Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt: rivningsobjekt till permanentboende  (läst 17689 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« skrivet: 10 okt-08 kl 17:45 »
Hej

Tycker det är så kul att läsa om allas projekt och renoveringar så nu tänkte jag berätta om mitt lilla projekt. Köpte en tomt på 2300 kvm och tre hus för 235 000:- i norrtälje området. Allt var i bedrövligt skick. Boningshuset på femton kvadratmeter hade en innervägg mellan kök/vardagsrum... Det var ganska trångt mörkt och rejält slitet. Tyvärr har jag inga bilder på det men tapeten var påväg ner av sig själv. Det var tapetserat på masonitväggar. Elen var gammal och utanpåliggande.
Det är en takläcka i verandataket som jag kollade upp innan jag köpte det. Det läckte inte i skarven mellan huset och verandadelen och in i husväggen utan precis nedanför. Verandataket är dock ruttet.

Det fanns ingen parkering till huset så jag grävde upp diket som var igenvuxet och lade ner rör. Sen slängde jag på åtta ton grus med hjälp av en spade :) högg bort lite stubbar och träd först. Grannen kom förbi och hälsade på mig med orden "du behöver inte göra allt på en gång, ta det lugnt." :)

Sen har jag rensat en jäkla massa sten ur gräsmattan och försöker kallmura en stenmur längs vägen upp till huset.

Här kommer en bild på parkeringen iallafall. Ska ta lite mer bilder när jag är ute nästa gång, har ingen bild på muren.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

• Dalarna
SV: Projekt: rivningsobjekt till permanentboende
« Svar #1 skrivet: 10 okt-08 kl 17:52 »
Boningshuset var isolerat med 45 iso i en sjuttio vägg märkte jag när jag rev ner masoniten. Jag rev inifrån. Slet ut all isolering och stoppade i sjuttio iso i befintligt vägg sen reglade jag upp med 45 reglar och siolerade dom. Sen drog vi el och skruvade upp plyfa och gips. Rejält ska det vara.

Så skönt med plyfa i väggen när man ska skruva upp nån hylla och så :)

Murstocken skymtar bakom en iso bal också :) Rev ut en stor roslagsspis pjäs som tog för stor plats i den här lilla stugan och ska stoppa in en liten kamin sen :) Kommer en bild sen på den.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 okt-08 kl 17:55 »
här kommer en bild på huset utifrån, man kan skymta svärmors sambo därinne. Han drog all el i huset. Nytt proppskåp och allt :) Finemang.
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 10 okt-08 kl 18:00 »
Här kommer bilder från min första tapetsering någonsin. Det var spännande men tråkigt och mödosamt :) Men nu kan man det iallafall...

Jag ville ha en gul färg för att förstärka ljusinsläppet :) Tjejen valde tapeten med ränder. JAg tänkte köpa sån där strukturtapet och måla gul men hon ville ha liv i det. Och det blev bra måste jag säga..
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 10 okt-08 kl 18:10 »
Jag rev ett kök när jag jobbade på kungsgatan i stockholm och tog med till landet. Fick pyssla lite med skåpluckor och så men men... Billigt!
Här kommer bilder ... Var lite trasigt vid hurtsen så jag fick laga den. Men det gick bra. Sen byggde jag ett vin och sprit skåp av ett hyllplan som jag hade över efter renoveringen av lägenheten. :) Kan vara kul att ha lite vin ibland även om jag dricker väldigt sällan. Typ nyår :)

Sen sågade jag ut för diskbänken som också kommer från kungsgatan. Ska stå en spis med fläkt till vänster och ett kylskåp till höger :) När jag får råd. Är student nu så det dröjer nog, men jag har en gammal kyl från samma ställe som står i ett av uthusen som jag använder när jag är ut :) Om det inte är vinter för då behövs det ju inte :) 
//Snickarn

amason

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 10 okt-08 kl 19:48 »
Visst är det kul att greja med ett litet hus? Det tar inte evinnerlig tid o bränner inte enorma hål i plånboken. Fast mitt är stort i jämförelse. 30m2.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 10 okt-08 kl 20:04 »
Wow trettio kvadrat. :) Vilken lyx. JAg har ju två uthus också på tio kvadrat styck. Ena ska jag riva och bygga en friggebod på femton kvadrat som torrtoaletten, bastun och tvättstugan samt ett gästrum ska ligga i. Blir en liten bastu, men det blir nog nästan bara jag som bastar i den så det är lugnt. Toa, tvättstuga, bastu på mindre än sju kvadrat och gäststuga i resten är tanken. Typ en säng och ett nattduksbord :) Det är bara om en kompis skulle komma förbi och söva över eller så så det blir väl inte använt så jättemycket.

Ska bygga en veranda till bostadshuset i sommar som blir rätt så stor. Så där ska man kunna sitta och mysa på kvällarna. Varma sommardagar blir ju det en hel del yta som man kan använda nästan som inomhus :) Men sen finns det ju många fördelar med att ha litet. Blir inte så mycket att städa :)

//Snickarn

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 10 okt-08 kl 20:31 »
Spännande.. keep it coming...

Smått är skitbra.. skulle gärna själv ha 1/4 del av mitt hus bara.. hemskt stort.. jobbigt att hålla varmt med ved.. el är dyrt ;) men men.. kör på så det ryker..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Snickarn

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 10 okt-08 kl 20:44 »
Min lilla kamin kommer värma upp min stuga så man kan basta i den :) Billigt, billigt :)
//Snickarn

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 10 okt-08 kl 21:03 »
Ah! Vilken underbar tråd. Kul att du lägger upp bilder. Det finns visst fler än jag som lider av "småhetsvansinne".  ;)  Min stuga blir nog 20 -25 kvm (eller 15 + 10 kvm).

Lycka till med allt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

amason

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 10 okt-08 kl 21:49 »
Bor du permanent i ditt lilla hus eller är det sommarstuga? Jag är bofast i min lilla kåk (30m2 som sagt) med sambo o katt. Tidigare oxå en schäfer. Efter ett år så är nu badrummet klart o vi har dusch o toa. Viste inte att man kunde bli så lycklig över en 30liters varmvattenberedare. Så skönt att slippa duscha i växthuset med hink o skopa.

Huset är en pågående renovering. Vet inte hur gammalt det är men det flyttades hit till tomten på 50-talet. Problemet är att det är gammal sjöbotten o huset har vridit sej o sjunkit lite hur som helst. Men det verkar som det stått någorlunda still sen 70-talet. Inga större glipor på renoveringen från då.

Efter lite funderande så beslutade vi att inte räta upp huset. Bara att fixa det i bra skick. Det är lite som lustiga huset.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 11 okt-08 kl 01:22 »
Ah! Vilken underbar tråd. Kul att du lägger upp bilder. Det finns visst fler än jag som lider av "småhetsvansinne".  ;)  Min stuga blir nog 20 -25 kvm (eller 15 + 10 kvm).

Lycka till med allt.

Ja, litenheten är så jävla underskattad i vårat land. Alla ska ha 120 kvadrat när de bor ihop. Blir en jäkla massa att städa bara. Men det är klart att det ibland vore skönt med större men då får man ta en sväng utomhus helt enkelt. Där stället ligger är det nästan inga lampor som stör när man kollar på stjärnorna. Det är underbart! Och tack! All uppmuntran är välkommen :)

Bor du permanent i ditt lilla hus eller är det sommarstuga? Jag är bofast i min lilla kåk (30m2 som sagt) med sambo o katt

Det är sommarstuga fortfarande. Ligger lite långt bort för tillfället men jag blir nog tvungen att flytta dit om ett år eller så. Ska försöka ha det hyffsat färdigt då. Men jag stressar inte. Nu går studierna först, träning sen och sist renovering :) Har också katt och hund förresten och sambo :) Vi bodde jag, tjejen, hunden och två katter på 36 kvadrat förut :) I två år :) Men det gick det med... Fördelen med att ha tomt är ju dock mycket stor, man kan ha inhägnat och ha hunden lös mm.

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 11 okt-08 kl 01:52 »
Om ni undrar varför kåken är rödmålad vid entren så kan jag berätta att det är för att dörren satt för nära yttervägen tidigare och hindrade därigenom placering av proppskåp samt kyl/frys så jag flyttade den cirka en meter och då kom jag över panel på jobbet som redan var grundmålad i rött så det fick bli så. Ska måla hela fasaden nästa år. Det ska bli röd fasad, vita knutar, vindskivor mm. och blåa detaljer.. Tjejen igen, men hon e konstnär och har koll på sånt där :)

Har sett ett hus som har den kombinationen och det är snyggt! Måste bara få rätt typ av blå :)

Borrade också en brunn på tomten. Är delägare i en brunn med grannen men jag orkar inte dela. Och när jag borrade hade jag pengar. Hursomhelst fick jag 1500 timliter :) Ska dra in vattnet innan sommaren och installera en 15 liters vvb under diskhon. Jag räknar med att få igen alla pengar i värdeökning om man skulle få för sig att sälja.

//Snickarn

Naturliv

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 11 okt-08 kl 06:46 »
Nu har jag hittat drömboendet storleksmässigt i den här tråden, jag har nog också drabbats av "småhetsvansinne" ;D. Gillar kreativa idéer som gör att allt nödvändigt får plats, men där all rekreationsyta i övrigt är utomhus. Är speciellt nyfiken på hur ni löser ventilationen, sägs ju var lite bekymmer i små, gamla kåkar med fukt och dålig luft.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Snickarn

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 11 okt-08 kl 11:30 »
Dålig luft har jag inte märkt något av. Det ventilerar väl lite genom skorsten för där sitter en ventil. Kaminen är ju inte installerad sen. Fukt slipper man om man har på lite underhållsvärme året om vilket jag har. Men det är väl bara att vädra ur kraftigt i fem minuter eller nåt så är ju all luft bytt. Annars är det ju bara att sätta in en ventil i ytterväggen. Men jag har som sagt inte märkt av det.

Tror det ventilerar lite genom golvet. Jag har inte gjort nåt åt golvet så där är det furugolv och sen kutterspån och inget tätskikt möjligtvis lite papp.

Ska väl säga det att jag har satt en fuktspärr i väggen som man gör när man bygger hus idag. Jag är ju skolad inom den traditionella byggtekniken som inte alltid är så bra tyvärr. Det här gjorde jag för tre år sen när jag fortfarande jobbade som snickare så det blev så.. Så huset är ganska tätt jämfört med motsvarande kåk.

Jag är däremot orolig för möss och råttor som flyttar in i väggarna och mumsar i sig isolering :( Jag såg att de hade bäddat åt sig i väggarna när jag rev ut den gamla isoleringen.. Ganska gulligt men man blir ju lite ledsen också. Om jag flyttar ut tar jag ju med mig katten så då kanske det löser sig. Huset står på plintar så hon borde hinna norpa dom när de klättrar upp.
//Snickarn

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #15 skrivet: 11 okt-08 kl 16:24 »
[...]
Ska bygga en veranda till bostadshuset i sommar som blir rätt så stor. Så där ska man kunna sitta och mysa på kvällarna. Varma sommardagar blir ju det en hel del yta som man kan använda nästan som inomhus :) Men sen finns det ju många fördelar med att ha litet. Blir inte så mycket att städa :)

Ska du bygga verandan så att den sträcker sig på två sidor om huset?

När man bor/bygger litet så behöver det inte bli så dyrt. Framtida underhåll går på ett kick mm.

Just nu bor jag i en lägenhet på 30 kvm och jag har minst 10 kvm över, eftersom jag äger så lite saker. Själva köksdelen är nästa 4 meter lång – alldeles onödigt. I minihuset blir det bra mycket mindre. Sedan finns det en 3-dörrars garderob som är alldeles för stor för mig. Mina få kläder får plats i en enda. Funderar på att ha utdragbara lådor under soffsängen för kläder, handdukar, lakan mm.

Det jag nu funderar på är om jag ska ha hygien/tvättrummet, med bastugrytan, i själva stugan eller om det blir i en separat byggnad. Vintertid är det nog gott att ha allt i samma byggnad så det lutar mot den varianten.  Angenäma funderingar…

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 11 okt-08 kl 16:38 »
Nu har jag hittat drömboendet storleksmässigt i den här tråden, jag har nog också drabbats av "småhetsvansinne" ;D.
[...]

Vi får bilda en ny förening - FSVB - Föreningen för SmåhetsVansinnesBoende.  ;)

Åter nr 1/13

Naturliv

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 11 okt-08 kl 17:01 »
Vi får bilda en ny förening - FSVB - Föreningen för SmåhetsVansinnesBoende.  ;)

;D Jag är med och kommer på nästa årsmöte  ;) Duger husvagn som inkvalning tills jag har ett minimalistiskt boende?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 11 okt-08 kl 17:17 »
;D Jag är med och kommer på nästa årsmöte  ;) Duger husvagn som inkvalning tills jag har ett minimalistiskt boende?

Självklart!  ;D

Åter nr 1/13

amason

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 11 okt-08 kl 18:37 »
Det jag nu funderar på är om jag ska ha hygien/tvättrummet, med bastugrytan, i själva stugan eller om det blir i en separat byggnad. Vintertid är det nog gott att ha allt i samma byggnad så det lutar mot den varianten.  Angenäma funderingar…

Mina planer för nästa hus är bad/bastuhus ute på gården. Eftersom det är vedeldning för varmvattnet så är det varmt att duscha i huset oxå. Och så slipper man vattenskada inomhus.

Jag har funderat lite på en gasvärmare på vattenledningen i köket istället för varmvattenberedare. Såg sånna i england för några år sedan. Jag vet egentligen inget om dom, Är det nån som känner till sånna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 2 användare
donderboss, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser