Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvärmning i hönshus  (läst 18916 gånger)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:uppvärmning i hönshus
« Svar #60 skrivet: 28 nov-05 kl 12:00 »
Nu förstår jag åtminstone hur du tänker Kicki! Men är det inte snarare ett tecken på att hedemorahönsen är anpassningsbara än att de inte skulle vara anpassade? Om jag själv hade fått välja mellan att stanna inne i den goa stugvärmen och bli serverad kåldolmar med lingonsylt eller att slira ut i ett skånskt snöblaskväder med en minusgrad och snålblåst för att hugga ved och slakta grisen, så hade jag nog också stannat inne. Fast efter ett tag hade man väl tröttnat och gått ut ändå...
Hehe, jaha just det ja   ;) - och varför tror du att du som är människa väljer värmen då...
Om du ger en verkligt anpassad fågel, hund el. annan denna valmöjlighet blir valet ett helt annat - en ripa, tjäder, orre, slädhund, älg el. likn. De väljer kylan framför värmen därför att de är skapta för den.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #61 skrivet: 01 dec-05 kl 11:38 »
Eftersom du anmäler alla mina svar så de tas bort känns det egenligen meningslöst att svara dig, men jag gör ändå ett försök till. Jag repeterar mitt uttalande till Farsan50, som han inte anmälde och som därför fick stå kvar. "Jag rekommenderar dig och alla andra att läsa de böcker jag tipsade om i ett tidigare inlägg i denna tråd, skaffa egen kunskap istället för att tycka, döma och fördöma det jag påstår utifrån gängse vanor och gamla traditioner" - Läs facklitteraturen  Ann!

Man kan väl i alla fall konstatera att höns behöver en variationsrik bra föda

Haha, ja och vad är det då? Pellets? Är det varierad och naturlig föda? Vart växer i så fall pelletsbusken?
Citera
och ett hönshus där de varken fryser ihjäl (+andra skador/åkommor p.g.a köld, smuts och fukt) eller har en sådan värme att de inte går ut vid minusgrader.
Ja det är ju denna fråga tråden handlar om. Vilken temperatur är det, vilken är lagom? Varför tycker du det är fel om de ges en valmöjlighet och föredrar värmen framför kylan - Gör inte du det? Har du själv så kallt inne att du lika gärna kan vara ute? Är inte du i så fall anpassad?
Hunden är människans äldsta tamdjur - varför är inte den anpassad trots en mycket längre period av människonärhet om hönan är det?
Citera
Klart att raser som har hållits här oerhört länge har anpassats både till våra krav som vårt klimat.
Vilka källhänvisningar har du till detta påstående? Vilka experter (inte självutnämnda!) har påvisat detta faktum och i vilka avhandlingar har de redovisat detta?
Citera
Jag ser nog hellre att ripa, tjäder, orre, älg, varg osv är anpassade till miljö och klimat genom evolution istället för att de är skapta för kylan. Glöm inte att dessa djur vandrade in (på jakt efter föda) från betydligt varmare breddgrader efter sista istiden (liksom alla växter) och har genomgått en anpassning till miljön de också!
Nej det var just det de inte gjorde. De vandrade inte från så mycket varmare bredgrader alls utan levde vid kanten av och även en hel del på inlandsisen. De var från början anpassade och skapta för ett kallt klimat. Andra djurarter levde på isen och var redan då anpassade för den: isbjörnen, pingvinen m.fl. var redan från början var skapta för ett rent isklimat.
Citera
Jag är övertygad om att höns under 1000-tals år (på sin väg med människan mot norr) har anpassats genom ett naturligt urval (p.g.a förändrade klimatförhållanden, rovdjur och sjukdomar) men även att människan har påverkat. Framförallt tror jag att det gäller utgallring av mindre bra husdjur.
Läs facklitteraturen och tänk sedan efter istället för att bara godta och framföra gamla påståenden.
Citera
Man kan ju fråga sig hur direktimporterade djungelhöns skulle ha klarat sig under en normal hönsskötsel för 1000 eller 100 år sedan?
Vi diskuterar inte direktimporterade djur och jag har inte heller påstått att inte någon anpassning alls har skett. De höns som fanns här förr användes som skattbetalning och var det dyrbaraste som den fattiga allmogen ägde efersom de annars var tvungnas att lämna iväg andra husdjur eller sina barn som skattebetalning. På den tiden fanns inga pellets, inga flytande kemiska preparat, inga dragiga skitiga hönshus utan hönsen bodde inne i stugorna och åt säd + matrester. Det finns en hel del litteratur bevarad som visar vilken foderstat man rekommenderade t.ex. på 1700-talet. Har du läst den? Det har jag och är du seriöst intresserad kan jag berätta vad som stod i den.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #62 skrivet: 01 dec-05 kl 12:32 »
Titta på foderstaten på 1700-talet? Javisst, det är ju till den foderstaten som lanthönsen är anpassad till samt en möjlighet att söka föda ute i det fria.  :)
Vem har påstått att de inte ska ha möjlighet att söka föda ute, inte jag i alla fall,  men hur mycket föda finns det att söka ute vintertid?! Här finns det ingen och uppe hos dig ännu mindre.
Har du läst den gamla litteraturen?  Djurens utevistelse begränsades då till sommaren och man var väldigt mån om dem. Svara även gärna på mina andra frågor i förra inlägget angående källhänvisningar m.m.?

Har kursverksamhet!

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #63 skrivet: 02 dec-05 kl 09:25 »
Jag känner mig tvungen att agera tupp i hönshuset (jag syftar bara på tuppens ordningshållande roll) och låser denna tråd nu.
Ann P och Kicki: eftersom ni tydligen tjafsat i flera år så kanske ni gör klokast i att försöka undvika varandra. Åtminstone i det här hönshuset.

Vänliga hälsningar
Petter ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
Soffpotatis

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser