Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?  (läst 28185 gånger)

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« skrivet: 20 sep-08 kl 18:02 »
Finns det någon enkel, smart och billig grej att hissa upp bilen på när bromsrören ska bytas? Tydligen måste hela bilen hissas upp och hjulen plockas bort, så det går inte att åka upp för en ramp på OK/Q8 som jag först tänkte. Bilen väger inte mer än 1000 kg, men det måste väl ändå vara rätt hållbart. Ingen vill ju ha en bil över sig. Jag tänkte att man kan hissa upp den med domkraften ett hjul i taget och på något sätt kila under något att luta den på. Vad skulle det kunna vara? Det får ju inte heller vara ivägen under arbetets gång.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-08 kl 18:39 »
Jag hängde upp en bil i bjälkarna på logen, med spännband. Mycket enkelt och inga skador alls på rutkarmar eller tak. Förutsätter förstås att man har en loge med ordentliga bjälkar. :)

Det skulle ha varit en kanonidé ... om jag hade balkar någonstans. Jag vet inte heller om jag känner någon med loge eller balkar. Bilhissen på OK/Q8 är väl för låg för att hänga upp och hissa upp bilen under.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #2 skrivet: 20 sep-08 kl 19:05 »
Jag tror att du dessutom blir portad för all framtid där om du skulle ge dig på den metoden. :)

 ;D  De skulle kunna passa på att spela in en ny reklamfilm. Jag passar nog in i deras image  ;D
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #3 skrivet: 20 sep-08 kl 19:29 »
Pallbockar är säkert det jag far efter. Garagedomkraft har jag, men inte pallbockar. Googlade ordet för att se hur de ser ut och upptäckte då stora prisskillnader. 149 kronor på Jula, runt 600 kronor på andra företag. Borde väl hålla även om de är billiga. Räcker det med 2 så att man kan lyfta halva bilen i taget?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-08 kl 19:45 »
Jag har köpt en hund av en man som hade fått en saab över sig när han mekade med bromsarna,ska man ha pallbockar i alla fyra hörn är det jätte viktigt att det är plant och stabilt underlag.För övrigt är det ett ganska knepigt jobb att byta bromsrör det ska luftas enl alla konstens regler.Ta det försiktigt.

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #5 skrivet: 20 sep-08 kl 19:46 »
Jag hade också rekommenderat 4 st av minst hygglig kvalitet, jag tror iofs. inte att de som säljs i sverge inte skulle klara den vikt som anges.

Men har de bara en lyft med skenor på OK/Q8 ? De flesta GDS-hallar brukar ha en 2-pelarlyft som man ställer bilen mellan, anpassar de gummiklädda lyftpunkterna efter bilens längd, och kör upp bilen till önskad arbetshöjd. Sen kan man ta av hjulen bäst man önskar, köra upp och ner osv.

Fast det kostar ju en slant att hyra plats, du får väl avgöra vilket som blir bäst för dig. (Om du kommer att nyttja pallbockarna fler gånger eller inte.)

Jag har köpt en hund av en man som hade fått en saab över sig när han mekade med bromsarna,ska man ha pallbockar i alla fyra hörn är det jätte viktigt att det är plant och stabilt underlag.För övrigt är det ett ganska knepigt jobb att byta bromsrör det ska luftas enl alla konstens regler.Ta det försiktigt.

Min hembys lokala bilreparatör har fått en buss över sig då han skulle spara lite tid och struntade i bockarna. Han var ganska körd något år efteråt men nu är han tillbaka OCH kastar sig fortfarande under bilar utan pallbockar....
« Senast ändrad: 20 sep-08 kl 19:49 av Ombordaren »

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #6 skrivet: 20 sep-08 kl 19:54 »
Ok ... tack så hemskt mycket för hjälpen ... nu har jag en plan att jobba efter. Det kan nog löna sig att skaffa hem pallbockar ändå, säkert blir det fler saker som behöver fixas framöver. Men först ska jag be någon kolla mitt garage, jag har bara grusgolv och jag vill ju att det ska stå stadigt. Kanske kollar jag också gör-det-själv-mackar, men jag är rädd för att det kommer att ta tid och att jag behöver ha bilen stående för länge för en bokad tid. Jag har inte mycket tålamod med bilen, men jag vill ju lära mig. Alltid lär man sig något nytt, igår visste jag knappt att det hette bromsrör, men när bromsbelägg ska bytas upptäcks mycket nytt. Rost, läckage och sånt. Tack än en gång för hjälpen!
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #7 skrivet: 20 sep-08 kl 20:00 »
Halaj!

Om det är många rör du skall byta, och står på asfalt/betong kan det vara värt att köpa en hora också.
Jag kan för mitt liv inte komma på vad det officiella/riktiga namnet på en hora är...

//T

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #8 skrivet: 20 sep-08 kl 20:03 »
Om det är många rör du skall byta, och står på asfalt/betong kan det vara värt att köpa en hora också.
Jag kan för mitt liv inte komma på vad det officiella/riktiga namnet på en hora är...

???????????????? Beskriv istället!!!!!!!!!!!!!!!!
Har ingen aning vad du menar.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #9 skrivet: 20 sep-08 kl 20:21 »
Halaj!

Ööhh..., det är en platta, formad och stor nog för en människas överkropp.
Man ligger på den. På rygg.
Den har fyra små hjul, ett i var hörn. Hjulen kan rotera fritt runt en vertikal axel.

//T

Radar

  • Inlägg: 1691
    • Jämtland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #10 skrivet: 20 sep-08 kl 23:36 »
Här har vi en klassisk "garagehora"



Liggbräda är det officiella namnet. Frågar man efter en hora i vilken biltillbehörsbutik som helst kommer de fram med en sådan.
När man ligger på rygg på den kan man knuffa sig omkring under bilen. Under förutsättning att golvet är någorlund jämnt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #11 skrivet: 21 sep-08 kl 04:55 »
... vem som helst får lägga sig, när som helst...

Vilse

  • Gäst
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #12 skrivet: 21 sep-08 kl 05:46 »
Här har vi en klassisk "garagehora"



Liggbräda är det officiella namnet. Frågar man efter en hora i vilken biltillbehörsbutik som helst kommer de fram med en sådan.
När man ligger på rygg på den kan man knuffa sig omkring under bilen. Under förutsättning att golvet är någorlund jämnt.

det aer ett sa vedertaget namn saa man kan gaa in o fraaga efter en utan att rodna :)


Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #13 skrivet: 21 sep-08 kl 07:35 »
Synd bara att jag har grusgolv, kan inte vara lätt att rulla. Fast jag har ju i och för sig plast ovanpå gruset, men säkert omöjligt för de små hjulen ändå. Kul med olika yrkesspecifika namn, blir helt oförklarligt i andra yrkesområden ... skulle lätt bli fel på mitt jobb. Fast vi skulle förstås behöva bekväma saker att sitta på när vi är på golvet, kanske dags för en vidareutveckling av horan.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #14 skrivet: 21 sep-08 kl 10:15 »
Kul med olika yrkesspecifika namn, blir helt oförklarligt i andra yrkesområden ... skulle lätt bli fel på mitt jobb.

Halaj!

En gång för länge sen stegade jag fram till disken i en järnaffär.
Jag sa:
-Jag behöver en griskuk till M6
expediten rörde inte en min utan vände sig bara om och gick in på lagret för att hämta en.
Men jag såg i ögonvrån att den gamla damen bakom mig tappade hakan helt.  ;D

//T

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #15 skrivet: 21 sep-08 kl 11:29 »
Halaj!

En gång för länge sen stegade jag fram till disken i en järnaffär.
Jag sa:
-Jag behöver en griskuk till M6
expediten rörde inte en min utan vände sig bara om och gick in på lagret för att hämta en.
Men jag såg i ögonvrån att den gamla damen bakom mig tappade hakan helt.  ;D
//T
Här kallas dom "grispick"

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #16 skrivet: 21 sep-08 kl 13:33 »
Här kallas dom "grispick"

Å vad kan det tänkas vara då? Man vet ju aldrig om jag kan tänkas behöva en.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #17 skrivet: 21 sep-08 kl 14:34 »
Å vad kan det tänkas vara då? Man vet ju aldrig om jag kan tänkas behöva en.
En konisk vänstergängad gängtapp.
Används för att få bort avdragna skruvar.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #18 skrivet: 21 sep-08 kl 15:22 »
Jag har stått i kassan på OKQ8 och sett otaliga GDS-hyror som blivit dyrare än vad det skulle kosta att lämna in bilen hos den lokala svart-meken.
Så mitt tips är att antingen lämna in bilen till någon som kan eller att fixa en gratis lokal där du kan vara så länge du vill om du helt enkelt vill lära dig hur man gör, se bara till att du har rätt verktyg och rätt reservdelar att sätta tillbaka först.
Sia (som säljer grispittar på jobbet  ;D)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #19 skrivet: 21 sep-08 kl 16:57 »
Så mitt tips är att antingen lämna in bilen till någon som kan eller att fixa en gratis lokal där du kan vara så länge du vill om du helt enkelt vill lära dig hur man gör, se bara till att du har rätt verktyg och rätt reservdelar att sätta tillbaka först.

Om det funkar som jag tänkt mig använder jag garaget och ser till att allt finns på plats innan jag börjar. Eftersom jag lätt ger upp när det gäller bilen så ska jag först se till att min gamla rostiga corsa kan starta så att jag kan komma till jobbet om det helt skär sig tidsmässigt. Jag har teknisk support från min mellanpojke som gillar att meka, men han beger sig till USA strax så jag får se hur det blir. Kanhända är det inte så akut som jag befarar, tydligen kan bromsar som kärvar också skapa läckage. Har jag tur behöver inget åtgärdas förrän mellanpojken är tillbaka i landet igen.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser