Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg har rivit 20 får!  (läst 36517 gånger)

Fordson

Varg har rivit 20 får!
« skrivet: 01 nov-08 kl 18:39 »
En vargrackare har rivit 20 får inte långt härifrån, ap-kul verkligen!.
Hoppas alla vargvänner är nöjda nu!
Om ni frågar mig så: Bunt ihop å slå ihjäl, bara!

Ulricaa

• -
SV: Varg har rivit 20 får!
« Svar #1 skrivet: 01 nov-08 kl 18:47 »
Vart är här???
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #2 skrivet: 01 nov-08 kl 18:50 »
urk :-X

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 nov-08 kl 18:51 »

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 01 nov-08 kl 20:57 »
Fick reklam av naturksyddsföreningen för en vecka sedan, dom skrev hur många tamdjur som vargen rev (anmälda)  varje år, jag minns inte den exakta siffran. Det var mellan 100-150 stycken. Sedan anmäls säkert bara en bråkdel, kanske kommer man upp i 1000 djur/år, kanske fler, kanske färre.
Det känns som en väldigt liten siffra med tanke på hur mycket tamboskap som finns i landet. Knappast motvierat att skjuta av hela vargstammen för detta.

För ytterligare någon vecka sedan så rapporterades det om att ca 30 000 kossor fick sätta livet till bara för att köttet blivit för "gammalt" i affärerna. http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyheter/artikel.asp?artikel=2377646.

20 lamm/får räcker inte långt där inte  :o
/Attis

Toti

« Svar #5 skrivet: 01 nov-08 kl 21:09 »
Med tanke på hur många får människor dödar, så verkar det snarare vara oss man ska bunta ihop o slå ihjäl i såfall.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 01 nov-08 kl 21:26 »
 Fordson: Jag förstår precis hur du känner det, jag skulle känna likadant om jag själv bodde i närheten.
Att börja jämföra med hur många djur som slaktas hjälper antagligen inte den som hittar sina djur plågade till döds i hagen...
 Jag tycker alla som bedyrat hur bekymmerslöst det är om man har rovdjursstängsel  borde läsa länken i Ulrics inlägg.
                                Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 nov-08 kl 21:45 »
Citera
]– Och det är bra om alla som har tamdjur i det här området har extra tillsyn och ser över sina stängsel, så att man har bra elstängsel.

Fanns det elstängsel runt den här gården?

– Ja, men det är en stor besättning med många djur och det är naturligtvis omöjligt att ha helt säkra stängsel.  Vargen kan både krypa under och hoppa över, men generellt har man ett ganska bra skydd med elstängsel.

Var stängslen tillfredsställande skulle LST inte behöva uppmana ägarna att se över dem.

Om vargen både kan hoppa över och krypa under stängslet samtidigt som LST bara anser att stängslet ger ett ganska bra skydd så är det inget vidare stängsel de pratar om.

Vargerik

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-08 kl 21:57 »
Varför skulle vargvänner vara nöjda?
Det verkar som denne fårägare inte räknat med varg i sin omgivning och fick ett ledsamt uppvaknade. Trist.
Det finns boskapsvaktarhundar, så att stirra sig blind på stängsel är både dyrt och dåligt.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 01 nov-08 kl 22:00 »
 Vad jag kan läsa i artikeln nämns det aldrig att det är gården med rivna får eller de gårdar som har tamdjur runt omkring som har någon sorts stängsel som ger "ganska" bra skydd...
Det står att man generellt har ett ganska bra skydd med elstängsel... Och att det är omöjligt att ha helt säkra elstängsel...Kanske inte dom som du bygger då Guba ;) men alla andra elstängsel...
Mina fårhagar har lägre till understa tråden än vad Viltskadecenter har som krav på rovdjursstängsel (30 cm) och lägsta höjden var väl 90? (om jag inte minns fel) likväl har mina stängsel, med bra ström, ibland forcerats av hundar tex, så varför inte vargar?!?
 Det är kanske dags att inse att de stora rovdjuren kommer att bli ett allt större problem för tamdjursägare i framtiden? Men eftersom en majoritet av svenska folket vill ha fler stora rovdjur (?) så är det ju bara att gilla läget... Men bagatellisera inte problemen som uppstår, det tjänar väl ingen på?
                                  Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 09:16 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #10 skrivet: 02 nov-08 kl 08:54 »
Jag pratade med en jägare i Bohuslän och han muttrade 80 får rivan av varg och lodjur samt att det var ont om rådjur.  Han sa att det inte finns en enda räv på grund av rävskabben som har härjat i 30 år och jag tycker att den även borde gå på varg då den går på hund.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 02 nov-08 kl 09:25 »
Jag är vargvän och har får själv!!

Har rovdjurstängsel och bor mitt i 2 vargrevir där det skett många attacker. En kollega som inte har rovdjurstängsel har haft 4 attacker med drygt 20 får rivna.

Men jag vidhåller att man ska skydda sig och sina djur också. Kom ihåg det värsta rovdjuret är inte vargen utan människan!!

8)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Magnusandersson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 nov-08 kl 09:32 »
Det är svårt att stängsla ute rovdjur med "normala! stängsel och ingen vill väl ha massa höga viltstängsel överallt!! Tycker det är tråkigt att tamdjuren blir rivna men,samtidigt tycker jag att det är kul att vargstamen växer...svår ekvation! stänga in tamdjuren på natten? jäkla besvär när man har många djur men ett sätt....hur gjorde man förr? när det var mycke varg i markena? finns det några uppgifter om hur många djur som blev revna då,på den tiden?eller är det lite modern hysteri inblandad nu?

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 02 nov-08 kl 09:35 »
 Christine:Så du menar att han har haft 4 attacker under den tid du bott där du bor utan att göra något åt det hela? Ska man använda någon sorts statistik för att hävda stängslens säkerhet bör man ju tala om hur länge man bott i vargrevir också...
 Jag litar inte på att rovdjursstängsel skulle skydda mina djur till 100%, det gör ju inte ens Viltskadecenter...
                                                      Mvh
                                                   Charlotte

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 nov-08 kl 10:17 »
Christine:Så du menar att han har haft 4 attacker under den tid du bott där du bor utan att göra något åt det hela? Ska man använda någon sorts statistik för att hävda stängslens säkerhet bör man ju tala om hur länge man bott i vargrevir också...
 Jag litar inte på att rovdjursstängsel skulle skydda mina djur till 100%, det gör ju inte ens Viltskadecenter...
                                                      Mvh
                                                   Charlotte
  hej påer måstte fråga er  att det är yttst sällan man ser skäva angrepet och offtatst är det tam hund  som är utte på vifft

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 02 nov-08 kl 10:41 »
 Vem som gjort angreppet på tamdjuren avgör speciella kontrollanter. Om det inte skulle gå att avgöra med blotta ögat så kan man ta DNA-prover.
                                   Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 10:43 av Charlotte »

tessiem

« Svar #16 skrivet: 02 nov-08 kl 11:07 »
En vargrackare har rivit 20 får inte långt härifrån, ap-kul verkligen!.
Hoppas alla vargvänner är nöjda nu!
Om ni frågar mig så: Bunt ihop å slå ihjäl, bara!

Ja vi vargvänner är JÄTTENÖJDA! För det är ju därför vi anser att vargen bör få finnas i Sverige..för att vi HATAR får.  ::)

Ärligt talat, dum fråga får dumt svar.

Jättetragiskt för fårägaren som blir av med sina får. Jättetråkigt. Men det förändrar inte min inställning i vargfrågan.

pålle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 nov-08 kl 13:04 »
Vem som gjort angreppet på tamdjuren avgör speciella kontrollanter. Om det inte skulle gå att avgöra med blotta ögat så kan man ta DNA-prover.
                                   Mvh
                                 Charlotte
  och villkaärdom dom tror för mycke  och för litte dna

Birgit

« Svar #18 skrivet: 02 nov-08 kl 13:05 »
Precis som Vargerik skriver, finns det hundar som väktare. De fungerar bra, även när stängslet ballar ur!
Finns varg i närheten kanske man ska räkna med extra åtgärder? Det är ju trots allt djurägarens plikt att skydda sin boskap. Blir förvånad över att så många blir "tagna på sängen"!
Det här är inget varg"kramare" gillar alls. Men å andra sidan är detta varghat svårt att förstå. Fordson, tror du vargen är en ondskefull varelse, som bara drar omkring och är elak mot tamboskap? Hatar du hundar också? Jag har haft hundangrepp på mina får. Förstår inte skillnaden? Jag vill inte att hundstammen ska utrotas för det. Den är ju dessutom så vansinnigt mycket större än vargstammen.
Det bor 9 milj. människor i landet. 200 vargar. Hur fanken kan man skrika om utrotning då? Bor vi trångt här i landet? (bortser från Stockholm m.m.)

Tycker mycket väl att de andra inläggen om människans rovdrift på de egna djuren är relevant.  Varför ska människan ha ensamrätt på allt? Varför ska vi komma före alla andra djurs rättigheter?

Får hoppas att fåren åtminstone var ekologiska så vargen inte får i sig gift i onödan! Det är ju också något som vi människor tycker vi har rätt att sprida omkring oss. Ingen bryr sig om microorganismer som dör osv.
Som djurägare bör man vara beredd att vidta åtgärder när det finns rovdjur i trakten. Vi ska dela planeten med de andra som bor här, oavsett om vi gillar dem eller inte.

Birgit

« Svar #19 skrivet: 02 nov-08 kl 14:04 »
 ??? ??? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser