Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huset rasar...  (läst 8905 gånger)

Soffy

Huset rasar...
« skrivet: 26 okt-08 kl 10:59 »
...inte än men..
I stugan har vi torpargrund som är (av förra ägaren) isolerad till max och den går alltså inte att inspektera. Hela bottenvåningens trägolv är utbytt mot spånplatta som är stabil.  Vi har ett stort problem med hästmyror som nu antagligen mumsar under huset. Min fråga är: Vilka tecken finns på hur trossbotten är i för skick??? Vi har små sprickor som uppstår på grunden, men det beror nog mest på att den är målad med cementfärg en gång i tiden. Men annars, hur vet vi? Spånplattan är ju så stabil så det är omöjligt att känna av ev. ojämt golv.
Vi köpte stugan för en billig penning och har varken tid eller lust att bryta upp hela bottenvåningen. Är det bara att köra på så länge golvet håller...?

ersam

• -
SV: Huset rasar...
« Svar #1 skrivet: 26 okt-08 kl 19:41 »
Är det bara att köra på så länge golvet håller...?
Har ni den attityden så är det lugnt!  :)
Döda myrorna och se till att på sikt få möjlighet att inspektera grunden så är det lugnt sen.

ES

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 26 okt-08 kl 20:02 »
Har ni avtal med Antisimex genom er hemförsäkring så kan de komma och ta död på skadedjuren!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 27 okt-08 kl 00:48 »
Hästmyror tyder på fuktigt och/eller rötskadat virke. Spånskivorna kan vara för täta. Om golvbjälklaget isolerats kan det dessutom ha blivit för kallt i grunden. Tätt golv och alltför stark isolering fungerar troligen inte bra i ett äldre hus som inte är anpassat för detta. Det kan ge fuktproblem. Är grunden av betong eller betongpågjuten natursten så kan den suga fukt.

Lägg på en tätt platsmatta på spånplattan så kanske ni kan få hussvamp också.

Soffy

« Svar #4 skrivet: 27 okt-08 kl 15:39 »
Anticimex är vi redan goda vänner med... Jag är fullt medveten om ORSAKEN till hästmyrorna, vi har åtgärdat de värsta skadorna som gjorde att de tog sig in i huset. Och jag hoppas att förslaget med plastmattan var tänkt som ett skämt och inte som en pik? Jag är också medveten om att det är FEL med spånplatta i gammalt hus, men det är inte vi som lagt in den. Ej heller isolerat.
Min fråga var om någon vet vad jag ska titta på i/på huset; ex. sprickor, lutande väggar...

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 27 okt-08 kl 16:06 »
Titthålskirurgi?

Risken är väl bara att det du ser inte är kul och att du därför får ont i magen och genast bestämmer dig för att riva ut möget och sedan får du och andra bo på en byggarbetsplats. Fast det är sånt som händer då och då när man väljer att köpa gammalt hus. Inget alls att hänga läpp för!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 okt-08 kl 16:26 »
Om det är torpargrund bör det finnas ventilationsgluggar i grundmuren. Dem kan man kika in genom. Sitter det galler ivägen kan man ta bort dem med mer eller mindre grovt våld.

Hittar man något som är värt att undersöka närmare kan man såga upp en inspektionslucka i golvet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 27 okt-08 kl 18:26 »
Anticimex är vi redan goda vänner med... Jag är fullt medveten om ORSAKEN till hästmyrorna, vi har åtgärdat de värsta skadorna som gjorde att de tog sig in i huset.

Vilken var orsaken och vad har ni gjort?

Citera
Och jag hoppas att förslaget med plastmattan var tänkt som ett skämt och inte som en pik?

Lite galghumor men mest ett sätt att förklara hur jag ser på situationen. Men det är bara i extremfall som det kan bli hussvamp.

Citera
Jag är också medveten om att det är FEL med spånplatta i gammalt hus, men det är inte vi som lagt in den. Ej heller isolerat.

Nej visst, men det är ert hus.

I allmänna termer så är väl risken att när man tagit fan i båten så får man ro han i land. D.v.s. när man väl börjat använda en byggteknik som kanske passar i moderna hus men inte i gamla, så leder det till problem, som leder till att man måste bygga om mer så att hela huset i princip blir ombyggt till ett modernt hus, vilket lätt blir dyrt och lätt blir sämre än om man respekterat det ursprungliga byggnadssättet. Eller så funkar det men huset tappar i känsla. Jag vet inte hur det är för er men allmänt sett tror jag att man lätt hamnar i en valsituation: antingen river man ut den felaktiga ombyggnaden och gör på rätt sätt, eller så får man fortsätta bygga om till ett mer eller mindre modernt hus.

Citera
Min fråga var om någon vet vad jag ska titta på i/på huset; ex. sprickor, lutande väggar...

Du har gett alldeles för lite information för att man ska kunna ha en idé om det. Hur är det isolerat? I golvbjälklaget? Med vad? Hur är grunden byggd? Natursten, natursten med betong, murad (och putsad?) betongsten, gjuten betong...? Vad för slags hus är det? Timmerhus, tegelhus, regelstomme, plankhus ...?

Soffy

« Svar #8 skrivet: 27 okt-08 kl 18:54 »
Plankhus. Grunden är från 1850, natursten som har putsats efterhand. Jag gissar, som jag skrev, att förra ägaren har använt sig av puts med cement i . Huset har moderniserats sen dess så nu är det nog endast eldstäderna som är original. Det var fuktskador från en stupränna som läckte, men huset ligger precis vid en skog med mycket hästmyror så vi får nog slåss med dem framöver. Isolerat med både sågspån och mineralull. Fullt upp, så även fast vi tagit upp en inspektionslucka i en klädkammare så får man ingen uppfattning om ev fuktskador. På grund av det är så tätt med isolering så är det svårt att behandla myrorna under huset...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 27 okt-08 kl 20:37 »
Tog ni upp luckan i klädkammarens golv eller vägg? Är det bara där ni sett att det var "fullt upp" med isolering?

Jag ser sällan hästmyror i skogen. Det är mest röda stackmyror. De liknar hästmyror men hästmyrorna har större huvud. Extremt stora huvud för att vara myror.

Du har fortfarande inte talat om om det finns ventilationsluckor i grunden.

Skågedalen

• -
« Svar #10 skrivet: 27 okt-08 kl 20:47 »
Utan att kunna allt för mycket om det här så känner jag bara att "Grunden är för tät" och det medför mögel i trossbotten eller på syll som drar med sig Hästmyrorna som äter möggligt, ruttet trä..

Se snabbt som sixten över ventilationen i grunden så det blir ett bra klimat där... det är den känslan jag har...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Soffy

« Svar #11 skrivet: 27 okt-08 kl 20:50 »
Ohoj igen, det finns ventilationsgluggar. Små runda. Vi/Anicimex har öppnat i klädkammaren & i vardagsrum för att sanera myror. Och det är hästmyror, enligt Anticimex den vanligaste myran i sverige. Vi är mer eller mindre experter på den sorten nu, tyvärr!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 okt-08 kl 20:54 »
Om det är fuktigt i grunden kan Anticimex mäta det också. Både fukt och temperatur spelar in. Ju lägre temperatur, desto mindre fukt kan luften hysa innan den börjar fällas ut på fasta ytor.

ingvar2

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 okt-08 kl 06:15 »
Men när ni öppnade i golvet..gick ni ner och kollade så det inte är ett undergolv på undersidan av golvreglarna, som sågspånen ligger på? Eller menar du att förre ägaren fyllt upp hela utrymmet under huset med sågspån ??? Låter ju isåfall som en både märklig och kostsam lösning.. Det normala, som vi själva har i vårt hus med torpargrund, är ju att det sitter en enkel panel på undersidan av golvbjälklaget, som håller upp isoleringen/sågspånen, och på översidan sitter då golvmaterialet, i ert fall spånplatta.
Skulle ju vara om han haft problem med fukt under huset och tänkt sig att fylla upp alltihop med sågspån för att suga upp fukten, men sågspånen måste ju kunna torka på nåt sätt, så det låter lite märkligt...

Soffy

« Svar #14 skrivet: 28 okt-08 kl 07:02 »
Det går inte att ta sig ner och kolla, men där vi tog upp golvet har jag kollat och där ligger det isolering samt sågspån i vad jag tror större säckar(?) Jag ska undersöka det du skriver närmare, tack!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 28 okt-08 kl 08:54 »
Man hör lite nu och då talas om gamla hus på torpargrund där det visar sig att det inte finns något kryputrymme under trossbotten utan någon (kan mycket väl vara när huset byggdes för mycket länge sedan) har fyllt upp hela vägen från marken till golvplankorna med lämplig fyllning - sågspån, torvströ eller något liknande. Marken ska nog vara mycket torr och väl dränerad för att något sådant ska ha chans att fungera...

Maran

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 okt-08 kl 18:18 »
Man hör lite nu och då talas om gamla hus på torpargrund där det visar sig att det inte finns något kryputrymme under trossbotten utan någon (kan mycket väl vara när huset byggdes för mycket länge sedan) har fyllt upp hela vägen från marken till golvplankorna med lämplig fyllning - sågspån, torvströ eller något liknande. Marken ska nog vara mycket torr och väl dränerad för att något sådant ska ha chans att fungera...

Det är inte fråga om mullbänkar då (som ibland förväxlas med torpargrund)?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #17 skrivet: 28 okt-08 kl 20:10 »
Det går inte att gräva sig in alternativt slå upp ett hål i grunden för att angripa problemet underifrån. Hos svärfar sågade vi bort det ruttna golvet i köket längs med väggarna och då dåg vi att jorden i princip låg emot de ruttna golvbjälkarna så då grävde vi ut nån kubik och la ditt nya golvbjälkar som vi isolerade och på så sätt fick vi lite mer luft under kåken. Funkade fint.

Det är nåt liknande jag tänker mig fast ni får angripa problemet underifrån då.. Men det beror ju på hur det ser ut, om det står i lutning till exempel vore ju perfekt..

Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Sågaren75

« Svar #18 skrivet: 07 nov-08 kl 12:28 »
det låter inte bra med en torpargrund där isoleringen lgger ända ner mot marken iden är ju att luften ska ha fritt tiillträde, annars blir det rötskador. en torpargrund måste luftas. dock klan man sätta igen gluggarna på vintern med lock  för att hålla kvar värme.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 25 nov-08 kl 14:58 »
Samtliga torp till Karlslunds herrgård hade fyllda grundar.

Man hade alltså spikat fast golvbjälkarna och sedan fyllt upp mellan golvbjälkarna med torr jord. Ända upp till överkant på golvbjälkarna. Se det var bara golvbrädorna som gjorde att man inte hade stampat jordgolv.

När min bror bröt upp golvet och öst ut massa kubik jord med hjälp av hinkar så konstaterade vi att samtliga golvbjälkar var i perfekt skick. Fast att dom legat nere i jorden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser