Visste inte ens att kaniner kan ha trumsjuka

Om jag inte minns helt fel så sitter själva trumsjukan i våmmen (
på kor), och det beror på jäsning och luftansamlingar som kon inte kan göra sig av med.. (Magen fungerar inte som det ska eller för mycket foder)
Om det nu kan höra ihop på något vis,,, att kaninerna skulle vara gasfyllda, så beror det förmodligen på jäsning..
Man ska tänka på att inte ge kaninerna för mycket gräs (och inte för mycket blött gräs eller klippt gräs, för det jäser)
Nu vet jag som sagt inte hur det är med kaninmagar, men kor får i alla fall trumsjukan om de äter för mycket kraftfoder eller betar för mycket på för kort tid,...
Förebyggande åtgärd alltså: Inte byta foder för snabbt.. (Typ från hö och vatten till rabbfor och massa gräs helt plötsligt)
Trumsjukan är allvarligt, och leder ofta till döden, antar att det är ännu vanligare hos kaniner. (Är du säker på att det är trumsjukan, så tror jag inte att det finns så mkt hopp...)
Prova att ta bort maten och ströet helt och ring veterinär för rådgivning. Tror inte det finns någon medecin mot det direkt, på kor sticker man i värsta fall hål i dom..

Men det kanske går med några enkla tips, men som sagt, skynda dig då innan det är för sent.. Trumsjuka är ju igrund och botten att det är fel på magen, prova att massera
försiktigt ( Det gör uppenbarligen SKITONT)...
Lycka till nu och hoppas det inte är trumsjuka.... (Och hoppas att mina råd om kor hjälper dig med dina kaniner, hehe..)
-Djur som djur, vi ser nästan likadana ut inuti- //Fia