Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tant Grön vill ruva nu...  (läst 8165 gånger)

Knopparp

• Halland
Tant Grön vill ruva nu...
« skrivet: 17 okt-08 kl 09:54 »
Vi har en Svarthöna (som skimrar i grönt, därav namnet...  :P) som föddes i våras och började lägga ägg för en månad sen ungefär. Hon la ett ägg igår morse och ligger fortfarande på det.
Vi hörde av henne vi köpte av att hennes hönor hade stark ruvningsinstinkt så det gladde vi oss åt men jag blir lite orolig för eventuella kycklingars skull om vi låter henne ligga på ägg nu. Vi låter dem gå i ett ouppvärmt hönshus (men ser givetvis till att temperaturen inte sjunker under 5 grader om vintern) så jag tycker det känns som en dum årstid att få kycklingar på, men vill ju samtidigt uppmuntra henne till att ruva om hon nu har det i sig.

Behöver jag oroa mig över huvud taget? Det kanske inte gör så mycket att kycklingarna inte får så mycket grönt i starten?
Ska jag skjutsa in fler av hennes och hennes systers ägg och se vad som kan bli av det?

Hur är det med så "nya" äggläggerskor, är befruktnings/kläckningsprocenten lika bra som lite äldre hönor som lägger normalstora ägg för rasen? (Svarthönorna lägger ju fortfarande "nybörjarägg")

Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Tant Grön vill ruva nu...
« Svar #1 skrivet: 17 okt-08 kl 11:26 »
Det enklaste och bästa tycker jag är att ge henne några ägg och se vad som händer.

Befruktade lär äggen vara bara du har en tupp (även om de kan vara lite små).
Om hon ligger tiden ut eller bara känner sig för lite märker du.
Har hon inte så många ägg utan kanske bara 2-6 märkta ägg är det lättruvat för henne och eventuella kycklingar som blir har gott om plats att värma sig.
Att låta henne tommruva är inte så uppmuntrande för hönan (för att hon ska försöka igen till våren) och sliter i onödan på henne.

Kliver hon av innan äggen är kläckta så fick hon ju prova i alla fall.

Blir det kycklingar är lyckan stor och kycklingarna lär växa lite sämre än vanligt eftersom så mycket energi går åt till att hålla sig varm, men innan våren har de kommit i kapp. De kycklingar som fixar denna lite hårdare uppväxt är friska och härdiga....

Jag har mina Hedemoror i ouppvärmt hönshus i Norrland och ville vara snäll i början när jag var ny och värmde till 5-8 grader. Hos mig fungerade det inte alls eftersom de då alltid la sig att ruva till Jul/nyår = inte bra alls. Nu värmer jag inget annat är vattnet som står på en värmeplatta för vattenbulor. Detta innebär att hönsen defenitivt har minusgrader i hönshuset men inga sura miner över det och nu väntar de snällt med att ruva till våren och värmen kommer.
Däremot så lägger sig någon fortfarande sent på hösten, typ nu!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Knopparp

• Halland
« Svar #2 skrivet: 17 okt-08 kl 22:05 »
Tupp har de och jag har sett honom på hönsen, men jag tänkte på att de fortfarande lägger så små ägg... Det kommer ju nästan bli dvärgkycklingar om de kläcks..

Hon fick i alla fall 10 ägg till ikväll så hon kanske blir lockad att ligga kvar tiden ut. Alla lär nog inte utvecklas till kläckning, men det återstår att se. Skulle det bli full pott så får ju lampan komma fram... om inte vi har tur att få en surrogatmamma som vill hjälpa till, som med några andra kycklingar i somras vars mamma dog en natt.

Hon är i alla fall rejält i skruck för hon är sur och vresig och hackar som aldrig förr!  ;D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Knopparp

• Halland
« Svar #3 skrivet: 23 okt-08 kl 09:34 »
Tant Grön ligger på 10 befruktade ägg! Lyste dem igår kväll!  ;D ;D ;D

Tänker dock fortfarande på vad Storky skrev om att inte ha så många kycklingar så att alla får värme nog... hmmm...
Låter alla ägg vara så länge tror jag för några kan ju stanna av under tiden...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #4 skrivet: 23 okt-08 kl 09:41 »
 :D Grattis - vad spännande!

Själv blev jag mormor till fyra Brahmakycklingar under natten  :-*! Hönan hade fem ägg och alla kläckes men en var död :'(. Nåväl - jag gläds åt de som finns där levande och nu ska det bli spännande att se hur det går! Antagligen bra för det är en baggis för en Brahmahöna att värma fyra små dunbollar och hon tar sin modersroll på allvar denna höna... Det är hennes tredje kull i år :P.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Knopparp

• Halland
« Svar #5 skrivet: 23 okt-08 kl 09:45 »
WOW!!  :o
Tredje kullen i år?!
Grattis!

Man kanske skulle ha en sån höna...  :P

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #6 skrivet: 23 okt-08 kl 09:49 »
 ::) Klart man ska.... ;D

Knopparp

• Halland
« Svar #7 skrivet: 29 okt-08 kl 20:06 »
Ett av de befruktade äggen hade inte tagit helt så det fick jag ta bort men i de resterande NIO sprätter det av liv!!!
Så roligt!!!  ;D ;D ;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #8 skrivet: 29 okt-08 kl 20:25 »
 :D Vad roligt!!!

Knopparp

• Halland
« Svar #9 skrivet: 29 okt-08 kl 21:59 »
Det är alltid lika roligt!!

Beräknad nedkomst den 7 nov!  ;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #10 skrivet: 29 okt-08 kl 22:07 »
 :D Då fyller min son Manne 8 år - vilket innebär att alla kycklingar ska döpas efter honom... ;)

Knopparp

• Halland
« Svar #11 skrivet: 29 okt-08 kl 22:12 »
Ok, får lägga upp en taktik för hur vi ska kunna särskilja Åsbohönan Manne från Åsbohönan Manne...  ;)   (för det ligger blandade ägg under Tanten... )

Förslag mottages tacksamt!  ::)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #12 skrivet: 29 okt-08 kl 22:35 »
 ;D Du får väl bara max en tupp - eller hur :P?!

Annars så är dessa "släktnamn" på namnet Manne:

Mannearius
Manneeg
Manneli (jättefint flicknamn tycker jag)
Manner

Ja, sedan kan du använda detta också: "Manne / fornsvenskt; förekom i Skåne; i senare tid också smekform för Emanuel, Manfred, etc "  ;D

Knopparp

• Halland
« Svar #13 skrivet: 02 nov-08 kl 10:17 »
Tack för tipsen... Självklart kläcks det ju nästan bara hönor....  8) ;)

Appropå något annat nu, så blir man ju skräckslagen när Tanten lämnar boet i måååånga, låååånga minuter när det är minusgrader ute... för att göra "sitt" och att äta och putsa sig. Hon är jätteduktig och springer ju tillbaka så fort hon är färdig men när det bara är en vecka kvar till nedkomst så vill man ju inte att äggen kyls ner...  :-\
Tror vi har en superhönsmamma på G för hon har redan börjat klucka som om hon hade kycklingar redan...  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 02 nov-08 kl 14:09 »
Att hon kluckar innan äggen är kläckta är helt normalt... Alla surhönor gör så...  :P (från och med dagen de bestämmer sig för att ruva)
Visste du att hönsen kan kommunicera med kycklingarna dagar innan de kläcks?  :P (lär sig känna igen ljuden från varandra)

Oh... bara 6 dagar kvar nu till de små liven ska kläckas va?  ;D
Spännande!
« Senast ändrad: 02 nov-08 kl 14:12 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #15 skrivet: 02 nov-08 kl 14:44 »
 :) Du kan ju sätta äggvärmare på äggen - du vet, som små hättor som äggen har på sig vid påsk :P. Min höna som ruvade nyss låg utanför äggen en eftermiddag när jag kom in i hönshuset... Alla kläcktes dock!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 02 nov-08 kl 14:57 »
Ja... Även om äggen är kalla på utsidan innebär det inte att innehållet har hunnit blivit helt nedkylt...  :P
Är det ca 30 min man säger att hönan kan vara ifrån redet? Jag har varit med om 1 till nästan två timmar (då har ägget hamnat utanför) och det har ändå kläckts.  :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #17 skrivet: 02 nov-08 kl 15:00 »
 :) Ja, och jag brukar tänka på att det säkert har hänt att de lämnat äggen "oroväckande länge" då man inte sett det med egna ögon och är lyckligt ovetande :-[!

Knopparp

• Halland
« Svar #18 skrivet: 03 nov-08 kl 13:15 »
He he.. äggvärmare...
Jag kanske ska sticka små koftor till kycklingarna när de kommer... ;)

Och appropå kläckningen, så kunde jag givetvis inte hålla mig från att lysa äggen igår igen och de fyller alltså rätt mycket i de små nybörjaräggen... så jag undrar om de orkar hålla sig ända till på lördag...
Ett par av äggen ser nästan helsvarta ut och luftblåsan täcker inte fullt en tredjedel än men på väg!

Spännande!!!  ;D ;D ;D

Måste nog iväg och köpa startfoder till dem i veckan.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #19 skrivet: 03 nov-08 kl 13:29 »
Va kul att det verkar gå så bra.

Hopp iväg på affären och köp lite undulatfoder eller annat mumsigt så det finns hemma när de behagar klivar ur äggen. Hoppas att det fortsätter att gå lika bra för pullan.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
Oskari, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser