Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tom fårhage, öppet eller stängt?  (läst 10440 gånger)

Troy McClure

• Västmanland
Tom fårhage, öppet eller stängt?
« skrivet: 02 okt-08 kl 13:29 »
Vi har en fårhage en bit från vårt hus där vi inte har några djur för tillfället. Den har femtrådigt rovdjursstängsel och två öppningar med sådana där långa stålfjädrar med handtag. Elen är givetvis inte påslagen.

Nästan dagligen går vi förbi där och ser så att stängslet är i bra skick. När vi övertog hagen så var alla fjädrarna avhakade och totalt ihoptrasslade. Tog en timme att reda ut allt. Handtagen var borta dessutom. Så nu ser vi till att båda ingångarna är stängda.

Problemet är att varje dag så är det någon som öppnat de tre översta i ena öppningen. Jag stänger tålmodigt. Den som öppnat gör det heller inte försiktigt, utan fjädrarna tillåts trassla ihop sig med varandra eller stängslet i övrigt.

Min första tanke var att det var någon som rastat hundarna i hagen och glömt stänga. Men varje dag?
Det har inte gått djur där på ett par år, men nu om några dagar kommer det att röjas upp längs stängslet och ett femtontal får kommer att få gå där i höst. Elen kommer att sättas på. Hagen är långsmal och kuperad, och det kommer inte att synas några får ifall de inte är just där vid ingången. Så man vill ju inte att någon går och öppnar stup i kvarten.

Hur är det? Ska en tom hage vara öppen så att vilt kan ströva ut och in? Jag har sett att rådjuren ändå tar sig in. De vuxna hoppar över och de yngre går emellan trådarna.

Är det vi som gör fel, eller är det någon som jävlas med oss?

Hagen är inte i anslutning till vår tomt, utan arrenderas av kommunen. Men vi äger stängslet.

skum

• Dalarna
SV: Tom fårhage, öppet eller stängt?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-08 kl 14:38 »
Jag vet inte riktigt vad lagen säger men vi tar bort grindfjädrarna för det mesta. På vissa betesmarker får de sitta kvar efersom vi har besvär av att skoteråkare och crosscyklar har förstört marken. Du kan lägga grindfjädrarna i en hink för att undvika trassel. Prata med markägaren vad som gäller på marken. Det verkar ju som om någon tar sig över varje dag eftersom de översta fjädrarna är avhakade.
Skum

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 02 okt-08 kl 14:47 »
Man kan inte komma någonstans genom hagen (ena gränsen är en bäck och sankmark). Har man gått in så är det just för att vara i hagen.

Nu vill vi ju inte ta bort fjädrarna eftersom det ska komma får där. Borde sätta upp en lapp om det.

Nu kommer det ju iofs synas när vi har röjt runt staketet, och då kanske folk fattar att det är djur i hagen. Men man vet aldrig.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 okt-08 kl 14:47 »
Du menar inte att du tror att det finns EN LAG för ifall grindar ska vara öpnna eller stängda.. :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 02 okt-08 kl 14:51 »
Man kan inte komma någonstans genom hagen (ena gränsen är en bäck och sankmark). Har man gått in så är det just för att vara i hagen.

Nu vill vi ju inte ta bort fjädrarna eftersom det ska komma får där. Borde sätta upp en lapp om det.

Nu kommer det ju iofs synas när vi har röjt runt staketet, och då kanske folk fattar att det är djur i hagen. Men man vet aldrig.
Om det är ett elstängsel så finns det lag på att det  måste finnas varningsskyltar för att det är ett elektriskt stängsel. Finns sådana skyltar nu? I så fall kan du ju hänga upp några när djuren kommit så förstår de kanske att de ska hålla stängt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 02 okt-08 kl 14:53 »
Jag tycker att går man in i en hage med stängd grind så stänger man den igen efter sig.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 02 okt-08 kl 14:54 »
Om det är ett elstängsel så finns det lag på att det  måste finnas varningsskyltar för att det är ett elektriskt stängsel. Finns sådana skyltar nu? I så fall kan du ju hänga upp några när djuren kommit så förstår de kanske att de ska hålla stängt.
Det sitter varningsskyltar med jämna mellanrum, också precis vid grindarna.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 02 okt-08 kl 14:56 »
Det sitter varningsskyltar med jämna mellanrum, också precis vid grindarna.
Skrämmande, då tycker jag du ska hänga upp en skylt med uppmaning att stänga hagen annars kommer det att anmälas.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skum

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 02 okt-08 kl 14:59 »
När jag skrev vad lagen säger tänkte jag närmast på om det finns nyttjanderättskontrakt eller annat på den marken som är stängslad.
Skum

Vurre

« Svar #9 skrivet: 02 okt-08 kl 16:05 »
Sätt upp en "varning för får"-skylt.
snus? vad är priset på en pris?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 02 okt-08 kl 16:15 »
Ja, det kan ju vara bra. Eftersom hagen inte är i anslutning till någon gård så kan det vara bra att informera om kontaktuppgifter samt vilket djurslag det handlar om. Någon kan ju upptäcka ett skadat djur, eller ett som rymt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 02 okt-08 kl 17:50 »

Varning för tjur är effektivare  ;)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 02 okt-08 kl 17:59 »
Jag tycker att går man in i en hage med stängd grind så stänger man den igen efter sig.

Absolut!!! Totalt respektlöst! Men vem kan det vara och varför? Inte speciellt roligt med samma visa när fåren väl är på plats. Blir det en massa strul får du höra av dig om lite vaktlamor (men även de rymmer om grinden är öppen)!  ;) Lycka till!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 02 okt-08 kl 19:24 »
Står det inte någonstans i allemansrätten att öppnar man en grind lr dylikt ska den stängas också?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 02 okt-08 kl 19:26 »
Varning för tjur är effektivare  ;)

;D Ja, fast varning ilsken bagge" eller liknande är nog lämpligare om besökarna skulle se fåren, då tar de nog tjurskylten som "tomma hot"   ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Robb

« Svar #15 skrivet: 02 okt-08 kl 19:40 »
Kan du inte ta bort plasthandtagen, stänga fjädergrindarna och sätta på strömmen? (Och sätta en varningsskylt precis på grinden) Sen kan du ju hävda att någon har snott plasthandtagen :-X "grindöppnar`n kommer ju helt klart att öppna igen...Att stänga grindar till hagar tycker man ju är a och o. Tröttsamt problem för djurägare. Sätt upp en skylt:varning för bagge. Jag håller tummarna för att personen får sig en liten stöt i utbildningssyfte. ;)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #16 skrivet: 02 okt-08 kl 19:45 »
Står det inte någonstans i allemansrätten att öppnar man en grind lr dylikt ska den stängas också?
Jo, du har helt rätt. Man får öppna grindar för att tex korsa en hage, men man mste stänga grinden efter sig.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 okt-08 kl 19:47 »
Citera

Jo, du har helt rätt. Man får öppna grindar för att tex korsa en hage, men man mste stänga grinden efter sig.

Då hade ja iaf satt upp en skylt om detta. Annars hade jag nog skaffat en ilsken bagge och INTE satt upp en skylt ;) ;D
                                                                                                                         Groucho Marx

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #18 skrivet: 02 okt-08 kl 19:49 »
Ibland kan man ju undra om vissa inte kan låta bli andras saker.
Själv blev jag en gång av med gamla grimskaft som jag lagt bakom en sten vid sommarhagen uppe i skogen. Hästarna gick i hagen brevid, så det var ingen tvekan om varför de låg där. Hade lagt dem där för att ha ifall någon häst hade smitit ut, så jag skulle ha dessa som nödlösning för att slippa gå hem för att hämta.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 02 okt-08 kl 19:53 »
Citera
lagt bakom en sten vid sommarhagen uppe i skogen.

Man kan tycka att folk skulle fatta att de skall vara till något, men idag har de flesta långa fingrar och kan inte låta något vara ifred >:(

PS Jag tänker på dej, Doris. Aldrig lätt att låta våra trotjänare gå :(
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser