Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Awk, värphybrid råkat ut för äggledarinflammation! :'(  (läst 7728 gånger)

Bovanägare

• Gäst
SV: Awk, värphybrid råkat ut för äggledarinflammation! :'(
« Svar #20 skrivet: 04 nov-08 kl 19:03 »
Det låter som det gick rätt och riktigt till. Hon dog nog när du smällde henne i huvudet eftersom hon ryckte och flaxade. Tror inte att det spelar nån roll om man använder yxa eller kniv, bara man bedövar riktigt innan.

Du gjorde det rätta som lät hönan slippa lidande.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 04 nov-08 kl 19:52 »
Ah, vad skönt...   :-\

Mjo... Man tänker ju nu dagen efter att det var lika bra... Att man hjälpte henne. Men så tänker man (inte jag i alla fall) inte sekunderna när man tar hönan och "gör" det... Då känner man sig bara som en mördare...

Antar att man blir van med tiden.. Bara avlivat 2 djur under hela mitt liv hittills. (Nu när mamma tydligen har slutat med det märker jag... ) Bara att lära sig att ibland så måste man.  :'(

Hmm... Borde det inte göra väldigt ont, äggledarinflammation? Som det ser ut så verkar det ju som hela inrett svullnar upp och blir infekterat... Borde inte detta ge ordentliga buksmärtor? (Jag antar att jag skulle ha väldigt ont om jag hade haft det i alla fall)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bovanägare

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 05 nov-08 kl 08:49 »
Jo naturligtvis måste det vara smärtsamt men hönor visar inte hur ont eller hur sjuka de är förrän de nästan är döende. Äggledarinflammation går ju oftast ned i buken sen(då ser de ut som pingviner)
då blir buken fylld med var och hönan går rättupp med magen nästan släpande i backen. Måste var fruktansvärt.

Fast vissa hönor tillfrisknar från äggledarinflammation av sig själv om man har tur.
« Senast ändrad: 16 nov-08 kl 20:44 av Bovanägare »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: förstorad buk
« Svar #23 skrivet: 05 nov-08 kl 09:52 »
Förstorad buk kan också orsakas av ALS. (mera vetande  :)  )

ALS-virus är mycket spritt bland hobbyhöns i hela världen.
I Sverige påvisas regelbundet dödsfall hos hobbyhöns till följd av infektionen. SVA
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 05 nov-08 kl 11:58 »
ALS?  ???

Mer info om den tack?  :)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ALS
« Svar #25 skrivet: 05 nov-08 kl 15:34 »
Lymfoid leukos (ALS)
Sjukdomen lymfoid leukos orsakas av ett virus (aviärt leukos/sarkomvirus förkortat ALS)
som ger tumörer.
Tumörerna uppstår först i bursa Fabricius. Bursan syns som en utvidgning av tarmens bakre del.
Tumörceller sprids sedan med blodet till andra delar av kroppen vilket leder till fågelns död.
Förutom tumörer kan ALS-virus orsaka sänkt äggproduktion och minskad äggstorlek.

Symptom hos drabbade höns är ospecifika och består av svaghet, nedsatt aptit, avmagring, blek eller missfärgad kam och förstorad buk.

;) den röda texten visar bursan.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 05 nov-08 kl 15:45 »
Okej, låter inte trevlig...  :-\

Dock så tror jag att denna höna var drabbad av äggledarinflammation... Vi har haft en höna förut som också haft det och det såg precis lika ut... Rinnande  vit vätska ur kloaken som stank fränt och äckligt på något sätt. Och när man sköljer så kan man som se hur svullen hon är inuti kloaken... (Ser nästan ut som om något ska komma ut... Och stinker fan!)

Nej, jag känner nu att verkligen inte ångrar att jag avlivade henne... *Får upp en skojig bild på en ängelhöna som skuttar omkring på moln uppe i en hönshimmel*  ;D 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser