Mer relieff på ena sidan: Ja så blir det för mig också ibland, vet inte riktigt vad det beror på, troligen en kombination av handlaget och garnet. Bara stygnen håller ihop så är det inget som är mer rätt än det andra, det finns massor av varianter. Man kan behöva variera stygnen beroende på garnet och vad det skall användas till. En tunn tröja och tjocka vintervantar kräver olika stygn.
Valkning: Troligen vågade du inte ta i så mycket, det brukar vara ett vanligt problem första gången, man är för snäll mot plagget. Man skall ta så varmt vatten man kan med hänsyn till händerna, man kan gärna chocka garnet genom att skölja plagget riktigt kallt vatten och därefter stoppa ned i riktigt hett såpvatten. Först töjjer sig plagget och blir större, sedan börjar det krympa, då går det rätt snabbt. Håller inte med om att man förr valkade väldigt försiktigt, gamla valkade plagg brukar det vara svårt att se tekniken på, de är mycket hårt valkade och inte elastiska alls. Stickade strumpor valkade man så att de blev helt stela och ser ut som vadmal. Samma sak med nålbundna vantar.
Hur mycket det krymper beror på hur hårt och länge du valkar. Det går att valka lite grand och inte få någon krympning alls. Valka så att det töjer sig och sedan valka ihop utöjningen igen.
För mycket såpa är inget problem, för lite såpa kan vara ett problem. Tar valkningen för dåligt brukar jag stryka ut såpa direkt på plagget för att få bättre effekt.
Skall man valka måste man använda ett 100% ullgarn som inte är behandlat för att tåla maskintvätt. Ett gammaldags tretrådigt svenskullgarn är mycket lämpligt. Förfinade stickgarner är svårvalkade, vissa helt omöjliga.
Att lära sig nålbindning tar lite tid, jag brukar räkna med att man måste försöka vid tre tillfällen innan det fungerar. Men svårt är det inte, bara lite krångligt i början. Ge inte upp, sy på så ser du plötsligt hur det skall vara. Problemet är att när man är nybörjare hamnar inte maskorna så där snyggt som de skall göra utan gömmer sig lite som de vill, men det rättar till sig. Titta på de filmer som finns på internet, det ger mycket att se hur någon annan gör. Våga prova, och var inte så noga med rätt eller fel, alla har hittat sin stil, därför lär alla beskrivningar och filer ut lite olika. Alla tekniker som håller ihop är rätt. Konstiga maskor m.m. kan man alltid valka bort efteråt. Valkningen är ypperlig för nybörjarare.