Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept på bullar  (läst 6338 gånger)

1484

• Dalarna
recept på bullar
« skrivet: 26 sep-08 kl 22:21 »
Hej!
Nån som har nåt bra recept på supergoda bullar?  :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: recept på bullar
« Svar #1 skrivet: 26 sep-08 kl 22:37 »
Jag tror inte det är recptet som avgör utan råvarorna.. Riktigt smör och mycket av det goda..o så lite kärlek.. ;) Jag använder oftast receptet på mjölpåsen.. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 26 sep-08 kl 22:39 »
Javisst ja, snart kanelbullens dag.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

1484

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 27 sep-08 kl 10:56 »
Jag använder alltid riktigt smör och mycke kärlek :)
Tänkte mer om det var nån som hade nån bra god fyllning. lite trött på gamla vanliga kanel el vanilj bullar...

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 27 sep-08 kl 11:04 »
Tänkte mer om det var nån som hade nån bra god fyllning. lite trött på gamla vanliga kanel el vanilj bullar...

Riv över mandelmassa. Gott!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 sep-08 kl 11:56 »
Fyll med mandelmassa och russin?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 sep-08 kl 21:38 »

Nötmassa - som finns i de flesta affärer bland bakingredienserna
Vanilj -en variant jag körde för flera år sedan som blev jättepopis var att jag blandade vanlig vaniljssås (typ marsán) fast gjorde den  så tjock/fast att den gick att bre, godast blir det om du har ett lager smör under också precis som när du gör gör dina bullar med kanel.
Lingonsylt - blir friskt

Hoppas ngt av mina förslag ska smaka.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #7 skrivet: 29 sep-08 kl 05:10 »
Blanda smör, mandelmassa, hasselnötter, vaniljsocker och bred på bulldegen. Man kan också breda på smör, florsocker, ev.vaniljsocker.Blir söta!
Solbullar-släta bullar som man spritsar vanilkräm i. doppa i smält smör efter gräddning och doppa i socker eller kokos.
Annars är ju vanliga kanelbullar med smör, socker, vaniljsocker också väldigt goda.
Man kan också använda ägg i bullsmeten och strösötningsmedel+lite socker(från Wv) gör bullarna jätteluftiga och "saftiga" dvs. ej kompakta. använder detta när jag bakar saffransbullar helt outstanding! :D  Lite motsägelsefullt med det jag skrivet innan med smör..... ::)
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 29 sep-08 kl 05:27 »
På mjölpaketet står det ett recept på kanelbullar
lägg sedan i en halv burk kesella vanilj
då blir bullarna fluffiga och goda

I ett förvirrat tillstånd la jag i kakao istället
för kanel .. det var inte så gott
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

1484

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 30 sep-08 kl 16:38 »
vaniljsås i verkar ju gott, lite kladdigt :)
haha kakao, kanske funkar bättre med hackad choklad. vit kanske...

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 sep-08 kl 17:02 »
vaniljsås i verkar ju gott, lite kladdigt :)
haha kakao, kanske funkar bättre med hackad choklad. vit kanske...
vaniljsås har jag aldrig testat, jo det verkar väldigt kladdigt men om man gör en bredbar vaniljkräm, det vet jag blir mums.
Men idag blir det rekorderliga kanelbullar.
Choklad är gott, men nuförtiden så stoppar man mörka chokladbitar i allt....
Nåja inte allt  ;) men i väldigt mycket

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 09 okt-08 kl 13:02 »
Jag trodde det gällde matbullar/frukostbullar?

Hemma gäller följande recept efter noga avsmakande av sambo och son i spartider:

Grundrecept vetebröd.

Byt ut 2dl vetemjöl mot 2 dl grahamsmjöl
byt ut 3dl socker mot 1msk honung, 1/2dl sirap, 1dl socker
Tillsätt brödkryddor eller kardemumma. (smaksak)
Minska delen mjöl med 2dl och byt mjölk mot vatten.

Gör bullar,grädda på hög värme (275grader) nederst i ugn och pensla med vatten.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sommartorparn

« Svar #12 skrivet: 16 okt-08 kl 10:58 »
Håller på att testa nytt recept, för dottern behöver matsäcksbullar, helst inte söta. Det är en vanlig vetedeg på vatten, men utan socker och med olja istället för smör. Sen kavlar man ut den, penslar på olja, strör över dill, rullar ihop och jäser som kanelbullar, penslar med ägg och strör över salt. Vi får la se hur det blir.

Jag har inte hittat på receptet själv, men det faller mig i smaken, alltså att det är olja i, för jag har undviker margarin numera, och smör är både dyrt (i alla fall eko) och lite hårt att baka med.

Ekub

« Svar #13 skrivet: 05 okt-09 kl 09:57 »
Såg ett recept i kokboken där dem rev över äpple till det "vanliga" kanelgegget...verkar gott:) Satt just och funderade över om man kunde strö blåbär över den utkavlade degen eller om dadelsirap skulle fungera som fyllning...

Ett annats tips för att dem inte ska bli så kompakta (eller konsistensen är så att dem inte går att äta utan en liter mjölk på sidan som luckrar upp brödet och gör att det går att svälja  ;D) är att inte ha i allt mjöl, som min mamma sa "det ska vara förjävligt att baka ut degen" ;D Nästan precis så det inte kladdar när man petar lätt på degen :D

Bakade bullar för första gången igår sedan hemkunskapens dagar, tror jag (mina bullar jäste aldrig på hemkunskapen så har inte varit så taggad  ::), men nu tio år senare är jag på G  :P ). Om jag får säga det själv blev dem mummum :D Det enda var väl att jag gjorde dem första bullarna förstora och det fick bara plats fyra på en plåt :o men fina och goa blev dem ändå ;D

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 05 okt-09 kl 12:27 »
De köpta kanelbullarna här har en väldigt knaprigt innehåll , Vallmofrön . Jag tror till och med det är frön från korn-rågvallmo då de är för små att vara vanligt vallmofrö . Har tänkt att samla frön från kornvallmon och testbaka lite själv .

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 05 okt-09 kl 12:42 »
Vetemjöl, 2 pkt jäst, 1 liter mjölk, 100 gram margarin eller smör, 2 dl socker, 2 msk vaniljsocker, 2 msk stött kardemumma, 1 tsk salt, 200 gram kesella (Inte för mycket vetemjöl, degen skall vara nästan kladdig annars blir bullarna torra).
Baka ihop och knåda länge, låt jäsa
Bred på rikligt med margarin, strö på pärlsocker (inte strösocker)+kanel och riv över mandelmassa. Detta är en dubbel sats (dvs på 1 liter mjölk) och det går åt minst 500 gram mandelmassa.
Forma bullar, det blir ca 80-90 st
Låt jäsa igen
Pensla med uppvispat ägg, dekorera med ytterligare pärlsocker och grädda i varm ugn, 225 grader, tills de är gyllenbruna med lite mörkare kanter.

Mandelmassan gör att de hller sig saftiga länge men här går en sats på 80-90 bullar åt på en dag.
« Senast ändrad: 05 okt-09 kl 16:17 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 05 okt-09 kl 15:00 »
Citronkräm ev med lite cocos i

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 05 okt-09 kl 22:03 »
Vetemjöl, 2 pkt jäst, 1 liter mjölk, 100 gram margarin eller smör, 2 dl socker, 2 msk vaniljsocker, 2 msk stött kardemumma, 1 tsk salt, 200 gram kesella (Inte för mycket vetemjöl, degen skall vara nästan kladdig annars blir bullarna torra).
Baka ihop och knåda länge, låt jäsa
Bred på rikligt med margarin, strö på pärlsocker (inte strösocker)+kanel och riv över mandelmassa. Detta är en dubbel sats (dvs på 1 liter mjölk) och det går åt minst 500 gram mandelmassa.
Forma bullar, det blir ca 80-90 st
Låt jäsa igen
Pensla med uppvispat ägg, dekorera med ytterligare pärlsocker och grädda i varm ugn, 225 grader, tills de är gyllenbruna med lite mörkare kanter.

Mandelmassan gör att de hller sig saftiga länge men här går en sats på 80-90 bullar åt på en dag.

Mmmm det lät så gott att jag var tvungen att springa ut och slänga ihop några sånna också  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

februaribarn

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 okt-09 kl 22:13 »
Många lockande recept, blir nog att baka lite till i veckan ;D gjorde kanelbullar i lördags, varav några jag fyllde med rivet äpple (utöver smör-socker-kanel blandningen) det blev riktigt saftigt och gott :)

Ekub

« Svar #19 skrivet: 06 okt-09 kl 00:50 »
Testade baka bullar med marsansås i dag, guuuuu så GOTT  :D :D :D farligt gott :-[ Testade också att bre på dadelsirap, ingen höjdare...sirapen siprade ut lite och bullarna badade i kokande sirapshav i sina formar, ganska kletigt *s* trodde det skulle smaka mer än det gjorde men blev ju inte äckligt iaf :-[ sen till sist testade jag också att riva äpple över kanelgeggan men dem smakade jag aldrig på för då var jag redan så bullförgiftad jag kunde bli  :-X ätit både ren deg och alla "kanterna" som blev på rullarna :-X då mår man som man förtjänar *s* Tur vi hade bostongurka i kylen som motvikt till allt det söta ;D en hel liten burk gick åt (älskar bostongurka :-[)

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser