Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36470 gånger)

Vargerik

• Gäst
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #100 skrivet: 07 nov-08 kl 23:43 »
Det kanske inte är alla som vill ingå, leva och verka inne i en rovdjurspark? Man skall väl inte behöva flytta för att man inte känner som du?
Det är inte vad man känner som räknas, utan om man har kompetensen att leva på landet med de förutsättningar som finns där. Grejar man inte det är det bara att packa.

tolle

• live and let live
« Svar #101 skrivet: 08 nov-08 kl 00:04 »
Det tror jag verkligen inte på. I mitt Sverige anpassar vi förutsättningarna efter folkets vilja och den viljan återstår väl att se vilken den är i framtiden.

Vaddå folkets vilja ??? Det är väl inte ditt Sverige utan vårt ???

Framtida generationer vill nog att vi utrotar så få djurarter som möjligt.
« Senast ändrad: 08 nov-08 kl 00:16 av tolle »
Hellre mångfald än enfald.

Charlotte

• -
« Svar #102 skrivet: 08 nov-08 kl 00:35 »
Vaddå folkets vilja ??? Det är väl inte ditt Sverige utan vårt ???

Framtida generationer vill nog att vi utrotar så få djurarter som möjligt.
Förhoppningsvis är kommande generationer också intresserade av att bevara öppna Landskap och en levande Landsbyggd och då kommer vi förmodligen att få begränsa antalet stora rovdjur till något "lämpligt" antal, vem snackar om utrotning? Inte ens "lättnaderna" i Paragraf 28 har ju inneburit en onaturligt hög avskjutning som vissa förutspådde, självklart måste man få försvara sina tamdjur!
 Jag känner fortfarande med er som bor i vargrevir eller dess närhet och oroas över det.
Som vanligt "gapar" man mest när man inte är drabbad eller tror sig skyddad till 100%...
                                Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 08 nov-08 kl 00:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargerik

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 08 nov-08 kl 08:09 »
Förhoppningsvis är kommande generationer också intresserade av att bevara öppna Landskap och en levande Landsbyggd...

Javisst, det ena behöver inte utesluta det andra!

ulfg

« Svar #104 skrivet: 08 nov-08 kl 08:27 »
Nu gillar jag diskussionen igen. Argumentera, men respektera både motståndaren och att frågan inte är särskilt lätt. Själv tycker jag att det skall finnas rovdjur i ett så stort land med så mycket skog som Sverige. Jägarkåren får anpassa sig. Men samtidigt måste det gå att leva med rovdjuren. Därför skall man kunna skjuta relativt snabbt rovdjur som närmar sig bebyggelse. Det är så rovdjur lär sig att hålla sig undan människor och bebyggelse. Alltså skall vi både ha rovdjur och skjuta dem på en gång de närmar sig bebyggelse. Både och alltså. Vi är inte där ännu idag.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #105 skrivet: 08 nov-08 kl 08:30 »
 VargErik: Som du kanske ser är det precis vad jag skrivit?
Men att tillåta alltför kraftiga stammar av rovdjur på vissa platser eller låta "problemdjur" härja fritt innan man snabbt skjuter det är ohållbart i längden. Det är lätt att vara stöddig och tycka att man ska flytta på sig om man inte pallar "livet på landet" vad vissa tycks ha svårt att förstå är att förutsättningarna för att leva i glesbygd med djurhållning har ändrats VÄLDIGT snabbt på kort tid i de rovdjurstäta områdena.
  Jag tycker att man ska respektera människors sorg och ilska över att man kanske inte ens VILL palla för trycket och se sina djur bli rovdjursmat. Den dagen vi får en vargstam här där jag bor kommer jag förmodligen att upphöra med att ha annat än ett fåtal (om ens det) djur som skall hållas precis vid gården så att de kan stängas in nattetid, i mitt fall innebär det att ca 20 ha naturbeten växer igen, ändå är jag en riktigt liten djurhållare.
                                  Mvh
                              Charlotte

« Senast ändrad: 08 nov-08 kl 10:23 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Stormulen

« Svar #106 skrivet: 08 nov-08 kl 13:53 »
Hjälp, Ulven kommer!
Kan inte låta bli att skratta åt alla dessa människor som är rädda för Ulven. Det finns ett fåtal individer som är sk problemdjur och dessa brukar gå bra att skjuta utan påföljder. Jag tänker senast på den Ulv som lantbrukaren i Strängnäs sköt utan att bli åtalad. Man ska väl inte låta bli att ha djur bara för att man råkar hamna inom ett Ulv-revir. Charlotte skyddda istället dina djur med de tips som Birgit har gett dig. Du får dessutom ersättnig av staten för rivna djur, mer än de är värda faktiskt.

Charlotte

• -
« Svar #107 skrivet: 08 nov-08 kl 14:02 »
!
Kan inte låta bli att skratta åt alla dessa människor som är rädda för Ulven.  Du får dessutom ersättnig av staten för rivna djur, mer än de är värda faktiskt.
Kan inte låta bli att gråta åt att det finns djurägare som tycker ersättning är viktigare än djurens väl och ve, men jag misstänker att det är såna som INTE oroar sig ett dugg...
Just ditt sätt att bemöta människor som är oroliga irriterar många och skapar ett ännu större motstånd mot rovdjur.
 Och huruvida jag vill leva med oron att hålla får i Vargrevir eller inte har du knappast med att göra.
                                            Charlotte
« Senast ändrad: 08 nov-08 kl 18:30 av Charlotte »

Stormulen

« Svar #108 skrivet: 08 nov-08 kl 14:55 »
Kan bara konstatera att Du är rädd för Ulven! Tyvärr är det något som ligger djupt rotat i Sverige från den tid då vi var torpare och enbart hade en ko och en tacka att försörja oss på. Men så är väl inte fallet nu. Inte ska väl Ulven få förstöra ditt intresse att ha djur och hålla dina betesmarker öppna. Gör istället som Birgit och skydda dina djur mot Ulven. Beträffande djurens väl och ve så förstår jag onte vad problemet är. Ulven har ihäl sitt byte inget att orda om och du får ut ersättning just för att inte gå skadelös eftersom staten vill ha ett vissat antal Ulvar i landet. Tror problemet med jakthundar och folk inte klarar att hantera sina BC är ett större problem än Ulven, dva stressar djuren. Ska vi utrota alla dessa också eller sluta hålla djur bara för att vi lever inom ett jagktområde?
På lammproducenternas hamsida finns det förresten ett tips för Ulv-rädda, Varg Obs heter det visst. Där kan du gå in och titta i vilka områden som Ulven har siktats och på så sätt ytterligare skydda dina djur genom att ta in dem. Själv är jag inte orolig varken för räv, lo eller Ulv utan låter naturen ha sin gång.

Charlotte

• -
« Svar #109 skrivet: 08 nov-08 kl 18:39 »
  Och huruvida jag vill leva med oron att hålla får i Vargrevir eller inte har du INTE med att göra.
Citerar mig själv en gång men ändrar lite.
 Jag har inte uppmanat till generell jakt på rovdjur, minskning av stammen eller något annat som kan vara "störande" för någon som vill ha fler stora rovdjur, eller hur? Jag har bara talat om vad MITT val blir och det valet lär ingen kunna få mig att avstå ifrån oavsett vilka lite nedlåtande argument om löjlig skräck som än används.
 Eftersom jag INTE är en torpare som behöver mina djur som enda inkomst skulle jag upphöra med djurskötsel.
Tänk vad bekvämt det måste vara att skylla på naturens gång när man känner för det!
Jag anser att när man håller tama djur (djur "vi människor" avlat fram på ett sånt sätt att de inte längre lever/klarar ett liv i det fria), djur vi köpt/fött upp och därmed har ett lika stort moraliskt ansvar för som juridiskt enligt mig, då är det ens skyldighet att inte sitta och säga att man låter naturen ha sin gång om djuren blir tagna! Var ser du "naturens gång" i att vi avlar fram djur för rovdjuren att äta?
 Vill man följa naturens gång i sin djurhållning får man döpa ett par älgar eller rådjur och kalla dem för "sina egna", när vargen tar dom DÅ följer man naturens gång i sitt djurägande.
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 08 nov-08 kl 20:17 av Charlotte »

Fordson

« Svar #110 skrivet: 08 nov-08 kl 19:28 »
Så bara för att vi inte lever av våra får är det ok att vargen tar dom??
Då kan vi ju tillåta sjörövare också. Det är ju inte många som lever av sina fritidsbåtar heller.
Och när det gäller att naturen ska ha sin gång så har naturen redan sin gång. Människan lärde sig att tillverka vapen och sköt bort vargen.
Nåt annat är att inte låta naturen ha sin gång....

Birgit

« Svar #111 skrivet: 08 nov-08 kl 21:14 »
Fordson, bara fördomar, eller?
En relevant diskussion kanske och inte varghat. Då kanske någon lyssnar ;)
Eller varför ska just vargen väck????????????
Av alla tänkbara äckliga djur som finns på denna jord!
Å andra sidan sköt människan bort många artfränder också 8)

Trångsynthet är det största hotet för denna planet!

Birgit

« Svar #112 skrivet: 08 nov-08 kl 21:21 »
Tror Stormulen slog huvet på spiken ;)
Vargrädsla!!!!!
Hundrädsla!!!!!!
Om man tror att en hund som vaktar djuren mot rovdjursangrepp är farligast för människor som ligger under magen på fåren och plockar blåbär, då har man livlig fantasi.
Först, folk får inte störa djur i beteshagar. Det ingår inte i allemansrätten. Sedan är dessa hundar intelligenta. De kan skilja på fara och annat. De är inga bc 8)
Dessutom tror jag Stormulen har fullkomligt rätt i antagandet att bc stressar ihjäl fler får än vargen river och det har ju påvisats att jakthundar fäller mer får än vargen. Men sånt vill väl ingen upplysa om?

Margit

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 08 nov-08 kl 21:25 »
Vargrädsla!!!!!
Hundrädsla!!!!!!
Om man tror att en hund som vaktar djuren mot rovdjursangrepp är farligast för människor som ligger under magen på fåren och plockar blåbär, då har man livlig fantasi.
Först, folk får inte störa djur i beteshagar. Det ingår inte i allemansrätten. Sedan är dessa hundar intelligenta. De kan skilja på fara och annat. De är inga bc 8)
Dessutom tror jag Stormulen har fullkomligt rätt i antagandet att bc stressar ihjäl fler får än vargen river och det har ju påvisats att jakthundar fäller mer får än vargen. Men sånt vill väl ingen upplysa om?

Man måste nog se på det hela lite statistiskt...hur många jakthundar springer lösa varje år? Hur många vargar "springer lösa"...

Vilken källa har du till att jakthundar river fler får än vargen?

Charlotte

• -
« Svar #114 skrivet: 09 nov-08 kl 01:00 »
Vargrädsla!!!!!
Hundrädsla!!!!!!

Birgit:
Jag önskar fortfarande du orkade spendera lika mycket tid på att läsa vad jag skrivit som att spy galla över det, då kanske du  t o m skulle förstå vad jag skrivit... Det du gång på gång på gång tar upp angående allemansrätten och hundar har inget med dina hundar att göra! Jag förklarade skillnaden på Herdehundarnas arbetsvillkor i Sverige (med Allemansrätt) och i övriga världen (som inte har Allemansrätt) inlägget var tydligt och klart till VargErikoch hade inget med dina hundar att göra.Det är märkligt att någon som gärna använder ironi och överdrifter har så svårt att hänga med själv.
 Men du har helt klart rätt i att jag är lite rädd för dina hundars humör om det gamla talesättet som vi nog alla känner till stämmer...
 Nu har ju du upplyst oss om statistiska fakta: Fler får rivs av jakthundar/ år än av vad vargar gör och sedan "expertutlåtandet" att fler får stressas ihjäl av BC, DEN HÄR GÅNGEN vill faktiskt jag gärna se källor till dina påståenden (annars brukar jag inte be om det)... Din BC "förföljelse" börjar faktiskt bli rent löjlig ;D och tyder på enorm okunskap ;)
 Inte för att jag fattar varför det skulle vara så mycket bättre att vargar river får än jakthundar? Allvarligt talat fattar jag inte vad det har med Rovdjursfrågan att göra? Det är kanske sånt man slänger ur sig när man inte vet vad man ska skriva? Fast det klart det är ju betydligt värre om en hund varit framme och den skyldige inte hittas... Då blir man ju utan ersättningen  :-X
Men gärna källor till statistiken och helst vill jag ha antalet jakthundar/BC i  Sverige jämfört med antalet vargar och dödade får.
                                   Charlotte

« Senast ändrad: 09 nov-08 kl 10:28 av Charlotte »

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #115 skrivet: 09 nov-08 kl 01:05 »
Ett litet inlägg i debatten kring rovdjur och tamboskap:

En gång i tiden fanns bland annat något som hette FÅRAHERDAR och DALKULLOR!

Jag undrar vilken roll de hade?

Troligtvis var det så att deras enda uppgift var att att titta på djuren.
Älskar djur... människor också!

Birgit

« Svar #116 skrivet: 09 nov-08 kl 01:48 »
Charlotte, jag tror inte du menar mina hundar alls! Det är ju mer att du verkar väldigt misstänksam över att det alls kan fungera med boskapsvaktare. Du tar vid flera tillfällen upp exempelvis just allemansrätten.
Jag är inte ute efter din bc heller. Skrev inte heller att jag visste att bc stressade ihjäl får, bara att jag tror på Stormulens antagande.
Det är dina krav på just källor över det jag och även andra på forumet skriver som stör.  Du behöver ju inte styrka dina egna antaganden eller slutsatser? Dessutom är detta fortfarande ett diskussionsforum, fyllt med åsikter.
Angående jakthundarna, så har jag hänvisat till det förut. Det var någon (har tyvärr tappat namnet) på LRF (Västra Götaland har jag för mig) som för några år sedan gjorde denna utredning. Jag fick själv en blankett att fylla i om mina erfarenheter som fårägare.
Just det Charlotte, kan man inte bevisa vilken hund som rivet fåren får man inte ett öre!

Jo, Angelica,  fåraherdar o dalkullor vaktade boskapen på betet. Förr ansåg man djuren så viktiga. Nu har man inte tid eller ork att bry sig.

Det här med torpare/stordrift har väl knappast att göra med om man bryr sig om sina djur? Det har ju du Charlotte påpekat för mig, när jag tagit upp stordriftens baksidor.
Tror knappast det är någon här som tror att fårägare vill ha sina får rivna av vare sig varg eller annat? Vad jag försökt göra i debatten är att lägga fram mina synpunkter på hur man skyddar sina djur. Av någon anledning verkar en del vara emot mina synpunkter och framhåller avskjutning av varg som ett bättre alternativ, eller rent av sluta med djur!
Visst, det är er strategi, jag vet att mina hundar funkar och även de andra hundarna som är anslutna till Viltskadecenter.
Jag vet också att jag själv fått får rivna av jakthundar, så jag vet hur traumatiskt det är. Därför har jag åtgärdat problemet.
Jag kommer inte sluta med får, för rovdjurens skull och jag vill ändå ha rovdjuren kvar och helst fler!

Angelica

« Svar #117 skrivet: 09 nov-08 kl 02:09 »
Vi är 9 000 000 människor i Sverige.

Det finns 200 vargar (om jag minns rätt!) i Sverige.

Det innebär att det är en chans på 45 000 att jag träffar på en varg (1:45 000).

9 000 000 människor delat på 365 dagar ger 246 578 människor per dag.

200 vargar delat med 365 dagar ger 0.55 vargar per dag.

Är jag inte helt dum i huvudet så innebär ovanstående att 246 578 svenskar RISKERAR att se en halv varg en gång om året!

Delar jag 246 578 med 0.55 får jag 4 483 234.

Kontentan är att 2,5 svensk riskerar att drabbas av den stora fasan att möta VARGEN varje år!!!!!!!!

------

Selma Lagerlöf var/är en fantastisk författare, men vad hon inte visste var att hon skapade den "moderna vargskräcken".

-----

Jag vill inte förringa de skador vargen kan göra mot tamboskap! Det enda jag vill förmedla är att jag/du/vi skall vara medveten/na om de yttre faror som finns... och vi ska agera utifrån dem!

Jag har inte "råd" att ha en fåraherde eller en dalkulla... hade jag haft det så hade jag inte behövt köpa och installera elstängsel. Dock får jag inte vara dummare än att jag förstår att bara för att jag har "mutat" in mina "ägor" så är de oantastliga av såväl människor eller djur.

Ja, nu är jag trött  så jag slutar här... det skall bli intressant om någon svarar på detta!

Angelica

« Svar #118 skrivet: 09 nov-08 kl 02:11 »
Charlotte, jag tror inte du menar mina hundar alls! Det är ju mer att du verkar väldigt misstänksam över att det alls kan fungera med boskapsvaktare. Du tar vid flera tillfällen upp exempelvis just allemansrätten.
Jag är inte ute efter din bc heller. Skrev inte heller att jag visste att bc stressade ihjäl får, bara att jag tror på Stormulens antagande.
Det är dina krav på just källor över det jag och även andra på forumet skriver som stör.  Du behöver ju inte styrka dina egna antaganden eller slutsatser? Dessutom är detta fortfarande ett diskussionsforum, fyllt med åsikter.
Angående jakthundarna, så har jag hänvisat till det förut. Det var någon (har tyvärr tappat namnet) på LRF (Västra Götaland har jag för mig) som för några år sedan gjorde denna utredning. Jag fick själv en blankett att fylla i om mina erfarenheter som fårägare.
Just det Charlotte, kan man inte bevisa vilken hund som rivet fåren får man inte ett öre!

Jo, Angelica,  fåraherdar o dalkullor vaktade boskapen på betet. Förr ansåg man djuren så viktiga. Nu har man inte tid eller ork att bry sig.

Det här med torpare/stordrift har väl knappast att göra med om man bryr sig om sina djur? Det har ju du Charlotte påpekat för mig, när jag tagit upp stordriftens baksidor.
Tror knappast det är någon här som tror att fårägare vill ha sina får rivna av vare sig varg eller annat? Vad jag försökt göra i debatten är att lägga fram mina synpunkter på hur man skyddar sina djur. Av någon anledning verkar en del vara emot mina synpunkter och framhåller avskjutning av varg som ett bättre alternativ, eller rent av sluta med djur!
Visst, det är er strategi, jag vet att mina hundar funkar och även de andra hundarna som är anslutna till Viltskadecenter.
Jag vet också att jag själv fått får rivna av jakthundar, så jag vet hur traumatiskt det är. Därför har jag åtgärdat problemet.
Jag kommer inte sluta med får, för rovdjurens skull och jag vill ändå ha rovdjuren kvar och helst fler!

Charlotte

• -
« Svar #119 skrivet: 09 nov-08 kl 02:25 »
 Angelica: Vi har 230-250 vargar i Sverige:
http://www.folkbladet.nu/?p=124028
 Och risken att träffa varg torde vara större om man ibland vistas på platser där vargar befinner sig än om man inte gör det och vargar har kanske en benägenhet att visa sig fler ggr/dag varje dag och för flera människor samtidigt? Så jag tror inte det går att få fram någon sådan statistik så enkelt. För övrigt är det ju inte rädsla för att möta en varg som diskuterats i tråden. I övrigt tycker jag du har rätt i flera saker du skriver.
                                        Mvh
                                     Charlotte

« Senast ändrad: 09 nov-08 kl 02:43 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser