Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36496 gånger)

Birgit

SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #160 skrivet: 11 nov-08 kl 16:15 »
Ja, det förstår jag Stormulen :'( Det är ruskigt tragiskt och ledsamt, tror nog alla här känner med dig? Det är inget man önskar någon.  Men hata inte ulven för det. Han förstår inte våra känslomässiga aspekter. Han handlar utifrån sina instinkter och blir aldrig mer än ett djur. Visste du att den fanns inpå knuten?
Jag litar aldrig på elstängsel. Igår hade vi strömavbrott i 8 timmar. Då funkar det inte. Vi har ofta strömavbrott häromkring. (utsatt för blåst + mycket rötgran)
Det är just för att slippa den här typen av tragiska händelser som jag skaffade hundar.
Ett par hundar klarar av en ensam varg och som regel utmanar han dem inte ens. Dessutom för hundarna sånt oväsen när det sker något, så man missar det inte.
Man ska inte ge upp Stormulen, även om det känns mörkt idag. En annan strategi kanske krävs, men det är aldrig nattsvart.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #161 skrivet: 11 nov-08 kl 17:26 »
Nej, jag skämtar inte. Var tvungen att sjukskriva mig och har mått jätte dåligt hela dagen.

Känner med dig och ge inte upp. Lösningar finns på alla problem. Skulle känna likadant om det hände mig och jag bor ju mitt emellan 2 vargrevir och när som helst kan en varg stanna här och bilda familj. Kloten vargen har ju fått valpar i år och likaså Uttersbergsvargen.

Förlorade ju ett lamm i sommar, men vet inte till vilket rovdjur men kan tänka mig att det är räven.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

ulfg

« Svar #162 skrivet: 12 nov-08 kl 22:49 »
Mina djupaste beklaganden till Varg Erik. Det är verkligen sorgligt och det finns ingen enkel tröst att ge. Låta sorgen värka ut och dricka whisky en dag eller två?

Jag tror gutefår har ett aggressivt beteende mot rovdjur för att de härstammar från just Gotland. Där finns inga stora rovdjur, men gott om räv. Deras beteende stämmel väl in ganska klockrent på att jaga undan rävar från lammen. Om detta räcker mot varg låter jag vara osagt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vargerik

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 12 nov-08 kl 23:08 »
Tack Uffe, men det var inte jag som blev drabbad. Har Stormulen någon tidningslänk eller något om händelsen?

Birgit

« Svar #164 skrivet: 12 nov-08 kl 23:11 »
ulfg, det var lite det jag skrev i inlägget innan Stormulens tragiska inlägg!

ulfg

« Svar #165 skrivet: 13 nov-08 kl 19:03 »
Ja det var det säkert Birgit. Men jag fyllde på och skrev det lite bättre.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

ford-Anders

« Svar #166 skrivet: 13 nov-08 kl 21:42 »
man kan ju tänka sig vilket helvete våra förfäder hade att utrota rovdjuren, å nu så ska de finnas fler än nånsin förr, de lär ju vända sig i graven.

guba

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 13 nov-08 kl 22:15 »
man kan ju tänka sig vilket helvete våra förfäder hade att utrota rovdjuren, å nu så ska de finnas fler än nånsin förr, de lär ju vända sig i graven.
Knappast, de är förmulnade för länge sedan och har återgått till kretsloppet.
Några har kanske haft turen att sugas upp i något gräs eller träd som sedan åts av en hare, rådjur eller älg som förde sina gener vidare i generationer till idag levande bytesdjur.
Vargen äter dessa djur som burit på våra utrotande förfäders förmultnade stoft.

De som utrotade vargen lever således vidare i vargen. :)
Somliga staffas med detsamma andra tar det längre tid att få sina straff.

Birgit

« Svar #168 skrivet: 14 nov-08 kl 10:50 »
En intressant vinkling guba ;)
En annan sak med varghatet, är att det verkar öka i takt med att jordbruket utvecklas och folk alltså lägger mindre tid på att vakta sina djur. Djurens betydelse minskar således? Till förmån för utveckling av odlande, rationellare produktion m.m?

Charlotte

• -
« Svar #169 skrivet: 14 nov-08 kl 11:06 »
En intressant vinkling guba ;)
En annan sak med varghatet, är att det verkar öka i takt med att jordbruket utvecklas och folk alltså lägger mindre tid på att vakta sina djur. Djurens betydelse minskar således? Till förmån för utveckling av odlande, rationellare produktion m.m?

Där tror jag du har ganska fel ;)
Vargen Utrotades när jordbruket var långt mindre utvecklat än nu. Staten gav skottpengar och man var skyldig att ge sig ut och jaga varg om någon syntes till. Nu kan vi sätta oss och titta på dom charmiga rovdjuren och låta staten betala för rivna djur (man får ju t o m mer än vad dom är värda enligt Stormulen, frågan är om det gäller både ekonomiskt och känslomässigt). Förr kunde att antal rivna djur innebära svältkatastrof för en bonde och hans familj.
 Man riskerade livet i björnjakter med spjut. Där man letade reda på iden och väckte björnarna. Det var inte så att man älskade rovdjur förr.
 Tyvärr tror jag att vi människor inte alls hade någon större respekt för naturen och världen runt omkring oss "Förr", vi hade bara sämre resurser att förstöra och utnyttja den med.
                                            Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 14 nov-08 kl 11:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #170 skrivet: 14 nov-08 kl 11:18 »
Tack Uffe, men det var inte jag som blev drabbad.
Har Stormulen någon tidningslänk eller något om händelsen?

Intressant fråga, jag har inte sett något i tidningen om händelsen i alla fall..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Birgit

« Svar #171 skrivet: 14 nov-08 kl 11:40 »
Först Charlotte, jag pratar om utvecklingen på framförallt 1800-talet. Då kom ju en hel del av "framstegen" inom jordbruk och djurhållning. Hushållningssällskapen osv.
Jag vet också att det var skottpengar på varg. Men staten ägde ju en del schäferier och var mycket intresserade av "stordriftstänkandet" inom lantbruket, än vad som tidigare förekommit. Naturligtvis var det en katastrof för smbönder om vargen tog djur, men det var ju därför de hade barn/gamla osv till att vakta dem. Men iom rationaliseringen och instängsling av djur efter "laga skifte", då allmänningarna försvann, ändrades också formerna för hållande av djur. Detta påverkade synen på rovdjur på ett drastiskt sätt.

Grimla, tanken har slagit mig också! Jag har kollat med Viltskadecenter (de får ju alltid in rapporter till sig), men de hade inte hört nåt ???

ulfg, jag tackar och bugar ;) Ville bara poängtera att tankarna var desamma!

ford-Anders

« Svar #172 skrivet: 14 nov-08 kl 12:22 »

Skämt å sido, jag skrev bara det där för å kolla reaktionen.

Visst ska man ha riktiga stängsel och bra koll på djuren, men inget av de rovdjursstängsel som jag har sett minskar risken för angrepp av lodjur med mer än 5 %, visst de händer inte ofta men man blir osäker när de stryker omkring på gårn. Och har man ett jobb som tar större delan av dagen så kan man ju inte ha fåren instängda i lagårn hela dagen å bara släppa ut dem en stund på kvällen.
Jag har får för att de är så otroligt trevliga, utan ekonomsik vinning annat än betesbidragen. Bara för att det ska finnas nåt levande på de gamla småbitarna. Det har aldrig varit nåt angrepp hos mig, men inte många km ifrån, har sett varg vid två tillfällen under 5 år.

Även om vargen aldrig varit helt utrotad, vilket ja tycker ha läst nnstans att den var, så va antalet så litet att de inte behövde ge sig på tamdjur, rådjuren å älgarna räckte, å de verkar ju tappa mer å mer respekt för människan när åren går.

Charlotte

• -
« Svar #173 skrivet: 14 nov-08 kl 16:24 »
 Birgit jag tror inte vi menar samma sak...
Du skrev "varghatet", då trodde jag du menade just varghatet? Inte graden av effektivitet i "utrotandet"?
På 1800 talet fick vi kanske effektivare metoder att ta död på vargen?
Har du läst om teorierna någonstans att det var efter laga skifte man började "hata" vargen?
                                     Mvh
                                  Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #174 skrivet: 14 nov-08 kl 17:28 »
Charlotte, jag skrev verkar öka i takt med! En egen slutsats alltså.
Men det finns vissa tendenser från myndigheter m.m. som talar för att det var ett medvetet "ökande" av varghatet, då det ställde till visst förtret i utvecklingsplanerna. (effektivisering)
Som sagt, detta är mina funderingar och slutsatser efter diverse läsande i historiska dokument. Ingen vetenskap alltså.

hustran

« Svar #175 skrivet: 14 nov-08 kl 18:34 »
Varför väntar ni inte och ser om ni blir attackerade ?Då kommer ju era tankar i dagern.

Birgit

« Svar #176 skrivet: 14 nov-08 kl 18:42 »
Visst, hustran, jag har ju mina fyra hundar ;) s väntan kan bli lååååång ;D
Men hata vargar? Finns inte i min tankevärld. Går stick i stäv med mina åsikter om biologisk mångfald, ekosystem osv.
Jag älskar hundar också, fast de är släkt med vargen 8)

Stormulen

« Svar #177 skrivet: 14 nov-08 kl 19:45 »
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50032&url=nyhetsbrev
 Nu ska det skjutas varj, bra tycker jag!!!

Fordson

« Svar #178 skrivet: 14 nov-08 kl 21:17 »
Nu snackar vi!!
Som sagt i första inlägget: Bunt ihop å slå ihjäl bara!!!

Birgit

« Svar #179 skrivet: 14 nov-08 kl 21:28 »
Stormulen, artikeln säger vad???? Att jakt ska beviljas på vissa vargar. "Störande" individer?
Finns det någon notis om ditt vargangrepp?
+-0 enligt mig! Inget nytt alltså.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
skräptanten, Grubblarn

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser