Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett skattesystem som passar för självhushållare  (läst 27466 gånger)

Mikael Perman

• Gäst
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #100 skrivet: 24 okt-05 kl 12:37 »

Hej Bo.
Jag påstod tidigare att du hade ett ekonomiskt system MOT självhushållning, inte FÖR det. Du lät påskina att det inte alls var på det sättet.

Men du påstår ju uppenbart att de som tjänar pengar, ska betala skatt i pengar.

Medan de som INTE tjänar pengar, ska få arbetsplikt gentemot samhället motsvarande TIDEN som en normalbeskattning utgör. Om man inte gör det, så får man tydligen inga medborgerliga rättigheter som normal sjukvård, eller liknande.

Dessutom har du använt förklenande omdömmen om de som vill arbeta för en långt driven självhushållning, som självklart medför en minskad handel.

Förnekar du detta? Eller ska jag citera dig mer?

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

För övrigt har du inte svarat på frågan om du anser dig totalt missförstådd och ensam, eller om det finns vissa politiker, partier eller ideologier som har en uppfattning motsvarande din.

Mikael Perman.

Mikael Perman

• Gäst
Häxjakt i forna tider.
« Svar #101 skrivet: 24 okt-05 kl 12:44 »

hej Bo.
Jag ska citera dig angende vittnesmål:
-"Samstämmiga vittnesmål från minderåriga kan vara trovärdiga nog för att påverka en försäkringspremie även om de väger lätt i en domstol. Detta ser jag som en fördel och du som ett problem."

Du anser alltså på FULLT ALLVAR att människors ekonomi ska påverkas genom att de får ökade kostnader för försäkringspremier, genom allmänna utsagor från mindreåriga?

Jamen då är ju saken klar. Du är inte MOT skolgårdsligister. Du är egentligen EN AV DEM och du jobbar envetet för att de ska få en UTMÄRKT inkomstkälla. Nämligen utpressning.

Alltså skolans ligister går samman och sprider rykten om snälla elever, om de inte får betalt. För försäkringsbolagen lyssnar på alla rykten som indikerar att någon har "attityd".

Allvarligt talat, du kan inte mena allvar med ditt förslag. I så fall är du mer korkad än vad jag trodde!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Historisk referens:
Läs Jan Guillous bok om häxförföljelserna och hur barnvittnen gaddade sig samman och faktiskt bedrev utpressning i ett samhälle som hade rättsprinciper som de du förespråkar.

Så får du ser hur det går i praktiken med ideer som dina.

Mikael Perman

Bo

Ett försäkringsbolag
« Svar #102 skrivet: 24 okt-05 kl 13:06 »
har rätt att beakta även minderårigas vittnesmål efter vad de bedöms vara värda. Som sagt går omdömeslösa försäkringsbolag i graven medan de mest omdömesgilla breder ut sig på de förras bekostnad. De redliga försäkringstagarna söker sig till de omdömesgilla och de oredliga letar efter de lättlurade.

Detta är rudimentär spelteori och ingenting för de helkorkade.

Jag rekommenderar starkt att du tipsar den i din bekantskapskrets som du menar vara skärptast om denna debatt och ber om hans synpunkter.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 24 okt-05 kl 13:54 »

Hej Bo.
Så kostnaderna för brottslighet är att betrakta som spelteori, nu också? Och självklart enligt din logik är det förstås helt OK att lura de mindre skärpta på pengar även för rättsväsendets funktion!

Det här blir ju bara mer och mer minnesvärt!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Och tydligen ska alltså försäkringsbolagen PÅ REN GISSNING avgöra om de ska sätta tilltro till rykten eller inte. På det ska de besluta om de ska höja någons premie eller inte.

Sedan ska den som får den höjda premien, och känner sig felbehandlad tydligen kunna BYTA försäkringsbolag. Hur ska då det nya försäkringsbolaget kunna sätta en rättvisande premie? Ren gissning, det också, eller får de information om vad som hänt tidigare från något håll? I så fall varifrån och på vilket sätt?

Och sedan ska alltså försäkringsbolagen BETALA UT pengar om det kommer sig att bli någon form av skadeståndskrav från något som blivit spottad på eller bemött med en hotfull attityd?

Ungefär hur mycket anser du att böterna blir för hotfull attityd? Alltså enligt exemplet du tagit upp på en skolgård, för att någon har varit kaxig och blivit ansedd som stor och påsättar-eftersökt av flickorna?

Och du Bo, hur ska du förhindra att ligisterna använder detta system som ett medel för utpressning? Det har du inte svarat på.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ja vi kan väl göra en gallup här på sidan, om vem som är mest skärpt. (inte skärptast!)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Har du beslutat att svara än på frågan om du anser dig vara helt ensam och missförstådd i hela världen, eller om dina ideer finns företrädda av några politiker, partier eller ideologier?

Mikael Perman

Bo

Jag störs av din gnälliga attityd
« Svar #104 skrivet: 24 okt-05 kl 14:47 »
Du har säkert kapacitet för en mera konstruktiv hållning som tillåter dig att se möjligheter och inte bara problem.

De olägenheter med vilseledande vittnesmål du drar upp till brottsförsäkringens nackdel skulle ju i samma mån belasta vilken som helst rättsordning som skulle gälla för barn.

Citat: Har du beslutat att svara än på frågan om du anser dig vara helt ensam och missförstådd i hela världen, eller om dina ideer finns företrädda av några politiker, partier eller ideologier?

Jag har allierade inom dig själv och hos alla andra i den mån de tillåter tankarna att vandra fritt. Vinnande argument har en tyngd som får dem att tränga in och sjunka till botten om man inte medvetet blockerar sig.
« Senast ändrad: 24 okt-05 kl 14:52 av Bo »

Bo

Du skall inte bära falskt vittnesbörd
« Svar #105 skrivet: 24 okt-05 kl 15:16 »
är nog det budet som kommer att överleva alla de andra.

Citat:

Jag påstod tidigare att du hade ett ekonomiskt system MOT självhushållning, inte FÖR det. Du lät påskina att det inte alls var på det sättet.

Men du påstår ju uppenbart att de som tjänar pengar, ska betala skatt i pengar.

Medan de som INTE tjänar pengar, ska få arbetsplikt gentemot samhället motsvarande TIDEN som en normalbeskattning utgör. Om man inte gör det, så får man tydligen inga medborgerliga rättigheter som normal sjukvård, eller liknande.

Svar: Har inte nämnt ordet arbetsplikt. Min tanke är att de som klarar sig själv på en låg inkomst bör man lämna ifred. Det är de som kräver försörjningsbidrag som bör få betala med en arbetsinsats som motsvarar den övriga skattskyldiga presterar. Inom det alternativrörelsen närstående miljöpartiet kan man däremot hitta idéer om obligatorisk samhällstjänst som jag finner stötande. Även på detta forum har jag sett sådana förslag med stank av röda kmerer.

Citat

Dessutom har du använt förklenande omdömmen om de som vill arbeta för en långt driven självhushållning, som självklart medför en minskad handel.

Svar: Jag syftade där särskilt på en anarkist som tyckte att det behövdes inga lagar eller skatter utan alla skulle leva i självstyrande små byar och odla kål och rovor och slippa handla med andra. - Eller något ditåt.

Bo

Därför
« Svar #106 skrivet: 24 okt-05 kl 16:28 »
Bo, du svarade inte på mina frågor..., dvs pratar hellre än bra.., vad har den här disk. att göra på alternativ????

att det behövs ett nytt skattesystem om självhushållningen sprider sig. När alla bygger sina egna hus, odlar sin egen mat och producerar sin egen energi, kommer det fortfarande att behövas en massa nödvändiga samhällsfunktioner som inte producerar sig själva.

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #107 skrivet: 24 okt-05 kl 18:09 »
verkligen allra sista kommentar ;)

Hittade tyvärr bara den tyska versionen, ger en översättning i anslutning :

Neulich sah ich ein Haus. Es brannte. Am Dache
Leckte die Flamme. Ich ging hinein und bemerkte
Daß noch Menschen drin waren. Ich trat in die Tür
und rief ihnen zu, daß Feuer im Dach sei, sie also
auffordernd schnell hinauszugehen. Aber die Leute
Schienen nicht eilig. Einer fragte mich
Während ihm schon die Hitze die Braue versengte
Wie es draußen denn sei, ob es auch nicht regne,
Ob nicht Wind gehe, ob da ein anderes Haus sei
Und so noch einiges. Ohne zu antworten,
Ging ich wieder hinaus. Diese, dachte ich,
Müssen verbrennen, bevor sie aufhören zu fragen.
Wirklich, Freunde, wem der Boden noch nicht
So heiß ist, daß er ihn lieber mit jedem andern
Vertauschte, als daß er dabliebe,
Dem habe ich nichts zu sagen. ...

(Bert Brecht; Gleichnis des Buddha vom brennenden Haus)

Nyligen såg jag ett hus. Det brann. Vid taket
Steg lågorna upp. Jag gick in och upptäckte
Att det fanns människor kvar. Jag steg fram till dörren
Och ropade till dem att taket hade fattad eld, och uppmuntrade dem
Att snabbt går ut. Men de hade inte bråttom
Någon av de frågade mig
Medan hettan redan brände bort hans ögonbryn
Hur det är där ute, om det inte regnar
Om det inte blåser för mycket, om det finns ett annat hus
Och mycket mer dylikt. Utan att svara
Gick jag ut. De, så tänkte jag,
Måste brinna, innan de slutar fråga.
Verkligen, mina vänner, vem som inte tycker
Marken den står på är för het, så att den helst
Byter den mot vilken annan som helst
Istället för att stannar kvar,
För den har jag inget att meddela…
(Bert Brecht; Buddhas liknelse om det brinnande huset)

... okej, jag är varken litterär eller språklig begåvad, men hoppas att meningen kommer fram.
Och du, Bo, vill inte bara veta, om det finns ett annat hus, utan också bestämmer, hur det ska se ut och vem som får bo var.

/droliver

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 24 okt-05 kl 20:46 »

Hej Bo.
Jag citerar dig:
-"De olägenheter med vilseledande vittnesmål du drar upp till brottsförsäkringens nackdel skulle ju i samma mån belasta vilken som helst rättsordning som skulle gälla för barn."

Skitsnack, helt enkelt. Av flera anledningar.

1. Försäkringsbolag är INTE en del av rättsordningen, det är vinstdrivande företag.
2. Rättsmål där barn är en del av vittnena är ovanligt, och används mycket sparsamt. I Bo-s värld blir det infört som en standardmetod vid ett stort antal fall.  Du avser också att använda det för bagatellartade förseelser.
3. Vittnesmål från barn är alltid tillsammans med vittnespsykologer till exempel vid sexualbrott. Och ett stort antal felaktigheter och felaktiga domar har BEVISLIGEN skett under senare år.
4. Man förlitar sig ALDRIG på kollektiva vittnesmål från barngrupper.

Men du har FORTFARANDE inte svarat på frågan HUR man ska kunna undvika att ligister gaddar sig samman och utövar utpressning mot andra. Du svarar fortfarande inte alls på det jag frågar om.

XXXXXXXXXXXXXXXXXX

Är du ensam och totalt missförstådd i hela världen, frågade jag också. Inte om du anser att någon håller med om delar av vad du säger.

Jag frågar efter konkreta, verkliga politiker som tycker liknande som du gör, jag frågade efter konkreta verkliga partier som har en snarlik syn på samhället som du. Jag frågade efter liknande IDEOLOGIER.

Jag kan UTÖKA frågan om det gör det lättare för dig.
Kan du räkna upp någon LITTERATUR, alltså någon bok/böcker eller annat skrivet material, som uttrycker liknande tankegångar som du?

Mikael Perman.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 24 okt-05 kl 21:01 »

Hej Bo.

Du påstår att jag ljuger om dig, när jag skriver att du vill ha arbetsplikt för de som inte tjänar pengar, FÖR ATT DE SKA FÅ sina medborgerliga rättigheter, som pension och sjukvård och utbildning. Märk väl min formulering av frågan! jag är tämligen säker på att du inte läst innantill, nämligen.

Är detta verkligen med sanningen överensstämmande, Bo?
Är det inte så att den SOM INTE begär sjukvård eller pension, eller barnbidrag eller utbildning, DENNE ska slippa att arbeta av med tid. DET är väl vad du påstår!

Medan den som till exempel lever med självförsörjning, kommer att avkrävas en arbetsinsats, för att få de medborgerliga RÄTTIGHETER som är FRIA idag?

Alltså kommer en självförsörjare i Bo-s värld, som blir sjuk, tvingas till arbete! och Den personen måste arbeta motsvarande tid som en normalinkomstagare får arbeta för att få ihop skatten.

Är det inte vad du påstår?!

Påstår du inte också att du tycker att detta ska INFÖRAS även om självförsörjande människor är en ytterst liten minoritet? Som inte medför någon reell skillnad i det stora? Är detta inte en del i din NOLLTOLERANS mot det du kallar snyltare?

Om vi tar denna del av det du kallar min falska vittnesbörd om dig först, så tar vi den andra sedan, när du svarat tillfredsställande på detta först!

Mikael Perman

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 24 okt-05 kl 21:08 »

Hej Bo.

Du störs av min gnälliga attityd, och tycker att jag har; citat:
-"Du har säkert kapacitet för en mera konstruktiv hållning som tillåter dig att se möjligheter och inte bara problem."

Svaret är enkelt på detta. Jag ÄR gnällig, det är liksom min grej att vara det.

För jag blir alltid gnällig och inte det minsta "konstruktiv" som du uttrycker det, när det gäller att införa systematiska, rutinartade  brott mot rättssäkerhet och mänskliga rättigheter.

Själv anser jag inte att det är "konstruktivt" att försämra rättssäkerheten eller de mänskliga rättigheterna.

Mikael Perman

Bo

Inget som faller ur ramen
« Svar #111 skrivet: 15 sep-08 kl 07:26 »
Du påstår att jag ljuger om dig, när jag skriver att du vill ha arbetsplikt för de som inte tjänar pengar, FÖR ATT DE SKA FÅ sina medborgerliga rättigheter, som pension och sjukvård och utbildning. Märk väl min formulering av frågan! jag är tämligen säker på att du inte läst innantill, nämligen.

Är detta verkligen med sanningen överensstämmande, Bo?
Är det inte så att den SOM INTE begär sjukvård eller pension, eller barnbidrag eller utbildning, DENNE ska slippa att arbeta av med tid. DET är väl vad du påstår!

Medan den som till exempel lever med självförsörjning, kommer att avkrävas en arbetsinsats, för att få de medborgerliga RÄTTIGHETER som är FRIA idag?

Alltså kommer en självförsörjare i Bo-s värld, som blir sjuk, tvingas till arbete! och Den personen måste arbeta motsvarande tid som en normalinkomstagare får arbeta för att få ihop skatten.

Arbetsplikt är slaveri men att arbeta i utbyte mot fördelar som man inte fått annars är ju vad vi alla håller på med.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #112 skrivet: 15 sep-08 kl 20:05 »
Måste bara skriva.. skummade igenom detta och vad är detta för trams?

Låt folk sköta sitt.. "dom s.ka. smiter, låt oss göra det".. finns en del som inte vill vara del av samhällets karuseller, skatter, avgifter och skit hit och dit.. utan sköta sig själv.. men nä.. då skall det komma skitstövlar rent ut sagt och sabba allt..

MAN SKA ARBETA FÖR STATEN.. skitsnack.. man skall arbeta för att man själv gillar det, hur detta arbete ser ut spelar mindre roll.. huvudsaken nån gör nåt.. och det innebär INTE att betala skatt nödvändigtvis.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Bo

Ja ja
« Svar #113 skrivet: 16 sep-08 kl 08:14 »
men vad menar du om mitt förslag till skattesystem för självhushållningssamhället?

Bo

« Svar #114 skrivet: 27 apr-09 kl 21:22 »
Kanske det finns nytillkomna debattörer som inte tagit del av denna lysande debatt. (d v s mina inlägg)

Bo

« Svar #115 skrivet: 24 okt-09 kl 13:29 »
Eftersom gamla trådar riskerar att raderas, vill jag rädda mina välformulerade inlägg och ge nytillkomna chans begrunda detta angelägna ämne

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Något ditåt ja
« Svar #116 skrivet: 26 okt-09 kl 19:25 »
Eller om man formulerar det så: En löntagare och en självhushållare som är lika kompetenta och lever på samma välståndsnivå bör rimligtvis bidra lika mycket till att hålla den skattefinansierade sektorn igång.

En löntagare jobbar fram till på höstkanten med att tjäna ihop 100 000 till skatten innan han sen får behålla resten själv och självhushållaren får jobba samma tid inom vård, skola, omsorg, kriminalvård, ordningsmakten eller försvaret.

Säkert är att man med denna ordning kunde få en bredare uppslutning för krav på lägre skattetryck.

Har inte kollat igenom hela tråden men det här tycker jag lutar åt de andra frågorna om penningpolitik vi diskuterat i alternativ  ekonomiforumet. Varför inte helt enkelt införa det amerikanska ekonomiska systemet (eller Greenbackssystemet som det också kallas) och därmed avskaffa all skatt helt och hållet? Det enda som behöver göras är att låta staten ta över makten att skapa pengar... sen kommer det finnas pengar för alla statens behov och resten av folket behöver bara betala ränta till staten på de lån de behöver vilket ju blir som idag fast utan skatt ovanpå och räntepengarna går till offentligheten istället för ner i fickorna på rika bankirer! Att hålla på och leta lösningar inom det befintliga systemet är meningslöst. Ett ponzischema är ett ponzischema och det kommer det att förbli så länge det inte byts ut.

http://www.ekonomiskreform.se/
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Bo

« Svar #117 skrivet: 27 okt-09 kl 10:14 »
Du gör klokt i att kolla tråden med allvar.

Lösningen att ersätta skatterna med sedelpressen faller på att man då lätt kan slippa bördan genom  att använda en bättre valuta för sina affärer.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #118 skrivet: 27 okt-09 kl 15:33 »
Lösningen att ersätta skatterna med sedelpressen faller på att man då lätt kan slippa bördan genom  att använda en bättre valuta för sina affärer.

Du formulerar dig lite luddigt där. Specificera.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Bo

« Svar #119 skrivet: 27 okt-09 kl 17:14 »
Galningarna i Zimbabwe trycker ju sedlar med allt högre siffror på för att betala löner till sina väpnade styrkor men de blir ju inget värda om folk kräver riktiga pengar för sina varor och tjänster.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser