Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt: rivningsobjekt till permanentboende  (läst 16660 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #20 skrivet: 11 okt-08 kl 23:06 »
.....

Jag har funderat lite på en gasvärmare på vattenledningen i köket istället för varmvattenberedare. Såg sånna i england för några år sedan. Jag vet egentligen inget om dom, Är det nån som känner till sånna?

Genomströmningsvärmare kallas en sån apparat ... finns både elektriska och för gas. Jobbigt md gasen om du inte bor i stan ... dom är ruskigt tunga dom där gastuberna.  :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #21 skrivet: 12 okt-08 kl 21:28 »
Kul projekt.
Vi platsar inte in i FSVB med våra 136 kvadratmeter.
Men om vi får tag på en hyresgäst till vår "lillstuga" på 20 kvarat så kan jag skryta med att jag känner en som platser. ;D

När jag bodde själv i lägenhet så hade jag 22 kvadratmeter.
När jag var ung så bodde jag med en tjej i stan. Då hade vi 25 kvadratmeter.
Så nog funkar det att bo trångt. Men man blir bortskämd med åldern. ;)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #22 skrivet: 13 okt-08 kl 21:17 »
Handlar det inte egentligen om att man vill kunna gå runt i sitt hus. Från rum till rum liksom och att det egentligen beror på att människan som varelse nuförtiden lever ett alldeles för stillasittande liv?

Man får helt enkelt ta lite fler promenader så får man inte myror i benen lika lätt. Och lägga mer tid på sin kärleksrelation när man lever billigt så man inte behöver jobba 40 timmar i veckan :) Man ska kramas mycket så man får endorfiner. Finns inget bättre än kramar :)

Kram!
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #23 skrivet: 14 okt-08 kl 06:08 »
Handlar det inte egentligen om att man vill kunna gå runt i sitt hus. Från rum till rum liksom och att det egentligen beror på att människan som varelse nuförtiden lever ett alldeles för stillasittande liv?

Man får helt enkelt ta lite fler promenader så får man inte myror i benen lika lätt. Och lägga mer tid på sin kärleksrelation när man lever billigt så man inte behöver jobba 40 timmar i veckan :) Man ska kramas mycket så man får endorfiner. Finns inget bättre än kramar :)

Kram!

Det blir varmare med kramar också och då sänks värmekostnaden  ;D
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #24 skrivet: 14 okt-08 kl 09:04 »
Ska du bygga verandan så att den sträcker sig på två sidor om huset?
Själva köksdelen är nästa 4 meter lång – alldeles onödigt. Funderar på att ha utdragbara lådor under soffsängen för kläder, handdukar, lakan mm.

Det jag nu funderar på är om jag ska ha hygien/tvättrummet, med bastugrytan, i själva stugan eller om det blir i en separat byggnad. Vintertid är det nog gott att ha allt i samma byggnad så det lutar mot den varianten.  Angenäma funderingar…



Ja, verandan kommer gå runt kåken på två sidor. Jag har ju sol hela dagen på det sättet så man kan sitta i vårsolen och goona. Utdragbara lådor under sängen är ju smart. Vår säng är så låg men man kanske skulle ta och höja den litegrann så man kan har några rejäla lådor under.
Jag ska som sagt ha tvätteri och sånt i en annan byggnad av utrymmesskäl. Tror inte det är så farligt på vintern. Mormor och morfar har så där dom bor och det är bara mysigt. Och bor man två på femton kvadrat kan det nog vara skönt att sitta på uthuset emellanåt :)

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Kålrabbi

  • Inlägg: 15
  • ...
    • -
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #25 skrivet: 14 okt-08 kl 16:17 »
Trevligt :)

Är alltid kul att se när folk renoverar och fixar. Själv har jag fullt upp med detta "ruckel".
http://mitt-hus.blogspot.com/2008_06_01_archive.html

Det går långsamt men förhoppningsvis är jag klar när jag är 40 :)
"Du skall aldrig hugga ned ett träd"  Pentti Linkolas elfte budord.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #26 skrivet: 14 okt-08 kl 16:26 »
Kul Kålrabbi! Vilket fint hus. Det har ju potential så att säga :) Har du någon sorts utbildning inom hantverk? Jag bara undrar, jag menar inte att man måste ha det. Tror det kan bli hur fint som helst. Se till att visa tydligt att det är bebott nu så att ungarna inte förstör det. Har sett så många hus som förstörs mer och mer för att ingen bryr sig om det. Det blir en lekplats för unga grabbar istället.

Men jag tror de respekterar det om någon bor där.. Lite färg på väggarna bara så är det som nytt ;) Ditt lås på dörren är ju en bra början :) Och din ek kommer vara jättefin om 150 år :) Tog ner en så gammal ek i helgen på visingsö till en båt jag ska vara med och bygga. :) Mäktiga träd, verkligen.

Lycka till med renoveringen nu. Här finns många du kan fråga om allt möjligt om du stöter på problem :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #27 skrivet: 14 okt-08 kl 16:36 »
Kors i taket, vilket läckert ställe. Hur länge har det varit övergivet? Hur mår taket? Kul att jämföra växtligheten på de gamla och nya bilderna. Det har vuxit upp en del.

Lillan

  • Inlägg: 44
  • Allt är möjligt!
    • Uppland
    • Kaoskvinnan
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #28 skrivet: 15 okt-08 kl 12:40 »

Smått är skitbra.. skulle gärna själv ha 1/4 del av mitt hus bara.. hemskt stort.. jobbigt att hålla varmt med ved.. el är dyrt ;) men men.. kör på så det ryker..

Ett förslag till dig Palleman är att bara ha en del av huset i gång vintertid, så gjorde man ju ofta förr i tiden. Vi stänger in till stora salen på nedervåningen och till största delen av övervåningen vintertid. Salen öppnas upp till fest, julen till exempel. Gäller bara att elda mycket försiktigt i kakelugnen i början, när den stått kall.
Bra att kunna göra så för oss som tycker om att bo stort. :O)
Förändra världen genom att förändra dina tankar. www.kaoskvinnan.se

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #29 skrivet: 15 okt-08 kl 13:53 »
Stackars 'Snickaren' ... hans tråd blir helt sönderklottrad.

Kålrabbi : Underbart hus, så många vackra detaljer ... spisar, beslag, träarbete ... dörrvalv al'a 1850 ... lycka till med allt och hoppas du har långt kvar till 40 !  ;)

Lilian : Så gör vi också, värmer ca. halva huset hela tiden och vår stora sal eldas när vi är där och jobbar (blandad ateljé) eller när vi har folk här. Eldar ibland för att minska fukten också, mer blöta än kalla vintrar här.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #30 skrivet: 15 okt-08 kl 15:13 »
Ett förslag till dig Palleman är att bara ha en del av huset i gång vintertid, så gjorde man ju ofta förr i tiden. Vi stänger in till stora salen på nedervåningen och till största delen av övervåningen vintertid. Salen öppnas upp till fest, julen till exempel. Gäller bara att elda mycket försiktigt i kakelugnen i början, när den stått kall.
Bra att kunna göra så för oss som tycker om att bo stort. :O)

Nu snor jag tråden..
Övervåning är ouppvärmd just nu.. ej renoverad än. Men när den är renoverad kommer den vara uoppvärmd så länge ingen nyttjar utrymmena (Bed & Breakfast kommer bedrivas uppepå), då man utnyttjar dom så kommer det finnas kaminer att elda i, i varje rum samt el element..  >:( i nödfall.
Bara nedervåningen som är öppen och används..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Lillan

  • Inlägg: 44
  • Allt är möjligt!
    • Uppland
    • Kaoskvinnan
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #31 skrivet: 15 okt-08 kl 15:18 »
Nu snor jag tråden..
Övervåning är ouppvärmd just nu.. ej renoverad än. Men när den är renoverad kommer den vara uoppvärmd så länge ingen nyttjar utrymmena (Bed & Breakfast kommer bedrivas uppepå), då man utnyttjar dom så kommer det finnas kaminer att elda i, i varje rum samt el element..  >:( i nödfall.
Bara nedervåningen som är öppen och används..  ;D

Se där!  :)
Tsss... varför inte kasta ut elelementen och hänga in kofta och sockor istället?  ;)
Förändra världen genom att förändra dina tankar. www.kaoskvinnan.se

Lillan

  • Inlägg: 44
  • Allt är möjligt!
    • Uppland
    • Kaoskvinnan
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #32 skrivet: 15 okt-08 kl 15:22 »
Jag rev ett kök när jag jobbade på kungsgatan i stockholm och tog med till landet. Fick pyssla lite med skåpluckor och så men men... Billigt!
Här kommer bilder ... Var lite trasigt vid hurtsen så jag fick laga den. Men det gick bra. Sen byggde jag ett vin och sprit skåp av ett hyllplan som jag hade över efter renoveringen av lägenheten. :) Kan vara kul att ha lite vin ibland även om jag dricker väldigt sällan. Typ nyår :)

Sen sågade jag ut för diskbänken som också kommer från kungsgatan. Ska stå en spis med fläkt till vänster och ett kylskåp till höger :) När jag får råd. Är student nu så det dröjer nog, men jag har en gammal kyl från samma ställe som står i ett av uthusen som jag använder när jag är ut :) Om det inte är vinter för då behövs det ju inte :) 

Håll utkik på både tradera och blocket, emellanåt finns det människor som skänker bort olika vitvaror gratis, bara dom blir av med prylarna innan de ska flytta eller in med det nya.
Förändra världen genom att förändra dina tankar. www.kaoskvinnan.se

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #33 skrivet: 15 okt-08 kl 18:45 »
Tog ner en så gammal ek i helgen på visingsö till en båt jag ska vara med och bygga. :) Mäktiga träd, verkligen.

Nu är jag helt OT, men är det Vittfarnes nya projekt du är med och bygger på?
*nyfiken*
Höns, stickning och pelargoner

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #34 skrivet: 16 okt-08 kl 18:27 »
Vittfarne ja. Det stämmer, e du med där? Vi kanske känner varann :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #35 skrivet: 16 okt-08 kl 20:58 »
För att återknyta till den ursprungliga tanken med tråden kan jag passa på och komma med en liten fråga. Mitt hus är ju gult som ni har sett och jag ska måla om det till rött. Vad behöver jag göra innan jag målar och vilken färg ska jag använda. Min tanke var att gå över kåken med en piasava och borsta bort lösa flagor och sen måla på med nån röd oljefärg. Funkar det?

Har hört att man ska blåsa kåken med högtryck men är det verkligen nödvändigt? Det var länge sen huset målades typ säkert tjugo år eller så.. Färgen är väldigt svag på många ställen...

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #36 skrivet: 16 okt-08 kl 21:28 »
För att återknyta till den ursprungliga tanken med tråden kan jag passa på och komma med en liten fråga. Mitt hus är ju gult som ni har sett och jag ska måla om det till rött. Vad behöver jag göra innan jag målar och vilken färg ska jag använda. Min tanke var att gå över kåken med en piasava och borsta bort lösa flagor och sen måla på med nån röd oljefärg. Funkar det?

Har hört att man ska blåsa kåken med högtryck men är det verkligen nödvändigt? Det var länge sen huset målades typ säkert tjugo år eller så.. Färgen är väldigt svag på många ställen...



Ingen högtryckstvätt, det är inte alls bra. Men, du behöver nog skrapa bort den lösa färgen. Är inte säker på att det räcker  med piasava utan det är nog bäst till gammal slamfärg. Sen, borde det fungera bra med röd oljefärg. Varför inte linoljefärg t ex?!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #37 skrivet: 16 okt-08 kl 21:58 »
Förlåt en obildad :) Slamfärg?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #38 skrivet: 16 okt-08 kl 22:16 »
Förlåt en obildad :) Slamfärg?

Haha... får se om en som inte heller har så bra koll kan förklara. Falu rödfärg är en slamfärg och den "fäller" när man rör den. Drar man på väggen så blir fingret lite rött. Färgen görs på vatten, färgpigment och mjöl och ibland även järnvitriol och liite linolja.

Om man tidigare målat med oljefärg kan man inte måla över det med slamfärg. Däremot kan man måla över slamfärg med oljefärg. I min värld är slamfärg en toppenfärg och jag skulle aldrig måla över våra uthus med oljefärg istället. Huset däremot är målat med linoljefärg så det fortsätter vi med. Annars hade jag kunnat tänka mig att ha det målat med slamfärg också.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #39 skrivet: 16 okt-08 kl 22:23 »
Okej. Men du sa ju att det inte räcker med piasava utan att jag skulle köra med slamfärg... Ah! Du tror att det är målat med slamfärg nu? Det är det inte. Gul oljefärg av något slag är vad de använt så därför kan jag ju inte, precis som du skriver, använda slamfärg. Annars var ju Falu rödfärg det första jag tänkte på :)

Vad ska man göra då om man inte ska högtryckstvätta? Ska man gå runt med stålborste och nöta eller? Hoppas inte, det blir drygt :) Tur att huset är litet i såna fall...
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 4 användare
Alicia.johansson, alternaiv, Tur-Johan, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser