Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt: rivningsobjekt till permanentboende  (läst 17691 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #60 skrivet: 22 aug-09 kl 14:29 »
Kul att du är igång igen Snickarn. Undrade precis hur det gått med ditt bygge. Bodde du inte i Dalsland, mina hemtrakter, ett tag?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #61 skrivet: 22 aug-09 kl 15:22 »
Tack! :D

Nja, jag har numera ett ex som bor och studerar där, på steneby skolan. Pluggar till smed. Så jag åker väl upp och hälsar på henne ibland då vi fortfarande är goda vänner :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

• Dalarna
« Svar #62 skrivet: 17 apr-11 kl 23:55 »
Imorgon åker jag ut till Norrtälje och hämtar upp en vän och sen ska vi ut till mitt landställe och ha det gott och vårstäda lite. Jag köpte en spis över blocket idag som jag ska stoppa in och så ska jag köra upp lite material som jag ska bygga fläkttrumman av till spisfläkten.

Vi ska elda en massa bråte som jag har lagrat i rucklet som står på tomten. Kommer bli mys och grillning av sojakorvar. Om det är klart väder ska vi släpa ut madrassen och sova på verandan under bar himmel! :D

Kanske kommer in nån bild här på spisen så småningom.
Allt gott
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #63 skrivet: 05 jun-11 kl 22:51 »
Oj. glömde uppdatera med bilder å annat kul från när vi eldade upp all bråte... Det är fortfarande lite kvar men nu är jag ute här och njuuuuuter. Det är kul när man har energi. Jag är ju lite kär i det här lantstället trots att det inte är optimalt på alla sätt :)

Har lite kackig uppkoppling härute men det kommer bilder imorgon på vad jag har gjort härute dom här dagarna :)
Allt gott
//Snickarn

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #64 skrivet: 06 jun-11 kl 02:43 »
Kul med fler som upptackt smatt boende! Jag har nu spenderat 15 ar pa som minst 6 kvm och som mest 14 kvm. Och det gar bra, forutom koket. Men dar jag bor ar det billigare att ata ute an att laga mat hemma sa det loser sig. Det basta ar att man helt och hallet later bli att shoppa prylar. Det ar en ut en in som galler tom. i bokhyllan! ;D

Ser fram emot fler bilder och berattelser!

Snickarn

• Dalarna
« Svar #65 skrivet: 06 jun-11 kl 06:40 »
Har ju glömt berätta om spisen med tror jag. Köpte den på blocket för 400kr. Den var rejält skitig så det fick bli en tvätt först men jag hade inte tillgång till några grövre rengöringsmedel så det gick sådär. Den blev iallafall dugligt ren  :-[

Riktigt skönt att äntligen få in en riktig spis. Plötsligt kan jag laga vilken mat jag vill.
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #66 skrivet: 06 jun-11 kl 06:46 »
Jag knackade bort den befintliga ventilationsluckan i murstocken. Efter det drog jag rören. Det blev en hel del funderande på den bästa lösningen men tillslut blev det att sätta en böj i hörnan riktad mot fläktstosen och skarva med medföljande "orm" så sotaren lätt kommer åt om/när han ska inspektera. Efter det är det raka rör med en skarv och efter det är det en böj uppåt inne i murstocken så det blåser rätt på en gång.
Jag drog på full effekt och klättrade upp på taket och kollade hur det funkade. Det blåste rejält från pipan så det ska nog gå bra :)

Fick vinkelslipa lite i fläkthuven men det gick bra det med.

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #67 skrivet: 06 jun-11 kl 06:47 »
Kika gärna in den här elinstallationen jag gjorde. Är riktig nybörjare på detta men det kan väl inte bli så fel? Jag hoppas inte det iallafall men lägger jag det här borde ju någon reagera om jag riskerar att bränna ner kåken  >:D
//Snickarn

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #68 skrivet: 07 jun-11 kl 22:50 »
Härligt! Kul att läsa. Ska själv skaffa mig ett litet hus som är billigt när jag bestämt mig för var jag ska bo :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 1 användare
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser