Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huset rasar...  (läst 8906 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Huset rasar...
« Svar #20 skrivet: 25 nov-08 kl 16:18 »
Samtliga torp till Karlslunds herrgård hade fyllda grundar.

Man hade alltså spikat fast golvbjälkarna och sedan fyllt upp mellan golvbjälkarna med torr jord. Ända upp till överkant på golvbjälkarna. Se det var bara golvbrädorna som gjorde att man inte hade stampat jordgolv.

När min bror bröt upp golvet och öst ut massa kubik jord med hjälp av hinkar så konstaterade vi att samtliga golvbjälkar var i perfekt skick. Fast att dom legat nere i jorden.

Jag tror jag har något liknande här hos mig. Dock har grävlingar under några år då jag inte var här så mycket (samt innan jag köpte) tagit hål i stengrunden på ett par ställen och grävt ut en del jord. Innan fanns inga luftintag till grunden. Därefter har golvet blivit kallare, dragigare och svajjigare. Sistnämnda troligen för att de rubbat någon sten under någon golvbjälke el dyl. Vad grävlingarna gjort är i princip att de gjort om torpets grund till en sk torpargrund (missvisande namn egentligen) och då har det blivit sämre. Jag ska vid tillfälle mura igen grunden. Det övriga får nog vänta med att åtgärdas tills golvet ruttnat och måste bytas. Möjligen ska jag peta in lite lämpligt isoleringmaterial innan jag murar igen. Tveksam till leca som kan suga fukt. Kanske torr jord med kalkinblandning...

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 25 nov-08 kl 17:25 »
Vet man vid vilken tid dessa torp byggdes? Kanske redan under jordgolvstiden och plankorna var ditsatta senare? Gick det att se vilket träslag plankorna och golvbjälkarna var tillverkade i? Hade man behandlat dessa på något vis?

Normalt börjar golvbjälkar som har kontakt med jord ruttna ganska omgående. Detsamma gäller understa lagret på väggar.

Tyvärr så vet jag inte vilket träslag det var men då det var små torp så var det förmodligen det billigaste man hittade.
Jag tror knappast att det var under jordgolvstiden för då hade man lagt golvet på jorden. Nu var det riktiga reglar.
Som jag såg så fanns det ingen behandling av reglarna.
Jorden var som damm. Om du tänker dig torr dyjord. Så reglarna har legat kruttort i alla år.

Enligt en "expert" som vi talat med om just dessa torp så hade man gjort så för att slippa golvdrag och möss i grunden.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 25 nov-08 kl 18:55 »
Normalt börjar golvbjälkar som har kontakt med jord ruttna ganska omgående. Detsamma gäller understa lagret på väggar.

Du tänker på fuktig jord tror jag. Normalt sett jord på utsidan av huset. Det är en annan sak. Där ska jord definitivt inte ha kontakt med trä. Men om huset ligger torrt, lite upphöjt på dränerande mark, så tror jag det funkar med torr jordfyllning under golvet. Man har ju fyllt bjälklag med jord, oftast kalkblandad. Där hålls den torr och där finns inga problem så länge den hålls torr. Bra och billig isolering och ljuddämpning.

bokmalen

« Svar #23 skrivet: 25 nov-08 kl 21:08 »
Citera
Samtliga torp till Karlslunds herrgård hade fyllda grundar.

Man hade alltså spikat fast golvbjälkarna och sedan fyllt upp mellan golvbjälkarna med torr jord. Ända upp till överkant på golvbjälkarna. Se det var bara golvbrädorna som gjorde att man inte hade stampat jordgolv.

När min bror bröt upp golvet och öst ut massa kubik jord med hjälp av hinkar så konstaterade vi att samtliga golvbjälkar var i perfekt skick. Fast att dom legat nere i jorden.

För några år sedan köpte jag ett litet loppetorp i Halland som var byggt på detta sätt. Det hade gått in fukt i ett hörn av kåken och golvet hade där en tydlig grop som var lite fjädrande att gå på.  :)
Marken var inte helt lämplig här för den sortens golv, så nu har vi ny isolering i och luftning under golvet och än så länge har det fungerat. Men jag håller med om att man helst inte ska byta byggmetod så på ett gammalt hus. Vi såg ingen annan råd, tyvärr.

Den som aldrig gör något fel, den gör inte mycket annat heller.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #24 skrivet: 25 nov-08 kl 21:31 »
Problem med fukt och mögel brukar uppstå om man får in grävlingar under husen. Dom drar in tort gräs och sånt som dom sover i, och får dom vara ett tag så blir det hårdpackat och dålig luft cirkulation. Tror det bästa hade varit om ni kunde huga upp ett hål i grunden och krypa in och titta.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 26 nov-08 kl 15:08 »
Antagligen kan detta ha att göra med hur högt grundvattnet går på platsen. Grundvattnet bör nog ligga mycket djupt ner för att inte jorden själv skall suga det uppåt. Det kanske går att beräkna detta?

Som liten pojk hittade jag min lilla rövarkula längst in under logdelen på en minst hundraårig ladugård. Det hade alltså garanterat inte regnat på den jorden på hundra år. Den verkade synligt vara mycket torr och dammig, men efter att man suttit där några timmar fick man fuktfläckar på byxorna och jorden började även kännas fuktig och formbar. Det lilla tryck som jag utgjorde när jag satt på jorden räckte för att underliggande fukt sakta skulle börja förflytta sig uppåt. Grundvattnet i området låg på cirka två meters djup.

Om huset inte ligger på väldränerad mark så kan det väl tränga in fukt där sidledes genom marken, särskilt vid regn? Detta är inte grundvatten.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #26 skrivet: 26 nov-08 kl 15:11 »
Problem med fukt och mögel brukar uppstå om man får in grävlingar under husen. Dom drar in tort gräs och sånt som dom sover i, och får dom vara ett tag så blir det hårdpackat och dålig luft cirkulation. Tror det bästa hade varit om ni kunde huga upp ett hål i grunden och krypa in och titta.

Dålig dränering nedåt p.g.a. markpackning menar du? Kombinerat med organiskt material? De kan ju även lämna annat organiskt material efter sig. Det luktade ett tag när de höll till där, men det var länge sen.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #27 skrivet: 27 nov-08 kl 00:15 »
De dom drar in brukar hålla fukten kvar. Sen kan dom även skotta upp jord mot bjälkar och golv. Där dom har hållit till brukar det finnas en hel del att rensa ut.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 nov-08 kl 17:08 »
Mullbänk var ju mycket vanligt förr. Har själv haft ett sådant hus. Golvet var skadat vid en vägg där en trasig hängränna hällt in mängder av vatten. För övrigt var det ganska välbehållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser