Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hantverk och prissättning  (läst 10776 gånger)

Skytten

• Skåne
Re:Hantverk och prissättning
« Svar #20 skrivet: 15 aug-06 kl 10:32 »
Jag har personligen inte råd att köpa så fina saker.
Men det tar tid att göra konstföremål, så då är det bättre att sälja lite mindre i volym för samma pengar. RÄTT PRIS I DESSA SAMMANHANG ÄR SMÄRTGRÄNSEN.

Billiga massproducerade prylar ska man inte konkurrera med.
Hantverk är "orationellt" i dessa moderna tider, så man säljer inte bara en pryl, utan något som är originellt, vackert att se och/eller ta på.

På något sätt blir ju vissa saker bättre om de är dyra.
Tänk dig att du uppvaktar två avgående kommunalråd med en vas, de är identiska, den ena kostar 5,50 den andra kostar 5000, vilken present är "finast"?

Tillverkar du en snygg pytteliten flaska, och lägger en väldoftande parfym i den, blir den en lämplig present, samma vätska i en femlitersdunk för samma pris duger inte.
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 10:34 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #21 skrivet: 15 aug-06 kl 11:57 »
Hantverk är "orationellt" i dessa moderna tider, så man säljer inte bara en pryl, utan något som är originellt, vackert att se och/eller ta på.

Det där är väl lite av poängen, tror jag. Jag säljer, som du antyder, inte bara en pryl. Det jag säljer är, på en och samma gång:
- en insats av tid
- omsorg och arbete
- kunnande
- skicklighet (ja, vad  :-X... Jag har 35 års rutin på det här!)
- förankring i en tradition

Kruxet är väl bara att få de presumtiva köparna att fatta det!

Sen har jag idéer till ett par enklare "volymvaror" som är lätta att göra men förhoppningsvis också lika lättsålda.

Lasse C

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 15 aug-06 kl 19:21 »
Jag brukar säga så här till en kund som behöver en ny grind. Jag kan köpa skitstål till dig och elsvetsa ihop en grind till dig nu idag för en femhundring, eller jag kan köpa bra kolstål och smida ihop en grind som är handgjord och "one of a kind" för fem tusen om du ger mig en vecka.

Ofta väljer de den handsmidda.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 16 aug-06 kl 09:59 »
Visst säljer man kunnande, erfarenhet, omsorg, tid  mm, och det gäller att det syns på grejen.

Den presumtiva köparen måste givetvis vara funtad så att han tycker det är värt  att betala, och det hänger såväl på god smak som plånbok.

Ferds båda grindar har båda marknad, troligtvis har den dyrare bättre, för den som endast kan lägga 500 på grinden (som jag) går till snickarboden och väljer trä istället, eller löser det på ett sådant sätt att det inte blir "skit" för femhundra, i den prisklassen är väl en järngrind ett tveksamt alternativ, om man inte hittar något på loppis eller skroten, där finns mer bra grejor än man tror.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #24 skrivet: 21 aug-06 kl 13:00 »
Jag brukar säga så här till en kund som behöver en ny grind. Jag kan köpa skitstål till dig och elsvetsa ihop en grind till dig nu idag för en femhundring, eller jag kan köpa bra kolstål och smida ihop en grind som är handgjord och "one of a kind" för fem tusen om du ger mig en vecka.
Ofta väljer de den handsmidda.

Kruxet är när man står inför kunder som, för att använda din bild, säger ”Varför skall jag betala dig 5000:- för en grind, när Billiga Butiken säljer en grind för 350:-?” (Fenomenet inträffar ibland t ex när det gäller flaskskepp)

Förklarar man begriper de ofta – inte alltid, dock – skillnaden. Det verkliga problemet är de som inte kan eller (mer troligt) inte vill begripa, och mer eller mindre kräver att få femtusenkronorsgrinden för femhundra! Allt enligt resonemanget ”grind som grind”…  ::)

Lasse C

idamaria

« Svar #25 skrivet: 16 okt-06 kl 23:41 »
åh det här e nog de flesta slöjdares/hantverkares dilemma, iallafall innan man har gjort sig ett namn. just nu räknar jag på en timlön o sen efter hur lång tid det tar att göra saken + materialkostnad. egentligen är det inte upp till oss att avgöra priset, eller ja menar, vi kan ju inte få mer än folk betalar. är du erkänd som skicklig slöjdare inom ett visst område kan du ju ta bättre betalt, folk köper ju hellre av någon som är omtalat skicklig, istället för ett okänt namn, oavsett om dom e lika skickliga. så det gäller bara att arbeta uppåt, göra sig ett namn o sen kan man nog börja ta betalt.

när det gäller sameslöjd så får man nog sikta in sig på samlare om det e pengar man vill tjäna, o det e svårt om man sysslar med mjukslöjd, det är inte lika poppis bland samlare. dom kan ju vara beredda att betala bra med pengar däremot.

egentligen är det väl bara att räkna ut hur mkt man måste ta betalt för att inte gå back, sen lägga på det man vill ha i vinst, sen se om folk betalar det eller inte, det spelar liksom ingen roll om folk borde betala eller borde förstå värdet, gör dom inte det så gör dom inte det...fast ja, när man har förklarat vad det är som kostar o hur lång tid det tar att tillverka ett eller annat brukar många förstå, kanske inte köpa, men iallafall förstå :)

ja skulle själv gärna köpa mer slöjd o hantverk än jag har råd att göra, jag tycker inte folk i allmänhet tar för höga priser, men min ekonomi tillåter inga utsvävningar. men när ja blir rikare så ska ja börja köpa hantverk av andra, o hoppas att andra köper mitt. istället för att tänka "det där kan jag göra själv"

Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 06 nov-06 kl 12:40 »
Just nu är frågan om prissättning verkligen på bordet för mig! I helgen, d v s 11-12/11, skall jag vara med på Julmarknad på Kungajaktsmuseet påHunneberg (kom gärna dit & titta! ;)). Det är min "debut" i lite större marknadssammanhang, så det är ganska spännande. Jag satsar på att göra färre ex av många saker snarare än tvärtom, för att se vad som går bra.

Min ambition är att gå ihop ekonomiskt (borde vara realistiskt, även om jag ligger ute med en del pengar nu) och att synas och bli lite känd på lokalplanet - bli lite "etablerad". Huvudsakligen låter jag min fru sätta priserna, hon är mycket tuffare i affärer än vad jag är.  

Jag har också kommit fram till att jag hellre står med en hel del osålda grejer än att slumpa bort dem för struntpriser. Jag har för tusan över 30 års rutin på det jag gör! Skulle vissa saker visa sig omöjliga att sälja till ett vettigt pris så ger jag hellre bort dem efteråt till folk som jag vet uppskattar dem.

Lasse C

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #27 skrivet: 14 nov-06 kl 08:07 »
Hur gick det i helgen ??? Hoppas det gick bra :)
Som "köpare" tycker jag det är roligare att köpa ett vältillverkat föremål som oftast har en "själ" än billigare hafsverk. Men det ofta svårt för oss "amatörer" att avgöra om en vara är "hantverksmässigt" utförd eller mer eller mindre "maskintillverkad". Jag har själv blivit lurad, p.g.a okunskap.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Lasse C

• Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #28 skrivet: 30 jan-07 kl 09:33 »
Hej!
Så här i efterhand kan jag avrapportera att båda marknaderna (jag var med på två stycken, en i början på december också) gick bra. Mina målsättningar var att:
1) Gå hem ekonomiskt
2) skaffa erfarenhet om vad som säljer, exponering, etc.
3) Synas och börja etablera mig.

Resultatet:
1) Redan på den första drog jag in vad som behövdes för att gå runt (material + deltagaravgifter) för båda marknaderna. (Och rent av lite till!)På den andra marknaden var alltså varenda krona i försäljning förtjänst!  ;D
2) Lärde mig massor, vissa saker sålde oväntat bra, annat behöver exponeras på ett annat sätt. Inget visade sig "osäljbart", bara mer eller mindre efterfrågat.
3) Har fått en del "efterbeställningar", plus att jag redan innan resp marknad hade stängt för dagen blev tillfrågad om att vara med nästa gång.

Så... jotack, det gick som sagt bra, annat kan jag inte säga! Ekonomiskt gav det väl egentligen inte mer än lite rörelsekapital för fortsättningen, men det är gott nog!

Lasse C
« Senast ändrad: 30 jan-07 kl 09:33 av Lasse C »

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser