Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgjakten har börjat...  (läst 27965 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #160 skrivet: 12 okt-08 kl 20:21 »
Jag har funderat på att ta jägarexamen. För att få kött i frysen så jag slipper köpa industri-producerat kött. Fast jag undrar vilket jaktlag som skulle funka för mig att vara med i... Alltför många gånger jag följt med på älgjakt så har jägarna skjutit dåligt, haft rabiata hundar som inte gått att kalla tillbaka från ett stånd, och separata eftersökshundar har jag inte sett röken av. Kötthanteringen har sedan varit tämligen bristfällig med bland annat på tok för kort hängningstid...
Jag vill skjuta min älg, känna vördnad, respekt och tacksamhet för att jag fått ta del av naturens skafferi, ta tillvara på allt som går att ta tillvara (kött, inälvor, hud, ben, fett osv), och sedan tillaga en smaskig måltid där jag vet att djuret levt ett fritt liv och fått ett värdigt slut.
Nu har jag kaniner istället och köper älgkött och annat kött från släktingar och bekanta... Till både mig själv och min hund.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #161 skrivet: 12 okt-08 kl 21:11 »
Är du med i ett jaktlag så kan du också påverka dom andra i jaktlaget.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #162 skrivet: 12 okt-08 kl 22:32 »
Här passeras min moraliska gräns, den dagen Kungen ägnar de timmar åt att slakta, stycka och tillaga älgen till sina högt ärade familjemedlemmar ska jag ändra åsikt!

http://di.se/nyheter/?

Se nyheten som kom 10:28  "10:28 Carl XVI Gustaf bjuder in till träff med skogens konung"

Enligt min uppfattning är jakt ok så länge jägaren vet varför han skjutit och att han fällt bytet för sin familjs skull, när det blir viktigare med vilken titel du har för att vara med i jaktlaget har min moraliska gräns paserats för länge sedan.


Halaj!

OK. Så älgjakt går bort om man har en fin titel.
Jag antar att det är ok för en svetsare eller en byggnadsarbetare att jaga.
Men hur är det för en förman? Eller platschefen? Får de vara med?
enligt din moral då naturligtvis. Om så är fallet, var går egentligen gränsen? Mellanchef, en så kallad minigolfare? Regionschef?

Jag säger då det.
Det blir knepigare och knepigare att hålla reda på, och förstå resonemangen hos dessa djurkramare...

//T


Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #163 skrivet: 12 okt-08 kl 22:48 »
Stackars Kungen. En vanlig kille med ett skitjobb han inte valt eller kan säga upp sig från. Inte sparka på den som ligger.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #164 skrivet: 12 okt-08 kl 23:32 »
Finns det fortfarande folk som vill bo på landet, men inte fattat att djur dör och att man dödar djur av olika anledningar? Jag upphör aldrig att förvånas

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #165 skrivet: 12 okt-08 kl 23:45 »
De som är emot jakt, så är det inget som hindrar dem att köpa mark och då inte bedriva någon jakt där. Men ja just det kostar ju pengar, de bryr så sig himla mycket om djuren, men inte så mycket att det skall kosta de några pengar.

souped

  • Inlägg: 122
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #166 skrivet: 13 okt-08 kl 00:00 »
De som är emot jakt, så är det inget som hindrar dem att köpa mark och då inte bedriva någon jakt där. Men ja just det kostar ju pengar, de bryr så sig himla mycket om djuren, men inte så mycket att det skall kosta de några pengar.

 ???  Så om man te.x är emot tjurfäktning och anser att det ska upphöra, är din lösning att man ska samla ihop pengar och köpa alla tjurfäktningsarenor ? Argumentation och diskussion är överflödig. x2





Pong

  • Inlägg: 596
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #167 skrivet: 13 okt-08 kl 00:20 »
???  Så om man te.x är emot tjurfäktning och anser att det ska upphöra, är din lösning att man ska samla ihop pengar och köpa alla tjurfäktningsarenor ? Argumentation och diskussion är överflödig. x2




Lösning är ju svårt. Jag skulle fråga mig vem är jag att säga åt hur spanjorerna hur de skall leva. Men ja. Det är inte min sak att bestämma hur andra skall leva eller vad de gör med sin egendom.

souped

  • Inlägg: 122
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #168 skrivet: 13 okt-08 kl 00:21 »
Lösning är ju svårt. Jag skulle fråga mig vem är jag att säga åt hur spanjorerna hur de skall leva. Men ja. Det är inte min sak att bestämma hur andra skall leva eller vad de gör med sin egendom.

Så moral och etik är meningslösa begrepp?  Pengarna bestämmer... ?

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #169 skrivet: 13 okt-08 kl 00:42 »
Så moral och etik är meningslösa begrepp?  Pengarna bestämmer... ?

Ja, ungefär. Det är upp till var och en att bilda sin uppfattning om moral och etik. Jag frågar vem är du att bestämma över spanjorernas sätt att leva?

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #170 skrivet: 13 okt-08 kl 01:16 »
Så moral och etik är meningslösa begrepp?  Pengarna bestämmer... ?

Välkommen till verkligheten.

Att jag sen försöker leva på ett annat sätt är en annan sak.
Ekologi har alltid varit viktigare än etik för mig.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #171 skrivet: 13 okt-08 kl 16:25 »
Halaj!

OK. Så älgjakt går bort om man har en fin titel.
Jag antar att det är ok för en svetsare eller en byggnadsarbetare att jaga.
Men hur är det för en förman? Eller platschefen? Får de vara med?
enligt din moral då naturligtvis. Om så är fallet, var går egentligen gränsen? Mellanchef, en så kallad minigolfare? Regionschef?

Jag säger då det.
Det blir knepigare och knepigare att hålla reda på, och förstå resonemangen hos dessa djurkramare...

//T


Jo tydligen så krävs det en fin titel!

Svetsare platsar tyvärr inte i kungens jaktlag, det var ju det jag reagerade mot plus att dom garanterat inte fullföljer jakten med slakt, styckning och tillagning, skulle vilja se kungen själv utföra dessa moment men det gör han inte, därför har han säkert dom som fixar sånt i kulisserna och det kallar jag inte vördnad för djuren, ska du jaga ska du ta hand om bytet och du ska åtminstone veta vem som äter upp djuret.

Så pass djurkramare är jag!





 

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #172 skrivet: 13 okt-08 kl 16:53 »
Jo tydligen så krävs det en fin titel!

Svetsare platsar tyvärr inte i kungens jaktlag, det var ju det jag reagerade mot plus att dom garanterat inte fullföljer jakten med slakt, styckning och tillagning, skulle vilja se kungen själv utföra dessa moment men det gör han inte, därför har han säkert dom som fixar sånt i kulisserna och det kallar jag inte vördnad för djuren, ska du jaga ska du ta hand om bytet och du ska åtminstone veta vem som äter upp djuret.

Så pass djurkramare är jag!
Jag förstår inte varför du skall hetsa upp dig på att kungen inte ha bjudit med någon svetsare i jaktlaget.
När jag skall jaga så bjuder jag med folk som jag tycker om och som jag vet är duktiga på att skjuta vid rätt tillfälle och avstår vid fel tillfälle och jag har aldrig bjudit med någon direktör. ;D
Av den enkla anledninge att jag inte umgås med någon högutbildad. Så jag tror att kungen inte har så många vänner som jobbar som svetsare. ;)

Dom jagar ju på Sveaskogs marker och Sveaskogs ordförande Göran Person fick inte heller vara med. ;D Och han har ju ändå varit stadsminister.
Jordbruksministern Eskil Erlandsson fick inte heller vara med. Så jag är inte så avundsjuk. ;)

Sen har jag också svårt att förstå varför man skall vara med och slakta, stycka och tillagning för att det skall räknas på riktigt.
Jag vet flera som inte gör det. Det är ju jakten som är roligast. Att stå och slita i ett älgskinn är knappast någon njutning.

Kolla bara hur dom mesta bönder gör som föder upp köttdjur. När det är dax för slakt så lämnar man bort det till en expert istället för att stå och misslyckas med allt.

Jag var med på en älgstyckning där vi skar upp alla bitar och la dom på ett bord. Älgfilên hamnade bredvid högen som skulle bli köttfärs.
Han som kunde minst fick köra kvarnen. Så han hämtade från köttfärshögen och skar dom i bitar innan han slängde ner dom i kvarnen. När han var klar så fanns det plötsligt ingen filê kvar.
Det hade aldrig hänt om man hade lämnat det till några proffs.

souped

  • Inlägg: 122
    • -
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #173 skrivet: 13 okt-08 kl 19:15 »
Ja, ungefär. Det är upp till var och en att bilda sin uppfattning om moral och etik. Jag frågar vem är du att bestämma över spanjorernas sätt att leva?

Så du menar att inga beslut eller förändringar har skett  efter diskussion, opinionsbildning, etc.. ? 

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #174 skrivet: 13 okt-08 kl 20:18 »
Jag förstår inte varför du skall hetsa upp dig på att kungen inte ha bjudit med någon svetsare i jaktlaget.
När jag skall jaga så bjuder jag med folk som jag tycker om och som jag vet är duktiga på att skjuta vid rätt tillfälle och avstår vid fel tillfälle och jag har aldrig bjudit med någon direktör. ;D
Av den enkla anledninge att jag inte umgås med någon högutbildad. Så jag tror att kungen inte har så många vänner som jobbar som svetsare. ;)

Dom jagar ju på Sveaskogs marker och Sveaskogs ordförande Göran Person fick inte heller vara med. ;D Och han har ju ändå varit stadsminister.
Jordbruksministern Eskil Erlandsson fick inte heller vara med. Så jag är inte så avundsjuk. ;)

Sen har jag också svårt att förstå varför man skall vara med och slakta, stycka och tillagning för att det skall räknas på riktigt.
Jag vet flera som inte gör det. Det är ju jakten som är roligast. Att stå och slita i ett älgskinn är knappast någon njutning.

Kolla bara hur dom mesta bönder gör som föder upp köttdjur. När det är dax för slakt så lämnar man bort det till en expert istället för att stå och misslyckas med allt.


Min moral säger mig att för att nyttja rätten att fälla ett djur krävs det vissa saker, däribland att man ska ha ett starkt behov av det bytet ger och vara så pass intresserad att man löper hela linan ut från skott till dess att det serveras på fat, naturligtvis kan jag be någon duktig slaktare om hjälp men mitt intresse att lära mig borde vara så starkt att jag klarar det själv en dag.

Jakt bara för att fälla eller fiska bara för att ta kort, pussa och kasta bort eller släppa tillbaks går inte an, nu lurar du mig snart att nämna Goretexkategorin igen ;D

Du skriver att själva jakten är viktigast och att stå och slita med ett älgskinn inte är så kul, men enligt min uppfattning hör det till och ska göras annars kan du ge f*n i själva skjutandet också, detta resonemang låter som en bortskämd unges klagan.
Är det så ansträngande att ta sitt ansvar så överlåt jakten till någon med större behov, det finns familjer som även uppskattar det tillskott ett fällt djur och inte bara ser nöjet i själva pangandet.



Vargerik

  • Gäst
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #175 skrivet: 13 okt-08 kl 20:45 »
Jag uppskattar allt, viltvården, kamratskapet, vapnen, den underbara känsla att stoppa fint kött i frysen, naturen, kicken att skjuta djuret, svärandet när man drar en älg över blötmyren...
Det allra bästa är det spektrum av folk man träffar runt jakten, har jagat med allt från a-kassekillar till de högsta samhällstopparna, alla lika trevliga. Vänner runt hela norden. Jakt är underbart, även om jag inte gillar vissa jaktformer,

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #176 skrivet: 13 okt-08 kl 22:14 »
Du skriver att själva jakten är viktigast och att stå och slita med ett älgskinn inte är så kul, men enligt min uppfattning hör det till och ska göras annars kan du ge f*n i själva skjutandet också, detta resonemang låter som en bortskämd unges klagan.
Är det så ansträngande att ta sitt ansvar så överlåt jakten till någon med större behov, det finns familjer som även uppskattar det tillskott ett fällt djur och inte bara ser nöjet i själva pangandet.




Nu är du snarstucken. ;) Jag skrev att det inte är så kul. Mina armbågar värker av tennisarmbåge så att jag får proppa mig full med smärtstillande medel för att det skall funka.
Men jag har aldrig skrivit att jag skulle slänga kött från ett djur som jag skjutit. Även om jag ibland får hjälp med slakt och matlagning.
 
När det gäller fågeljakt så får jag endera får jag ta över jakten eller också får jag bytet av en del jägare.
Men fortfarande tycker jag att allt efter jakten är tråkigt. Men är för snål för att slänga något. ;D Då jag ser mat i det mesta.
Så det vet folk och lämnar över det dom inte själva vill ta rätt på till mig. ;D

Givetvis tar jag också rätt på tunga, lever, njurar och hjärta. Det som många brukar ge till hunden.

Äter du kött, HJFF1969?????
« Senast ändrad: 13 okt-08 kl 22:21 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #177 skrivet: 13 okt-08 kl 22:27 »
Min moral säger mig att för att nyttja rätten att fälla ett djur krävs det vissa saker, däribland att man ska ha ett starkt behov av det bytet ger och vara så pass intresserad att man löper hela linan ut från skott till dess att det serveras på fat, naturligtvis kan jag be någon duktig slaktare om hjälp men mitt intresse att lära mig borde vara så starkt att jag klarar det själv en dag.

Säger din moral att det bara gäller jaktbart vilt eller gäller det vanliga tamboskap också???
För där dödar man ju också ett djur.

För då borde vi ha massor av slaktkunnigt folk i Sverige. Vilket vi inte har då många verkar livrädda att få se kött på annat sätt än i disken på ICA. Eller också väldigt massa vegetarianer. ;D

Nu i Sverige så verkar det bara vara invandrare som vet var kött kommer ifrån.

Notcha

  • Inlägg: 82
  • Sörmlänning som älskar djur och natur.
    • Spårglädjens kennel
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #178 skrivet: 13 okt-08 kl 22:38 »
Jag gick förbi jaktstugan i min by i morse och fick kalla kårar då jag såg att jägarna var där och förberedde inför årets jakt. En mångtusenårig tradition av mördande av oskyldiga individer. I tusentals år har vi mördat våra medvarelser. För att det alltid har varit så.

Måste det vara så? Måste människan ställa sig högst upp på hierarkin? Måste livet endast handla om människans behov?

När ska vi börja leva ett liv där vi låter andra arter få komma till tals?

Jägarna säger att älgarna måste mördas, för att det blir för mycket älgar. Vem är det som ger människan rättighet att mörda? Människan själv...

Jag har mött jägare och det är ett speciellt släkte. Jag tror att du blir påverkad av att mörda...lidande skapar lidande, våld skapar våld.

Hur kan vi få slut på mördandet? Hur kan vi få ett slut på ett liv uppbyggt på att vi ska utnyttja våra medvarelser för att vi "alltid  har gjort det". Jag blir så frusterad, förbannad, ledsen över att det varje år ska ske...bara för att hålla liv i traditionen...

[b]Men hallå där!Min man är jägare och det är inget fel på honom.Helt normal.För den delen så är älgkött väldigt gott och man vet vart det kommer ifrån nämeligen skogen helt ekologiskt.[/b][/font][/color]

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Älgjakten har börjat...
« Svar #179 skrivet: 14 okt-08 kl 14:54 »
Säger din moral att det bara gäller jaktbart vilt eller gäller det vanliga tamboskap också???
För där dödar man ju också ett djur.

För då borde vi ha massor av slaktkunnigt folk i Sverige. Vilket vi inte har då många verkar livrädda att få se kött på annat sätt än i disken på ICA. Eller också väldigt massa vegetarianer. ;D
.
Nu i Sverige så verkar det bara vara invandrare som vet var kött kommer ifrån.

Självklart äter jag kött och har jagat, dock inte älg.

När det gäller tamboskap handlar det om att bonden har en näringsverksamhet som bör vara lönsam och han dödar inte djuren för skojs skull heller, han ser till att djuren mår bra under uppväxten och att han får så mycket som möjligt för djuren han slaktar och då bör väl rimligtvis så mycket som möjligt tas till vara på, han gör det inte bara för dödandets skull heller, eller hur?

Min moral skulle defenitivt grymta till när bonden skjuter kossorna för att det är kul och sedan bara gräva ner dom.

Så här är det samma sak, bonden driver upp boskap och ser till att den tas till vara på bästa sätt, precis som jag själv gör när jag skjuter ett djur, gränsen för min del går vid att skjuta bara för skojs skull, tex skjuta kråkor eller ta död på andra varelser bara för kickens skull.

Hoppas du förstår vad jag menar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 2 användare (1 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser