Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tom fårhage, öppet eller stängt?  (läst 10443 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #20 skrivet: 02 okt-08 kl 20:06 »

PS Jag tänker på dej, Doris. Aldrig lätt att låta våra trotjänare gå :(
Tack ska du ha! Nu känns det genast lite bättre :-*
Bor på min lilla gård med min stora familj!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #21 skrivet: 02 okt-08 kl 20:28 »
Sedan jag börjat ha ström på alla mina hagar jämt så har underhållet gått ner väldigt mycket. Inget mer sönderbökade stängsel, bortsprungna stängsel och av folk öppnade stängsel på ställen där det inte ska vara öppningar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 02 okt-08 kl 20:44 »
;D Ja, fast varning ilsken bagge" eller liknande är nog lämpligare om besökarna skulle se fåren, då tar de nog tjurskylten som "tomma hot"   ::)
Så sant  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #23 skrivet: 02 okt-08 kl 21:29 »
Jag har alltid grindarna öppna i de hagar som jag inte har djur. Mest som en markering att där inte går djur för tillfället. Om man har problem med att folk okynnesöppnar grindar kan man linda ståltråd (med el i) runt plasthandtaget. Mycket effektivt! Man får då själv hålla i den bredare delen närmast kroken när man öppnar, lite krångligare men, det fungerar. Inte många människor vill öppna grinden fler gånger sen. Sätt upp en varningsskylt först bara!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

PeterTh

• www.norrdal.se
« Svar #24 skrivet: 02 okt-08 kl 22:07 »
När du har rovdjursstängsel bör du ha elen på hela tiden. Grävlingar skapar snabbt en väg in under stängslet om det är avstängt. Rovdjur har sedan en förkärlek för att gå in samma väg. Dessutom kan grävlingar förstöra de nedersta trådarna.

mvh
Peter

gurkan

« Svar #25 skrivet: 02 okt-08 kl 22:52 »
En annan lösning kan ju vara en självstängande grind, kanske. Eller att helt enkelt flytta grindarna till nånstans inte så uppenbart. Kanske.

Mysse

« Svar #26 skrivet: 03 okt-08 kl 01:05 »
Jag skulle satt upp en skylt med texten:

"FÅR I HAGEN!
Grinden måste hållas stängd.
Det är inte tillåtet att ha hund i hagen" (eller Det är inte tillåtet att vistas i hagen)
Namn och telefonnummer

Det är inte så kul att möta en otrevlig skylt om man själv inte menar något illa. Personen som öppnar grinden hela tiden kanske inte förstår varför någon annan hela tiden stänger grinden trots att det inte går några djur där. Den kanske inte alls kopplar att det är ägarna som gör det för att ni vill ha det så.
Det kan ju som sagt vara någon som tycker att det är ett jättebra ställe att träna sin hund på. Ta inte för givet att någon jävlas.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Vilse

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 03 okt-08 kl 02:04 »
en liten varning foer elskylt brukar goera susen!  :)

jag tycker det aer bra att ha telefon nummer o aegarnamn vid hagar oavsett om man bor daer eller inte foer det kan ju vara djur paa rymmen eller sjukt djur och man inte aer hemma.

sen sa aer det foerbjudet att gaa genom annans hage och INTE staenga grind efter sej.

allemansraetten i all aera,,om naan skulle gaa in i en djurtom hage,,man faar vael inte ha hund utan koppel aeven fast det aer staket runt hagen???
jag brukar slaeppa in mina hundar i en grannes bantam jaette stora hage,,vi pratar gaa vilse hage typ halva skaane.
men det goer jag baar med hans tillstand och att han har kaniner som han inte vill ha. skulle aldrig droemma om at laemna en grind oeppen aeven fast det INTE aer djur i hagen.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 03 okt-08 kl 09:37 »
;D Ja, fast varning ilsken bagge" eller liknande är nog lämpligare om besökarna skulle se fåren, då tar de nog tjurskylten som "tomma hot"   ::)

Här har du en skylt ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 03 okt-08 kl 10:34 »
Citera
Här har du en skylt

Den var bra ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Fåraherden

• -
« Svar #30 skrivet: 03 okt-08 kl 13:40 »
Opps, är det lag på varningsskyltar. Måste hem och fixa.
Har en skylt som varnar för baggen. Det är dock lite lögnaktigt. Är det några som är ilskna mot främmande i mina flockar är det tackorna.

Har själv öppet när inte fåren är där. Det beror på att jag har sådan där eltråd av plast med invävda trådar i de flesta fållorna. När fållorna är tomma går viltet in. De går rätt igenom eltråden från insidan, med söndertrasad tråd som följd.

El på men öppna grindar gör att viltet (allt i från älgar till rådjur och vildsvin) verkar välja grindarna
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 08 okt-08 kl 16:12 »
Lägesrapport:

Vi har nu röjt längs stängslet, vilket är ca 1 km långt runt om. Jag surrade fast fjädrarna så att de inte gick att öppna. Resultatet blev att de surrades upp igen, och grinden var öppen dagen efter. Igår kväll satte jag upp handskrivna skyltar om att det var el påslaget och får i hagen. Elen sattes på. Ändå hade någon tagit av översta fjädern, den enda med plasthandtag. Nu är fåren i hagen och alla grindfjädrarna är fastsurrade utan handtag. Man måste slå av elen för att ta loss dem. Nåde den som öppnar grinden nu. Ska gå ner och hålla lite utkik snart. Om någon fortsätter att jävlas så ringer jag polisen, vad nu det ska hjälpa...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 08 okt-08 kl 16:15 »
Kör hårt och lycka till, hoppas du tar dem på bar gärning!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ulfg

« Svar #33 skrivet: 08 okt-08 kl 20:51 »
Det är någon granne som jävlas med dig. Tyvärr är det så även på landsbygden ibland. För att få respekt måste du ge svar på tal, diplomati kommer efteråt.
Se till att det verkligen är 5000 volt genom tråden. Dölj anslutningen om möjligt. Lås fast grinden. Sondera terrängen om vem det är som jävlas, grannarna vet antagligen. Ertappa vederbörande om möjligt på plats och ta konflikten. Slåss inte, men skäll ut efter noter. Försök att förstå människan.
Om du inte pallar för konflikten, så flytta.

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 08 okt-08 kl 21:15 »
Det är någon granne som jävlas med dig. Tyvärr är det så även på landsbygden ibland. För att få respekt måste du ge svar på tal, diplomati kommer efteråt.
Se till att det verkligen är 5000 volt genom tråden. Dölj anslutningen om möjligt. Lås fast grinden. Sondera terrängen om vem det är som jävlas, grannarna vet antagligen. Ertappa vederbörande om möjligt på plats och ta konflikten. Slåss inte, men skäll ut efter noter. Försök att förstå människan.
Om du inte pallar för konflikten, så flytta.

Mvh, Jonas
Det är 6000 volt i svagaste änden och 8-9000 i början. Bör smälla fint.

Problemet är att hagen ligger flera hundra meter från vårt hus, och det är ett par hus emellan och ej fri sikt.

Jag har mina misstankar, men jag tänker avvakta och se ifall något händer nu när det är skarpt läge och får i hagen.

Visst kan någon ha något emot oss, det utesluter jag inte. Vi är de nya som flyttat in i byn från Stockholm. Men som du säger, det gäller att visa att man inte viker sig. Var hård mot de hårda och mjuk mot de mjuka, även om det är samma individer. Roll with the punches.

Vilse

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 09 okt-08 kl 04:08 »
Stockholmare boer haallas kort och straffas redan daa de visar sej ute paa landsbygden! :)
Har hoert ovanstaaende paa 70 talet, sen naer dom laerde kaenna mej saa sa dom at jag var nog inte riktig stockholmare foer dom gillade mej :)

Jag haaller stenhaart paa at du ska offra ett dygn paa 24 timmars bevakning sittandes i skogen under en gran eller annat kamoflage,,ta paa bar gaerning och avkraeva en foerklaring foer att visa at du inte aer naan man jiddrar med!

rak aerlighet aer alltid ok!

Vilse

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 09 okt-08 kl 04:10 »
goer plasthandtaget stroemfoerande!!
sen sitter du ner o lyssnar! :)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #37 skrivet: 09 okt-08 kl 09:42 »
goer plasthandtaget stroemfoerande!!
sen sitter du ner o lyssnar! :)

;D ;D ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 09 okt-08 kl 14:17 »
Det har fått vara ifred hittills. Var lite bekymrad ett tag idag då Fortum utförde sitt på förhand aviserade strömavbrott mellan kl 8 och 12:30. Tänk om någon kommit då och märkt att strömmen inte var på.

Antagligen är det någon som inmutat marken som sin egen under de år då inga djur gått i hagen och den fått växa igen. Som nu är sur då stockholmare kommer och elektrifierar deras paradis.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #39 skrivet: 09 okt-08 kl 14:26 »
Att de inte ger sig!!!
Konstigt....
De borde ju förstå vid det här laget att hagen används.
Jag skulle nog också göra som Vilse, sätta mig på pass och försöka ta dem på bar gärning!
Hoppas du snart blir av md problemet.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser