Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Goji-bär  (läst 38657 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Goji-bär
« Svar #40 skrivet: 15 aug-10 kl 12:54 »
Hur stora de blir vet man inte riktigt, de är inte så testade i Sverige. Men i Limhamn växer några som enligt uppgift är upp emot 2 m höga, och lika breda...

Det finns minst två arter, med underarter och sorter, så det kan mycket väl vara olika arter på dina plantor.

De kan vara frostkänsliga, och alla sådana växter ska beskäras på våren, om de inte är blödare, vilket goji inte är. Beskär alltså till våren, så ser du också vad som ev blivit vinterskadat. Dessutom är det bra om man kan övervintra lite varmare, i kallförråd eller jordkällare tex, de första åren. Äldre plantor klarar vintern bättre. Men kan man inte det bör man täcka med granris och löv, men inte förrän kylan kommit, annars finns det risk att de möglar. Man kan gärna bygga någon sorts ställning som man täcker med tex plast eller plåt på toppen, så att de står torrt på vintern, och så att snön inte knäcker dem, men det är viktigt att det blir luftigt åt sidorna, så att de inte ruttnar. Och de ska gärna stå i en upphöjd bädd, eller på annat sätt så att det inte blir stående fukt kring dem på vintern.

Sniglar går tyvärr hårt åt gojiplantorna, här blev två nya krukor helt kalätna, men de har tagit sig igen, det är tåliga plantor, främst när de etablerat sig, men även som små. Men någorlunda snigelsäker placering är att rekommendera.

Jag är mycket intresserad att höra mer om hur människor lyckas med sina gojiplantor, hur de övervintrar, växer, blommar och ger bär på olika platser i landet, och hur de är placerade med avseende på vind, fukt, sol osv. Vi är några stycken som håller på att bygga upp en hemsida som ska fungera som kunskapsbank kring i första hand träd och buskar med ätlig frukt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Björn T

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 15 aug-10 kl 14:27 »
Planterade goji-frön i våras och de växte lite grann men blev sedan insektsangripna och jag hade inte mycket hopp över för dem. Men jag planterade iaf om dem i en större kruka och har haft dem ute sedan dess. Och det gillade de och växte som bara den. Nu till en fråga, har en planta som ser ut som min fina målning nedan. Funderar lite över hur jag ska göra med denna, binda upp med pinne eller kan man kanske gräva ner "huvudstammen" och få den att slå stamrötter som t.ex. vinbär, och sedan dela upp i flera plantor?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #42 skrivet: 15 aug-10 kl 14:31 »
Om du vill ha fler plantor så skulle jag göra avläggare av den, dvs skrapa bort lite bark på undersidan av grenen vid varje lodrät gren, och lägga jord över. Du ska ta bort bladen som kommer att hamna under jord, annars ruttnar de.

Goibär växer ganska utbrett, först när de blir äldre har de kraft att stå lite uppåt, men stöd är en god idé om man vill ha en mer upprätt planta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #43 skrivet: 02 apr-12 kl 09:16 »
Ingen som har gojisticklingar att sälja?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 02 apr-12 kl 10:02 »
Ingen som har gojisticklingar att sälja?
Det är ju alldeles för tidigt att ta sticklingar ännu. Men om någon månad kan jag nog ha rotade sticklingar att sälja.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 02 apr-12 kl 18:42 »
Det är ju alldeles för tidigt att ta sticklingar ännu. Men om någon månad kan jag nog ha rotade sticklingar att sälja.

jag är ute i god tid, vad bra! Jag vill gärna köpa/byta ngra sticklingar lite senare i vår! :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

tench

• -
    • Solrot
« Svar #46 skrivet: 02 apr-12 kl 18:50 »
Har ett gäng på balkongen. Dels en köpt sort Sweet Lifeberry, som ser kraftigare ut men får mjöldagg. De frösådda varianterna är betydligt friskare, men bara en 20 cm höga eller så. Jag har klippt tillbaks dem för att få rikare förgrening.
Kanske kan jag ta sticklingar när de är större.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 12 maj-12 kl 22:12 »
Har ni sticklingar nu så är jag intresserad av ngra!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #48 skrivet: 13 maj-12 kl 06:10 »
Fråga någon gång efter midsommar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

vicky-g

• Västmanland
« Svar #49 skrivet: 15 maj-12 kl 13:38 »
Mina sticklingar verkar ta sig, har dessutom några små frösådda plantor. Har fler plantor/sticklingar än jag behöver.

burte

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 12 jun-12 kl 20:27 »
Jag skulle gärna vilja prova att odla gojibär. Äter det varje dag till filen, spännande att man kan odla själv, jag visste inte det. Finns det någon som har fina sticklingar till försäljning?  :P

K@rin

• Närke
« Svar #51 skrivet: 10 jun-13 kl 22:29 »
Hade en planta i en lerkruka som frös antagligen för den var helt död. Har nu köpt en ny och försöker igen. Får nog ställa in den i garaget till vintern. Ni som tar sticklingar - sätter ni dem i vatten eller jord? eller är avläggare enda sättet?

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #52 skrivet: 11 jun-13 kl 19:16 »
Jag har inte vågat plantera ut på friland - har mina fortfarande i krukor. Står i skyddat läge i sydöst mot en vägg. Står ute på vintern (zon 2-3). Täcker krukan med en tjockt lager löv. Småplantorna står inne i kallväxthuset på vintern. I år har jag en planta som är 3 år, nu hoppas jag att det blir bär i år!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser