Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Kan jag göra en paj på lammfärs och pumpa

ja
17 (68%)
ja, här kommer mitt förslag att ha till..
1 (4%)
nej *kräks*
7 (28%)

Antal personer som röstat: 23

Författare Ämne:  Snabb omröstning ang. paj  (läst 4495 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Snabb omröstning ang. paj
« skrivet: 17 sep-08 kl 14:44 »
Snabba ryck nu  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Snabb omröstning ang. paj
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 14:46 »
Självklart skall du det, och sedan berätta om resultatet blev ätligt så vi andra slipper riskera att laga läbbig mat.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 17 sep-08 kl 14:51 »
Självklart skall du det, och sedan berätta om resultatet blev ätligt så vi andra slipper riskera att laga läbbig mat.
Hear hear!  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Frances

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 sep-08 kl 14:56 »
Ni är oschyssta tycker jag  ;D

Fasen.. hade bara lammfärs i frysen.. o medans jag stekte funderade jag ifall det verkligen går ihop med pumpa.... ::)

Det stog en megapumpa på köksbänken när jag kom hem idag.. nånting måste jag ju hitta på... ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 17 sep-08 kl 14:59 »
Växer det pumpor på din köksbänk Frances?1 Då har du sannerligen städat dåligt, om sådant kan gro och växa, menar jag...

Kan inte hjälpa dig ang pajen, har aldrig ätit pumpa  :-[ ska iaf bli intressant att höra resultatet!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 15:01 »
Nä, det var morsan som dumpat av den  ;D nHade det grott en pumpa i köket så hade jag givetvis skrytit om det redan tidigare ;)

Moraggarn

• -
« Svar #6 skrivet: 17 sep-08 kl 15:01 »
Självklart kan du göra det. Servera sedan med lite olika frukter vid sidan om.KANONGOTT!!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 17 sep-08 kl 15:02 »
å blir det gott, får du inte glömma att lägga ut receptet här!  ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 17 sep-08 kl 15:07 »
Klart det går ihop! Allt hänger ju på kryddningen!!!! Jag har för närvarande dille på massor med paprikapulver, massor med spiskummin och ett stänk curry. Glöm för guds skull itne att pressa i lite vitlök! Kommer att bli smaskens! Jag lovar!!

Och... grönsaker kan du stoppa i lite vad du har hemma! Jag kör med strimlad vitkål till det mesta! Och massor med lök förståss! Paprika är ju alltid gott! Zuccini är antagligen överflödigt när du har pumpa...
« Senast ändrad: 17 sep-08 kl 15:10 av Fru Jansson »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 sep-08 kl 15:12 »
Tack Fru J. du är den enda snälla här som vill hjälpa mig.. ;D Alla andra tänker barqa på egen vinning  ;) :P Kryddningen låter super.. har klämt i massa öretr i färsen som jag nu stekt..
Kokar upp pumpabitarna en aning.. dom verkar hårda.. O så pajskal på dinkel.. Och så får vi se vad jag hittar mer i skåpen att röra i..  ::)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #10 skrivet: 17 sep-08 kl 15:18 »
Jag är visserligen vegetarian, men nog tror jag att det går. Är det "röd" pumpa eller sådan som mer liknar squash?
elliha.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 sep-08 kl 15:19 »
En jättestor gul.. Den kanske inte ens är ätlig  :o

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 17 sep-08 kl 15:20 »
En jättestor gul.. Den kanske inte ens är ätlig  :o

Klart den är ätlig! Kan tänkas behöva koka en stund bara! Har du tryckkokare? Suveränt köksverktyg!!!

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #13 skrivet: 17 sep-08 kl 15:28 »
Vanliga, jättestora pumpor innehåller ofta mycket vatten och motsvarande lite smak.
Kör i gång, säger jag bara, och krydda på!
(OBS! Så vitt jag vet behöver de flesta pumpor förutom "Hokkaidopumpa" skalas.)

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 17 sep-08 kl 15:40 »
Jo, den här hade ett jättetjockt skal..

Så här gjorde jag: La dom kokta pumpatärningarna i botten på pajskalet, på med färsen och täckte med keso.. Må det bära eller brista ;D

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #15 skrivet: 17 sep-08 kl 16:27 »
Nu vill vi ha en recension!!! ;D

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 17 sep-08 kl 17:03 »
Det blev JÄTTEGOTT!  :)

behöver mer ideer på pumpa... Får obegränsat med pumpa..

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 17 sep-08 kl 17:30 »
Åh, jag har världens godaste recept på pumpapaj (dock en efterrättsvariant då ;)) någonstans...PM:ar dig! Kanske i utbyte mot en smakbit vid lämpligt tillfälle? ;D

Det blev JÄTTEGOTT!  :)

behöver mer ideer på pumpa... Får obegränsat med pumpa..

Självhushåll till nytta och nöje

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 17 sep-08 kl 17:32 »
Pumpa kan du använda ungefär som zuccini, bara skala den, och så kanske koka lite längre... Alltså, helt perfekt i grytor, köttfärssås, som utfyllnad i lite av varje.... Sen kan man antagligen lägga in den på ett antal olika sätt, men sånt kan inte jag...

Frances

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 17 sep-08 kl 17:34 »
Alla gånger Skumme! Har tärnat en massa pumpa nu för syltad pumpa, finskt recept.. Morsan har ett recept på ostkaka på pumpa.. Det måste också provas..

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser