Hej, är det någon som har erfarenhet av tunna äggskal / skinnägg och vad man bäst gör åt saken?
Har fem Isa brun som är ungefär 8 månader och alltså har värpt ett tag.
För en dryg vecka sedan började det bli förlorade ägg i redet varje dag (tidigare har det hänt ibland att någon värpt skinnägg som de ätit upp, har känt lite klet i höet).
Hönsen bor i inhägnad och får dessutom gå ute om dagarna, hittar allt möjligt ätbart; vattenarv, harkrankar, blåbär, daggmaskar etc.
Jag håller dem med hushållsrester av god kvalitet + fiskrens, hönskalk och havre. Krossade äggskal får de också blandat i maten.
Det kommer ett par-tre bra ägg och 1-2 ägg med alldeles mjuka skal. Oftast inte fem ägg om dagen heller.
Hönsen ser ut att vara i god kondition, pigga, nyfikna, sällskapliga, välputsade (en har jag sett mig nödd att tvätta i arslet en gång, rädd för äggledarinflammation, sedan blev hon fin igen).
Jag har kollat in Stackmurs Gårds goda foderråd och tips om bristtilllstånd, men kan inte förstå vad hönsen skulle sakna. Vill helst inte vara tvungen att köpa industrifoder som man inte vet vad det innehåller och varifrån ingredienserna kommer.
Hoppas på svar,
hej!
/ iK