Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  älgjakt  (läst 19316 gånger)

jotr

Re:älgjakt
« Svar #40 skrivet: 06 apr-06 kl 23:17 »
med risk för påhopp, ett halvår för sent...
men jag skulle gå fram och skjuta älgen i huvudet.
anmäll detta först till jaktledaren så är det inga problem att lämna passet.

har både knivat och döskjutit älg, kula är att föredra, lite söligt med kniv. segt skinn oxå, samt att gamm gubbarna brukar inte gilla att man huggit i köttet.

skit jakt till hösten....

storm

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 12 apr-06 kl 21:41 »
Har du skjutit så illa att du inte e säker på att älgen ska dö, ja då tycker jag att du ska skjuta dig själv i foten först, och sen ska du ta kontakt med hundföraren som får avsluta ditt taskiga skytte. ;D

Margit

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 09 jul-07 kl 14:01 »
med risk för påhopp, ett halvår för sent...
men jag skulle gå fram och skjuta älgen i huvudet.
anmäll detta först till jaktledaren så är det inga problem att lämna passet.

har både knivat och döskjutit älg, kula är att föredra, lite söligt med kniv. segt skinn oxå, samt att gamm gubbarna brukar inte gilla att man huggit i köttet.

skit jakt till hösten....

??? Jag vet att detta är en gammal tråd - och tonen dessutom rå och hård...men inte "avlivar" ni väl en stor älg genom att sticka kniven i stickhålet? Det går väl bra med ett betydligt mindre djur men själv skulle jag inte våga närma mig en skadskjuten älg med enbart kniven i handen!!! :o
Har du däremot skjutit älgen exempelvis i halskotpelaren så att den har blivit förlamad och därefter skjutit ett avfångningsskott - då kommer kniven fram för att tömma älgkroppen på blod... Vid ett hjärt/lungskott brukar vi inte "sticka" älgarna...men det kanske är olika... :-[

OBS! bara för att en person "har jägarexamen" blir han/hon automatiskt inte en bra/klok jägare...tyvärr! På samma sätt som att en person med körkort automatiskt skulle bli en bra bilförare...oddsen ökar väl förhoppningsvis men det är INGEN garanti! ;)
Men det är vad jag tycker... :)

Rosten

• Närke
« Svar #43 skrivet: 09 jul-07 kl 15:19 »
Har du skjutit så illa att du inte e säker på att älgen ska dö, ja då tycker jag att du ska skjuta dig själv i foten först, och sen ska du ta kontakt med hundföraren som får avsluta ditt taskiga skytte. ;D
Ingen vidare bra svar på en seriös fråga.
Det är nog mer än en person som varit osäker när man börjar jaga.

Jag har ingen koll på hur nya jägarskolan är. Den gamla var väldigt dålig på att förklara vad som kunde hända och varför.

Jag kommer ihåg när jag sköt mitt första rådjur. Det stod helt still på ca 20 meters håll i slutet av januari. Så jag höjde hagelbössan och sköt. Jag hade lärt mig att det skulle vara "knall och falleffekt" Men rådjuret bara sprang iväg. :o

Huvudet vart helt tomt. Jag kom inte ihåg om man skulle gå fram och undersöka skottplats eller om man skulle vänta en timme inan eftersök påbörjades. Till råga på allt så hade jag ingen mobiltelefon och givetvis så var jag helt själv i skogen. Funderade i en halvtimme om jag skulle hämta eftersökshund eller försöka själv. Så jag smög försiktigt fram. Upptäcker då att det är blod överallt och att spåren syns jättebra i snön. ;D (snacka om stressad när man inte ens förstår att eftersök i nysnö är enkelt.) Så jag följer spåren försiktigt.  20 meter från skottplatsen ligger ett stendött rådjur.

Nu har man skaffat sig lite mera rutin. Så då är det betydligt enklare att veta vad man skall göra vid olika tillfällen. ;)
« Senast ändrad: 09 jul-07 kl 15:20 av Rosten »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #44 skrivet: 09 jul-07 kl 16:48 »
Ingen vidare bra svar på en seriös fråga.
Det är nog mer än en person som varit osäker när man börjar jaga.

Jag har ingen koll på hur nya jägarskolan är. Den gamla var väldigt dålig på att förklara vad som kunde hända och varför.

Jag kommer ihåg när jag sköt mitt första rådjur. Det stod helt still på ca 20 meters håll i slutet av januari. Så jag höjde hagelbössan och sköt. Jag hade lärt mig att det skulle vara "knall och falleffekt" Men rådjuret bara sprang iväg. :o

Huvudet vart helt tomt. Jag kom inte ihåg om man skulle gå fram och undersöka skottplats eller om man skulle vänta en timme inan eftersök påbörjades. Till råga på allt så hade jag ingen mobiltelefon och givetvis så var jag helt själv i skogen. Funderade i en halvtimme om jag skulle hämta eftersökshund eller försöka själv. Så jag smög försiktigt fram. Upptäcker då att det är blod överallt och att spåren syns jättebra i snön. ;D (snacka om stressad när man inte ens förstår att eftersök i nysnö är enkelt.) Så jag följer spåren försiktigt.  20 meter från skottplatsen ligger ett stendött rådjur.

Nu har man skaffat sig lite mera rutin. Så då är det betydligt enklare att veta vad man skall göra vid olika tillfällen. ;)

Så blev det liv i ännu en gammal tråd.
Ja jag hade nästan precis samma erfarehet som du av min första hjortjakt :).
"knall och fall" effekten är inte vanlig.
Men vid en bra träff i hjärt lungtrakten brukar inte djuret ta sig speciellt långt.
Jag har aldrig stuckit ett djur i samband med jakt men vid några tillfällen i samband med viltolyckor med bil.
Som någon nämde tidigare...vid jakt har man ju bössan med sig.
Numera har jag även en bössa i bilen, en incident med en vitsvanshjort som jag tvingades sticka ihjäl med skrivmejsel fick mig att ta det beslutet. Men lagarna för sådant är ju lite annorlunda häröver än i Sverige.

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1188 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser