Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlöksgranulat  (läst 8616 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Vitlöksgranulat
« skrivet: 27 sep-08 kl 16:54 »
 Ni som använder det, var är det billigast ?????
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 08:28 av Lycka »
Hedemorahöns

prince

SV: Vitlöksgranulat
« Svar #1 skrivet: 27 sep-08 kl 17:39 »
Jag använder vitlökspulver.. Köper det på lågprisvaruhus som har hästavdelning.. Kostar ca 69 kr för ett kilo!  priset brukar ligga runt 99 kr för ett kilo pulver!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 27 sep-08 kl 18:45 »
Har hittat för 60 kr /kg men frakt tillkommer.
Vill ha billigare ;)
Hedemorahöns

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 27 sep-08 kl 19:51 »
Vet inte hur det är för höns med vitlök. För hästar däremot har vitlök omvärderats och anses direkt olämpligt nuförtiden.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #4 skrivet: 27 sep-08 kl 19:57 »
Vet inte hur det är för höns med vitlök. För hästar däremot har vitlök omvärderats och anses direkt olämpligt nuförtiden.
Det är samma med hundar... vitlök är giftigt för dem.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 28 sep-08 kl 09:17 »
 Tack tack
Snappade upp från någon som ger lite varje dag.
Hennes höns mår fint.
Skulle de göra det om vitlöken var farlig. ???
Kanske om man ger för mycket.
Läste nyss att vitlök är farligt för hästar.
dessa har lättare att få kolik, det får människor också som är ovana.
« Senast ändrad: 30 sep-08 kl 08:31 av Lycka »
Hedemorahöns

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 28 sep-08 kl 09:25 »
Det här vitlöksgranulatet säljs egentligen för hästar.
Var står det att det är giftigt?

Jag är inte veterinär men följande är sådant som jag stött på när det gäller vitlök och lök:

Finns styrkt både anemi och en möjlig ökad risk för kolik när man ger vitlök till häst. Man har de senaste åren omvärderat vitlök som fodertillskott. Vi gav också vitlök periodvis för ett antal år sedan.

Här i Sverige är Anna Jansson vid SLU en som studerat vitlök som tillskott (samband med kolik hos häst).

Sedan har bland annat följande redovisats i American Journal of Veterinary Research (http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/ajvr.2005.66.457)
"At a daily dose of > 0.2 g/kg, horses fed garlic developed hematologic and biochemical indications of Heinz body anemia"

vilket betyder "vid en dos på 20 g per 100 kg häst utvecklade hästarna anemi (blodbrist)"

Speciellt katter är känsliga för Heinz anemi (förstörda röda blodkroppar) som kan förorsakas av lök: Even in small quantities, onion products place an added oxidative stress that may be significant when being fed chronically or to an anorectic cat (with endogenous increased oxidative stress). Onions and onion products are not recommended for consumption by cats.

prince

« Svar #7 skrivet: 28 sep-08 kl 17:14 »
Vitlök till hundar och katter har man alltid vetat att det är giftigt ( ALL sorts lök! ). samma gäller choklad etc.. Det beror på att de saknar ett enzym för att bryta ner visst innehåll och det gör att det som då inte kan brytas ner lagras som gift i njurarna.,bla. Men detta är ju inget nytt.
Dock ger jag vitlök till min häst och kommer verkligen inte att sluta ge i o nya rön .. nej nej nej..
har en häst på 34 år nu.. Han blev avlivningshotad för 14 år sen efter stora problem med luftvägarna och inget hjälpte.. jag menar inget..Efter att ha provat allt som veterinärer rådde mig till  började jag en kur med alger och vitlök för att sedan enbart ge vitlök som tillsats så har han alltså varit istort sett besvärsfri i över 10 år..
Han blir MKT bättre när han får vitlök!
Så, jag tänker inte byta ut något. Vitlök har använts sen urminnes tider och dagens varning för allting ger jag inte mycket för..
Kan ju i samma veva undra hur många som har en häst som är 34 år gammal och som dessutom rids 3 dagar i veckan..
Men hur det är med höns det vet jag inte. Där har jag ingen erfarenhet.
Det är säkert andra här som kan mer om. Mina höns får inte vitlök då jag inte ser någon anledning till det.

När man läser en del av artikeln här så pratar de om 20 gr vitlök per 100 kg häst.. En normalhäst på 500 kg skulle ju då få 100 gr per dag.. Det motsvarar ju 7-8 HELA vitlökar om dagen.. det är en absurd mängd så den utredningen är ju inte riktigt något för mig att bry mig om. Den baseras , i mina ögon, på något som inte är förankrat i verkligheten.

jag vill inte trycka min åsikt på andra, men ville ge er min erfarenhet och uppfattning.

Strajder

• Aspegården
« Svar #8 skrivet: 28 sep-08 kl 19:12 »
Det står också att ytterligare studier krävs för att bestämma gränsen för vad som är ofarligt att ge. ("Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses.")

Eftersom regelbundet intag av vitlök kan ge anemier både hos människor och möss (http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/jmf.2004.7.498?journalCode=jmf), och är direkt skadligt för katter och hundar så kanske man ska se det som en krydda/smaksättare och inte som ett medicinskt mirakelmedel.

prince

« Svar #9 skrivet: 28 sep-08 kl 20:55 »
Ingen har någonsin påstått att vitlök är ett mirakelmedel. Tror inte att någon här inne tror det heller. ???
Jag ville delge min erfarenhet av ett fall..  Där vitlöken är det som hjälpt. Då min häst inte får vitlök får han hostproblem igen. När han får vitlök upphör det. Det är inget mirakel utan ren fakta.
Men det är kanonbra att det läggs upp länkar om info. Sedan får var och en avgöra vad man vill ta åt sig.
Skulle jag personligen ta till mig all som skrivs i studier skulle jag inte våga äta överhuvudtaget.
Men som sagt, jättebra med infon!!

ElinHolm

« Svar #10 skrivet: 28 sep-08 kl 22:32 »
Vilket snack om lök.. spännande. Jag reagerar för att när jag ger hönsen matrester eller grönsaks-skräp med mycket lök i blir dom som galna. dom älskar verkligen rödlök. Varför då?

(lökätaren i bild)

Elin
Jag bor i ett hus på landet tillsamans med min sambo, katt, tupp, höns och kycklingar. Det bästa jag vet är att hälsa på folk med egna höns, vi är liksom ett speciellt folkslag.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 30 sep-08 kl 08:27 »
Visst finns det väl fler här på forumet som ger vitlök?
Klyfta i vattnet kanske?
Hedemorahöns

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #12 skrivet: 01 okt-08 kl 16:44 »
Citat från boken "Höns";
Vitlök: Hackad i maten eller riven i dricksvattnet är den både hälsosam och bra för att avskräcka ohyra (kvalster och löss ogillar värddjur som utsöndrar vitlök i huden). Sänker kolesterolhalten i äggen"
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

rina

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 okt-08 kl 18:34 »
En väldigt varm sommar provade jag fodra ungdjuren  med att alltid strö över vitlöksgranulat(som används till hästar) alla djuren var väldigt friska inga löss fick jag inte på hela sommaren så det funkade jättebra inte ett enda djur dog heller.
Sen kan jag ibland lägga nån vitlöksklyfta i deras dricksvatten när nån är i ruggning och ser lite hängig ut och det har också funkat bra ingen har här dött av det.... :)

Strajder

• Aspegården
« Svar #14 skrivet: 01 okt-08 kl 18:43 »
Citat från boken "Höns";
Vitlök: Hackad i maten eller riven i dricksvattnet är den både hälsosam och bra för att avskräcka ohyra (kvalster och löss ogillar värddjur som utsöndrar vitlök i huden). Sänker kolesterolhalten i äggen"

Det påståendet saknar dock vetenskapligt stöd och får nog anses vara "tyckande" av författaren Karin Neuschütz.

Ny forskning på människa visar att om vi äter vitlök så påverkar det inte kolesterolhalten (http://www.nymedicin.com/news/2007/03/19/Vitlok-sanker-inte-kolesterol.html). Citat från en undersökning:

"Forskare analyserade sammanlagt 192 vuxna, 30 - 65 år gamla, som hade måttligt förhöjda LDL nivåer, 130-190 mg/dl. 49 personer fick rå vitlök, 47 personer tog en sorts vitlökstabletter medan 48 fick ta en annan sort. 48 personer fick placebo.

Mängden vitlök som deltagarna fick motsvarade en vitlöksklyfta dagligen.

87-90 procent av deltagarna fullföljde studien. Man fann inga skillnader mellan de tre grupperna när det gällde LDL, HDL, triglycerider och total kolesterol. Inga biverkningar noterades förutom illa lukt från hälften av personer som åt rå vitlök."

Vad gäller kolesterol i äggen så är det riktigt att ägg innehåller kolesterol, dock säger bland annat branschorganisationen "Svenska Ägg" (http://www.svenskaagg.se/?p=16950&m=3382):
"Normalt behöver du dock inte ta hänsyn till matens kolesterolinnehåll, eftersom det påverkar blodkolesterolet ytterst lite. "

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 03 okt-08 kl 22:16 »
Jag har gett mina duvor och höns vitlöks klyftor i deras vattenho i flera år.
Mest under den varma tiden på året, min tanke har varit att det tagit död på maskägg mm.

Jag vet ju inte om det fungerat men jag har heller inte haft några sjuka fåglar heller. Det är så lättvindigt att bara dela på en klyfta och lägga i vattnet till dom en gång i veckan.

Jag provade att ha vitlöksklyfta till duvorna under en längre tid också, men fick känslan av att det inte var så bra, men kommer inte ihåg vad som jag inte tyckte var bra.

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 04 okt-08 kl 08:06 »
Bra med flera svar.
Huruvida det är bra eller dåligt är frågan.
Hedemorahöns

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #17 skrivet: 04 okt-08 kl 11:10 »
Men det lär väl vara med vitlök som med mycket annat: rätt mängd är bra, för mycket kan vara skadligt. Lite vanligt sunt förnuft kanske kan vara lägligt? *lite ironisk*

Tänk på att inte äta för mycket kanelbullar idag! (Kanelbullens dag idag om någon undrar.) Även kanel är giftigt i större mängder... ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 04 okt-08 kl 11:53 »
Mest under den varma tiden på året, min tanke har varit att det tagit död på maskägg mm.
Jag vet ju inte om det fungerat men jag har heller inte haft några sjuka fåglar heller.
Det är så lättvindigt att bara dela på en klyfta och lägga i vattnet till dom en gång i veckan. //Lars

Jag har aldrig gett mina höns vitlök och dom har inte en enda gång haft mask el. "förkylningssymptom" på 20 år !
Vilket jag tror beror på att flocken inte har ILT, IB, IC, CRD, Pox eller Aspergillos.

Så man "måste" inte använda Vitlök  ;D

Dessutom:
Vitlök mot parasiter har det gjort flera studier på men det har visat sig vara väldigt dåliga resultat.
(parasiterna dör inte av vitlöken)
källa: SLU Fjäderfäavd.
« Senast ändrad: 04 okt-08 kl 11:55 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 okt-08 kl 21:08 »
Vilket jag tror beror på att flocken inte har ILT, IB, IC, CRD, Pox eller Aspergillos.

Hej!
Dom sista dryga trettio åren har jag haft höns hela tiden och jag kan inte minnas att det har varit något problem med några sjukdommar, men jag vet att det kan ha kolat någon höna men inte under den här tiden jag har haft vitlöksklyftor i vattnet om det beror på vitlöken vet jag inte men att man "måste inte använda vitlök. " Det är upp till var och en.  ;)

Att inte flocken har alla dom här bokstäverna  ??? Du kanske jobbar med provtagningar av avf.prover?
Hur påverkar vitlöken maskäggen?
eller hur påverkar coccidios "parasiter" vitlöksvattnet, trivs dom i det vattnet så dom förökar sej kraftigt eller är det så att parasiterna hålls tillbaks av vitlöken?
Att parasiter inte dör av vitlöksvatten tycker jag inte säger hela sanningen ;)

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser