Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vad har du valt för EU-Certifiering av Gården inför 2009 ?

KRAV
SMAK
SIGILL
Tänker inte EU-Certifiera mig
Vet inte ännu

Författare Ämne:  Vilken EU-Certifiering ska man välja ??  (läst 5099 gånger)

RaggarBonden

• Hälsingland
SV: Vilken Certifiering ska man välja ??
« Svar #20 skrivet: 21 okt-08 kl 20:52 »
Glöm inte EU-certifieringen. Den ligger väldigt nära KRAV.

Nu blir det lite konstigt svar men det är väl just EU-certifieringen vi pratar om ??

Det är ju den som görs via SMAK och Sigill. Till skillnad från KRAV som har hårdare regler.

Och det är den ekologiska produktionen som certifieras i de fall man har eko-gård.

Klart man får köpa in foder som KRAV bonde men det måste vara ekologiskt odlat och man måste ha kvitto på vem man köpt av.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Vurre

« Svar #21 skrivet: 21 okt-08 kl 21:18 »
Vore bra att få veta vilka ekologiska certifieringar som finns.

KRAV är ekologisk, med bl a aranea och hs som kontrollanter

EU-certifiering, vet ej vilka som kontrollerar där.

Svenskt sigill, är det en ekologisk certifiering?

smak, är det en ekologisk certifiering?

Vilka är kontrollorgan för smak och svenskt sigill, om de certifierar ekologisk produktion?

Puh! Jag trodde att jag visste nåt, men jag är helt vilse.
snus? vad är priset på en pris?

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 21 okt-08 kl 22:19 »
Vore bra att få veta vilka ekologiska certifieringar som finns.
KRAV är ekologisk, med bl a aranea och hs som kontrollanter
EU-certifiering, vet ej vilka som kontrollerar där.
Svenskt sigill, är det en ekologisk certifiering?
smak, är det en ekologisk certifiering?
Vilka är kontrollorgan för smak och svenskt sigill, om de certifierar ekologisk produktion?
Puh! Jag trodde att jag visste nåt, men jag är helt vilse.

KRAV är en egen certifiering med egna regler

SMAK är både en egen certifiering OCH EU-certifiering (EU-cert krävs för medlemskap)

Sigill är lika med EU-certifiering fast under ett varumärke.

Så har iaf jag förstått det hela.

Kontrollorgan för Sigill och SMAK är :
Semko Certification AB: www.semko.se, Hedeåsvägen 4, 684 93 Ransäter, tel. 0552-303 04.
Aranea Certifiering AB: www.araneacert.se, Box 1940, 751 49 Uppsala, tel. 018-10 02 90

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Vurre

SV: Vilken EU-Certifiering ska man välja ??
« Svar #23 skrivet: 22 okt-08 kl 00:40 »
Jag försökte gå in på smak.se men hela datorhelvetet la av. Är deras hemsida ok och är det den adressen, smak.se?

Är det alltså så att det finns två ekologiska certifieringar, KRAV och EU? Finns det andra som också är ekologiska certifieringar?

Birgit

« Svar #24 skrivet: 22 okt-08 kl 07:19 »
Ja, www.smak.se
Jo, de kör ju både KRAV-certifiering och EU-certifiering. KRAV kostar extra.

gurkan

« Svar #25 skrivet: 22 okt-08 kl 09:17 »

Ja, Jösses...

Jonte P

« Svar #26 skrivet: 24 okt-08 kl 13:35 »
Skrev tidigarev ett inlägg under "Ko-rubriken" på samma ämne men försöker reda ut lite även här eftersom förvirringen verkar vara total  ;)

Om man har en gård och driver den ekologiskt väljer de flesta att söka miljöstöd för ekologisk produktion, ett femårigt åtagande som söks i SAM-blanketten. Man måste då följa de regler som finns för ekologisk produktion och som Jordbruksverket satt upp utifrån sin tolkning av EUs förordning för ekologisk produktion. Länsstyrelsen kontrollerar att reglerna följs.

Vill man ha fullt stöd för sin ekologiska produktion måste produktionen även vara ekologiskt certifierad. Det måste den även vara för att man ska kunna marknadsföra och sälja sina produkter som ekologiska.

Man kan välja mellan två olika ekologiska certifieringar: enligt KRAVs regelverk eller enligt EUs regelverk. Det är inte jättemycket som skiljer men i några fall har KRAV lite tuffare regler än EU.

När man bestämt sig för vilket regelverk man vill certifiera sin produktion enligt är nästa sak att ta ställning till vilket certifieringsföretag man vill anlita. Det finns fyra stycken godkända företag: Aranea certifiering, SMAK, HS certifiering samt Valiguard. Det sistnämnda vet jag inget om men de övriga tre kan certifiera såväl enligt KRAVs som enligt EUs regler.

Man betalar certifieringsföretaget för att de utför revisionen och om man väljer att certifiera sig enligt KRAVs regler betalar man även en licensavgift till KRAV (tio kr per ha åker och år).

Det som kan vara förvirrande är att KRAV tidigare både skrev ett regelverk för ekologisk, KRAV-godkänd produktion och utförde själva kontrollerna att reglerna efterlevdes. Numera sysslar KRAV inte alls med kontroll. Den delen sköts numera av företaget Aranea certifiering (som även certifierar konventionell produktion!)

Sigill är ett märke för KONVENTIONELL produktion och har inget alls att göra med ekologiskt!

SMAK är förutom ett certifieringsföretag även en kvalitetsmärkning för matpotatis, t ex SMAK klass 1.

Hoppas att jag rett ut ett eller annat frågetecken!

PS. Jag söker miljöstöd för växtodling, nöt och får, har KRAV-certifierad produktion av alltihop och anlitar SMAK för själva revisionen. DS.

Vill även säga att det inte alls är mycket extra arbete med att vara certifierad jämfört med att bara söka miljöstöd för ekologisk produktion. Det mesta måste dokumenteras ändå och det gäller även om man inte är ekologisk (foderinköp, sjukjournaler etc) så det är inget argument för att välja bort certifiering. Däremot kan det vara omotiverat rent ekonomiskt om man har en mycket liten produktion. Angående den enorma pappersexercisen så är det inte mycket papper som behöver fyllas i. Man kan dessutom göra det via nätet och uppgifterna sparas från år till år så när man väl lagt in uppgifterna en gång är det inte mycket jobb sen.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Birgit

« Svar #27 skrivet: 24 okt-08 kl 16:01 »
Bra utrett Jonte P ;D
Jo, vi har då varit eko sedan 95 enligt SJV. Men från förra året krävdes mycket riktigt certifiering för att få fullt betalt. Vi är nu EU-ekologiska certifierade av SMAK.
I annat fall drogs 25% av första året, år två var man nere på 50%-ig ersättning. Så då var det ganska enkelt att ta ställning. ;)
Tycker inte heller pappersarbetet var så mycket extra. Bitvis har det räckt att kopiera ur SAM-ansökan och använda deras kartor m.m. Tycker SMAK varit ganska enkla att ha och göra med!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #28 skrivet: 26 okt-08 kl 13:28 »
Däremot kan det vara omotiverat rent ekonomiskt om man har en mycket liten produktion.

Ja det var väl ca 4500 kr i startavgift o pärm, sen besök etc  förstaårskostnad ca: 10 000 kr eller ???
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jonte P

« Svar #29 skrivet: 28 okt-08 kl 14:19 »
SMAK tar 4200 kr som grundpris för en certifiering. Då ingår tre timmars revisionstid och max två timmars restid samt max 15 mils resväg. Om extra revisionstid krävs kostar det 900 kr per timme. I de flesta fall räcker de tre timmarna om man följer reglerna och har alla uppgifter som krävs i ordning. Behöver man springa och leta efter uppgifter i diverse pappershögar så kan ju tiden dra iväg. Ordning och reda lönar sig alltså i det här fallet.

Aranea Certifiering tar 4000 kr för växtodling första året, därefter 5000 kr per år. Har man även djur får man betala ytterligare 2000 kr per år (även första året). Även här ingår ett visst antal timmar och restid och överskrids den tiden är timkostnaden densamma som hos SMAK, d v s 900 kr.

Certifiering av ekologisk produktion kostar alltså mellan 4200 kr och 7000 kr om man klarar sig med ca tre timmars revisionstid.

Vill man dessutom KRAV-certifiera produktionen betalar man ytterligare 12 kr per hektar åkermark och år i licensavgift till KRAV.

Läs gärna mer på smak.se resp araneacert.se

Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Vurre

« Svar #30 skrivet: 11 nov-08 kl 13:20 »
Har nu kollat vidare på certifiering. Det verkar som om EU-certifieringen är betydligt mindre krånglig än KRAV.

Är det nån som är insatt i skillnaden mellan KRAV-certifiering och EU-certifiering?

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser