Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får skinnägg  (läst 5296 gånger)

IK

• Gäst
får skinnägg
« skrivet: 06 sep-05 kl 17:25 »
Hej, är det någon som har erfarenhet av tunna äggskal / skinnägg och vad man bäst gör åt saken?
Har fem Isa brun som är ungefär 8 månader och alltså har värpt ett tag.
För en dryg vecka sedan började det bli förlorade ägg i redet varje dag (tidigare har det hänt ibland att någon värpt skinnägg som de ätit upp, har känt lite klet i höet).
Hönsen bor i inhägnad och får dessutom gå ute om dagarna, hittar allt möjligt ätbart; vattenarv, harkrankar, blåbär, daggmaskar etc.
Jag håller dem med hushållsrester av god kvalitet + fiskrens, hönskalk och havre. Krossade äggskal får de också blandat i maten.
Det kommer ett par-tre bra ägg och 1-2 ägg med alldeles mjuka skal. Oftast inte fem ägg om dagen heller.
Hönsen ser ut att vara i god kondition, pigga, nyfikna, sällskapliga, välputsade (en har jag sett mig nödd att tvätta i arslet en gång, rädd för äggledarinflammation, sedan blev hon fin igen).
Jag har kollat in Stackmurs Gårds goda foderråd och tips om bristtilllstånd, men kan inte förstå vad hönsen skulle sakna. Vill helst inte vara tvungen att köpa industrifoder som man inte vet vad det innehåller och varifrån ingredienserna kommer.

Hoppas på svar,
hej!
/ iK

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
SV: får skinnägg
« Svar #1 skrivet: 06 sep-05 kl 17:50 »
Vet att mor och far ger sina hönor snäckskal. Bara krossade snäckor, inget annat. Går att köpa i säck på kanske granngården eller nåt om man inte vill mala sina egna snäckor. Tror det är kalk dina pullor behöver. Fast s k stressägg (helt utan skal, bara skinn) kommer det lite då och då ändå tror jag, fast inte så ofta.
Lycka till!
Karin
« Senast ändrad: 06 sep-05 kl 17:51 av KarinLinnea »
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

I@

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 sep-05 kl 18:19 »
Hej IK!
Det låter som om dina hönor har kalkbrist eller äggledarinflammation. Pröva att ge dom fri tillgång på snäckskal (finns att köpa på Granngården). Om inte det hjälper, ring då veterinären och be honom/henne att skriva ut Terramycin.
Lycka till!

MVH Ia  :D

Hönsmor

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 sep-05 kl 10:10 »
Hej!

Jag antar att det är deras eget äggskal du ger dom?
Det räcker inte, de måste ha snäckskal.....som de ska ha fri tillgång till.
De kan även få andra problem pg av kalkbrist så skynda att köpa snäckskal.

Lycka till!

Angel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 sep-05 kl 10:32 »
Hej

Har själv råkar ut för det med tunna äggskal... Jag ser hela tiden till att mina hönor har en liten skål som sitter fastsatt på väggen in i hönshuset som hela tiden är fylld med snäckskal plus att de också får äggskalen från deras egna ägg. Det verkar vara fullt tillräckligt  :) Har inte haft tunna äggskal på länge nu...

Men nu vet jag inte om det bara är mina höns som är roliga  ::) men de pickar först och främst i sig de vita snäckskalen och rör helst inte de som är röda eller andra färger. Någon naturlig instinkt som säger att rött är farligt eller?  ??? Någon mer som har upptäckt detta bland sina höns? Rött är ju ute i naturen förenat med giftigt/farligt.. Kan det hänga ihop?

IK

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 sep-05 kl 00:09 »
Tack för svaren!
Far in till stan i morgon och då ska det handlas snäckskal. Får väl sanda med hönskalken i vinter - om den inte funkar för hönsen lär den i alla fall vara det bästa på hal is.
Hönsen har inga andra symptom som tyder på äggledarinflammation, så förhoppningsvis är det snäckskalen som fattas. (Jo, det är deras egna äggskal jag ger, vet inte om man skulle våga ge från annan besättning, ev. risk för smittspridning?)

Det där med färgen på snäckskalen kanske är något som dina höns bara har fått för sig, Angel - det verkar som om olika fågelgrupper har sina egna idéer. Mina höns vägrar konsekvent äta morötter och hallon, till exempel. Skaffade nyligen en tuppkyckling som första veckan åt bådadera, men nu tycks har han ha lärt sig av de andra  att rata dem. Har hört om andras höns som älskar både hallon och morötter. Mina äter däremot lingon och röda vinbär, vilket inte skulle tyda på att de är programmerade att undvika rött.
Fåglar kan förresten äta en del som däggdjur inte tål, min största höna dödade och slök en näbbmus (giftiga för katter men inte för ugglor) häromveckan.

hej!
/ iK

Angel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 sep-05 kl 11:31 »
Tack för svaren!
Far in till stan i morgon och då ska det handlas snäckskal. Får väl sanda med hönskalken i vinter - om den inte funkar för hönsen lär den i alla fall vara det bästa på hal is.
Hönsen har inga andra symptom som tyder på äggledarinflammation, så förhoppningsvis är det snäckskalen som fattas. (Jo, det är deras egna äggskal jag ger, vet inte om man skulle våga ge från annan besättning, ev. risk för smittspridning?)

Det där med färgen på snäckskalen kanske är något som dina höns bara har fått för sig, Angel - det verkar som om olika fågelgrupper har sina egna idéer. Mina höns vägrar konsekvent äta morötter och hallon, till exempel. Skaffade nyligen en tuppkyckling som första veckan åt bådadera, men nu tycks har han ha lärt sig av de andra  att rata dem. Har hört om andras höns som älskar både hallon och morötter. Mina äter däremot lingon och röda vinbär, vilket inte skulle tyda på att de är programmerade att undvika rött.
Fåglar kan förresten äta en del som däggdjur inte tål, min största höna dödade och slök en näbbmus (giftiga för katter men inte för ugglor) häromveckan.

hej!
/ iK

Hej hej

Du tänker helt rätt när det gäller skal från andra besättningar. Det är snudd på en huvudregel det  :)

Ja du ... tokiga hönor har jag  ;D Det är nog som du säger att de har en fix ide att inte äta av det som är rött.. I övrigt äter det minnsan allt som går att äta  ;) Skorna brukar bli undersökta nogrannt till och med när man kommer ut och ska lägga in lite gott till dom i hönsgården... Skosnöret kan ju vara en god mask  ;)

Hi hi .. du behöver ju inte ha en huskatt för mössens skull när du har den hönan! Har aldrig hört talas om att de kunde ta möss .. men men, man ska nog aldrig sluta förvåna sig över saker och ting när man har höns  ;D

Lycka till nu och hoppas det gör susen för skalen nu ... Tror du kommer att ha vackra fina skal hädanefter ...

Angel

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
Antti Lehtinen, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser