Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny start i trädgården.  (läst 2102 gånger)

Rosten

• Närke
Ny start i trädgården.
« skrivet: 19 okt-08 kl 21:34 »
I min förra trädgård så hade jag rätt mycket frukt och bär. Men sedan fick jag problem med lungorna vilket gjorde att jag hostade så jag spydde och tappade nästan all ork. Vilket har pågått i flera år utan att läkarna kan tala om vad jag lider utav. Så sorken åt upp det mesta i förra trädgåren när jag inte orkade hålla efter den. Nu har det gått några år och det verkar som jag sakta blir bättre och bättre för varje år som går. Så nu är jag sugen att bygga upp en ny frukt och bär trädgård i denna trädgård.
Så idag var jag på Växus och kollade in deras stora höstrea med 50% på alla uteväxter. Så man vart 800:- fattigare. ;)

Naturliv

• Södermanland
SV: Ny start i trädgården.
« Svar #1 skrivet: 19 okt-08 kl 21:44 »
Va kul med nystart  :)
Vad köpte du för något?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 19 okt-08 kl 21:52 »
Har inte alla namn i huvudet ännu men det var krusbär, kiwi, hagtorn och vindruva. Allt står just nu utanför pannrummet.
Så här såg vår förra trädgård ut innan sorken tog överhand. http://home.swipnet.se/~w-88844/
Vi äger fortfarande den trädgåren så allt som finns kvar skall flyttas hit.

Tyvärr har jag ingen kontakt med min gamla hemsida. Så den får ligga kvar till tele2 till slut tar bort den.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-08 kl 22:00 »
Så här såg vår förra trädgård ut innan sorken tog överhand. http://home.swipnet.se/~w-88844/
Vi äger fortfarande den trädgåren så allt som finns kvar skall flyttas hit.

Men vad mycket och helseriöst i den gamla trädgården. Jag kunde inte se bilder, men av döma av alla sorter som räknas upp finns det otroligt mycket. Jag förstår verkligen att du vill ta med dig allt. Så det blir att bygga upp en trädgård nummer två ...
Ska du bokföra allt lika noga den här gången också? 
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 19 okt-08 kl 22:13 »
Hej Rosten!
Trevligt sortiment du hade! Jag håller på att bygga upp en demoodling med ätliga frukter och bär. Tyvärr har jag nästan inga krikon. Går det att köpa några rotskott från din samling?
I år har vi planterat 78 olika äpplen och jag har beställt 600 grundstammar till nästa år så vi ska ympa en mängd nya sorter. Jag har hittills lyckats att få ihop 40 olika vinbär och jag ska få en del nya från England i vår. Så du förstår att det är ett ganska seriöst projekt vi håller på med. Min kompis har en gårdsbutik och det är där jag har samlingen. Det finns en mängd intressanta saker som inte är så vanliga i Sverige som kag vill prova.
Växtlistan från förra året ligger på nätet men äpplena och övrig frukt från i år är inte med.
www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan Lindgren

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 19 okt-08 kl 22:25 »
Men vad mycket och helseriöst i den gamla trädgården. Jag kunde inte se bilder, men av döma av alla sorter som räknas upp finns det otroligt mycket. Jag förstår verkligen att du vill ta med dig allt. Så det blir att bygga upp en trädgård nummer två ...
Ska du bokföra allt lika noga den här gången också? 
Allt kommer att bokföras lika noga som förra gången. Det är ju en del av sammlandet. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 19 okt-08 kl 22:27 »
Hej Rosten!
Trevligt sortiment du hade! Jag håller på att bygga upp en demoodling med ätliga frukter och bär. Tyvärr har jag nästan inga krikon. Går det att köpa några rotskott från din samling?
I år har vi planterat 78 olika äpplen och jag har beställt 600 grundstammar till nästa år så vi ska ympa en mängd nya sorter. Jag har hittills lyckats att få ihop 40 olika vinbär och jag ska få en del nya från England i vår. Så du förstår att det är ett ganska seriöst projekt vi håller på med. Min kompis har en gårdsbutik och det är där jag har samlingen. Det finns en mängd intressanta saker som inte är så vanliga i Sverige som kag vill prova.
Växtlistan från förra året ligger på nätet men äpplena och övrig frukt från i år är inte med.
www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan Lindgren
Jag har inte så många sorter av krikon kvar pga av sork men något finns alltid kvar.
Sen brukar jag inte sälja saker men jag byter gärna mot något annat. ;)

minn

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 okt-08 kl 08:42 »
Oj så mycket spännande frukt och bärsorter !

Tar sjansen på och fråga om ett par äpplesorter. Först Cox Orange äpplen, tycker det  är ett jättegott
âppleslag (barndomsminnen :)). âr den fin och lagra  ?. Och så är det ett slag som jag tror
heter Boscop ( lite osäker på stavning ) som jag kommer ihåg som ett
ganska stort lite hårt, saftigt fruktkött, ganska strävt skal. Finns den att få tag i i Sverige ?

awesome

« Svar #8 skrivet: 19 nov-08 kl 08:48 »
Hej Anbe,

jag bor i Holland och kan berätta för dig att äpplesorten stavas Boskoop. Vet ej om den finns att köpa i Sverige.

Hälsningar Åsa

Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser