Awk, värphybrid råkat ut för äggledarinflammation! :'(

Startat av Linkoso, 29 Okt-08 kl 15:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Linkoso

Så efter en hel sommars värpande så är det dags att ta paus till hösten och vad händer...? Jo då blir hönskraken sju. :'(

Spolade hennes kloak med varm saltlösning igår kväll... Ursch vad hon luktar illa! Skottade även ut huset och lagt nytt och fräscht spån i alla reden för att skydda de andra från samma skit. (Det är dock alltid värphybriderna från hönserier som hittills  råkat ut för denna sjukdom... Är det för att de värper så mycket?)

Hur länge/ofta ska jag fortsätta denna behandling... Är inte detta en virusinfektion? Hur påverkar saltlösningen detta?  ??? Är det någon idé att försöka göra något åt det eller är det slut? Hönan är för övrigt pigg och frisk... Förutom att hon rinner och stinker ur baken.  :-X :-\

Tacksam för svar.  :-*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyomolly

Ring distriktsvet. Behöver hon antibiotika skriver han säkert ut det.

Linkoso

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

Det bästa är nog att ta bort henne.
Ibland kan det hjälpa att skölja men inte alltid.
Kostar skjortan att åka till veterinären.
Hedemorahöns

sallyomolly

Distriktsvet som har hand om lantbruksdjur kan ibland råda och även skriva ut per telefon. De är inte så kinkiga som sällskapsdjursvetrinärer.

sallyomolly

Varför ska man bara ta bort jämt, man kan väl för sjutton ringa och prata med dem, kostar inget >:(

curmbox

Citat från: sallyomolly skrivet 29 Okt-08 kl 16:06
Varför ska man bara ta bort jämt, man kan väl för sjutton ringa och prata med dem, kostar inget >:(
Och ibland måste det få kosta :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Lycka

Hedemorahöns

Linkoso

Jao... Jag vill ju så gärna försöka hjälpa henne... Man kan ju alltid ringa och prata som någon sa.
Under tiden ska jag försöka att skölja på... Det har inte hunnit gått så långt...

Annars får jag väll ta bort henne...  :'( Känns så elakt... Höns är ju också levande varelser och förtjänar en chans... Av 10 djur (exempel) som blivit sjuka av någon anledning för oss under årens lopp har 7-8 blivit helt återställda igen med hjälp av behandling. I vissa fall har det sett kört ut och många hade säkert avlivat dem... Men det finns nästan alltid någon chans.. Bara man lägger ned mycket tid på djuret... Verkligen anstränger sig till att få det friskt igen så kan man lyckas oftare än vad man tror! :)

Grimla

Fast höns brukar inte bli friska utan bara "symptomfria" vilket inte alls är samma sak...
Man kan genom att "rädda sjuka djur" få tillsynes friska djur som egentligen sprider smitta...

Det är bara några få hönssjukdommar som är dödliga!
(de flesta har bara typ 10% dödlighet, 1 av 10 hönor dör.
Undagtaget ILT som har en hög dödsprocent (70%) liksom Newcastle.

Och ja detta blir säkert inte ett populärt inlägg i allas ögon,
men icke destomer mindre sant för det. :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bovanägare

Äggledarinflammation är jättevanligt på hybrider. De får det när de lägger ägg och kloaken blottas. Det kan vara smutsigt strö som det finns bakterier på eller att en annan höna med såna bakterier har lagt ägg i redet före. Men det är inte jättesmittsamt för då skulle hela min flock ha det eftersom jag har såna hönor med jämna mellanrum.
Har inte provat att spola kloaken, men det kanske funkar.
Antibiotika borde funka eftersom det är bakterier.

Linkoso

Citat från: Bovanägare skrivet 30 Okt-08 kl 09:53
Äggledarinflammation är jättevanligt på hybrider. De får det när de lägger ägg och kloaken blottas. Det kan vara smutsigt strö som det finns bakterier på eller att en annan höna med såna bakterier har lagt ägg i redet före. Men det är inte jättesmittsamt för då skulle hela min flock ha det eftersom jag har såna hönor med jämna mellanrum.
Har inte provat att spola kloaken, men det kanske funkar.
Antibiotika borde funka eftersom det är bakterier.

Okej... :) Tack.

Grimla: Ja... Det där har jag läst förut.  :'(
Men just det där att de lägger ju ägg och allt igen och lever ofta väldigt långa liv... Plus att borde inte flera höns visa symtom om de blivit smittade eller blir de smittade utan att de bryter ut?

Lycka

Gör som ditt samvete bjuder.

Man kan få svar här som man inte vill ha,
så blir det i ett forum
Vi hade en tupp som vi bara älskade
han gjorde sällskap och tände  i pannan  varje morgon,
då han var sjuk och bodde inne.
Vi kostade på medicin två omgångar.
Gick inte att rädda.
detta gör inte JAG om flera ggr.
Därav mitt svar.
Hedemorahöns

Linkoso

Citat från: Lycka skrivet 30 Okt-08 kl 11:49
Gör som ditt samvete bjuder.

Man kan få svar här som man inte vill ha,
så blir det i ett forum
Vi hade en tupp som vi bara älskade
han gjorde sällskap och tände  i pannan  varje morgon,
då han var sjuk och bodde inne.
Vi kostade på medicin två omgångar.
Gick inte att rädda.
detta gör inte JAG om flera ggr.
Därav mitt svar.

Aw... Hata när favoriterna råkar ut för något.  :'( Vi hade också en tupp en gång... Lilla Sotamurre. Han drabbades av marek och då var det ju kört. Till och med min mamma grät över den tuppen! Därefter dog ett tiotal till i marek sedan dess har vi inte haft sjukdommen (ca 8-9 år sedan) på våra djur längre. Antar att avkommorna har blivit immuna nu efter allt korsande och avlande hit och dit.

Hönan ser lite bättre ur i rumpan nu men luktar otrevligt än... Kommer troligen att sluta med avlivning ändå.  :'( Får trösta mig med att (det här låter ju elakt) hon inte hör till mina egenuppfödda... Vi tog över henne tillsammans med ett gäng andra höns av samma slag av personen som bodde i huset innan oss... Har aldrig riktigt gillat dem och sagt att jag inte bryr mig så mycket om det skulle hända dem något.  Innan vi tog hand om dem slet de tarmarna ur varandra vilket de slutade med när vi blev ägare av dem och ändrade deras levnadsförhållande från att vara instängda i mörker hela dagarna till att få gå ut i hönsgården, få sol och frisk luft... Flera tuppar i flocken. Det händer fortfarande att vissa utav dem går och hackar våra tuppar... Sliter fjädrarna av dem vilket jag skarp ogillar.

Men så kommer man till det här då att de blir sjuka och då slutar det med att  man vill hjälpa ändå.  :-\ Och den här hönan är ju en av dem som "inte" varit led på tupparna. (Såklart, alltid de bästa ska råka ut!)

Jag ska se under veckans slut nu... Om hon fortsätter att bli bättre eller inte. Det är alltid svårt att avliva ett djur... Även om det är sjukt så känner man sig ändå som en elak mördare. Skulle aldrig klara av att avliva ett friskt djur. (t.ex. ta bort tuppar  :'( Har alltid under åren lyckats gett nya hem åt dem jag inte vill ha kvar) Om det inte är så att djuret är aggressivt och rent utav kan bli farligt... Då jäklar! Men annars, ursch!

Som sagt... Jag avvaktar och ser hur det blir... Hur stor chans är det att en höna som inte är allt för drabbad och lyckas bli friskare börjar värpa igen? Det var mamma som ville ta över dessa höns (derco tror jag de heter) för att de värper så bra.

Grimla

Citat från: Linkoso skrivet 30 Okt-08 kl 11:39
Men just det där att de lägger ju ägg och allt igen och lever ofta väldigt långa liv...
Plus att borde inte flera höns visa symtom om de blivit smittade eller blir de smittade utan att de bryter ut?

Ja höns blir smittade men långt ifrån alla blir sjuka, fast dom kommer att sprida sjukdomen....
(pratar inte om äggledarinflamation nu)
Vissa höns har stött på sjukdomen tidigare och då blir dom inte dåliga.
Men dom är fortfarande smittade..

:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

Citat från: Grimla skrivet 30 Okt-08 kl 12:44
Ja höns blir smittade men långt ifrån alla blir sjuka, fast dom kommer att sprida sjukdomen....
(pratar inte om äggledarinflamation nu)
Vissa höns har stött på sjukdomen tidigare och då blir dom inte dåliga.
Men dom är fortfarande smittade..

:)

Hm... Så det är ungefär som när en människa kanske går omkring och bär på (exempel min kusin) halsfluss utan att själv insjukna medan personer runt omkring blir det?

Det tog väldigt lång tid innan familjen kom på varför de blev sjuka om och om igen... Den skyldiga som smittat dem blev aldrig dålig själv och när de blivit friska igen så smittade hon dem igen utan att veta om det. :)  :-\

Det är väll inte farligt att äta äggen av dem?  ::) ???

Lycka

Hedemorahöns

Linkoso

Citat från: Lycka skrivet 31 Okt-08 kl 09:45
Hur går det??

Har inte hunnit kolla idag eftersom jag inte är hemma... Får kolla ikväll.  :-\

JennyN

Citat från: sallyomolly skrivet 29 Okt-08 kl 16:06

Bra inlägg! Bravo!  :)

Linkoso

Har gnott på nu utan reslutat... (blev snarare värre... Fy vad hon lukta och rann! :-X) Så nu är lilla hönapönan död.. Avlivade henne igår kväll...  :'( Det var min första avlivning av ett piggt djur (om ni fattar vad jag menar.. Hon var ju pigg för övrigt i beteendet även fast hon var sjuk) Innan har jag bara avlivat en riktigt sjuk höna... (Och det kändes mycket lättare att göra)

Nu till en annan grej... Har jag avlivat på rätt sätt eller är jag rena rama lagbrytaren och plågare!? :'( :'(
Hade ingen yxa så skar av halsen med en kniv istället (efter bedövning)...

Svingade henne och sopade hennes huvud kraftigt i en stentrappa först så man hörde hur huvudet sprack... (ryser) Hon satte igång att flaxa som om hon vore död och flaxade av nervryckningar men tordes ju inte chansa på att hon var död och eftersom jag inte hade en yxa så tog jag en kniv och skar av halsen på henne...

Var detta sätt okej? Att avbloda med en kniv efter bedövning (om hon nu bara var avsvimmad eller om hon redan var död) istället för yxa? :'( :'(

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

755 Gäster, 1 användare
Vagabonde