Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nålbindning- vilken sida är utsidan?  (läst 2673 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Nålbindning- vilken sida är utsidan?
« skrivet: 28 sep-08 kl 21:13 »
Håller på med mitt första par nålbundna vantar efter beskrivningen från Spångmurs (tack Louise!). Det är SÅ roligt, jag trivs verkligen med tekniken, roligare än att sticka tycker jag. Men nu undrar jag vilken sida man egentligen brukar ha utåt, den som det är som upphöjda ränder på, eller den släta? Kanske en smaksak? Jag har tänkt valka dem, och då känns det lättare med den släta sidan ut.

Humle

• Västerbotten
SV: Nålbindning- vilken sida är utsidan?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-08 kl 22:20 »
Hmm jag blev tvungen att studera vantarna jag gjorde efter samma beskrivning och jag har problem med att se skillnad mellan sidorna. Kanske har vi tolkat beskrivningen annorlunda men det gör ju inget då man kan göra lite hursomhelst  :P. Luftig sida inåt gör vanten varmare och tät sida utåt gör vanten hållbarare ungefär.  Men tycker man ena sidan är snyggare än den andra är det ju bara att ha den som utsida då kraven på värme och nötning inte alltid är prio ett.

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Soshila

• Småland
« Svar #2 skrivet: 28 sep-08 kl 23:28 »
Åh, jag kanske inte gör rätt då! Ja, alltså som det var tänkt enligt beskrivningen. Men det funkar! Största bekymret jag hade när jag försökte lära mig var var jag skulle plocka kantmaskorna någonstans, så det kan ju ha blivit "fel". Fast det är väl en del av charmen med nålbindning, att det finns så många olika varianter att man knappt kan säga rätt och fel. Jag kan lägga in en bild i morgon, kan vara kul att veta om det blir lika dant som för er andra!

Grelbers-stock

« Svar #3 skrivet: 29 sep-08 kl 08:40 »
Det finns inget som är FEL i nålbindning - lyckligtvis ;-) så använd vilken sida Du vill!

Soshila

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-08 kl 09:22 »
Vad bra!  :D

Nästa fråga: När man valkar, ser man då med en gång hur mycket det krymper så att det blir lagom mycket?

Det känns som om jag fått tumhålet lite väl långt upp, så jag vill ju inte det ska krympa en massa där. Men om jag skrubbar på tvären så ska den alltså bli smalare och inte kortare.

Grelbers-stock

« Svar #5 skrivet: 30 sep-08 kl 07:05 »
Hur gör Du när Du valkar? Det låte r som Du använder ett valkbräde och då styr Du ju själv hur mycket Du krymper dem.  Börja med små rörelser och stoppa ofta å kolla. Jupps - jag brukar ta på mig vantarna och valka 'runt' medans jag ahr på mig vantarna för å se att jag gör lagom.

Jag tycker själv det är lite synd att valka nålbundet för mycket då man ofta förlorar den fina strukturen av stygnen. Har ju ett par fantastiska amerikanska häften om nålbindning och där diskuterar han en hel del hur man gjorde förr, och det var minsann inte riktigt samma sak vi gör idag, det var mer en konst att kombinera borstning/lätt filtning av ullen istället för ett bräde.

Soshila

• Småland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-08 kl 17:53 »
Tja, jag har inte riktigt kommit på hur jag ska göra när jag valkar. Har inget bräde. Läste att man kunde gnugga med en diskhandske.
Det där med borstning, skulle man borsta i varmt såpvatten då med? Kanske jag skulle testa med en mjuk nagelborste, eller liknande. Vill inte valka dem så hårt, det är de heller inte tillräckligt stora för. Men har man den på sig kan den ju iaf inte bli mindre än handen  ;)

Soshila

• Småland
SV: Nålbindning- valkning
« Svar #7 skrivet: 05 okt-08 kl 18:03 »
Vantarna är färdig och jag har försökt valka dem, men jag måste ha gjort det galet! De krympte inte alls, utan snarare tvärt om. De blev också mycket mjukare. Jag använde :-[ en "potatismosare" i plast att gnugga med, tyckte den verkade kunna ge samma effekt som en valkbräda ungefär. Funderar på vad som blev fel, kan det ha varit:

-Dålig grej att gnugga med? ::)
-För lite gnuggande? (Tyckte jag gned och gned, men det kändes mer som om det växte än krympte)
-För svalt vatten? (Det var varmt, men inte så det bränns)
-För mycket såpa? (Det skummade rätt bra)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 05 okt-08 kl 21:12 »
Är det lätt att lära sig nålbindning ?
Hedemorahöns

Humle

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 05 okt-08 kl 21:35 »

Jag har nyss startat en blogg och sammanställde då nålbindningsmaterial som finns gratis att tillgå på internet som jag själv använde för att lära mig vissa stygn.
http://handarbeteochhantverk.blogspot.com/2008/09/nlbindning.html
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Soshila

• Småland
« Svar #10 skrivet: 05 okt-08 kl 22:10 »

Jag har precis som Humle lärt mig genom diverse instruktioner och filmer på nätet. Tyckte inte det var så fasligt svårt att lära sig. Jag satt med restgarner och testade och testade. Det är klart att det tog en hel del försök innan jag fick till det, men när man väl kommit igång är det inte svårt. Jämfört med stickning tycker jag det är enklare så till vida att man inte behöver tolka några kryptiska beskrivningar, utan man mäter och ser om det är lagom stort.

Prova vetja! :D

Nu är det bara valkningen jag har bekymmer med...  ::)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 06 okt-08 kl 08:06 »
Tackar så mycket.
Hedemorahöns

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #12 skrivet: 06 okt-08 kl 09:09 »
Mer relieff på ena sidan: Ja så blir det för mig också ibland, vet inte riktigt vad det beror på, troligen en kombination av handlaget och garnet. Bara stygnen håller ihop så är det inget som är mer rätt än det andra, det finns massor av varianter. Man kan behöva variera stygnen beroende på garnet och vad det skall användas till. En tunn tröja och tjocka vintervantar kräver olika stygn.

Valkning: Troligen vågade du inte ta i så mycket, det brukar vara ett vanligt problem första gången, man är för snäll mot plagget. Man skall ta så varmt vatten man kan med hänsyn till händerna, man kan gärna chocka garnet genom att skölja plagget riktigt kallt vatten och därefter stoppa ned i riktigt hett såpvatten. Först töjjer sig plagget och blir större, sedan börjar det krympa, då går det rätt snabbt. Håller inte med om att man förr valkade väldigt försiktigt, gamla valkade plagg brukar det vara svårt att se tekniken på, de är mycket hårt valkade och inte elastiska alls. Stickade strumpor valkade man så att de blev helt stela och ser ut som vadmal. Samma sak med nålbundna vantar.
Hur mycket det krymper beror på hur hårt och länge du valkar. Det går att valka lite grand och inte få någon krympning alls. Valka så att det töjer sig och sedan valka ihop utöjningen igen.
För mycket såpa är inget problem, för lite såpa kan vara ett problem. Tar valkningen för dåligt brukar jag stryka ut såpa direkt på plagget för att få bättre effekt.
Skall man valka måste man använda ett 100% ullgarn som inte är behandlat för att tåla maskintvätt. Ett gammaldags tretrådigt svenskullgarn är mycket lämpligt. Förfinade stickgarner är svårvalkade, vissa helt omöjliga.

Att lära sig nålbindning tar lite tid, jag brukar räkna med att man måste försöka vid tre tillfällen innan det fungerar. Men svårt är det inte, bara lite krångligt i början. Ge inte upp, sy på så ser du plötsligt hur det skall vara. Problemet är att när man är nybörjare hamnar inte maskorna så där snyggt som de skall göra utan gömmer sig lite som de vill, men det rättar till sig. Titta på de filmer som finns på internet, det ger mycket att se hur någon annan gör. Våga prova, och var inte så noga med rätt eller fel, alla har hittat sin stil, därför lär alla beskrivningar och filer ut lite olika. Alla tekniker som håller ihop är rätt.  Konstiga maskor m.m. kan man alltid valka bort efteråt. Valkningen är ypperlig för nybörjarare.

Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Soshila

• Småland
« Svar #13 skrivet: 06 okt-08 kl 10:20 »
Aha! Tack för infon Louise! Jag får nog prova att valka en gång till då, för som vantarna är nu så trillar de av mina händer...  ::)

Lyckades inte ta någon bild där det syntes att sidorna var olika. Efter valkningsförsöket försvan det nästan, som om det sträcktes ur. Jag kan tänka mig att man med handlaget kan påverka det.

Så här såg i alla fall vantarna ut innan valkning. Nääästan lika stora. Det är ett växtfärgat 2-trådigt ullgarn som jag köpt på marknad. Till en nästa vante vill jag nog ha lite tjockare garn.

Soshila

• Småland
« Svar #14 skrivet: 10 okt-08 kl 09:27 »
Du hade helt rätt Louise. Jag fick gnugga tills svetten lackade, men tillslut blev de faktiskt valkade. Vattnet jag spolade upp svalnade hela tiden också, så jag fick byta det då och då för att hålla temperaturen. Det var lite svårt att få dem jämnt valkade på vissa ställen, särskilt tummen, men jag är nöjd med resultatet ändå! Bild finns i fototråden.

Håller på med en mössa nu i samma garn och nu när jag tänker på det så får jag inte alls så mycket relieff som innan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser