Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderhäck till häst.  (läst 35177 gånger)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: foderhäck till häst.
« Svar #40 skrivet: 31 okt-12 kl 15:16 »
Oj... denna gamla tråd ;D och jag har ju missat att uppdatera med hur bygget blev. Som de säger: bättre sent än aldrig ::)

Jag har letat bilder och vet att jag har bättre på hela konstruktionen, men jag hittade en som jag egentligen inte tagit på höhäcken, utan på den ljuvliga höstvardagen som hästägare...phu. I mitten av gallerkuben finns en stor kon, som gör att höet faller neråt och utåt mot gallret. Locket är öppningsbart och låst med en kätting.

Den här höhäcken fungerade alldeles ypperligt ända tills vår fjärde häst blev större och kom på att hon kunde sparka på den med framhoven förra vintern. I längden blev det tyvärr ohållbart och nu fodras istället hästarna med småmaskiga hönät upphängda i träd och på laggårds-väggen. Hittills har det fungerat bra :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: foderhäck till häst.
« Svar #41 skrivet: 31 okt-12 kl 15:21 »
Ahhh.... hittade dem :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: foderhäck till häst.
« Svar #42 skrivet: 31 okt-12 kl 18:03 »
Den ser bra ut. Smart med konen i mitten. Vad för nät använde du och var köpte du det?

Kajsa

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: foderhäck till häst.
« Svar #43 skrivet: 31 okt-12 kl 19:13 »
Grannen hade den stående. Det är den gamla varianten av när runt sånna där 1m3 plasttankar :) Tror jag gav en hundralapp eller två :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: foderhäck till häst.
« Svar #44 skrivet: 01 nov-12 kl 07:26 »
Typiskt! Den har jag inte sett någonstans utan det är den nyare modellen som finns på gårdarna runtomkring. Tack för tipset med konen i mitten. Kanske hittar en rätt vad det lider...

 Jag ger också mina shettisar i hönät men tycker att de (hönäten ;)) slits ut snabbt. Vill att de ska kunna äta långsamt.

hen

  • Inlägg: 446
  • extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: foderhäck till häst.
« Svar #45 skrivet: 01 nov-12 kl 08:50 »
någon som gjort någon för storbal?

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: foderhäck till häst.
« Svar #46 skrivet: 03 dec-12 kl 20:14 »
Jag undrar om någon använt hönät för storbal till hösilage? Nu är ju balarna lite frusna också så jag blir skeptisk. Skulle behöva ha hösilage istf torrhö då det verkar som att allt hö är dammigt i år.
Vad tror ni, kan man sätta ett storbalshönät på en hösilagebal med samma resultat som för torrhöbal?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser