Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tant Grön vill ruva nu...  (läst 7932 gånger)

Knopparp

• Halland
SV: Tant Grön vill ruva nu...
« Svar #20 skrivet: 03 nov-08 kl 14:10 »
Undulatfrö har vi redan hemma, så det kan jag bocka av.

Vi brukar ge våra maskinkläckta kycklingar kokt äggula till att börja med de första dagarna, och det kommer de nog få nu med men eftersom de går med mamman nu så lär väl hon glufsa i sig det dessutom... och när vi bara får 1 ägg varannan dag i snitt nu så kommer de nog inte räcka så långt. Vi får se. :)

Vi har dessutom torkade brännässlor på loftet i uthuset så det kan man ju smula ner också! De ska ju ha grönt så tidigt som möjligt har jag läst...
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #21 skrivet: 03 nov-08 kl 14:29 »
vad spännande :D

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 nov-08 kl 11:06 »
Undulatfrö har vi redan hemma, så det kan jag bocka av.

Vi brukar ge våra maskinkläckta kycklingar kokt äggula till att börja med de första dagarna, och det kommer de nog få nu med men eftersom de går med mamman nu så lär väl hon glufsa i sig det dessutom... och när vi bara får 1 ägg varannan dag i snitt nu så kommer de nog inte räcka så långt. Vi får se. :)

Vi har dessutom torkade brännässlor på loftet i uthuset så det kan man ju smula ner också! De ska ju ha grönt så tidigt som möjligt har jag läst...

Majs, leverpastej, korv och ost är också smaskens för små kycklingar som behöver ha hull i kylan.

Jag har 2 kycklingar på 8 veckor som bor ute och så har jag 5 st. som bor inne i värmen, det är inte så stor skillnad i storlek på dem så kylan tar nog mycket av energin.

Jag har två hönor som trots att de bor ute i en oisolerad lekstuga har fått för sig att det sannerligen är mycket lämpligt med tillökning nu i november  ::) *suck* envisa är de också, vet inte hur eller om jag kan få dem på andra tankar...

Knopparp

• Halland
« Svar #23 skrivet: 06 nov-08 kl 12:24 »
Ja mamma höna är i alla fall galen i majs, så det går nog i arv till småttingarna...
Men korv och leverpastej ska vi nog också ge dem, det är ju fettrikt och gott. Osten kan man ju också riva ja, så det blir lite spännande strimlor för dem att äta...
Tack för tipsen Margit!!  :D
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 06 nov-08 kl 12:39 »
Varför inte ge Kycklingarna ett färdigblandat kycklingfoder
som innehåller allt en liten kyckling behöver  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Knopparp

• Halland
« Svar #25 skrivet: 06 nov-08 kl 12:44 »
Varför inte ge Kycklingarna ett färdigblandat kycklingfoder
som innehåller allt en liten kyckling behöver  ???

Det kommer de att få nästa vecka när de vuxit på sig lite...  :)

Måste dock tillstå att det känns lite dumt att köpa en 20 kg säck med startfoder för bara 9 små kycklingar...  8)
Men man får ju hoppas att nästa säsong ger massor av nya kycklingar som också kan äta av samma säck, för hållbarheten ska väl inte vara något problem tills dess?!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 06 nov-08 kl 12:47 »
Låt dom kycklingar du har fått, äta upp/slut på den säcken  :)

Och köp en ny till vårens kycklingar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Knopparp

• Halland
« Svar #27 skrivet: 06 nov-08 kl 12:54 »
Men de kycklingar jag fått i år är vuxna nu... det är ju de som börjat lägga ägg. Tant Grön föddes i maj...
Och de (max) nio som kommer nu lär nog inte vara så glupska att de orkar sätta i sig 20 kg innan våren.. he he... HOPPAS JAG! För annars är det något fel...  ;)

Jag köper med glädje en säck till dem så får den gå åt när den går åt.  ;D

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 nov-08 kl 18:58 »
Det kommer de att få nästa vecka när de vuxit på sig lite...  :)

Måste dock tillstå att det känns lite dumt att köpa en 20 kg säck med startfoder för bara 9 små kycklingar...  8)
Men man får ju hoppas att nästa säsong ger massor av nya kycklingar som också kan äta av samma säck, för hållbarheten ska väl inte vara något problem tills dess?!

Jag har aldrig köpt något särskilt kycklingfoder, dels för att min foderhandlare inte har och för att jag sällan får fler än 5 kycklingar åt gången.
De älskar ju verkligen äggulorna, majsen och det andra  ;) så har man inte fler än 5-10 st. så går det ju bra att utfodra dem på detta sätt.

Skriv så fort de har kommit!

Knopparp

• Halland
« Svar #29 skrivet: 06 nov-08 kl 19:59 »
De kommer att få lite av varje, så de ska nog bli välnärda.  :)

Jag matade Tant Grön med lite majs idag så att hon skulle lyfta på sig och gå ifrån äggen en kort stund... så jag kunde se om det var någon kyckling som hade börjat med sin kläckning... men jag kunde inte se något hål eller spricka på något av äggen så de blir nog inga Mannehöns... utan Vendelatuppar...  ;)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #30 skrivet: 06 nov-08 kl 20:29 »
 >:( Klart det blir Mannehöns! De har ju dryga 27 timmar på sig :P. ;D
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Knopparp

• Halland
« Svar #31 skrivet: 07 nov-08 kl 17:27 »
DET BLEV NÅGRA MANNEHÖNS!!!!!  ;D :D :)
När jag kom hem ikväll så pep det under Tant Grön och otålig som man är kunde jag ju inte vänta... så jag puttade lite på henne och såg tre pyttesmå svarta kycklingar!!! Ett ägg till var på väg att kläckas kunde jag se!
Åh så spännde att se hur många som kommer ut!!!  :D

Knopparp

• Halland
« Svar #32 skrivet: 07 nov-08 kl 20:52 »
Nu är de uppe i 5 kläckta och fyra ägg kvar (såg iaf 2 där kläckningen påbörjats...)!
2 Åsbokycklingar och 3 blandning Åsbo/Svarthöna.

Torry

« Svar #33 skrivet: 07 nov-08 kl 20:54 »
Bilder Bilder Bilder!!!! Vi vill se underverken  ;D
//Torry

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #34 skrivet: 07 nov-08 kl 20:56 »
 :o ;D :P :-* Härligt! Manne hälsar att du kan döpa en till "Ben 10" om det behövs fler tuppnamn... Det är hans favorit seriefigur...
 ;D

Knopparp

• Halland
« Svar #35 skrivet: 07 nov-08 kl 21:00 »
Ska se om jag får störa Tanten imorgon igen och stoppa in en kamera under magen på henne.... :)

Och jag tvivlar på att vi ska behålla fler tuppar...  :-\

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #36 skrivet: 07 nov-08 kl 21:19 »
 :P Ok - då får det bli en Gwen - Ben 10´s flick-kusin ::) ;D...

Knopparp

• Halland
« Svar #37 skrivet: 08 nov-08 kl 09:39 »
8 är ute nu!!! Den sista är på väg den med!!!  ;D ;D ;D

Margit

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 08 nov-08 kl 14:50 »
8 är ute nu!!! Den sista är på väg den med!!!  ;D ;D ;D

Grattis!!

Knopparp

• Halland
« Svar #39 skrivet: 08 nov-08 kl 15:46 »
Tackar!!!  ;D

Alla är nu ute! Och som jag kan se utan att störa för mycket så är det 4 Åsbokycklingar och 5 blandisar Svarthöna/Åsbo.

Och här kommer bilder!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 2 användare
Lilla i, conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser