Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trumsjuka kaniner  (läst 12973 gånger)

Notcha

• Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
Trumsjuka kaniner
« skrivet: 13 okt-08 kl 21:54 »
Vad vet ni om trumsjuka på kaniner? Vad kan man göra för att hjälpa dom? Går det att förebygga?
Mvh Notcha

fia_

SV: Trumsjuka kaniner
« Svar #1 skrivet: 14 okt-08 kl 00:35 »
Visste inte ens att kaniner kan ha trumsjuka  ;D
Om jag inte minns helt fel så sitter själva trumsjukan i våmmen (på kor), och det beror på jäsning och luftansamlingar som kon inte kan göra sig av med.. (Magen fungerar inte som det ska eller för mycket foder)
Om det nu kan höra ihop på något vis,,, att kaninerna skulle vara gasfyllda, så beror det förmodligen på jäsning..
Man ska tänka på att inte ge kaninerna för mycket gräs (och inte för mycket blött gräs eller klippt gräs, för det jäser)
Nu vet jag som sagt inte hur det är med kaninmagar, men kor får i alla fall trumsjukan om de äter för mycket kraftfoder eller betar för mycket på för kort tid,...
Förebyggande åtgärd alltså: Inte byta foder för snabbt.. (Typ från hö och vatten till rabbfor och massa gräs helt plötsligt)
Trumsjukan är allvarligt, och leder ofta till döden, antar att det är ännu vanligare hos kaniner. (Är du säker på att det är trumsjukan, så tror jag inte att det finns så mkt hopp...)
Prova att ta bort maten och ströet helt och ring veterinär för rådgivning. Tror inte det finns någon medecin mot det direkt, på kor sticker man i värsta fall hål i dom..  :-\ Men det kanske går med några enkla tips, men som sagt, skynda dig då innan det är för sent.. Trumsjuka är ju igrund och botten att det är fel på magen, prova att massera försiktigt ( Det gör uppenbarligen SKITONT)...
Lycka till nu och hoppas det inte är trumsjuka.... (Och hoppas att mina råd om kor hjälper dig med dina kaniner, hehe..)
-Djur som djur, vi ser nästan likadana ut inuti-  //Fia
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 00:37 av fia_ »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 14 okt-08 kl 00:45 »
När pappa var ung (typ 12-15 år) och ensam hemma på bondgården så lyckades en av korna sätta i sig en låda potatis... och fick då just som du beskriver en gasansamling i magen, svällde upp och blev stenhård runt magen. Stackars ko... och stackars pappa! Han fick över telefon (!!) en beskrivning av veterinären att han skulle spetsa ett järnrör  :o och bränna det sterilt ifall han skulle behöva sticka henne, men innan den nödlösningen skulle han gå lite med henne så hon rörde sig och sen ställa henne i ett dike med frambenen så rumpan "stack upp". Efter många minuters olidlig väntan så släppte det till slut... hon "gjorde ifrån" sig  rejält med gas och såg visst väldigt lättad ut efter det...  ;)
Dom låste in potatisen bättre efter det...  ::)
Det här blev ju en aning off topic, men alltid kan man kanske lära sig nåt...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #3 skrivet: 14 okt-08 kl 08:03 »
Vi har mist flera kaninungar som nydligen har blivit avvanda från sin mamma och alla har haft samma symtom och enligt annan  kunnig kaninuppfödare så har alla de haft trumsjuka.En av de få som är kvar har samma symtom men lindrigare och nu gör jag allt jag kan för att den ska klara sig.Igår satt jag och handmatade den med hö och den åt ganska bra ,ser ganska pigg ut på ögonen  vi får se om den kommer klara sig.Jag ska pyssla om den idag med så får vi hålla tummarna.Jag tror att vårat största problem är barnen,de ger kaninerna blött gräs och man har ingen koll på vad eller hur mycket...så där tror jag att felet har uppstått..barnen tar hem kompisar som matar våra kaniner... :( så tror jag att det har gått till...Jag förklarade igår för 6 st barn som var här att de inte fick ge kaninerna gräs längre och de såg så fundersamma ut så jag hoppas att de inte gör det i fortsättningen....

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 okt-08 kl 10:11 »
Tråkigt med kaninungarna  :'(

Det finns väl tre olika sjukdommar som alla ger kaniner svullen mage(...?)

Trumsjuka - gasbildning i magen. Kan gå att rädda dem genom mycket "tvångsmotion" och ge kalkvatten.
Tarmcoccider - svullnar upp och får diaree och dör innan man hinner reagera.
Mucoid enterit -  svullnar upp och får gelebajs. Kluckar om kaninen när man försiktigt skakar den. Jag har inte lyckats rädda de som råkat ut för detta...

Hm, apropå kor med trumsjuka, matar men dem inte med olja? Borde i så fall fungera till kaniner också?
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #5 skrivet: 14 okt-08 kl 10:22 »
Kommer ihåg när jag var liten, pappsen hade problem med en ungtjur som lätt fick trumsjuka. Han hällde ner olja i strupen på den samt försökte hålla honom på benen.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #6 skrivet: 14 okt-08 kl 10:43 »
Ska jag ge olja till den trumsjuka kaninungen?

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #7 skrivet: 14 okt-08 kl 11:17 »
Ska jag ge olja till den trumsjuka kaninungen?

ja det kan du göra, och aktivt kol utblandat med vatten. vätska och druvsocker är också  bra, och se till att kaninen rör på sig.
du kan diagnostisera trumsjuka genom att försöktigt "vända" på kaninen, är det trumsjuka hör du ett tydligt skvalpande ljud, som en halv-full vattenflaska.

ta bort allt foder. håll kaninen varm och se till att den rör på sig. Det är viktigt. sen kan du också massera buken så att den kommer igång. kaffe lär också vara bra har jag hört.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #8 skrivet: 14 okt-08 kl 11:32 »
Tack då vet jag vad jag ska göra.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 14 okt-08 kl 13:55 »
du kan diagnostisera trumsjuka genom att försöktigt "vända" på kaninen, är det trumsjuka hör du ett tydligt skvalpande ljud, som en halv-full vattenflaska.
Agnetha

Trumsjuka - gasbildning i magen. Kan gå att rädda dem genom mycket "tvångsmotion" och ge kalkvatten.

Mucoid enterit -  svullnar upp och får gelebajs. Kluckar om kaninen när man försiktigt skakar den. Jag har inte lyckats rädda de som råkat ut för detta...

Göthes, vid trumsjuka låter kaninen just som...en trumma. När man försiktigt slår med fingertopparna på den svullna buken låter den ihåligt och som en leksakstrumma. Om den kluckar är det vätska, även det är en form av trumsjuka men kallas istället mukoid enterit, mukoid betyder vätska/var/slem enterit betyder inflammation/infektion mao slemmig inflammation.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #10 skrivet: 14 okt-08 kl 14:07 »
Då är frågan har jag gjort rätt som har gett olja och tvångsmotionerat den?Ska ge lite sockerlösning också innan jag sticker till jobbet  och motionera den lite till.

Göthes, vid trumsjuka låter kaninen just som...en trumma. När man försiktigt slår med fingertopparna på den svullna buken låter den ihåligt och som en leksakstrumma. Om den kluckar är det vätska, även det är en form av trumsjuka men kallas istället mukoid enterit, mukoid betyder vätska/var/slem enterit betyder inflammation/infektion mao slemmig inflammation.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 14 okt-08 kl 14:10 »
Aktivt kol borde man ju kunna använda vid mukoid enterit?
Det ska jag nog inhandla snarast, för alla eventualiteter!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 14 okt-08 kl 14:11 »
Då är frågan har jag gjort rätt som har gett olja och tvångsmotionerat den?Ska ge lite sockerlösning också innan jag sticker till jobbet  och motionera den lite till.

Beror på om magen är full med gas eller vätska?

Notcha

• Spårglädjens kennel
« Svar #13 skrivet: 14 okt-08 kl 14:14 »
Hur ska man veta det helt säkert?Jag gissar på att det är gaser men jag kan ha fel...hör inget kluckande ljud av vätska heller.Har masserat magen och hör inget då heller...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 14 okt-08 kl 14:15 »
Göthes
Du har alltså lyckats få "kluckande" kaniner att överleva med aktivt kol?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 14 okt-08 kl 14:20 »
Hur ska man veta det helt säkert?Jag gissar på att det är gaser men jag kan ha fel...hör inget kluckande ljud av vätska heller.Har masserat magen och hör inget då heller...

Antagligen gaser då? Om kullsyskonen dog av samma sak, så tyder det också på fodret.  ME brukar bara drabba en kanin här eller där, inte hela bunten.

Jag skulle motionera en gång extra... inte ge någon olja/socker just nu utan vänta till i kväll. Du kan ju också ringa till veterinär och fråga (...med risk att bara få "vet inte" till svar  :-X ).

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 14 okt-08 kl 17:34 »

Det finns inga rätt och fel när de fått trumsjuka men allt man gör motverkar ju på sitt sätt. Jag skulle om jag var du inte ge SOCKER utan hellre upplöst dextros, socker har en tendens att skynda på ev jäsningar som redan finns i tarmen. Tänk bara er själv en lördagskväll framför tv:n med blandgodis i skålen, hur mår magen sen?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #17 skrivet: 14 okt-08 kl 18:31 »
Trumsjuka är en gasbildning i tunntarmen. Går inte att punktera som med kor.
Om den upptäcks i tid kan den släppa genom motion men oftast inte. Gör i så fall så att du lägger kaninen på rygg samt håller i framtassar och baktassar samt "pumpar" som om kaninen sprang.(minst en minuts snabb behandling)
Olja, socker och vad det vara må i intag förvärrar situationen. Har buken svällt upp så att trumljud uppstår när man "trummar" på buken skall kaninen omedelbart avlivas. Det är bara timmar kvar tills tarmen expolderar med en hemsk död som följd. :'(
En kanintarm är ca 8 meter lång. Att den stoppar upp beror oftast på snabbt foderbyte alternativt foder som startar en jäsningsprocess i systemet. Kaninen kan inte "släppa sig" eller rapa vilket då orsakar tarmsmäll vid trumsjuka. :'(

Göthes

« Svar #18 skrivet: 14 okt-08 kl 19:07 »

nej, så har inte jag fått lära mig. trumsjuka = vattenplask/flask-ljud från magen. Enligt veterinären på kaninkursen + tillgänglig litteratur.

Agnetha
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 19:10 av Göthes KG »
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

« Svar #19 skrivet: 14 okt-08 kl 19:08 »
Göthes
Du har alltså lyckats få "kluckande" kaniner att överleva med aktivt kol?

jag har bara haft en kanin som drabbats av detta och nix, hon överlevde inte. men jag fick rådet av andra som lyckats.

Agnetha

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser