Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biogas hemma..  (läst 28357 gånger)

Källmossfar

• SlowFood? - Ja, tack!
SV: Biogas hemma..
« Svar #40 skrivet: 20 okt-08 kl 21:21 »
John Seymour har i "Självhushållning" s. 218 ett exempel på en enkel gasanläggning med tillförseltank, halmisolerad omrörare och gasklocka med flamfälla.
"The exact contrary of what is generally believed is often the truth."
Jean de La Bruyere (1645-1696)

Frank-Thomas

« Svar #41 skrivet: 01 nov-08 kl 14:07 »
Tyckte att det behövde klargöras varför fattiga bönder i Kina ska göra biogas. Jag tillbringade ett år i Kina för några år sen, besökte då en liten by där man hade byggt enkla gaskammare till varje hushåll. Böndernas odlingsmark  bestod av berg som de beklädde med de vackraste risterassodlingar. Problemet var att den brännved till matlagning man hämtade från skogen längst upp på berget var nödvändig för att hålla kvar jorden och jorden nödvändig för att hålla kvar vatten som i sin tur var helt nödvändigt för att bevattna terasserna uppifrån och ner. På så vis kunde man spara den viktiga skogen och dessutom spara massvis av steg efter ved. Har själv uträttat mina behov rakt ner i en sådan tank och det gick fint! :)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #42 skrivet: 20 nov-08 kl 19:50 »
Småskalig biosgas:

http://www.sintex-plastics.com/Deenabandu_g.htm

Fantasiska indier.. mailat dom.. och dom är intresserade av en liten partner i Svedala.. nämligen Palle..  :o .. skall se om jag kanske kan ta hem ett testexemplar och se hur det funkar..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

poze

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 15 jan-09 kl 19:38 »
Jaha.. massa problem..

men hur löser vi svenskar i det kalla klimatet som ändå av någon anledning lyckades få ut litet gas det där med lagringen? röttankar är väll inge problem.. men lagret.. kan man sätta en liten kompressor innuti gasklockan med drivning utanför tanken ?

lösningsorienterat i fortsättningen please
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

M8e

• Västerbotten
« Svar #44 skrivet: 15 jan-09 kl 20:30 »
Om man "paraply isolerar" röttanken så kan man få en stabil temp.

När det gäller lagring så beror det på vilket behov man har. I många fall kanske det räcker med det som ryms i röttanken. Tex om man ska driva sånt som behöver ett lågt tryck och används ungefär lika mycket varje dag (matlagning, kylskåp, varmvattenberedning m.m).
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

fishyerik

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 19 jan-09 kl 11:07 »
Jaha.. massa problem..

men hur löser vi svenskar i det kalla klimatet som ändå av någon anledning lyckades få ut litet gas det där med lagringen? röttankar är väll inge problem.. men lagret.. kan man sätta en liten kompressor innuti gasklockan med drivning utanför tanken ?

lösningsorienterat i fortsättningen please

Det är klart att det går att komprimera gasen, huruvida det är värt det beror väl lite på mängden gas och vad man ska ha den till.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

CH4

« Svar #46 skrivet: 23 feb-09 kl 22:49 »
Om man "paraply isolerar" röttanken så kan man få en stabil temp.

När det gäller lagring så beror det på vilket behov man har. I många fall kanske det räcker med det som ryms i röttanken. Tex om man ska driva sånt som behöver ett lågt tryck och används ungefär lika mycket varje dag (matlagning, kylskåp, varmvattenberedning m.m).

Fast man kan ju tänka sig att man inte isolerar speciellt mycket, så fyller man ändå på under hela året.
Det ända som händer borde väll vara att man har lagrat sin energi ( i form av ej omvandlad produkter), sedan när värmen kommer borde det ju ta extra fart. Och man kan få mer gas fast under en kortare tid.

fishyerik

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 24 feb-09 kl 09:05 »

Fast man kan ju tänka sig att man inte isolerar speciellt mycket, så fyller man ändå på under hela året.
Det ända som händer borde väll vara att man har lagrat sin energi ( i form av ej omvandlad produkter), sedan när värmen kommer borde det ju ta extra fart. Och man kan få mer gas fast under en kortare tid.

Tanken är god, men dels får man då ut energin när man normalt sett behöver den som minst, det lär dels bli ett rätt omfattande lager, och dels lär viss nedbrytning ske ändå, som har väldigt dålig effektivitet, så det går att göra som om man har plats att lagra, och man mest är ute efter att bli av med "avfallet".
Kött är delar av djur!

Skytten

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 24 feb-09 kl 09:57 »
Lagring är ganska svårt och även dyrt  med en liten anläggning.  Man behöver vanligtvis mer gas vintertid, om man nu tänker värma hus.
Till fordon kan andra perioder kanske uppstå.

Så en produktion året om är nog att föredra, framför säsongsrötning, det tar en hel del tid att få fart på en reaktor oxå, efter uppehåll.
Man kan tänka sig att det blir billigare att överdimensionera reaktorn, än skaffa komprimerad lagring, och då använda en del gas till underehållsvärme av den iofs isolerade reaktorn.

Gas till avsalu är knappast att tänka på, då får kompression och rening tillkomma, och då pratar vi om mycket stora reaktorer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mushi

« Svar #49 skrivet: 10 sep-09 kl 10:49 »
Jag har läst igenom tråden och erkänner att jag bara fattar hälften. Har börjat att fundera över varför vi inte använder mer småskalig biogas de senaste dagarna och har ännu inte läst in mig alls, bara browsat runt lite efter information.

Har blivit grymt nyfiken på hur det går med din biogasanläggning Palle!!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #50 skrivet: 10 sep-09 kl 11:09 »
Jag har läst igenom tråden och erkänner att jag bara fattar hälften. Har börjat att fundera över varför vi inte använder mer småskalig biogas de senaste dagarna och har ännu inte läst in mig alls, bara browsat runt lite efter information.

Har blivit grymt nyfiken på hur det går med din biogasanläggning Palle!!

Jag med ;) Men som vanligt i detta land så blir man stoppad i byråkratin.. och där är vi nu..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Mushi

« Svar #51 skrivet: 10 sep-09 kl 14:39 »
Vad är det byråkraterna har problem med?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #52 skrivet: 10 sep-09 kl 16:47 »
Definition på en riktig byråkrat:

En person som ser varje lösning som ett problem.

(Det finns sådana överallt)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #53 skrivet: 10 sep-09 kl 21:12 »
Jadu, fått till svar att "ingen annan har ju gjort detta förut" så det finns inga regler.. plus att handläggaren ej talar svenska och förstår ej min rikssvenska heller så då krockar allt..  :o

Mushi

« Svar #54 skrivet: 11 sep-09 kl 09:27 »
"ingen annan har ju gjort detta förut" så det finns inga regler..

Typiskt, om ingen har gjort det förut så måste det ju bero på att det inte behöver göras heller enligt svensk byråkrati. Och sen gnäller regeringen över att vi inte jobbar och avlar fram nya uppfinnare.

Jag har också ett sånt där "ingen annan har ju gjort detta förut"-ärende som jag har jobbat lite med. Fast de jag har pratat med har ändå varit hyfsat uppmuntrande. De tycker typ att det är bara att köra tills någon kommer på att det behövs regler. Fast det kan ju kännas som en lite väl bräcklig grund att bygga en verksamhet på.

plus att handläggaren ej talar svenska och förstår ej min rikssvenska heller så då krockar allt..  :o
Har man inte rätt till tolk??

fishyerik

• Uppland
« Svar #55 skrivet: 15 sep-09 kl 19:07 »
@Mushi, problemet med småskalig biogas är att det blir väldigt mycket investering i förhållande till gasen man får ut, ur en ekonomisk synvinkel, för att få god avkastning och effektiv nedbrytning krävs till exempel höga temperaturer. Byggande, isolering och uppvärmning blir väldigt mycket billigare per mängd biomassa/gas ju större anläggning man gör. Större anläggningar kräver transporter, men det var ju inte det tråden handlade om. 

I dagens samhälle är det inte många som vågar testa något som eventuellt kan gå jämnt upp med räntan typ, med "en massa besvär,"  och ovanpå det byråkrati. Inte lätt att vara innovativ om man inte har massor av resurser att ta till.

Kött är delar av djur!

Mushi

« Svar #56 skrivet: 15 sep-09 kl 22:18 »
Hur stor bör en biogasanläggning vara för att vara någorlunda kostnadseffektiv? Någon som vet?

fishyerik

• Uppland
« Svar #57 skrivet: 18 sep-09 kl 16:00 »
Hur stor bör en biogasanläggning vara för att vara någorlunda kostnadseffektiv? Någon som vet?

Det beror helt på förutsättningarna, skulle tippa på att man normalt sett behöver några kubikmeter för att man ska kunna konkurera någon energikälla som används rent ekonomiskt.
Kött är delar av djur!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #58 skrivet: 18 sep-09 kl 17:34 »
Jadu, fått till svar att "ingen annan har ju gjort detta förut" så det finns inga regler.. plus att handläggaren ej talar svenska och förstår ej min rikssvenska heller så då krockar allt..  :o

Det finns två vanliga invändningar mot det tekniska framåtskridandet:
a) Så har vi aldrig gjort förut
b) Så har vi alltid gjort förut

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #59 skrivet: 14 nov-09 kl 17:58 »
Palle, hur går det med importen från Sintex? Jag är också intresserad, det ser ut precis som den typen av enkel och robust lösning jag söker.

Hör av dig om du tror att jag kan vara till hjälp med byrokratin!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser