Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?  (läst 28184 gånger)

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #20 skrivet: 21 sep-08 kl 19:40 »
Alltså, är kärn-problemet läckage från bromssystemet, eller bara allmänt läckage ? Om det är från bromsystemet kan det vara fara på färde. Jag har varit med om att en bromsslang gått av när jag bromsade lite extra, och det där med 2-krets system, det funkar bara en mycket begränsad tid.

Men för att ta reda på var det läcker behöver du bara en ficklampa och en trasa, om du kommer in någotsånär under bilen. Torka alla misstänkta fläckar, tryck ner bromsen, kryp under igen och se om det bildats några droppar runt bromssystemet.

Läckande bromsok är inte fullt så farligt, men ganska dyrt. Man byter normalt till ett renoverat och lämnar in det gamla.

Vargerik

  • Gäst
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #21 skrivet: 21 sep-08 kl 19:50 »
Var bor naturlivet? Det kanske finns någon i närheten som kan ge ett handtag. Jag tex bor i norra östergötland...

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #22 skrivet: 21 sep-08 kl 20:07 »
Var bor naturlivet? Det kanske finns någon i närheten som kan ge ett handtag. Jag tex bor i norra östergötland...

Tack för en vänlig tanke, en hjälpande hand skulle ha varit bra, men jag håller till i Stockholms läns utkant så det är ju inte direkt nästgårds. Tack ändå. Problemen är flera, först upptäckte jag att bromsvätska försvann, så jag utgick ifrån läckage någonstans i bromssystemet. Sedan kärvade bromsarna till sig rejält och ville inte riktigt släppa. Tänkte att det kanske behövs nya bromsklossar, men det är rätt ihoprostat så det krävs massor av 5:56 för att få dem att lossna. Återstår att fixa. Tror att det kallas bromsok det som rostat ihop.
Låter som en bra idé att krypa under och se vad som läcker, och tills dess försöker jag skaffa mig så mycket kunskap om bromssystemet som möjligt. Finns tydligen massor som kan läcka. Rör, kopplingar, slangar ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Vargerik

  • Gäst
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #23 skrivet: 21 sep-08 kl 20:46 »
Det brukar göra underverk att skruva av bromsoken och ge dom en omgång med en stålborste, speciellt i spåren som beläggen löper i. Bromsoken brukar oftast börja läcka när bilen har varit oanvänd en längre tid. Att byta bromsrören är en smal sak, men är du inte van att skruva tycker jag man inte ska jävlas med en så viktig sak som bromsarna. Seså, finns det ingen i Stockholmskrokarna som kan bistå?? ;)

LILL-BONDEN

  • Gäst
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #24 skrivet: 21 sep-08 kl 20:49 »
kopparpasta... som han sa: bosse bildoktor

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #25 skrivet: 21 sep-08 kl 21:07 »
Bromsoken brukar oftast börja läcka när bilen har varit oanvänd en längre tid. Att byta bromsrören är en smal sak, men är du inte van att skruva tycker jag man inte ska jävlas med en så viktig sak som bromsarna.

Låter troligt att det är bromsoken. Innan jag tog över bilen i våras hade den stått stilla i flera år. Visst måste man fixa bromsarna ordentligt, vill ju att de ska fungera. Säkert inga stora problem att  med hjälp av 5-56, kopparpasta och stålborste få ordning på bromsoken och få dit bromsbeläggen. Det kan göras utan upphissning av bilen. Det är sedan jag får bekymmer, om det nu fortfarande är läckage. Är ju inte van att skruva, men är det inget akut problem så kan jag få hjälp i november/december. Jag antar att det är akut om bromsvätskan försvinner snabbt, lampor lyser eller bromsarna inte tar. Eller?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Vargerik

  • Gäst
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #26 skrivet: 21 sep-08 kl 22:10 »
Om bromsvätskan plötsligt börjar läcka så är det oftast ett bromsrör som rostat sönder. Dessa är av stål från fabrik= dom rostar.
De nya rören man sätter dit är av koppar och kommer hålla längre än bilen. Det här är ju inget jättestort eller dyrt jobb att lämna in på en verkstad. Och ja, det är akut! Så var nu rädd om dig & få det fixat så att det blir bra gjort! Det är lätt att se om oken läcker om du bromsar några ggr och kollar in bakom fälgarna efter läckage.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #27 skrivet: 21 sep-08 kl 22:23 »
Om det funkar som jag tänkt mig använder jag garaget och ser till att allt finns på plats innan jag börjar. Eftersom jag lätt ger upp när det gäller bilen så ska jag först se till att min gamla rostiga corsa kan starta så att jag kan komma till jobbet om det helt skär sig tidsmässigt. Jag har teknisk support från min mellanpojke som gillar att meka, men han beger sig till USA strax så jag får se hur det blir. Kanhända är det inte så akut som jag befarar, tydligen kan bromsar som kärvar också skapa läckage. Har jag tur behöver inget åtgärdas förrän mellanpojken är tillbaka i landet igen.
Jag håller tummarna för dig!
Din son har en tuff morsa.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #28 skrivet: 22 sep-08 kl 09:59 »
Å vad kan det tänkas vara då? Man vet ju aldrig om jag kan tänkas behöva en.

Förmodligen behöverdu en om du skall byta bromsledning.
Om pallbocken är EG godkänd för ett visst antal ton,så är den det oavsett vart du köper den eller hur mycket den kostar.Biltemas pallbockar duger gott.Du behöver endast palla upp en sida åt gången,och ta bort hjulet..........Problemen brukar vara att få loss ledningen från hjulcylindern och att lossa luftnipplarna,då kan du ha andvändning av grispicken i bästa fall.
Palla aldrig upp bilen så den står på fyra pallbockar och kryp under.

Jag bytte bromsledningarna bak på min Subaru,det gjorde jag ute,fick passa på mellan regnskurarna.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #29 skrivet: 22 sep-08 kl 19:09 »
Palla aldrig upp bilen så den står på fyra pallbockar och kryp under.

Är det av säkerhetsskäl? Passar mig bra även av ekonomiska skäl, räcker med två pallbockar i så fall. Är det inte tillräckligt att lägga däcken på hög under bilen för säkerhets skull?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #30 skrivet: 22 sep-08 kl 20:21 »
Är det av säkerhetsskäl? Passar mig bra även av ekonomiska skäl, räcker med två pallbockar i så fall. Är det inte tillräckligt att lägga däcken på hög under bilen för säkerhets skull?
Jo visst kan man lägga däck under som säkerhet.Du får palla upp ett hjul åtgången så det räcker med en pallbock.Om man inte vet vad man pysslar med så skall man inte prova med att palla upp bilen och absolut inte utomhus så den står på pallbockar runt om.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #31 skrivet: 22 sep-08 kl 20:30 »
Skall jag vara riktigt ärlig så vette katten om det är så lämpligt att du pillar med bromsarna på egen hand.Man bör att ha lite kundskap om mekanikens mysterier.Man behöver inte ha så stor fantasi vad som kan hända om du trampar plattan i bott och Brake Filur lyser och bilen fortsätter som inget hänt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #32 skrivet: 22 sep-08 kl 21:12 »
Skall jag vara riktigt ärlig så vette katten om det är så lämpligt att du pillar med bromsarna på egen hand.Man bör att ha lite kundskap om mekanikens mysterier.

Jag är väl så medveten om bromsarnas betydelse, men vad ska man göra när man behöver ha bil dagligen för att komma till jobbet. Jag kan inte bara vänta tills jag får hjälp och har inte heller råd att betala verkstad för sådant jag skulle kunna klara själv. Jag kan nog lära mig som så många andra har gjort och mekanikens mysterier kan avslöjas när jag kollar in hur det fungerar. Jag är försiktig av mig och därför läser jag på en hel del innan jag ger mig in på det (attans att jag inte har bilmekutbildning). Fast jag märker ju att ju mer jag läser på, desto mer har jag att lära mig. Men vad vet jag ... kanske fixar jag det, kanske inte och då får jag väl be om hjälp.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

LILL-BONDEN

  • Gäst
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #33 skrivet: 22 sep-08 kl 21:16 »
jag har bytt rör på ett flertal bilar ock ett bra tips är att låna en bromsrörskonare av nån vänlig själ ock köpa bromsrör på meter vara (biltema mm) då kan det bli riktigt billigt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #34 skrivet: 22 sep-08 kl 21:27 »
Jag har en enda gång anlitat verkstad för att laga bromsar. Jag hade verkligen inte tid, så jag lämnade in den hos en märkesverkstad. Dålig ide: för det första tog de nästan 2000 kronor för att byta två bromsrör (det här var 15 år sedan) och för det andra blev reparationen underkänd på bilprovningen. Bättre att göra så mycket man kan själv.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #35 skrivet: 23 sep-08 kl 09:11 »
Svårigheten är inte mekanikensmysterier,det är fastrostade bult o muttrar ochskruv.Sedan så tillkommer massa annat skit tex att man måste köpa ny broms cylinder eller ok för att luftnippeln rostat fast och brustit.Att försöka borra ur luftnippeln och borret går av,det är sådant som är det största problemet.
Som någon skrev låna ett koningsverktyg och gör bromsrören själv,om man köper orginal rör så blir man tvungen att plocka sönder hela bilen för att få dit dom. Att plocka sönder bilen på helgen och tro att man skall fåihop den tills på Måndag,är ingen bra lösning det heller.

 Vad var det för bil du hade??      Vill du prova att meka själv,så visst kan jag och fler här hjälpa dig med det vi vet, med råd och dåd.Har man inte råd att lämmna in bilen och det inte finns kolektivtrafik......Vad skall man göra????
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #36 skrivet: 23 sep-08 kl 10:33 »
Alla pratar om att klena pallbockar kan vika sig. När läste ni att det hade hänt senast????
Jag har aldrig läst det.
Att pallbockar ramlar omkull när dom står utomhus vet jag kan hända.
Men inte viker sig en pallbock hur som helst.

För massa år sedan byggde jag egna pallbockar. Det var nog dom lättaste och klenaste jag sett på marknaden.
Dom trycktestade jag på 4.5 ton utan problem. Vid 6.5 ton så började dom vika sig. 

Att kona egna bromsrör skall man nog inte börja med som nybörjare. Jag har hållt på i massa år med bilar och jag kliar mig i skallen varenda gång som jag tar fram koningsverktyget. Då är det bättre som nybörjare att köpa "dyra" rör.

Ett litet tips till Naturliv.
Börja med att titta under bilen för att se vart det läckar.
Kolla vid varje hjul (insidan) om det är blött och skitigt. Följ sedan rören från bromsoken med ögat.
Om du hittar vart det läcker så finns det många här på alternativ som kan tipsa dig om vad du skall göra.
« Senast ändrad: 23 sep-08 kl 10:36 av Rosten »

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #37 skrivet: 23 sep-08 kl 19:41 »
Vad var det för bil du hade??      Vill du prova att meka själv,så visst kan jag och fler här hjälpa dig med det vi vet, med råd och dåd.

En Seat Ibiza från 1994. Kul och pigg liten bil, rymmer en hel del också när man fäller baksätet. Nog är det fastrostade prylar som är det första och största problemet, men det känns så kul när det ändå märks att man gjort något. Bromsarna på ena framhjulet har börjat släppa efter joxande och nu återstår att det lossnar tillräckligt för att kunna plocka loss delarna och byta bromsbelägg, rengöra och sånt. 5-56 är kanon.
Bra att få hjälp här, jag vet vad jag ska söka vidare för kunskap. Har hittat en sida på nätet med all detaljerad information om hur man gör rent allt som har med bromsar att göra. Det borde jag absolut ha gjort redan i våras när jag tog över bilen. Då kanske det inte skulle ha låst sig så här och jag hade kanske sluppit läckage. Fast det återstår att se.
Tack för all hjälp, idéer och förslag, jag kommer säkert återkomma när jag stöter på nya bekymmer.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #38 skrivet: 23 sep-08 kl 19:53 »
Ett tips, när du kör med bilen; dra ut på motorvägen och kör lite hårda inbromsningar då och då. Det håller bromsarna igång och man undviker att kolvarna i bromsoken fastnar och man slipar bort lite rost från bromsskivorna som annars besiktningsmannen gärna underkänner.

Vi kör väldigt lite bil, och har dessutom en "finbil" som bara rullar på sommaren, så jag har två set bromsskivor till vardagsbilen, låter en kompis svarva av det ena setet och byter innan varje besiktning. Innan fick jag anmärkning varje år på rostiga bromsskivor.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur fixa bilhiss/bilramp/billyft?
« Svar #39 skrivet: 24 sep-08 kl 13:11 »
Utomhus välter de lätt och man kan där se hur de viker sig. En stabilare pallbock klarar kanske en vältning helt utan skador, men det gör knappast en billig ynklig variant i tunn pressad plåt.
Min har långa ben av 2mm plåt utan förstärkning och den håller när den välter.
Jag har aldrig läst om en pallbock som blir deformerad när den ramlar omkull.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Gunnel Jansson, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser