Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Goji-bär  (läst 38670 gånger)

signe

Goji-bär
« skrivet: 03 nov-08 kl 17:36 »
Är det någon som provat att odla gojibär (Lycium barbarum)? Går det i vårt klimat?

mistel

• -
SV: Goji-bär
« Svar #1 skrivet: 04 nov-08 kl 07:57 »
Får se efter vintern om de klarar vårt klimat mina plantor står just nu i mitt kallväxthus i krukor.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 20 nov-08 kl 20:08 »
var har du fått tag i plantor? köpt eller sått själv, och iså fall varifrån har du fått frön?

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 21 nov-08 kl 16:15 »
Jag petade ner de fröer som finns i bären i våras och de grodde ganska bra, bären finns ju överallt att köpa nu, t.o.m på ICA finns de här (de är dock bra mycket billigare att köpa i asiatiska butiker).

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 19:51 »
Hur fort gick det tills du fick en liten planta?
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

mistel

• -
« Svar #5 skrivet: 26 jan-09 kl 16:45 »
Det tog nog runt 1-2v innan fröerna grodde och då sådde jag på våren då det är mest gynnsamt för frögroning (naturliga ljuset är bättre etc.). Sådär jättemycket växte de inte men jag fick plantor på runt 25-30 till hösten, jag hade mina plantor ute under sommaren och de står nu i kallväxthuset. Tyvärr har växterna därinne inte fått något skyddande lager snö som jag brukar ge dem för vi har inte fått mer än möjligtvis lite vitt puder på marken

Krågedal

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 01 feb-09 kl 12:23 »
Hej. Jag har beställt Goji plantor ifrån Easyplant! Ska bli kul att se om de kan klara sig här, enligt reklamen ska de klara ner till -25grader!?
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

balans

« Svar #7 skrivet: 08 feb-09 kl 12:15 »
Hej!

Har försökt förstå hur det hänger ihop med Goji-bär. Dess latinska namn Lycium Barbarum är på svenska det som kallas Bocktörne och här växer den vilt. Men här anses den giftig. Det finns några olika arter av dem....men att en skulle vara giftig och den andra inte.
Den hör till potatisfamiljen, vars frukt ju är giftig.
Det finns Tibetansk Goiji (Himalaja)  och det finns Kinesisk Goji. Och när nu pengar har kommit in i bilden slåss dessa om vem som har det riktiga bäret. Vilket som är bäst. Stor forskning bakom "båda". Är det då så att det bara är olika "syskon" som utvecklats olika? Och att Bocktörne också är ett "syskon"? Varför skall vi då leta långt borta.............
Enligt forskare jag pratat med är det ingen som med säkerhet vet, ännu?

Inger

Torkade gojibär (bocktörne, bredbladig bocktörne)
Goji är det engelska namnet på bocktörne vars små bär används till juice eller torkade som snacks, i müsli, sallader m.m. Smaken påminner om aprikos. Torkade bär är lätt hårda och något sega.

Bocktörne är en lövfällande buske som kan bli upp till två meter hög. Bladen är grågröna, blommorna purpurfärgade och frukten är ett avlångt gulrött bär. Bocktörne är en urprungligen odlad art som ibland kan påträffas förvildad. Arten härstammar från bredbladig bocktörne.

Bredblad bocktörne (L. chinese) liknar i mycket den försvenskade varianten och benämns ofta med sitt engelska namn goji. Ursprunget är något osäkert men förekommer rikligt i Ningxia, Kina där den också odlas kommersiellt och exporteras till bl.a. Sverige.

Gojibär är bl.a. rika på antioxidanter och omega3 och därför populära inom hälsokostbranschen.

Gojibär och juice kan man hitta i hälsokostbutiker eller i väsorterade dagligvarubutiker. Förekommer även i form av pulver och tabletter.
0 recept med:  Torkade gojibär
Språk
Latin: Lycium barbarum, Lycium chinese

wolfberries, Duke of Argyll's tea tree, western snowberries, boxthorn, goji berries

Lycii berry, goji

goji frutto

Bocksdorn, Goji Beeren

goji

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 08 feb-09 kl 14:17 »
Hej!

Har försökt förstå hur det hänger ihop med Goji-bär. Dess latinska namn Lycium Barbarum är på svenska det som kallas Bocktörne och här växer den vilt. Men här anses den giftig. Det finns några olika arter av dem....men att en skulle vara giftig och den andra inte.
Den hör till potatisfamiljen, vars frukt ju är giftig.
Det finns Tibetansk Goiji (Himalaja)  och det finns Kinesisk Goji. Och när nu pengar har kommit in i bilden slåss dessa om vem som har det riktiga bäret. Vilket som är bäst. Stor forskning bakom "båda". Är det då så att det bara är olika "syskon" som utvecklats olika? Och att Bocktörne också är ett "syskon"? Varför skall vi då leta långt borta.............
Enligt forskare jag pratat med är det ingen som med säkerhet vet, ännu?
[...]

Men vad spännande. Goijibär har jag provsmakat, men att det finns en svensk variant - Bocktörne (Lycium Barbarum) - har jag aldrig hört talas om.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Norrland

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 08 feb-09 kl 14:42 »
Men vad spännande. Goijibär har jag provsmakat, men att det finns en svensk variant - Bocktörne (Lycium Barbarum) - har jag aldrig hört talas om.

Verkligen spännande!!!
Hade också kastat ett öga på easyplant gojibärplantor men vågade inte beställa....var kanske dumt av mig.....ser fram emot läsa mer om bären här och hur ni lyckades...
I tidningen LAND läste jag häromveckan nånting om torkade bär och deras ämnen....vad de är bra för o s v....fanns även gojibär med.....då väcktes mitt intresse igen...ska tänka över saken och läsa mera....

Tack för den här kloka tråden!!!  :D

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 feb-09 kl 16:58 »
Bocktörne har sitt ursprung i Asien, och den har odlats här, den man påträffar förvildad kan ha ett litet annorlunda utseende, och deras bär är inte giftiga, de är som Gojibär, om det en underart är tveksamt, bären är lika som bär, bladen kan skilja lite, förmodligen en anpassning.
Jag har kollat i Svensk Kulturväxtdatabas.
« Senast ändrad: 08 feb-09 kl 17:56 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 08 feb-09 kl 17:13 »
Tack Skytten för ditt informativa svar. Nu kanske jag kan bli bocktörnebärodlare också.  ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Norrland

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 08 feb-09 kl 17:20 »
Tackar skytten för svaret  :D
Intressant att veta....nu gäller det bara att hitta de...
Vet nån var de växer??? Kollade just http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/lyciu/lycibar.html men hittade inga uppgifter...ska fortsätta leta...

:D

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 feb-09 kl 18:02 »
Googlar ni hittar ni sidor och bloggar där man har recept och man äter  bocktörnebär, man kan ju maila och fråga om de odlar eller var de eventuellt kan finnas vilda.

Nu är det länge sedan vi odlade bären, och man hittade de första förvildade på 1800-talet, det skulle nog lnappast noterats om det inte var så att  det är mycket längre sen man odlade dem.

Odlade i Asien kan ju dessutom ha förädlats i senare tid, de lär bla ha mindre taggar, och kanske bär de mer.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 feb-09 kl 18:14 »
Bäret kommer från Lycium barbarum, eller Gou qi zi som är det kinesiska namnet för Chinese wolfberrry. Växten tillhör samma växtfamilj som potatis och tomat. Den ställer inga extrema krav för att växa och växer bla. på platser med temperaturer nedåt -26 grader. De odlas främst i den autonoma regionen Ningxia Hui, i den nordvästra delen av Kina. I Storbritannien växer den vilt framförallt i deras klassiska häckar. De som ibland gör det omöjligt att se det brittiska landskapet när man åker bil. Jag har försökt odla goji, men småplantorna har slutat som  kvällsmat för traktens sniglar. Men jag ska försöka igen. Så här gör man om man vill odla egna gojibär. De köpta goji bären läggs i blöt. Ett frö innehåller runt 20 frön. Dagen därpå klipper man upp frukterna och pillar ut fröna. Lägg fröna på tork på smörgåspapper eller hushållspapper. När de torkat är det bara att så. Använd med fördel jiffypots, och så ett frö i varje kruka. Inom några år är det fullt möjligt att du har egna fruktbärande gojiplantor. Annars går det att köpa gojiplantor här: http://www.mincil.de/cgi-bin/shopserver/shops/s000863/index.cgi?aktion=artikel&ps=4413&subid=4417. Kanske finns det gojiplantor i handelsträdgården snart? Så att alla kan odla sina egna hälsosamma bär.

Snott från:  http://blogg.aftonbladet.se/22101/perma/945566/   där det finns mer att läsa.

Det finns uppgifter om att de är giftiga, det är nys, en av dessa sidor skrev att alla grönsaker var giftiga tom sallad.

Jan lindgren

« Svar #15 skrivet: 08 feb-09 kl 18:16 »
Hej!
När det gäller ätliga växter så är det alltid enklast att börja läsa  www.pfaf.org  . En mycket bra site för oss som gillar lite udda ätliga växter.
MVH
Jan

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 feb-09 kl 18:48 »
Det är en ganska stor industri i Kina, nja de är så många så det behövs kanske.  Här är en film från odling och efterarbetning.
Språket är kinesiska, och är ni sämre än jag på det förstår ni inget, men filmen visar buskar och bär, hur de skördar och sedan tar hand om det fabriksmässigt.

Man kan se på frukten att det är en potatisväxt, liknar lite som blandning av spansk peppar och tomat.

Samma företags hemsida på engelska: http://www.zkgoji.com/English

K@rin

• Närke
« Svar #17 skrivet: 08 feb-09 kl 18:57 »
Vad spännande! Ska också beställa! efter dagens snöoväder är längtan till våren värre än någonsin!  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 08 feb-09 kl 19:14 »
Har funderat lite på varför det heter wolfberry, boxthorn och bocktörne.  Visserligen har det inte funnits vargar i England sedan 1486 och Scottland sedan 1743.

Men i England har man av tradition häckar av bocktörnen på landsbygden, kan det vara så att de kan fungera som skydd mot rovdjuren?
En varg eller annat rovdjur kanske inte gillar taggarna, och bocken kan hållas avskild.

Det var troligen en medicinalväxt på medeltiden, men kan man ha haft behov av långa många häckar för detta?

Kanske någon som vet om detta.
« Senast ändrad: 08 feb-09 kl 19:22 av Skytten »

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 08 feb-09 kl 20:07 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser