Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tom fårhage, öppet eller stängt?  (läst 8565 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #40 skrivet: 09 okt-08 kl 14:54 »
Med 9000 volt i tråden tror jag problemet försvinner av sig självt så småningom  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #41 skrivet: 09 okt-08 kl 16:23 »
Med 9000 volt i tråden tror jag problemet försvinner av sig självt så småningom  ;)

 ;D ;D ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #42 skrivet: 09 okt-08 kl 20:55 »
Om det är ett elstängsel så finns det lag på att det  måste finnas varningsskyltar för att det är ett elektriskt stängsel.
Oj oj oj! Vad är det för lag?  ???Tur att min "hage i kurvan" är ointressant för alla utom han som jag lånar den av och han är så smart att han både kan ta bort och trådarna då han ska igenom den och sedan sätta dit dem igen så djuren inte sticker ut.  Men det kan ju komma någon svampplockare som trasslar in sig och då åker jag väl dit utan skyltar.

Kajsa

Robb

  • Inlägg: 104
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #43 skrivet: 10 okt-08 kl 07:10 »
Att de inte ger sig!!!
Konstigt....
De borde ju förstå vid det här laget att hagen används.
Jag skulle nog också göra som Vilse, sätta mig på pass och försöka ta dem på bar gärning!
Hoppas du snart blir av md problemet.
Det skulle jag med, sen vet du ju säkert vem det är. Sånt här skitbeteende kan ju annars förvärras om man inte sätter gränserna redan från början. När du kommer på dom försök att inte bli vansinnig, utan förklara lugnt och stillsamt varför en hage måste vara stängd, om du kan vara lugn dvs. Vilket jag själv skulle ha lite problem med. Det är lätt att råda andra ;)

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #44 skrivet: 10 okt-08 kl 10:19 »
Lugn i stormen nu, entlediga lynchmobben , det har fortfarande inte skett någon incident sedan fåren kom på plats. :D

Vilse

  • Gäst
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #45 skrivet: 10 okt-08 kl 20:47 »
aaah!
jag som hade sett fram emot en dolda kameran filmsnutt tagen fraan naermste talltopp daer en inkraektare smyger sej fram klaedd som skurken i pippi laangstrump och tar i det streomfoerande plasthandtaget och goer en jaette volta och haaret staar rakt ut! hahahaha

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #46 skrivet: 11 okt-08 kl 08:48 »
Hahahaha, det hade jag också velat se!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Robb

  • Inlägg: 104
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #47 skrivet: 11 okt-08 kl 09:25 »
aaah!
jag som hade sett fram emot en dolda kameran filmsnutt tagen fraan naermste talltopp daer en inkraektare smyger sej fram klaedd som skurken i pippi laangstrump och tar i det streomfoerande plasthandtaget och goer en jaette volta och haaret staar rakt ut! hahahaha
Jag mä!  ;D ;D ;D

Troy McClure

  • Inlägg: 553
    • Västmanland
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #48 skrivet: 11 okt-08 kl 10:59 »
I'll see what I can do...

louise

  • Gäst
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #49 skrivet: 12 okt-08 kl 13:12 »
oj va lång tråden var. vet inte om nån redan sagt det, men för att ett rovdjursstängsel ska funka fult ut, så ska elen vara på året runt. Alltså stängd grind! Som de adnra säger, sätt upp skyltar och informera. Fast lagen säger vl att det bara behövs vid allmän väg elelr nåt sånt..
« Senast ändrad: 12 okt-08 kl 13:15 av Lollo »

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #50 skrivet: 16 okt-08 kl 16:16 »
Det står i allemansrätten att man ska stänga grindar efter sig. Har dock en upplevelse av att folk inte sällan skiter i det. Har ett naturbete som är stängt över ett promenadstråk. Det går bra att öppna och det finns färistar. Dessutom finns en bättre stig runt hägnet, trots det öppnar folk utan att stänga. Här om dagen hade vi dessutom ett gäng ligister med fyrhjulingar inne i hägnet.
Där gick gränsen för mitt tålamod, jag ringde polisen. De dök upp efter 3 timmar. Så hårt tar de på brott mot terrängkörningslagen.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #51 skrivet: 16 okt-08 kl 16:47 »
Där gick gränsen för mitt tålamod, jag ringde polisen. De dök upp efter 3 timmar. Så hårt tar de på brott mot terrängkörningslagen.

Du skulle sagt att det såg ut som de var beväpnade och du därför var tvungen att gå ut med din bössa. Då hade de kanske kommit snabbare?!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #52 skrivet: 17 okt-08 kl 20:47 »
Det bästa, eller i Sverige kanske det enda sättet att få dit polisen snabbt är att du säger att du går ut med bössan nu och tar hand om problemet självt. Darra lite på rösten och lägg på sen. He-he.

Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Vilse

  • Gäst
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #53 skrivet: 17 okt-08 kl 21:27 »
oj va lång tråden var. vet inte om nån redan sagt det, men för att ett rovdjursstängsel ska funka fult ut, så ska elen vara på året runt. Alltså stängd grind! Som de adnra säger, sätt upp skyltar och informera. Fast lagen säger vl att det bara behövs vid allmän väg elelr nåt sånt..


varfoer stroemmen paa aaret runt?
foer att faa rovdjur att inte goera sej vana vid att gaa en viss vaeg eller?

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #54 skrivet: 17 okt-08 kl 23:14 »

varfoer stroemmen paa aaret runt?
foer att faa rovdjur att inte goera sej vana vid att gaa en viss vaeg eller?

Nja, rovdjur utgör inget gigantiskt problem där jag bor, men såväl dovhjortar som rådjur och älgar vill gärna beta när inte fåren är på plats. Inte sällan blir de då skrämda och springer ut ur hägnet, rakt genom staketet. Jag upplever att  det problemet blir mindre om man har strömmen på hela tiden
Dessutom håller ju strömmen bort en del gräs och mindre skräp som lägger sig mot tråden (om man har en rejäl elstängselapparat)
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Vilse

  • Gäst
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #55 skrivet: 18 okt-08 kl 00:54 »
aaah,,andra betesdjur, taenkte inte paa det!  :)

jag haaller alltid grindar staengda naer jag gaar igenom aeven fast jag inte har djur i just den hagen,, det aer bara foer att goera det till en vanesak sa man en dag inte gloemmer at staenga naanstans.
sen har vi ju stora flyttar veckorna en gaang per aar.
lantbrukare som aer "share milkers" arrenderar ofta och har egna djur och om dom flyttar till annan gaard under det som aer aarliga byta farm veckorna saa kan det ganska ofta haenda att dom transporterar sina 482 kor nerfoer lokala vaegen, naagra paa farmbike i fronten och naagra paa farmbike foer at ta med sej efetrslaentrare,,,  och dom aeter sej ju fram,,,saa daa gaeller det att ha grinden staengd saa man inte har dom som en graeshoppssvaerm oever det man ska goera silage av :)

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #56 skrivet: 18 okt-08 kl 20:11 »
Låter trevligt det där med flytten. Vad är en farmbike?

Jag brukar flytta mina får på vägen också. Det väcker alltid uppmärksamhet.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

guba

  • Gäst
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #57 skrivet: 18 okt-08 kl 20:26 »
Opps, är det lag på varningsskyltar. Måste hem och fixa.
Bara längs allmän väg, inte annars.

guba

  • Gäst
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #58 skrivet: 18 okt-08 kl 20:36 »
Kan du inte ta bort plasthandtagen,
Det är det enda som fungerar på alla stängsel jag sätter upp i reservaten där det är hög besöksfrekvens.

För att grindarna skall förbli stängda och för att folk skall använda stättorna som finns tre meter från grindarna så använder vi uteslutande grindhandtag utan plasten på. Ingen som öppnar då.

Vilse

  • Gäst
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #59 skrivet: 18 okt-08 kl 21:39 »
Låter trevligt det där med flytten. Vad är en farmbike?

Jag brukar flytta mina får på vägen också. Det väcker alltid uppmärksamhet.

4 hjulig mc (ibland aeven trike)
jag har en trike med dragkrok,,bra att ha i hagen med trailer efter,,



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 2 användare
Jalbertsson, savidavi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser