Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlöksgranulat  (läst 8611 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Vitlöksgranulat
« Svar #20 skrivet: 20 okt-08 kl 10:15 »
Delade vitlöksklyftor i dricksvattnet tror jag på - om inte annat håller det vattnet fräscht och förhindrar algtillväxten påtagligt, vilket är skönt under sommarvärmen. Hönorna gillar vitlöksvattnet - det går åt mest om de får välja mellan kryddat och okryddat vatten!

Och det blir definitivt inte höga doser!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

jasmine83

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 25 okt-08 kl 14:16 »
det här blev en intressant tråd....

Så om jag vill ha vitlök i vattnet så delar jag alltså bara en klyfta och lägger i vatten "tråget"??? Hur ofta i så fall?

Sen vill jag bara inflika när det gäller lök och hundar. ALL rå lök är giftig. Jag ger min hund vitlökskappslar, 1 st om dagen året runt och hon är fem idag och lever fortfarande. Det är det ända som håller fästingarna borta....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 28 okt-08 kl 05:33 »
Jag antar, att en del alltid lägger en klyfta vitlök i vattnet.
Hedemorahöns

jasmine83

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 28 okt-08 kl 12:16 »
Det ska jag ta och prova.... ;)
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: 12 nov-08 kl 05:03 »
Ett litet varningens ord - jag ger vitlöken i skivor i vattenbehållare så att bitarna håller sig däri och inte kommer ut i dricksrännan. Jag misstänker att rå vitlök kan vara alltför stark för kycklingmagarna, koncentrerad vitlöksolja kan ju vara frätande.

Men när jag byter vattnet så måste jag hålla vakt för om det finns en höna i närheten så snappar hon upp vitlöksbitarna! Utan synliga men...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 16 nov-08 kl 22:30 »
När jag ger mina höns och duvor vitlöksklyftor, får dom det i automaten som dom dricker ur på ca. två dagar.
Provade ett tag med att ha det i vattnet till duvorna hela tiden och fick den uppfattningen att det inte var så bra, men jag kanske skulle ha tagit liten klyfta i stället.

Läste i en gammal dansk duvtidning här om dagen om att det rensade blodet på duvorna. :)
Så det är inte fel att använda
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 16 nov-08 kl 22:34 »
Glömde skriva att det blir två dagar i veckan domdricker vitlöksvatten :-[  och då framförallt under den varma tiden på året.
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Strajder

• Aspegården
« Svar #27 skrivet: 17 nov-08 kl 17:05 »
Läste i en gammal dansk duvtidning här om dagen om att det rensade blodet på duvorna. :)

"Rensade blodet" är det samma sak som Heinz-body anemia? En anemi som har visats orsakas av just vitlök (http://en.wikipedia.org/wiki/Heinz_body)

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
rehn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser