Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  älgjakt  (läst 19660 gånger)

dalkarl_87

• Gäst
älgjakt
« skrivet: 24 aug-05 kl 22:09 »
Jag har en kanske lite dum fråga men jag undrar vart man skjuter en eventuell dö smäll på en älg när den gått omkull men lever.
Jag skulle vara taksam ifall någon kunde tala om det för mig.

Mullvaden

Re:älgjakt
« Svar #1 skrivet: 01 sep-05 kl 13:24 »
unge man,skjut för att döda!
om den nu ligger å sprätter,skjut mot lungor/aorta eller sätt kniven i hjärtat på den  :)

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 sep-05 kl 14:19 »
......eller sätt kniven i hjärtat på den  :)

:o vågar man verkligen gå så nära en skadeskjuten älg, att man kan pricka in hjärtat med en kniv?

Mullvaden

« Svar #3 skrivet: 01 sep-05 kl 15:25 »
jag har själv aldrig knivat en älg,men jag vet folk som gjort det. vi dödar ialla fall renar så å det går ju bra,dessutom vet jag en som döda en björn så ...............

HåckeH

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 sep-05 kl 15:12 »
Fångskott!
Skjut bakifrån högt upp mot halsen nära huvudet!
Men om du inte får lämna passet, pga hundförare el dylikt,
så måste du skjuta fångskottet från passet.
Då kanske det inte är lämpligt pga avstånd el omständigheter,
så då är hjärt-/lung-området fortfarande bäst.
Där borde första skottet ha tagit....

// Håcke

dalkarl_87

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 sep-05 kl 21:58 »
Naturligtvis ska man skjuta för att döda men det ju bra att veta vad man ska göra om det skulle bli en dålig träff. Tack för svaren.

killen

• Gäst
älgjakt
« Svar #6 skrivet: 27 sep-05 kl 21:35 »
ja om ni har skjutit på en älg också ligger den och plågas och lever ändå och försöker att kliva upp och dra i väg gå då fram till den och avlossa ett skott igen annars ta fram knive och stick den i bröstet på älgen och rensa ur den sedan jag har varit med på älgjakt så jag är erfaren älgjägare jag vet hur man ska göra ialla fall  :D  :D ::)

hönstanten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 okt-05 kl 16:18 »
Hur vore det med att skaffa dig en jägarlicens??!!!
Då får du lära dig hur man gör för att djuren inte ska lida!!
  >:(

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 okt-05 kl 11:14 »
Hur vore det med att skaffa dig en jägarlicens??!!!
Då får du lära dig hur man gör för att djuren inte ska lida!!
  >:(

Exakt min tanke!

dalkarl_87

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 okt-05 kl 20:57 »
Ursäkta att jag frågade. Kan meddela att jag har jägar examen, men frågade ändå för jag var inte riktigt säker. Ber om ursäkt än en gång  för att jag frågade.

dalkarl_87

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 okt-05 kl 21:00 »
Jag jagar föressten i ett jaktlag.

hönstanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 okt-05 kl 21:04 »
Ursäkta att jag frågade. Kan meddela att jag har jägar examen, men frågade ändå för jag var inte riktigt säker. Ber om ursäkt än en gång  för att jag frågade.

Det är väl inte oss som du ska be om ursäkt. Det är djuren som får lida för din okunskap! >:(

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 28 okt-05 kl 21:10 »
 Än värre vore det väl om man inte frågade i fall det är något man inte vet??
 Jag har heller ingen aning om hur man avlivar skadeskjutna älgar... Har ni? Jag antar att alla med körkort vet hur man snabbt avlivar ett påkört djur och dessutom gör det så att djuret slipper lida i onödan om skadorna är obotliga. Och kom inte och ställ några dumma frågor om hur man gör...
  Vad är poängen med att alla "djurvänner" alltid är så vresiga??
                       Mvh
                    Charlotte
« Senast ändrad: 28 okt-05 kl 21:15 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 28 okt-05 kl 21:21 »
Instämmer, Charlotte.
Det är ju bra om man försöker svara så att folk inte drar sig för att ställa "dumma" frågor.
/Petter

dalkarl_87

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 okt-05 kl 22:00 »
jag frågade därför att jag inte var riktigt säker på vart man skulle skjuta. Det är väl bättre att fråga än att inte fråga???

AndersT

« Svar #15 skrivet: 28 okt-05 kl 22:57 »
Helt rätt att du frågade dalkarl_87 , själv jagar jag inte så jag har tyvärr inget råd att ge dig.., tycker att vi ska kunna ställa frågor i det här forumet utan att bli påhoppade.., Charlotte skrev ett bra inlägg.

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 29 okt-05 kl 04:38 »
Min gamle far (död nu men född 1906) sa alltid att du måste fullfölja om du skjutit på ett djur! Det är så sant som det är sagt: Är du nära, så skjut ett skott mitt i örat på djuret/älgen. Då är det definitivt slut! Är du tvungen att skjuta från lite längre håll så ger jag dig min erfarenhet: Skjut lugnt och med tanke och gör det så centralt som du kan. Hals, bröstparti är bra. Huvud är oförsvarligt idiotiskt, lika idiotiskt som att försöka låga, skrytiga hjärtskott på 100-200 meter på fullt frisk, löpande älg. Skjut inte förrän du åtminstone tror dig vara 100 procent säker på bra träff. Är du osäker så skit i det, gå hem och häng upp bössan på väggen, sätt dig ner och tänk efter vad du håller på med. Jägarexamen  löser inte det verklga problemet. Du måste känna aktning inför naturen om du ska kunna kalla dig jägare. Nu var jag kanske "besserwisser" men jag mennar bara att man måste känna för naturen om man ska kalla sig "jägare".
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Annorlunda 77

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 okt-05 kl 12:43 »
Hejsan!
 Jag har läst din fråga och dina svar. Jag tycker det var bra av dig att ställa en sån fråga. Den var inte dum. Bara för att man har tagit jägarexamen är man ingen fullfjädrad jägare, men du har rätt att bli det. Jägare är inget man kan läsa sig till, det blir man med tiden av erfarenhet och praktik. Och så länge du frågar och är villig att lära dig så är du ingen fara för jaktkamrater eller djur. Allt står och faller på säkerhet.
 Som ny i ett jaktlag tex kan man få många olika svar på en och samma fråga, men tänk igenom svaren noga och använd ditt eget förnuft. Och glöm aldrig att ett skott som aldrig avlossats kan du aldrig ångra!
 Lycka till med i framtiden, och fortsätt fråga!
                                  Mvh Linda

Målle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 okt-05 kl 13:00 »
Jag jagar inte älg men har läst att man ska skjuta bakom örat, dessutom ska man närma sig älgen bakifrån så älgen slipper se en människa närma sig då den inte kan fly. Att avfånga med kniv tycker jag verkar både farligt och olämpligt, har man skadeskjutit har man väl ett gevär med sig.
Naturligtvis ska man fråga om saker man inte vet men den här frågan kanske inte är så lämplig att ställa på ett internetforum.
Fråga en erfaren älgjägare.
"Det skott man inte avlossar ångrar man inte" Bra talesätt och skam på den jägare som pikar nån som inte skjutit.

dalkarl_87

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 okt-05 kl 15:10 »
Tycker inte du är en "besserwisser"  Ronny. Du har helt rätt. Klart man ska känna aktning inför djuren och naturen och inte göra nån "matcho" skjutning på nått djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser