Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mannagrynsformar  (läst 1739 gånger)

lenane

Mannagrynsformar
« skrivet: 21 okt-08 kl 08:51 »
Vet någon hur man gör mannagrynsformar? Min svärmor kokade mannagrynsgröt och blandade i NÅGOT. Hällde sedan smeten i vanliga kaffekoppar. Smeten stelnade och serverades med saftsås. Mina barn älskade dessa mannagrynsformar och nu vill jag bjuda mina barnbarn på samma delikatess. Vet någon vad hon blandade i gröten????

tanteva

• Dalarna
SV: Mannagrynsformar
« Svar #1 skrivet: 21 okt-08 kl 09:06 »
Jag är ju inte säker, men det låter ju som vanlig mannagrynspudding - bara att hon gjorde dom i "portionsformar".

Mannagrynspudding
4 Portioner

1 Eller 2 uppvispade ägg
2 msk Msk socker
2 Rivna bittermandlar, eller -1 dl russin Saftsås eller sylt

Koka mannagrynsgröt till 4 portioner. Rör ner ägg och socker. Smaksätt med bittermandel eller russin. Häll blandningen i en smord ugnssäker form. Grädda i 200 grader C. 30-40 minuter. Serveras något avsvalnad med saftsås eller sylt.
Eva

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 21 okt-08 kl 09:07 »
Hon kan ha haft i gelatin. Men då handlar det om kall pudding.

Appeltorp 12

« Svar #3 skrivet: 21 okt-08 kl 09:09 »
*edit* Oj, både Sommartorparn och Tanteva han före.

Jag vet inte, men kan gissa ;-)

Både ägg och gelatin borde ge önskat resultat, det är ju inte så dyrt att prova heller, koka en liten omgång mannagrynsgröt, häll ägg i hälften och gelatin i andra halvan och se vad som händer.

Tänk på att du inte kan hälla ägg i kokande saker, det får svalna lite först och sen i med äggen och sjud tills det tjocknar. Alternativt vispa ägg och värm i vattenbad tills det blir varmt men inte kokar, vispa ned gröten i äggsmeten och koka upp tills det tjocknar.

Sen undrar jag om inte mannagrynsgröt stelnar av sig självt när det kallnar, hon kanske bara hällde i en smaksättning, vanilj, honung, sirap, fruktbitar, russin, whiskey vad vet jag.

Man kan göra mannagrynspudding, men den ska bakas i ugn också.

Mannagrynspudding
4 Portioner

1 Eller 2 uppvispade ägg
2 msk Msk socker
2 Rivna bittermandlar, eller -1 dl russin Saftsås eller sylt

Koka mannagrynsgröt till 4 portioner. (se mannagrynsgröt). Rör ner ägg och socker. Smaksätt med bittermandel eller russin. Häll blandningen i en smord ugnssäker form. Grädda i 200 grader C. 30-40 minuter. Serveras något avsvalnad med saftsås eller sylt

Lycka till och skriv gärna ned receptet här om du lyckas.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser