo i mörker och kyla? Har du mörkt hela tiden i ditt eget hem (du hinner ju också äta innan det blir elmörkt)? Tycker du det är mysigt då det är kallt och fuktigt inne? Gillar du fuktig imma  på fönstren? Mår din mage bra av iskallt vatten?
- Neej kunde väl gissa det,  men varför tycker du då dina djur ska ha det så?  :o
« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 19:37 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 26 sep-05 kl 20:08 »
Arma höns! Med den minimala ljustillgång uppe i norr måtte dina höns  om inte svälta ihjäl så i all fall  gå ner sig hemskt i allmänkondition vintertid.

Det är inte bara Ann som reagerat på den här sortens bemötanden när någon berättar om t ex sin djurskötsel.
  Jag tycker det är bra om både oerfarna och erfarna djurhållare vågar berätta om sina erfarenheter och metoder utan att känna sig rädda för att bli påhoppade.
Med en en ödmjukare inställning ( -jasså vad intressant, fungerar det bra?) så känner sig omgivningen bättre till mods och man kanske rent av lär sig något själv på kuppen...
Se gärna Marias tråd "Otrevlig ton" http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=57;action=display;threadid=4438  
 ;)  Petter

Diabolique

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 sep-05 kl 21:11 »
Det är inte bara Ann som reagerat på den här sortens bemötanden när någon berättar om t ex sin djurskötsel.
  Jag tycker det är bra om både oerfarna och erfarna djurhållare vågar berätta om sina erfarenheter och metoder utan att känna sig rädda för att bli påhoppade.
Med en en ödmjukare inställning ( -jasså vad intressant, fungerar det bra?) så känner sig omgivningen bättre till mods och man kanske rent av lär sig något själv på kuppen...
 ;)  Petter

Ja, jag kan hålla med om att tonen lätt blir hård när man har olika åsikter.
Och jag ber om ursäkt för min hårda ton...

Samtidigt är det faktiskt svårt att på ett ödmjukt sätt säga "jaha, vad fint att dina djur överlever utan ljus och värme" (om man inte tror att de mår bra bara för att de klarar livhanken).

Visst finns det djur som klarar vårt klimat bra.
Men varför inte ge tamdjuren lite bättre levnadsföhållanden?
Särskillt om man nu ändå har ett element och en glödlampa i hönshuset...
Är det av skälet att spara energi eller pengar?
Är det för att de blir härdade av det?

Det enda skälet jag har hört hittills är för att de överlever trots detta.
Jag håller helt enkelt inte med om att det är ett bra skäl (om det är det enda skälet).
Det vara bara det jag försökte säga.
Inte meningen att såra någon.

mumsmums

• -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
« Svar #29 skrivet: 26 sep-05 kl 21:26 »
"jaha, vad fint att dina djur överlever utan ljus och värme" (om man inte tror att de mår bra bara för att de klarar livhanken).

Det enda skälet jag har hört hittills är för att de överlever trots detta.
Jag håller helt enkelt inte med om att det är ett bra skäl (om det är det enda skälet).

Vad roligt  ;) att du säger din mening ;D men får jag föreslå att du läser inläggen en gång till. Är det inte ett fullgott skäl att man i sin hönshållning har så god omvårdnad och omsorg att hönorna trivs, mår bra, har ett gott hull och är frisk. Inte lever de utan ljus och värme heller! Även om det nu skulle bli -16, -20, -35 ute så känns det varmt och gott inne i hönshuset med ett par minus i huvudhöjd (men det är ju inte alltid det ens blir - i hönshuset under vintern :)). Jag tror nog att många med mig kan göra omsorgslistan mycket längre på alla de sätt man bryr sig om sina höns och värdesätter dem.

« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 21:44 av Ann P »
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Diabolique

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 26 sep-05 kl 21:49 »
Är det inte ett fullgott skäl att man i sin hönshållning har så god omvårdnad och omsorg att hönorna trivs, mår bra, har ett gott hull och är frisk. Inte lever de utan ljus och värme heller! Även om det nu skulle bli -16, -20, -35 ute så känns det varmt och gott inne i hönshuset med ett par minus i huvudhöjd (men det är ju inte alltid det ens blir - i hönshuset under vintern :)). Jag tror nog att många med mig kan göra omsorgslistan mycket längre på alla de sätt man bryr sig om sina höns och värdesätter dem.

Ja, jag tvivlar inte på att du vill dem det bästa!
Jag tyckte inte att det kom fram att det var "längre perioder av extrem kyla" utanför hönshuset som menades. På din hemsida tycker jag att hönsen ser friska och glada ut, så jag får väl lita på ditt ord.

Hönsmor

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 sep-05 kl 22:01 »
Vad roligt  ;) att du säger din mening ;D men får jag föreslå att du läser inläggen en gång till. Är det inte ett fullgott skäl att man i sin hönshållning har så god omvårdnad och omsorg att hönorna trivs, mår bra, har ett gott hull och är frisk. Inte lever de utan ljus och värme heller! Även om det nu skulle bli -16, -20, -35 ute så känns det varmt och gott inne i hönshuset med ett par minus i huvudhöjd (men det är ju inte alltid det ens blir - i hönshuset under vintern :)). Jag tror nog att många med mig kan göra omsorgslistan mycket längre på alla de sätt man bryr sig om sina höns och värdesätter dem.

Varför svara du inte på min fråga? av vilken anledning får de vara utan värme och ljus på vintern?

Känns det varmt och gott med  -8 ? som du skrev i ett tidigare inlägg.

Charlotte

• -
« Svar #32 skrivet: 26 sep-05 kl 22:11 »
 Jag undrar om alla tror att "utan tillskottsljus och värme" innebär att hönsen trevar sig fram i mörker (det blir faktiskt ljust på dagarna på vintern också ;)) och om det blir minus 8 grader vid golvet vid enstaka tillfällen i ett hönshus som är i Norrland, då kan man nog räkna med att det är ett välisolerat hönshus (som mitt, i sten ). Så bilden ni verkar måla upp för ert inre av stelfrusna hönor som aldrig ser dagens ljus, den stämmer nog inte riktigt....
 Och, Ja, i alla fall jag tycker det är varmt och gott vid minus 8 grader när jag har dunjacka på mig ;)
                    Mvh
                  Charlotte
« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 22:14 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hönsmor

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 26 sep-05 kl 22:15 »
Jag antar att du går  barfota då i -8 ?  med din dunjacka ;D

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 26 sep-05 kl 22:20 »
Tycker ni att det är bättre som industrihönsen lever med ljusprogrsm och värme så att de inte vilar/ruggar en gång per år och värper ihjäl sej.

Jag tycker nog att det känns bättre med höns som vilar under vintern.
Och som Charlotte skrev så är det ju inte beckmörkt och svin kallt dygnet runt ens på vintern.
Har ni inte följt med i de senaste vet.rönen för de flesta djurslagen att de flesta mår bäst av att bo i oisolerade utrymmen.
 Dvs kallt på vintern, MEN torrt och dragfritt, jag förstår inte var en del av er får ifrån att det automatiskt blir "snuskigt" och fuktigt bara för att det är kallt.....

Och du Kicki, nej mina höns får inte iskallt vatten , som jag skrev får de på vintern ljummet vatten. Och har fri tillgång till foder.

Anna

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 26 sep-05 kl 22:22 »
 Självklart! Man är väl en viking ;D
Men, jag vidhåller att jag är säker på att Anns hönor mår precis lika bra som era i uppvärmda hus. Det går nog åt lite mer mat bara. Om hönshuset är väl  isolerat så är det inte alls särskilt ofta det blir kallt. Ibland blir det alldeles vid noll eller kanske någon minusgrad hos mig och jag märker ingen skillnad på hönsen mot om det är plus. Dom står inte och huttrar eller stampar fötter...
 Vet ni att det inte är såå länge sedan man bestämt höll fast vid att tex mjölkkor MÅSTE ha varmt på vintern, nu går många av dem ute eller i kall lösdrift. Det samma gäller hästar, får, ja alla djur....Som härstammar från olika platser på jorden.
He He Anna Ho: Två själar samma tanke.
                       Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 22:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vindarnas son

« Svar #36 skrivet: 26 sep-05 kl 22:32 »
Oj som tråden for iväg... men intressant är det.

Mina höns får LITE tilläggsljus på vinter (och jag / vi bor i värmland). den praktiska nyttan av det är FRÄMST att jag får ägg under en längre tid! Hönsens kondition påverkas säkert av det (om man applicerar mänskliga tankar / känslor / värderingar) men de BEHÖVER det inte för att klara livhanken! Så är det.

Dessutom får de INGEN värme alls på vintern. Nackdelen med detta är att man måste byta vatten titt som tätt då det fryser snabbt kalla januari- och februaridagar.

Vad behöver djur och varför flyttar en del? Mat och vatten. Det är mycket enkelt. Papegojor klarar vintern fint TROTS att det inte finns snö i tropikerna. Dock är det sämre med födotillgången och friskt vatten så de dukar under snabbt pga det, INTE på grund av "kalltet"... utan allt det leder till. Livet är så mycket större.

Självklart upplevs -8 grader som varmt om det är -25 ute och visst, jag kan gå barfota i det om jag vill. men jag kan inte göra som gräsänderna och stå barfota i -80 grader... Vi är ju alla olika.

Att jag har det som jag har det beror på två saker. Det får inte blir för krångligt eller för dyrt. Det är mycket enkelt. I@ skrev ett jättefint svar på en foderfråga men om JAG skulle "tvingas" att ge mina höns den kosten så skulle jag sluta med höns, för det blir för jobbigt. Skulle jag ha värme i hönshuset skulle det bli för dyrt. jag lever för att få livet så billigt som möjligt. Andra har säkert andra möjligheter, men inte jag.

Kul att se alla tankar och värderingar. Helt klart är det ett ämne som berör djupt. :)
« Senast ändrad: 26 sep-05 kl 22:33 av Vindarnas son »

Hönsmor

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 sep-05 kl 22:36 »
Tycker ni att det är bättre som industrihönsen lever med ljusprogrsm och värme så att de inte vilar/ruggar en gång per år och värper ihjäl sej.

Jag tycker nog att det känns bättre med höns som vilar under vintern.
Och som Charlotte skrev så är det ju inte beckmörkt och svin kallt dygnet runt ens på vintern.
Har ni inte följt med i de senaste vet.rönen för de flesta djurslagen att de flesta mår bäst av att bo i oisolerade utrymmen.
 Dvs kallt på vintern, MEN torrt och dragfritt, jag förstår inte var en del av er får ifrån att det automatiskt blir "snuskigt" och fuktigt bara för att det är kallt.....

Och du Kicki, nej mina höns får inte iskallt vatten , som jag skrev får de på vintern ljummet vatten. Och har fri tillgång till foder.

Anna

Angående fukten så antar jag då att du har ett väl ventilerat hönshus?
Och att du byter ut vattnet flera gånger om dagen för det lär ju kallna väldigt fort?

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 26 sep-05 kl 22:42 »
Ja Hönsmor, rätt antaget..... ;)

Anna

Hönsmor

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 26 sep-05 kl 22:49 »
Vad bra... fast jag skulle nog tycka att det var värt att lägga några slantar på värme för att slippa byta vatten flera gånger om dagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser