Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkgarn  (läst 9934 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Mjölkgarn
« Svar #20 skrivet: 22 sep-08 kl 23:49 »
Ja, mjaa riktigt så finurliga användningsområden menade jag nu inte ;)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

koko

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 sep-08 kl 02:12 »
Är det inte så att det bildas en del giftiga gaser när man rötar linet? Det lär ju stinka nåt helt helvetiskt och jag har för att dessa gaser i sig är skadliga??

I övrigt verkar ju  (industri-)hampan klart intressant som framtidsfiber, med tanke på hur lätt den lär vara att odla. Vet inte om den ska rötas?

Annars tror jag oxå på ull, den har allt; fåret bidrar till bättre miljö, "inbyggt" flamskyddsmedel i ullen, som är vattenavvisande, temp.reglerar, etc etc. För att inte tala om skönheten i glansig ull!!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 23 sep-08 kl 15:24 »
Ja ull är ju bara så smart, man behöver inte ens plantera det :D. Ser man till att fåren har mat och bo och är friska så bara växer det av sig självt!

Våmhuskullan

• -
« Svar #23 skrivet: 25 okt-08 kl 16:56 »
An
Citera
nars tror jag oxå på ull, den har allt; fåret bidrar till bättre miljö, "inbyggt" flamskyddsmedel i ullen, som är vattenavvisande, temp.reglerar, etc etc. För att inte tala om skönheten i glansig ull!!
vad är skillnaden med att ge ett får mat och det producerar ull och att ge en ko mat och den producerar mjölk ???

jag tycker det är jätteskoj att det prövas fram att tillverka textilier och garner av olika produkter  ;D
väntar otåligt på mitt beställda mjölkgarn

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #24 skrivet: 25 okt-08 kl 18:09 »
Ska bli kul att höra vad du tycker om det!

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 25 okt-08 kl 20:04 »
Jag är också nyfiken. Hörde med de andra i hantverksföreningen om de hört talas om mjölkgarn men det var ingen där som gjort det, fastän de är mer inne än jag på textila hantverk...
Finns det att köpa i alla städer eller bara på nätet????
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Humle

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 25 okt-08 kl 20:09 »
Finns garn av bambu också :o.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 25 okt-08 kl 20:36 »
Det gör det och kombinationer med andra material! Har inte provat det heller.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

annan

« Svar #28 skrivet: 25 okt-08 kl 20:51 »
Anvad är skillnaden med att ge ett får mat och det producerar ull och att ge en ko mat och den producerar mjölk ???

jag tycker det är jätteskoj att det prövas fram att tillverka textilier och garner av olika produkter  ;D

skillnaden : mjölk kan man äta, det bör man inte  göra med ull

i övrigt har jag inget att invända mot bra organiska, ekologisk och rättvisa produkter, har inte nån pejl på hur mjölkgarnet framställs, finns det kanske nån form av restprodukt vid förädling av mjölk?

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Humle

• Västerbotten
« Svar #29 skrivet: 25 okt-08 kl 21:56 »
Kanske är det så att verkningsgraden för att från kossor skapa garn är mycket låg jämfört med att skapa garn från får vilket gör att mjölkgarn kräver mer energi? Men detta är snudd på att hårddra saker och ting  :P.

Våmhuskullan

• -
« Svar #30 skrivet: 25 okt-08 kl 23:02 »
ja det kräver säkert mer energi t att tillverka mjölkgarn.
men som jag uppfattat så tillverkas mjölkgarn av restprodukter.
och då tycker jag det e okej, bra att det används t något iallafall.
men jag är väldigt impad på att de lyckats ta fram en fiber av mjölk :o en flynde naturprodkt liksom...
fast kan man göra garn av olja kan man väl av mjölk 8)

måste ju ha framställt på ett bra sätt eftersom det är ekoklassat....det är väl inte så bara att få en produkt ekoklassad ???

Soshila

• Småland
« Svar #31 skrivet: 26 okt-08 kl 09:36 »
Förutsatt att man använder restprodukter tycker jag det är bara bra, och som sagt så får man ju hoppas att den där ekoklassningen är något man kan lita på.
Det jag inte förstår är vad för restprodukter det blir av mjölk ??? Jag menar mjölk innehåller väl bara mjölk... och grädde? Tar man bort något när man gör andra mjölkprodukter eller?

Tillägg: Mjölken från bönderna kontrolleras rätt noga va? Om korna har fått medicin eller vart sjuka får den väl inte säljas, då kan man ju i alla fall göra garn på den med gott samvete :D. Kan inte släppa detta...
« Senast ändrad: 26 okt-08 kl 09:38 av Soshila »

Våmhuskullan

• -
« Svar #32 skrivet: 26 okt-08 kl 10:42 »
Förutsatt att man använder restprodukter tycker jag det är bara bra, och som sagt så får man ju hoppas att den där ekoklassningen är något man kan lita på.
Det jag inte förstår är vad för restprodukter det blir av mjölk ??? Jag menar mjölk innehåller väl bara mjölk... och grädde? Tar man bort något när man gör andra mjölkprodukter eller?

Tillägg: Mjölken från bönderna kontrolleras rätt noga va? Om korna har fått medicin eller vart sjuka får den väl inte säljas, då kan man ju i alla fall göra garn på den med gott samvete :D. Kan inte släppa detta...
om det ekoklassas kan man ju hoppas att det är kontroll från början t start.. menar det BÖR ju vara ekoklassad mjölk som används. och där är ju reglerna hårda.
vad restprodukter är har jag inte en aning om heller mer än att jag själv tänker överbliven mjölk, förstörd på något sätt så den är odrickbar, utgånget datum.
lite lustigt är ju attt det bara skrivs att det är från mjölkproduktrester..inte vad det innebär.

Våmhuskullan

• -
« Svar #33 skrivet: 29 okt-08 kl 12:57 »
fick mitt mjölkgarn nu...ivrig att börja sticka m det!!!
känns svalt och mjukt...som mjukt bomullsgarn.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #34 skrivet: 29 okt-08 kl 13:35 »
Det ska bli spännande att se vad du tycker om det.

Humle

• Västerbotten
« Svar #35 skrivet: 29 okt-08 kl 18:04 »
Kan man valka mjölkgarn eller blir det ostgarn då  ???

Soshila

• Småland
« Svar #36 skrivet: 29 okt-08 kl 22:59 »
Kan man valka mjölkgarn eller blir det ostgarn då  ???

;D ;D

Grelbers-stock

« Svar #37 skrivet: 30 okt-08 kl 07:30 »
http://www.swicofil.com/products/212milk_fiber_casein.html

Beskriver lite om mjölkfibrerna på engelska. Och så lite 'lull-lull' förstås ;-)

koko

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 31 okt-08 kl 00:31 »
Anvad är skillnaden med att ge ett får mat och det producerar ull och att ge en ko mat och den producerar mjölk ???

Nä, alltså jag menade bara att ull var ett kanonmaterial, inte att mjölkgarn skulle vara sämre.
Fast nu när det kom upp så ar ju processen kortare att framställa tyg av ull än av mjölk.

Grelbers-stock

« Svar #39 skrivet: 31 okt-08 kl 08:03 »

Tja som jag ser det så är mjölkgarn ett sätt för industrin att tillverka ytterligare fler sorters fibrer att sälja med 'mördande reklam' och ganska så överdrivna påstående om deras förträfflighet. Dessutom så kan man ju hårddra det här med 'naturlighet' bl a så är ju bambun i bambugarn inte 100 % bambu alltid. Och det spinns ju på samma sätt som många av syntetgarnerna, framställningen påminner ju också om syntetgarnerna. Och det går åt kemikalier och energi att framställa mjölkgarn ur casein ......

Ull är ju väldigt gammalt beprövat och förnyelsebart. Och finns även i lokalproducerad variant :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare
Emil Söderberg, IsaacKilli, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser