Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  älgjakt  (läst 19318 gånger)

hasteus

Re:älgjakt
« Svar #20 skrivet: 04 nov-05 kl 22:51 »
Bra att du frågar, det kan kännas svårt att ställa "dumma" frågor i sitt egna jaktlag. Hellre en dum fråga för mycket än ett eftersök.

Om du anser dig behöva skjuta ett avfångningskott så hävdas det att du skall skjuta "ett så snabbt dödande skott som möjligt" vilket inte är så lätt som det låter.

Huvud, nackkotpelare är naturligtvis effektivast, men om huvudet inte är helt still så är det är ett svårt och litet mål som kan leda till värre skador. Dessutom måste du gå ganska nära och riskerar då att stressa och stöta upp djuret.

Nästa är hjärta, lungor precis som vanligt vilket är säkrare om du har en siktlinje till dessa då djuret ligger ner. En bra träff där dödar ju lika fort som ditt första skott borde gjort.

Observera att om djuret lagt sig ner är det döeende och i sårchock och borde än så länge känna lite eller ringa smärta.  Endast om djuret är oroligt och uppenbarligen i smärta under dessa sista minutrarna bör du lämna passet och skjuta ett avfångningskott.

Kort sagt , huvudet om det är stilla mot "stöd" annars hjärta/lunga är min åsikt.

om de sista minuterrna övergår till flera minuter så bör du ju fånga av djuret, vad jag menade var att gå fram för tidigt kan vara mer stressande för djuret än de två minuterna det tar att dö utan avfångningskottet
« Senast ändrad: 04 nov-05 kl 22:58 av hasteus »

peppci

« Svar #21 skrivet: 05 nov-05 kl 08:05 »
Synd att folk måste ge dumma svar på en ärlig undran. Det är väldigt få jägare som vill att djuret ska lida. Man skjuter för att döda. Men det kan bli fel. Hur väl man än vill.

Ibland får man inte lämna sitt pass och vad gör man då? Jo man får försöka träffa från den plats man sitter på. Undertiden har man förhoppningsvis en hundförare eller dylikt som är på väg till en.

Man stressar mer än det gör nytta att närma sig ett skadat djur. Måste det upp och fly så kan det gå långt, istället för att ligga och dö.

Jag skulle inte vilja närma mig ett sårat djur mer än nödvändigt. Älgar har låååånga ben och det är kraft i dom.

Hoppas du har haft en lärorik älgjakt. Men oftast kan man prata om detta innom jaktlaget eller bara med jaktledaren. Det ska vara klara riktlinjer för hur ni har det i laget.

Petra med jägarlicens men inget avlossat skott mot levande djur.

Mullvaden

« Svar #22 skrivet: 07 nov-05 kl 15:24 »
.
Att ge rådet, "sätt en kniv i hjärtat på en skadeskjuten 12-taggare",  till en så pass okunnig person är om möjligt ÄNNU mer omdömeslöst.

Så glöm det där med kniven grabben.
alla djur jag skjutit har fallit på träff,men jag känner folk som jagat hela sitt liv som gör just så och eftersom det bevisligen funkar snabbt och effektivt förstår jag inte vad som är så omdömmeslöst med att ge det rådet. dock kan man ju,precis som jag nämnde i mitt första inlägg sätta ett skott i hjärt/lungområde om man nu känner att det skulle vara säkrare.

och givetvis,skjuter man vi rätt tillfälle slipper man såna här bekymmer.

Richard

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 dec-05 kl 20:30 »
Hur vore det med att skaffa dig en jägarlicens??!!!
Då får du lära dig hur man gör för att djuren inte ska lida!!
  >:(
och sen?
då har man en jägarlicens...
En jagarlicens betyder inte att en jägare kan tänka...

eka

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 25 jan-06 kl 23:24 »
Lite ledsen blir man på alla påhopp. Bra att fråga och lättare här när man kan vara lite anonym. Lätt för andra att raljera också.

Som nybörjare vill man också veta saker i förväg även om man får hjälp av någon så man inte råkar ställa fel frågor. Kan vara pinsamt i en ny grupp.

Jag måste ge en kommentar till alla som säger skjut i halsen.
Halskotpelaren i en djurkropp som älg går absolut inte där man förväntar sig. Om djuret sedan ligger och kastar så är det så gott som omöjligt att träffa på håll om man är nybörjare.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Målle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 jan-06 kl 07:58 »

Neiklot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 feb-06 kl 09:35 »
jag har själv aldrig knivat en älg,men jag vet folk som gjort det. vi dödar ialla fall renar så å det går ju bra,dessutom vet jag en som döda en björn så ...............

*host*

"Och en gång, förlängesedan när jag vandrade på klippiga bergen i Alaska,
blev jag överfallen av en björn.

Björnen bet tag i min arm och satte djupa sår i benen på mig.
Men jag lyckades få tag i min lilla fickkniv och stöta i hjärtat på björnen..
Björnen föll hårt ner, död, och jag flådde den.."

.. jag vet inte, men jag tror nog inte riktigt på det dära..

Mullvaden

« Svar #27 skrivet: 16 feb-06 kl 15:08 »
det är inget skämt
han har gjort det.
dock inte med fickkniv utan en vanlig kniv

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 feb-06 kl 22:56 »
Jo, det finns en del.
fast vid första anblicken verkar det vara väldigt mycket "crocodile dundee" över det hela, fast nu med en björn då.

eka

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 17 feb-06 kl 10:12 »
Att "fånga av" med att sätta en kniv i "stickhålet" (inte hjärtat som man svårligen kommer åt) Var vedertaget förr. Det tillhörde arbetet att ta rätt på djuret för att tömma det på blod.
(se hur vanlig slakt går till)
Mycket snabbt och effektivt. (sätter man en kula där är det som att rycka benen av djuret)
Numera anses den lungsmäll som görs tömma djuret på blod så ett stick är onödigt.
Skulle man skjuta ett djur mellan ögonen utan lungträff är det ett måste.
Skall man sedan släpa djuret ut ur skogen så är ett hål i halsen inte bra.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

asfaltsbarn

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 feb-06 kl 11:04 »
Ursäkta att jag frågade. Kan meddela att jag har jägar examen, men frågade ändå för jag var inte riktigt säker. Ber om ursäkt än en gång  för att jag frågade.

Men för i helvete! Det finns ett talesätt som lyder "Den som frågar är dum i en minut, den som aldrig frågar är dum hela livet". Jag håller själv på att ta jägarexamen nu (ja, se inte så förvånade ut - jag vill ju bo på landet och hålller därför på och lär mig) och det är en jäkla massa saker att ta in på kort tid. Jag har pluggat på flera olika högskolor och universitet, men faktamängden har väl aldrig varit så stor som nu som ska in i skallen. Men kul är det.

Och självklart kan det vara lite pinigt att ställa en "sån enkel och självklar fråga" till jägarna i jaktlaget, så då är det väl alldeles utmärkt att fråga folk här i forumet. Punkt slut. Be inte om ursäkt, dalkarl!

asfaltsbarn

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 feb-06 kl 11:05 »
Jägarexamen  löser inte det verklga problemet. Du måste känna aktning inför naturen om du ska kunna kalla dig jägare. Nu var jag kanske "besserwisser" men jag mennar bara att man måste känna för naturen om man ska kalla sig "jägare".

Jättebra!

falcken51

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 14 mar-06 kl 11:09 »
 :o Hej! Beror ju på om älgen har gått omkull inom synhåll, kan man gå fram och man får av säkerhetssjäl, så skjut nära huvudet halskotpelaren. Får man inte gå fram, eller älgen har gått undan, invänta hundförare eller jaktledare om sådan finns. Bland det dummaste jag läst är väl kniven?

Ronny

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 18 mar-06 kl 02:19 »
Gå inte på en skjuten älg framifrån och ge dig inte pån me kniv!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

goldqueen

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 20 mar-06 kl 17:22 »
Vill bara säga att Charlotte skrev det dummaste här i inslaget!
Tror du att bilförare är utbildade i att avliva djur? Har vi helt plötsligt jägarexamen och slaktutbildning, nej vet du vad, du vet lite du. Ska gamla Agda 70 år som råkat banga på en älg med sin volkswagen döda den om den ligger där på vägbanan och sprattlar, i så fall med vad? Med domkraftsstången eller? KOCKO - hallå.

Vill du veta hur vi bilförare gör om vi nu råkare överleva en krasch med ett större djur, rådjur, älg eller rovdjur, vi går till närmaste hus berättar vad som hänt och ber dom ringa polis och jaktledaren för området.

Var det något mer du inte visste?

Om du sen cyklar över en hare när du är ute , ack du körtkortslöse, och den inte dör så får du väl använda cykelpumpen?!
Antar att du vet att man kan dö om någon bangar en sten i huvudet på en. Okej?
Det skulle jag göra med lilla haren och hoppas att du också skulle göra det.

Filip Skräplund

« Svar #35 skrivet: 20 mar-06 kl 18:45 »
Ironi missuppfattas ofta, och ännu oftare på nätet.

Särskilt om man inte lägger till ett  ::)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Retardo

« Svar #36 skrivet: 21 mar-06 kl 15:11 »
Än värre vore det väl om man inte frågade i fall det är något man inte vet??
 Jag har heller ingen aning om hur man avlivar skadeskjutna älgar... Har ni? Jag antar att alla med körkort vet hur man snabbt avlivar ett påkört djur och dessutom gör det så att djuret slipper lida i onödan om skadorna är obotliga. Och kom inte och ställ några dumma frågor om hur man gör...
  Vad är poängen med att alla "djurvänner" alltid är så vresiga??
                       Mvh
                    Charlotte

Men du. Glöm inte bort att det är en samling goda och väldigt väldigt fina människor vi har att göra med här. Dom gör aldrig några misstag själva, inte ens små misstag som att råka kasta tepåsen i pappersåtervinningen.  ;)
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 21 mar-06 kl 16:21 »
 ::)KOCKO, Hallå själv Goldqueen! ::)
 Hoppas NÅGON i alla fall fattade vad jag menade....
Bättre så Zeke? ;)
                Mvh
             Charlotte, som är så god så hon inte ens dricker påste´.... ;D bara i smyg...
« Senast ändrad: 21 mar-06 kl 16:36 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

• -
« Svar #38 skrivet: 21 mar-06 kl 16:31 »
Tja, det ju ingen som reagerade hysteriskt innan i alla fall...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Retardo

« Svar #39 skrivet: 21 mar-06 kl 21:07 »

Charlotte, som är så god så hon inte ens dricker påste´.... ;D bara i smyg...

Jag blir perplex för en stund, men finner mig snart och frågar med darrande stämma: Hur kan du? Hur kan du? :D
The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1231 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser