Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvärmning i hönshus  (läst 18933 gånger)

piffpuffen

• Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #20 skrivet: 17 nov-05 kl 14:56 »
Kan någon förklara för mej vad "ip" står för när det gäller elgrejor?
Har insett att jag måste ha någon form av uppvärmning till mina stackars tuppar. Problemet är bara HUR? Dom ska få gå (till att börja med) i en av hästboxarna. Vore jättetrevligt att ha hela stallet frostfritt men tid (o pengar) gör att vi inte kan isolera det dennavintern. Hästarna går på lösdrift så dom är ju tyvärr inte inne och värmer upp stallet Är bara tre små kaniner och dom avger föga mycket värme. Så hur ska man få det "hyfsat" varm hos tuppenuparna? Kanske isolera bara boxen, men det känns som om det blir väldigt instängt. Dom kanske inte har anlag för cellskräck, men huga :-\
Förstår att hönor vill ha det uppvärmt,men kanske klara dom bara denna vintern med lite kallare. Fast rågan är ju HUR kallt dom klara det?
Vill inte gärna hitta ihjälfrusna tuppar en morgon*brr*

Hur har ni löst det med era hönor?
Kommer dom ut något på vintern?
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

Archibald

« Svar #21 skrivet: 17 nov-05 kl 15:21 »
ip är enf uktklassning, eller en klassning helt enkelt.
54 är spolsäkert 64 är doppsäkert ner till visst djup (brukar komradio vara nuförtiden)
i

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #22 skrivet: 17 nov-05 kl 15:34 »
Hönshus klassas som både fuktigt och dammigt = brandfarligt och behöver de högsta IP-klasserna
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Archibald

« Svar #23 skrivet: 17 nov-05 kl 20:35 »
nja, ip54 räcker nog, ingen som har tänkt sig att sänka hönshuset 1.5 meter under vatten antar jag.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #24 skrivet: 17 nov-05 kl 23:12 »
Nej det tror jag inte heller men det ska hålla att städa ordentligt, = rengöra med högtryckstvätt eller skura, och då blir det ordentligt blött.
« Senast ändrad: 17 nov-05 kl 23:12 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Anna.D

« Svar #25 skrivet: 20 nov-05 kl 08:59 »
Jag brukar ha värmelampor i mitt hönshus.Tycker faktiskt det är djurplågeri om man låter det bli för kallt i hönshusen så att kammarna fryser på tupparna.Jag brukar tänka på vad min farmor sa om djur skötslen förr.
-man hade inte råd att sköta dem bättre,många djur for illa.
Så det där med att man drar upp hur det var förr får man nog sortera efter sunt förnuft./Anna.D

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #26 skrivet: 21 nov-05 kl 09:34 »
"Förr" - ja hur var det egentligen då? JO, man hade hönsen inne i sina bostadshus, inte i något dragigt och kallt utrymmet i skymundan! Dock var det inte särskilt varmt ens i människohusen men avsikten var att ge dem så varmt som möjligt.

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 21 nov-05 kl 09:50 »
Det där var nog väldigt olika från gård till gård. Har också hört och läst om det där med hönsen i bostadshuset, men att man skulle haft dem så överallt har jag svårt att tänka mig.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

hönstanten

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 nov-05 kl 11:11 »
Det där var nog väldigt olika från gård till gård. Har också hört och läst om det där med hönsen i bostadshuset, men att man skulle haft dem så överallt har jag svårt att tänka mig.

Ett tips är att åka till skansen och besöka de gamla husen. Där kan du se de små båsen underst i skåpen de hade i köken där hönorna bodde under vintern.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #29 skrivet: 21 nov-05 kl 11:17 »
Efter många långa samtal med äldre vet jag att man på morgonen kunde ha ett tjockt islager på sitt tvättvatten i boningshuset också. Ofta var det varmare i fähuset p.g.a. antalet djur man hade och deras kroppsvärme. Jag vet gubbar som just därför flyttade ut en dragsäng i stallet på vintern. Dom hade helt enkelt inte råd (eller kanske lust?) att värma upp boningshuset.

Ytterligeheter och inget att sträva efter idag, ja visst. Men intressant i sammanhanget.
« Senast ändrad: 21 nov-05 kl 13:20 av Gruff »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #30 skrivet: 21 nov-05 kl 15:52 »
Ja det var inte bättreä n så någonstans då men de strävade i alla fall efter att ha sina djur lika varmt som de själva hade det. Hönsen var ju deras skattebetalning och en stor del av deras försörjning.

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 21 nov-05 kl 23:30 »
Har jobbat på Fredriksdals museum i en del år och sett gåsabänkar i stugan där gässen fick ruva på våren. Har dock bara sett hönsavbalkningar i stugor på bild. En tanke som jag haft är att det kanske inte var alla höns som fick vara inne. Kanske bara några yngre hönor som fick några extra korn för att man skulle få några vinterägg? Bara en tanke alltså, jag vet inte om det var så, men det var nog väldigt olika från gård till gård, det tror jag. Det fanns tider då man knappt hade ved och då var det nog kallt i stugorna, åtminstone på nätterna. Djuren håller ju uppe värmen, åtminstone om man har några kor i stallet. Sen är det ju ett tag sen (några tusen år sen) våra lantrashöns var vilda djungelhöns i Indien om vi vrider tillbaks evolutionsklockan, så en viss anpassning är ofrånkomlig på alla dessa generationer.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #32 skrivet: 22 nov-05 kl 08:21 »
Man har trott att människan utvecklats så mycket under tiotusentals år av evolution - anpassning, utveckling, modernisering och industrialisering -  och att hon anpassats till andra klimat, nya råvaror i kosten o.s.v. än de ursprungliga också men idag vet forskare, arkeologer och läkare att så inte har varit fallet. Människans näringsbehov är lika idag som för 50 000 år sedan och vi är näringsfysiologiskt fortfarande jägare/samlare. Bondesamhället startade för ca. 10 000 år sedan men människan började äta sädesprodukter redan för ca. 25 000 år sedan, det äldsta bageriet som hittats i Israel är 22 000 år gammalt, ändå är människokroppen fortfarande inte anpassad till det utan merparten av våra vanligaste sjukdomar beror på en närinsfysiologiskt felaktig kost med kolhydraterna som största bov.
Vi här i nordliga delen av världen är dessutom fortfarande beroende av förhållandevis hög värme, vilket vi tillgodoser med kläder och uppvärmda hus, för att må bra så inte ens på utsidan är våra kroppar särskilt förändrade trots 2,5 miljoner år av evolution och ca. 10 000 år som "nordbor". Våra biologiska behov fortfarande är anpassade efter Afrikas varma klimat = vår ursprungliga biotop.

- Varför skulle de ursprungligt tropiska djurens biologiska behov ha förändrats och anpassats så mycket mer på så mycket kortare tid? Några årtusenden är ju som en droppe i havet i detta perspektiv
« Senast ändrad: 22 nov-05 kl 09:58 av Kicki »

Har kursverksamhet!

Målle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 nov-05 kl 13:02 »
Våra biologiska behov fortfarande är anpassade efter Afrikas varma klimat = vår ursprungliga biotop.
Håller i stort sett med men lite har vi ju ändrats. När vi lämnade afrika var vi förmodligen svarta men nu har vi blivit vita och tål därmed sol sämre men kyla bättre.
Det var väl i samband med att vi lärde oss elden som vi gav oss iväg. Men vi hade det nog bättre där.
Ja, det var bättre förr. Ju förr desto bättre. :)

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 22 nov-05 kl 14:10 »
Kicki! Menar du att våra lantrasers anpassning skulle vara en myt?

Archibald

« Svar #35 skrivet: 22 nov-05 kl 15:16 »
per l>utvecklats och utvecklats...
anpassats kanske passar bättre, men det har tagit ett antal årtusenden.
men något har ju hänt då vi ursprungligen verkar komma från samma plats alla folken.
och alla ser ju inte likadana ut.
kan inte tänka mig att att de sorterade upp folk på olika platser i färger, ögon, hårfärg, fräknar m.m.  för 100 000 :-)

tror våra höns har anpassats en del de med.
se på andra djur, de har också anpassats, eller så har de klarat av det från början, eller så har de gett upp.

men åter till hönshusets uppvärmning
jag har haft termometer i hönshuset nu medans de varit där, som kallats har det varit 4.8, trots alla minusgrader ute, enda värmekälla de haft är en värmelampa som vaktlarna har haft och numera har hönsen en de med

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #36 skrivet: 22 nov-05 kl 16:11 »
Kicki! Menar du att våra lantrasers anpassning skulle vara en myt?
Ja det menar jag. Det omtalade dubbeldunet som hedemorahönsen har, som jag fick lära mig då jag började med rasen var något unikt för den rasen och ett bevis på att just den är mer anpassad och klimatiserad till vårt klimat än andra raser, är inte alls unikt för rasen och inte ens sant. Då jag kollade andra raser såg jag att detta återfinns på många andra raser. De stora laxfärgad faverolle och värphybriderna De Calp (både vita och bruna) jag hade på 1980-talet hade sådana dubbeldun och innan jag skrev detta inlägg gick jag ut och tittade på Linneas dvärghöns. Alla hennes raser har dubbeldun: Holländsk vithätta, nakenhalsade, dvärgcocchin, dvärgwyandotte och t.o.m. de spetiga och smala eng. moderna stridshönsen och dvärgleghorn.

Visst har hönsen, precis som vi, hundar, katter och andra levande varelser anpassats lite till de olika levnadsförhållandena - olika kroppsmodeller, olika färger och olika anletsdrag MEN de grundläggande behoven är fortfarande desamma.

Har kursverksamhet!

Farsan50

« Svar #37 skrivet: 22 nov-05 kl 16:21 »
Ja det menar jag. Det omtalade dubbeldunet som hedemorahönsen har, som jag fick lära mig då jag började med rasen var något unikt för den rasen och ett bevis på att just den är mer anpassad och klimatiserad till vårt klimat än andra raser, är inte alls unikt för rasen och inte ens sant. Då jag kollade andra raser såg jag att detta återfinns på många andra raser. De stora laxfärgad faverolle och värphybriderna De Calp (både vita och bruna) jag hade på 1980-talet hade sådana dubbeldun och innan jag skrev detta inlägg gick jag ut och tittade på Linneas dvärghöns. Alla hennes raser har dubbeldun: Holländsk vithätta, nakenhalsade, dvärgcocchin, dvärgwyandotte och t.o.m. de spetiga och smala eng. moderna stridshönsen och dvärgleghorn.

Visst har hönsen, precis som vi, hundar, katter och andra levande varelser anpassats lite till de olika levnadsförhållandena - olika kroppsmodeller, olika färger och olika anletsdrag MEN de grundläggande behoven är fortfarande desamma.

Vad är det för grundläggande behov du menar som inte har förändrats alls oavsett var vi bor? Är det människor eller höns du pratar om?
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Farsan50

« Svar #38 skrivet: 22 nov-05 kl 16:47 »
Man har trott att människan utvecklats så mycket under tiotusentals år av evolution - anpassning, utveckling, modernisering och industrialisering -  och att hon anpassats till andra klimat, nya råvaror i kosten o.s.v. än de ursprungliga också men idag vet forskare, arkeologer och läkare att så inte har varit fallet. Människans näringsbehov är lika idag som för 50 000 år sedan och vi är näringsfysiologiskt fortfarande jägare/samlare. Bondesamhället startade för ca. 10 000 år sedan men människan började äta sädesprodukter redan för ca. 25 000 år sedan, det äldsta bageriet som hittats i Israel är 22 000 år gammalt, ändå är människokroppen fortfarande inte anpassad till det utan merparten av våra vanligaste sjukdomar beror på en närinsfysiologiskt felaktig kost med kolhydraterna som största bov.
Vi här i nordliga delen av världen är dessutom fortfarande beroende av förhållandevis hög värme, vilket vi tillgodoser med kläder och uppvärmda hus, för att må bra så inte ens på utsidan är våra kroppar särskilt förändrade trots 2,5 miljoner år av evolution och ca. 10 000 år som "nordbor". Våra biologiska behov fortfarande är anpassade efter Afrikas varma klimat = vår ursprungliga biotop.

- Varför skulle de ursprungligt tropiska djurens biologiska behov ha förändrats och anpassats så mycket mer på så mycket kortare tid? Några årtusenden är ju som en droppe i havet i detta perspektiv

Menar du att ingenting har skett sedan djungellivet? Inget naturligt urval eller anpassning alls?
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #39 skrivet: 22 nov-05 kl 17:43 »
Menar du att ingenting har skett sedan djungellivet? Inget naturligt urval eller anpassning alls
Se mitt förra inlägg, längst ner  finns mitt svar på din fråga
Vad är det för grundläggande behov du menar som inte har förändrats alls oavsett var vi bor? Är det människor eller höns du pratar om?
Det gäller alla, både människor, höns, hundar, katter m.fl. Det är basbehoven - temperatur, mat och ljus

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare
läderfiffi, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser