Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkgarn  (läst 9968 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Mjölkgarn
« skrivet: 18 sep-08 kl 14:40 »
Sitter och dreglar över alla underbara garner som finns att köpa och snubblar över detta:
http://3stickor.se/vikinggarnmjolkgarn-c-57_81.html
http://www.viking-garn.no/files/products/fargekart_100__melk.pdf

Hur i hela friden kan man göra garn av mjölk?  :o Är det någon som har använt garnet? Blir lite sugen på att testa  :P

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Mjölkgarn
« Svar #1 skrivet: 18 sep-08 kl 18:25 »
Alsrig hört talas om, men jag blev lika nyfiken som du. Hur omvandlar man mjölk till garn :o?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Soshila

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 sep-08 kl 19:23 »
Googlade lite till http://www.kongfi.com/cp_5_new.htm
Det ska räknas som ekologiskt och ska ta död på svamp - kanske sticka trosor!  ;)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 18 sep-08 kl 19:43 »
Det verkar lite onödigt att odla gräs som man föder upp kor på för att sen mjölka dom och spinna garn som man stickar kläder av. Tycker jag i alla fall. Så jag skippar mjölktrosorna :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #4 skrivet: 18 sep-08 kl 20:03 »
Skulle vara intressant att veta hur det framställs. Hittar inget om det... men det verkar vara eko-certifierat på något sätt.
Höns, stickning och pelargoner

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 sep-08 kl 20:25 »
Ja, nog verkar det lite omständigt. Mjölk kan man ju ha bättre användning för och vackra fibrer finns det gott om, men jag kan inte sluta undra hur fasen det går till! Skulle vilja fingra på garnet lite.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 18 sep-08 kl 20:34 »
Jag blir också nyfiken på garnet! Har satt sambon på att försöka hitta något om det... han tror spontant att det är något med mjölkproteinet, att det omvandlas till trådar via någon process... Undrar vad de tillsätter för att det inte ska bli ost... :P
Höns, stickning och pelargoner

Grelbers-stock

« Svar #7 skrivet: 19 sep-08 kl 08:42 »
Jag har hållit å känt i ett nystan av detta garn - det är väldans mjukt och karaktärslöst och känner som det skulle stretcha sig bortom all redlighet :-)
Däremot är blandnngar med mjölkfibrer betydligt trevligare. Håller på å spinna ett garn av fiber som är 70& ull 30% sjögräsfibrer och så väntar ull-mjölkfibrer på nästa spinning :-)

Alore

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 sep-08 kl 12:14 »
Det var en man som ville sälja mjölkgarn till oss i garnaffären, men min chef slog bakut. Det krävs otroliga resurser för att föda upp kor som ger mjölk och inte fasen ska man väl göra garn av det när det går alldeles utmärkt att göra av ull! Men det kanske är gjort av några sorts restprodukter som blir över vid mjölkproduktionen?

Humle

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 19 sep-08 kl 12:20 »
Ja hur kan detta räknas som ekologiskt?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Alore

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 sep-08 kl 12:43 »
Ja hur kan detta räknas som ekologiskt?

Ja, jag undrar också. Det enda jag kan tänka mig är om det som sagt produceras av någon sorts restprodukt, men jag vet inte hur det skulle gå till...

Soshila

• Småland
« Svar #11 skrivet: 19 sep-08 kl 13:54 »
Blir det ens nån vidare restprodukt vid mjölkproduktion ???

Grelbers-stock sjögräsfibrer var också något nytt för mig, hurdant är det?

Grelbers-stock

« Svar #12 skrivet: 19 sep-08 kl 16:57 »
Mmm - det är som silke - väldans fint blir dte.

Jag är mest ute efetr att testa det som någe kul -  ull-bambu är ngåot som är på 'g' hemåt med :-) postorderfirman World of Wool säger jag bara!!!

koko

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 sep-08 kl 20:42 »
Alltså, det finns ju även fiber och garn som är gjord på sojaprotein och det är just gjort med en restprodukt av soja. Alltså inte så omoralist.
Antar att man gör som med syntetiska fibrer OCH som man gör med träfiber för att få rayon eller viscose; man framställer en flytande massa som man sen låter gå igenom en platta med en massa hål i och så bildas långa trådar som man sen spinner av.
Jag är klart  nyfiken på de nya fibrerna av rester från industrin!

Soshila

• Småland
« Svar #14 skrivet: 21 sep-08 kl 11:07 »
Har för mig jag hört att det används en massa kemikalier vi framställning av t.ex. viscose. Antar att det inte kan vara fallet med mjölkfibrerna eftersom den är eko-klassad.
Så även majsfibrer på World of Wool, finns verkligen mycket nytt att välja på!

Fö så har jag kommit fram till att hampa måste vara framtidens material vad gäller så väl textilier som annat!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 21 sep-08 kl 18:50 »
Har för mig jag hört att det används en massa kemikalier vi framställning av t.ex. viscose. Antar att det inte kan vara fallet med mjölkfibrerna eftersom den är eko-klassad.
Så även majsfibrer på World of Wool, finns verkligen mycket nytt att välja på!

Fö så har jag kommit fram till att hampa måste vara framtidens material vad gäller så väl textilier som annat!

Jag röstar på ull som framtidens material :)! Hampa, precis som lin, kräver väl rötning? Och vad jag har förstått så är det där som "miljökruxet" ligger. Sedan så växer ju Hampa utan bekämpningmedel och motverkar erosion av jorden + att det är slitstarkt.

Soshila

• Småland
« Svar #16 skrivet: 22 sep-08 kl 17:35 »
Men rötning är väl inte nån miljöskadlig process  ??? Tror jag i alla fall inte... fast det kanske kan göras på olika sätt. Det roliga med hampa är att det skulle kunna användas till så mycket; byggmaterial, papper, kläder, bildelar... Annars håller jag med om ullens förträfflighet! :D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 22 sep-08 kl 18:29 »
Förr brukade man väl röta genom att låta linet ligga ute? Man kan visst göra både så och på ngt annat sätt (då man använder sig av kemikalier). Pinsamt nog läste jag detta nyligen, med alla detaljer är borta :-[

Håller med om att hampa kan användas till allt möjligt finurligt, och frön och olja kan ju även användas till matvaror och hud/hårprodukter. Universalväxt, helt klart :).

Humle

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 22 sep-08 kl 19:27 »
Håller med om att hampa kan användas till allt möjligt finurligt, och frön och olja kan ju även användas till matvaror och hud/hårprodukter. Universalväxt, helt klart :).
Lilla haken är att man får typ fängelse om man odlar det.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

annan

« Svar #19 skrivet: 22 sep-08 kl 21:07 »
Lilla haken är att man får typ fängelse om man odlar det.

finns olika sorters hampa, den en del vill odla i garderoben är inte helt ok....

kolla här tex: http://www.hampa.net/nyh_odlahampa.htm
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 3 användare (2 dolda)
kullagulla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser