Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?  (läst 28183 gånger)

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #40 skrivet: 24 sep-08 kl 19:30 »
Då skall du nu här få läsa om att pallbockar kan deformeras när de välter. :)
Enbart i min egen släkt och bland närstående, känner jag till ett flertal deformerade pallbockar. De flesta var av sorten "gulförzinkad pressad skitplåt". Nöjd?

Det låter otroligt. Jag har hållt på med bilar sen A-traktorn för 17 år sedan, har två bilmekaniker i närmsta bekantskapskretsen och umgås en hel del i bilkretsar. Min vinterbil väger 2800kg osv.... och jag har faktiskt aldrig varit med om, eller ens hört, att en uppallad bil har vält eller att en pallbock har deformerats.

Däremot att domkrafter har sjunkt med en tung bil på, eller att en bil glidit av om man inte kollar var man lyfter, det händer ju, men då har ju ingen legat under.

Har det vållat personskador bland din släkt med alla deformerade och välta pallbockar ??

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #41 skrivet: 25 sep-08 kl 10:44 »
 Det är inte stor kraft på en pallbock om den håller upp ett hjul på bilen,sedan är konstruktionen på pallbocken sådan att kraften skall komma uppifrån.Då är det en stor kraft som behövs för att trycka ihop den,och det är ingen bil som väger så mycket.Men om den blir snedbelastad så kan den böja sig,men det är pga av handhavande fel och inte konstruktionen i sig som är fel.
Med en pappersbit som är böjt i vinkel lyfter man en sockerbit,men är den inte böjd då viker sig pappret.Så är konstruktionen eller skall i alla fall vara,i en pallbock.
En kommpis hade en Checker en sådan där Amerikansk Taxi,han hade bara domkraften när han kröp under.Domkraften veksig pga av underlaget,där låg han fastklämd.
Morsan hans fick se detta och rusade dit och lyfte bilen i framändan,bilen vägde över två ton.Så det gäller att ha en stark morsa om man inte andvänder pallbock.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #42 skrivet: 25 sep-08 kl 13:07 »
Halaj!

Ähh, sådana feglortar ni är!

//T

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #43 skrivet: 25 sep-08 kl 19:24 »
Jag hoppas trådstartaren i varje fall fått lite varningar om pallbockars brister och slipper framtida skador.


Det är klart att man ska vara  noggrann & försiktig när man lyfter bilar och när man jobbar med bromsar, precis som det mesta annat här i livet. Men man vill ju inte att folk ska bli skrämda från att ge sig på saker, som de antagligen kommer att fixa om de bara ger det ett rejält försök.

Och just vad det gäller pallbockar, upplever jag inte att det är någon överhängande fara vid normalt användande. Det är klart om man har en ojämn landugårdsplan med lösgrus på, då ska man inte lyfta någon bil, men om det är välpackad fint grus/sand och man hittar ett ställe som är någotsådär plant, inga problem.

Svenskt krav på pallbockar:
- Pallbocken skall motstå en belastning av 3 x märklasten vid 10 graders lutning utan brott eller haveri.
http://www.konsumentverket.se/Documents/PM/PM2005_08_pallbockar.pdf

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #44 skrivet: 25 sep-08 kl 19:27 »
Jag hoppas trådstartaren i varje fall fått lite varningar om pallbockars brister och slipper framtida skador.

Japp, jag har bättre koll på att det är viktigt att bilen står plant på fast mark och jag kommer kolla extra noggrannt på de pallbockar jag kommer över hur de fungerar och vilken belastning de tål. Jag förstår att det finns olika betoningar om risker, vilket är naturligt eftersom vi har olika erfarenheter. Själv är jag försiktig när jag är ute på osäker mark, som det här med bilmekande är för mig. Därför viktigt att få andras uppfattningar och tips och det är inte heller fel att ta del av debatter och olika infallsvinklingar. Tack alla ... även ni som avdramatiserar riskerna. Det kan behövas för att jag trots ev risker ändå ska våga prova att fixa problemet själv.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #45 skrivet: 04 okt-08 kl 21:59 »
vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men det är nästan nödvändigt att vara två vid denna operation, dels om bilen druttar omkull med dig under och dels för luftningen av bromsarna efteråt, det är förbaskat svårt att trampa på bromsen samtidigt som man sitter på backen och drar åt luftningsskruven i rätt ögonblick, jag vet det av erfarenhet :-[

gondler

  • Inlägg: 13
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #46 skrivet: 04 okt-08 kl 22:32 »
Med tanke på allt "pallbocksskit" som finns tillverkade jag 4 st själv.
Dessa rackare lär nog ... PALLA ( ;D) en hel del.
När jag trycktestade dessa tålde dom ...10 ton!!! ;D
Räckr ju ypperligt för en vanlig personbil.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #47 skrivet: 04 okt-08 kl 22:47 »
Så här går också.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

turlar

  • Inlägg: 139
    • Skåne
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #48 skrivet: 04 okt-08 kl 23:09 »
De fans förr en vagga som man körde under bilen
så att man kunde tippa den så på sidan,ganska enkelt med handkraft.
Såldes blandannat i Ullared, för en härrans massa år sen.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #49 skrivet: 06 okt-08 kl 10:36 »
vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men det är nästan nödvändigt att vara två vid denna operation, dels om bilen druttar omkull med dig under och dels för luftningen av bromsarna efteråt, det är förbaskat svårt att trampa på bromsen samtidigt som man sitter på backen och drar åt luftningsskruven i rätt ögonblick, jag vet det av erfarenhet :-[

Du kan hälla 4-5 cm bromsvätska i en flaska, och sen leda en slang från bromsnippeln till botten på flaskan. Öppna nippeln som vanligt, bromsa (luftbubblorna åker genom slangen, ner i vätskan och bubblar upp i flaskan). Släpp bromsen och vätska sugs in(in bromscylindern/oket) antingen från flaskan eller genom vanliga bromsvätskebehållaren i bilen.

Det är naturligtvis lättare och går snabbare om man är två, men ibland måste man ju fixa det på egen hand.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #50 skrivet: 07 okt-08 kl 11:27 »
Man undrar om bockarna verkligen är konstruerade för att motstå belastningarna de testades för. I så fall skulle väl inte benen vara gjorda av tunn plåt och sitta fast med en liten sprint.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #51 skrivet: 09 okt-08 kl 17:32 »
Tio ton motsvarar väl en tredjedel som märklast? Borde räcka utmärkt för en liten personbil.
Räcka till en liten personbil!

Dom räcker ju till en lastbil.


För du ställer ju knappast bara en pallbock under.
Ställer du en i vart hörn på bilen så klarar dom 12 ton.

Förövrigt så är det inget större problem att bygga en pallbock som klarar att provtryckas på 10 ton.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #52 skrivet: 09 okt-08 kl 17:55 »
Man undrar om bockarna verkligen är konstruerade för att motstå belastningarna de testades för. I så fall skulle väl inte benen vara gjorda av tunn plåt och sitta fast med en liten sprint.

Dessa pallbockar byggde jag på yrkesskolan 1981.
Benen är i 2 mm plåt.
Jag provtryckte dom till 4.5 ton utan problem.
Vi provade att trycka sönder en.
Vid 6.5 ton så började benen att svikta men den vek sig inte.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #53 skrivet: 09 okt-08 kl 19:59 »
Om hela vikten hamnar på en enda pallbock då skall man nog fundera på hur man har placerat pallbockarna.
Då har man nog missat något fel i tänkandet från början.


Jag har en bil som väger 1.8 ton. Den skulla jag alltså inte kunna ställa på 4 pallbockar som är godkända för 1.5 ton styck?
« Senast ändrad: 09 okt-08 kl 20:01 av Rosten »

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #54 skrivet: 12 okt-08 kl 23:55 »
Har heller aldrig sett en pallbock som pajat.

När det gäller luftningen så gillar jag endera luftningsvertyg med backventiler på eller sånt som trycksätter bromsvätskebehållaren.

Jag skulle ju inte gå ed på att ett bromsrör är trasigt, skulle ju gissa mer på en bromscylinder vid nåt av bakhjulen.

Hur du ska komma under den har jag ett kreativt förslag. Fråga eller åk runt lite i byarna, det finns säkert nån som har en egen brygga ute på gården, det brukar finnas ett flertal i de flesta byar. Själv har jag en smörjgrop i verkstan men jag bor lite långt bort, annars hade du fått vara här en helg.

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #55 skrivet: 24 jan-09 kl 19:34 »
Hur har det gått med bromsfixandet?
Jag har själv en Seat Cordoba -99, det är ju systerbilen till din Ibiza, och där blev jag tvungen att byta alla bromsrören pga rost. Dom långa originalrören hade rostat vid varje plastklamma som höll fast dom.
Biltema har massor med delar till Seat men dom själva vet inte om det. Kolla VW Polo där det mesta finns men ibland passar även Golf och Passatdelar. Som vanligt med Biltema köper man tre gånger så mycket som man behöver och lämnar tillbaka resten när man är klar. Billiga är dom men att ha koll på var prylarna passar... mohahaha!!!
Biltema har ett billigt bromsrörskoningsverktyg som säkert håller till 50 koningar och skall du inte byta karriär så duger det resten av din livstid. Dessutom medföljer en pedagogisk bild på hur man gör.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17011
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #56 skrivet: 24 jan-09 kl 21:19 »
Om hela vikten hamnar på en enda pallbock då skall man nog fundera på hur man har placerat pallbockarna.
Då har man nog missat något fel i tänkandet från början.


Jag har en bil som väger 1.8 ton. Den skulla jag alltså inte kunna ställa på 4 pallbockar som är godkända för 1.5 ton styck?

en 1,5 tons pallbock har med största säkerhet 50% säkerhets marginal.. 
Men tillbaka till din bil... 
Om vi räknar med att motorn är tung så kan vikten på framaxeln hamna på 1200 kg..   
För stabilitetens skull så har man ju 2 bockar i var ända... 
Då får var bock 600 kg belastning vilket inte är speciellt mycket i sammanhanget.. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #57 skrivet: 14 okt-09 kl 07:54 »
kopparpasta... som han sa: bosse bildoktor

Jag har även sett Bosse bildoktor smörja in händerna med ATF olja och tala om hur lena och fina dom blir.

Alla produktdatablad på smörjoljor säger att man ska undvika hudkontakt...

Ett annat"tips" var att pudra potatismjöl på gnällande fläktrem, vilket i princip bara tar bort den lilla friktion som är kvar.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #58 skrivet: 16 okt-09 kl 02:25 »
Bosse är lustig, men han vet vad han talar om. Han är en av få som får besiktiga hemmabyggda bilar i Sverige.
Hur skulle potatismjölet ta bort friktionen? Jag skulle ju snarare tro att potatismjölet hjälper till att binda skiten som är på remmen och därmed öka friktionen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 8 användare (3 dolda)
von tratt, ärt, beekeepern, Anders Flix, Emilia Skarsäter

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser