Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderhäck till häst.  (läst 36739 gånger)

Jennyt

• Västergötland
foderhäck till häst.
« skrivet: 23 sep-08 kl 21:57 »
Tänkte bygga foderhäckar till våra hästar inför vintern. Nu undrar jag ju så klart om ni har några tips. Bilder på era foderhäckar vore guld värt och vad ni använt för material när ni kepat och knåpat.

Tack på förhand :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: foderhäck till häst.
« Svar #1 skrivet: 23 sep-08 kl 22:01 »
Ja så här såg vår foderhäck ut förra vintern ;D

Den låg på gården o var inte sjöduglig så.. varför inte..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 sep-08 kl 22:50 »
Köpte en sådan här efter att jag sett att sar tipsat om den och att någon annan köpt en och var jättenöjd.
Kanooon helt enkelt :D

Oj, glömde länken :P
http://www.profarma.se/se/default.htm

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 24 sep-08 kl 08:14 »
Vi har en sån där gallerbur eller vad man ska kalla det som det varit en stor plastdunk i. Jag tror det är plast"fat" på ca 1m3 som man brukar kunna få hyfsat billigt på blocket mm. De brukar gå för ca 500 kr/st de där. Bönder brukar använda själva plasttanken att köra vatten mm i har jag sett.

Det är precis lagom stora rutor i den där "buren" för att det ska funka som foderhäck.

Mistah

« Svar #4 skrivet: 25 sep-08 kl 17:17 »
http://www.harmonyhorse.se/iframe_automater.htm

Här finns ett antal olika konstruktioner på en typ av foderautomat som begränsar tillgången på hö, så att hästen inte äter för fort. Klicka på bilderna så kommer en mer utförlig beskrivning av de olika sorterna.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 29 sep-08 kl 01:43 »
Jag har samma typ av "bur" som Jullan, den som är överkryssad längst ner till höger på Mistahs länk.  ;D
Vi har satt tak och sidor på den, så att de äter ur de två nedersta raderna. Den är monterad på en liten släpkärra (från Jula), så att jag kan köra ut med 4-hjulingen i hagen och hämta den, fylla på den och sedan ställer jag av hela ekipaget i hagen igen. Jag är väldigt nöjd med konstruktionen!

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 29 sep-08 kl 01:59 »
så här ser den ut

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 sep-08 kl 22:16 »
Vilka kanonkonstruktioner ;D Jag kommer helt klart köra med någon typ av hindrande foderhäck. Mina fläskfior kan gott ta lite längre tid på sig vid matbordet. Jag har redan börjar min materialjakt. Vill ju komma undan så billigt som möjligt :-[ Vi får se vad jag kommer över och det får nog styra slutprodukten en hel del. ;)

Tack för alla svar ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

teufel

« Svar #8 skrivet: 16 okt-08 kl 14:02 »

När ni bygger eget, kolla noga vilka mått det är som gäller ur djurskyddsynpunkt.
Dels öppningarna mellan gallren, så att de inte kan få in en mule eller hov och fastna,
och dels diametern på gallerstålet - konstruktionen måste kunna stå emot att de tar
tag i stålet med tänderna och drar.

Jag har inte alla mått klara för mig, men djurskyddsinspektörerna brukar tycka det är bra
om man frågar före man bygger, det visar ju på att man bryr sig. :)

Jag ögnade snabbt igenom den här broschyren hos Jordbruksverket men hittade inget av värde i det här fallet
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

/P

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 okt-08 kl 20:04 »
Bra tänkt. Gubben har nog måtten i huvudet, eftersom han i dagarna ska svetsa galler till fönstren. Han har pratat med länsstyrelsen om hur de ska vara konstruerade, så det är väl bara att överföra antar jag. En liten klocka ringer vi avstånd på 8cm.

Jennyt

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #10 skrivet: 17 okt-08 kl 00:16 »
Ja så här såg vår foderhäck ut förra vintern ;D

Den låg på gården o var inte sjöduglig så.. varför inte..

VIlken vacker utsikt ni har! :)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 26 okt-08 kl 01:25 »
jättebra idéer till foderhäckar. undrar om dessa gröna, fyrkantiga kompostgaller är för klena, vad tror ni? är det ca 6-7 cm mellan trådarna som gäller för fångfri utfodring?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 26 okt-08 kl 17:53 »
Åhhhh Lars Pers Maria........NU GICK MIN SKAPARHJÄRNA IGÅNG :o :o :o ;D

Tror att de behöver stöttas upp så att hästarna inte kan sparka sönder dem, men här går ju att göra underverk.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 26 okt-08 kl 18:24 »
är det ca 6-7 cm mellan trådarna som gäller för fångfri utfodring?

Jag tror inte det har någon som helst betydelse för fången, det är oftast stressat gräs på bete som är boven där i kombination med feta hästar eller hästar med insulinresistens. De flesta hästarna skulle antagligen må bättre av mer grovfoder och mindre kraftfoder.

Däremot så är skaderisken väldigt stor om hästarna kan få in en hov och fastna så tänk igenom konstruktionen noga.

Vi är antagligen på G att beställa "gummiringarna" jag tipsade Guba om, vilka bör vara garanterat ofarliga för hästarna (vi ahr haft hästar som dragit rakt genom höhäckar tidigare.... :-\).

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 okt-08 kl 18:31 »
Jag har allt erfarenhet av galenpannor jag oxå, så här ska fixas säkra konstruktioner. Du behöver inte oroa dig ;) Ideérna börjar ta form, men jag är inte helt klar i huvudet ännu ::) Återkommer med presentation

Falin

• -
« Svar #15 skrivet: 26 okt-08 kl 18:43 »
jättebra idéer till foderhäckar. undrar om dessa gröna, fyrkantiga kompostgaller är för klena, vad tror ni? är det ca 6-7 cm mellan trådarna som gäller för fångfri utfodring?

Jag tror absolut de är för klena, de håller ju knappt för mina kaniner... Och jag tror som Sar att det inte spelar ett dugg roll för fångens skull hur långt det är mellan trådarna. Tyvärr!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 26 okt-08 kl 21:58 »
Jag tror att det är en fördel att som Falin få upp konstruktionen från marken om man ska använda en gallerkonstruktion.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 11 nov-08 kl 22:27 »
Har i helgen använt mig av kompstgaller. Vi har använt dem framför fönstren i stallet. Har nu oxå insett att de är för klena till foderhäck...tyvärr. fler billiga förslag är alltid välkomna ;)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #18 skrivet: 12 nov-08 kl 00:37 »
http://www.harmonyhorse.se/iframe_automater.htm

Här finns ett antal olika konstruktioner på en typ av foderautomat som begränsar tillgången på hö, så att hästen inte äter för fort. Klicka på bilderna så kommer en mer utförlig beskrivning av de olika sorterna.

Jamen på denna sida konstaterar man att magarna och bl a fånget blev bättre med små maskor, det var därför jag frågade. är gräset som är ute nu farligt eller är faran över efter frysgrader en och en halv vecka? Nu är det töväder igen. Ursäkta, detta hör inte till tråden men känns ändå aktuellt att fråga.

Annars tycker jag att höhäckarna på sajten ovan ser vettiga ut. Och hållbara. Eller?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Exotica

• Hejdeholms Gård
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser