Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biogas hemma..  (läst 28625 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Biogas hemma..
« skrivet: 12 sep-08 kl 08:46 »
Såg en intressant doku på Kunskapskanalen igår på webben... lite om vätgas och en del om kinesiska fattiga bönder som gjorde biogas på avfall.. mkt intressant..

Haft denna tanke flera ggr förr och säkert nån tråd om det oxå..
Är dock sugen på att testa det IRL.. hittade denna intressanta sida

http://www.builditsolar.com/Projects/BioFuel/methane_nepal.html

Nu undanbedes vänliga själar från att kommentera om alla negativa saker, här i norden kan det möjligt vara för kallt att ordna biogas.. men bara ett exempel.. grävde ca 80 cm ner i jorden idag.. varmt och gott där nere..

Göra en tank som enligt ritning ungefär, rymma avfall från kompost som man mal ner, "djurspillning" (höns, kattlåda, toalett).. om värmen ej skulle räcka att utveckla gas finns det knep att ta till.. bakpulver eller man gjuter in en slinga i tanken sidor och undersida.. värmer detta med solvärme från taket..
För att speeda upp det är min fundering att ha en plast / glas kupol på tanken så solen strålar kan komma in o gosa till det ordentligt där.

Sen behövs nån form av avtappning av gas, enkelt gjort.. ett rör.. men sedan för det "överblivna".. antingen en nergrävd inkörsport att köra in skottkärran och lassa ur (hemskt jobb) men varför ej en vanlig tömning för slamsugarbilen?

Kanske göra allt i ett isolerat hus? Ha allt ovan mark, bygga huset i halm. Mura upp tanken inuti, själva taket på huset är tankens ovansida.. ha det åt söder och kanske solceller som tillverkar ström till den rekomenderade "mixer anordningen".. en vev, nåt att viska runt det med och en elmotor.. enkelt.

Är jag helt ute och cyklar eller på rätt spår?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Biogas hemma..
« Svar #1 skrivet: 12 sep-08 kl 11:11 »
Tror att det kan vara en bra grej. Kan se bioreaktorn som ett försteg till vanlig kompostering. Och så tar man ut biogas för värme.

Två skruvar: En för att skruva in biomaterial, en för att skruva ut till efterkompostering. En omrörare. En gasklocka.

I denna pdf-fil, från finland(!)...

http://www.slf.fi/Filer/Biogas_webb.pdf

...finns även skissat några småskaliga rötanläggningar. De kan användas för att ge gas till matlagning, exempelvis. Temperaturen kan bli ett problem hos oss...

En lite större kan användas för att ge fordonsbränsle.  8)

Blir nog bättre ju större man kan göra det. Kan bli dyrt för ett litet hushåll, då är kanske bara vanlig kompostering eller maskkompost bättre. Men med lite djurgödsel och kanske extra biomassa, i form av gräs, så kan det nog funka. Och så kan man köra bil billigt!
« Senast ändrad: 12 sep-08 kl 11:16 av (Anders) »

muffman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 sep-08 kl 12:12 »
Hej
Många reningsverk har sin egen uppvärmning från gas bla i Ludvika. Där är ett stort bergrum som slammet får ligga och gosa i sedan tappas gasen ut i toppen på huset det som blir över brinner som en låga ur ett rör på taket. Jag tror att det kanske kan vara svårt att få någon vidare volym på gasen då mängden avfall är begränsad, såvida det inte finns djur på gården. En väldigt intressant ide.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 sep-08 kl 14:04 »
När det gäller små anläggningar tror jag på den här modellen från Indien:
http://www.arti-india.org/content/view/45/52/

Den matas med mera energirikt foder och verkar ge ett snabbt och rent resultat. Måste värmas förstås.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 14:10 »
Jag tror på en småskalig sak.. tänkt på detta idag.. ser en egen gjuten tank ovan mark som är isolerad med halmbalar.. i cement höljet har man ingjuten plastslang som man värmer antingen med överskottet från en värmepanna eller solvärme.
Sedan som ovanstående talare.. en slags malningsgrej, skruv för inmatning och utmatning av det fasta.. kanske en cistern på slutet så man blöter upp det hela avfallet och göder landet med? Blir ju ej så mkt avfall på ett hushåll, varken att få gas ifrån eller ta reda efter..

Sen en gaskran... simpelt..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 14:59 »
Du bör nog också ha någon form av gasklocka. Motsvarande en upp-och-nervänd tunna som står i en annan, lite större rättvänd tunna, nästan full med vatten. Då kan du lagra lite gas och behöver inte göra av med det kontinuerligt. Det är nog denna bit som blir lite dyr och besvärlig. Fast man kan ju ha någon form av switch som känner när gasklockan är full/tom och då startar/stoppar en brännare.

Bör nog vara en lite avlång reaktor. Kanske ett grovt plaströr, lite böjt för att samla upp gasen på mitten, bara? Så att man får ett flöde igenom. I början matar man in med en skruv, och blandar lite så att rötningen kommer åt överallt. Sedan tar man ut i andra änden, förhoppningsvis när materialet slutat avge så mycket gas (och lukt). Då får man ett flöde rakt igenom. Kanske matar in det till en mask-kompost för avslutande behandling? Eventuellt tillsammans med lite löv/gräsklipp/sågspån för att maskarna skall trivas.

Sedan säljer man maskkomposten riktigt dyrt...  ;)

A.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 19:14 »
Nu klurat.. ge mig idéer och tankar...

Ombordaren

« Svar #7 skrivet: 12 sep-08 kl 19:42 »
Jag tror man ska undvika att lagra gas i någon form. Explosionsfaran är överhängade, minsta sagt och så blir det ju per automatik övertryck vilket säkert kräver massa myndighetsinspektioner etc.
Och att ha som bilbränsle, då snackar vi komprimering, kondensering och trycktankar. Ev. rening mm.

Nä, den vision som jag ser:
Ett växthus med rötkammare och gaskamin i. Vilken underbar (nästan) sluten process med odling av växter, rötning av växtdelar och avfall (ni vet vad jag menar), som ger gas och kompost som används som gödning i växthuset.
« Senast ändrad: 13 sep-08 kl 02:38 av Ombordaren »

M8e

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 12 sep-08 kl 20:01 »
Om man har ett vattenlås så kommer den att börja bubbla långt innan trycket blir högt. För att kunna ha 1,1 bar(0,1 övertryck) så behöver man ett vattenlås som är minst 1 meter högt.
1bar=10mvp(meter vattenpelare)

Sen är ju gaserna bara explosiva vid när det blandats med luft.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Ombordaren

« Svar #9 skrivet: 13 sep-08 kl 02:53 »
Du har rätt, en viss lagring är nog nödvändig för att kunna använda gasen effektivt. Men vattenlås är ju kasst, när man tar ut gas och trycket sjunker i klockan kommer antagligen vattnet att sugas in i klockan. En vanlig säkerhetsventil är nog bättre.

Jag såg också programmet på kunskapskanalen. Jag kännde mig rätt kass som svensk. Vi har teknologi nog för att surfa runt på internet och bygga JAS, men alla bondgårdars svämbrunnar släpper ut massa gratis energi som istället blir miljöhot. Medan små kinesiska jordbruk hade biogaskamrar. Nä, nu ska jag ta itu med detta på en gång... eller snart iallafall.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #10 skrivet: 13 sep-08 kl 08:43 »
Har man en tillräckligt stor rötkammare, och matar den kontinuerligt, så kan man nog elda kontinuerligt också. Men om man skall ha något litet, motsvarande vad en eller två personer kan åstadkomma, utan stall att gödsla ut, så är nog en gasklocka viktig. Vitsen med en gasklocka är att den lagrar gas under lågt tryck. Och precis som sagts innan så är gasen inte explosiv så länge det inte är syre i den.

Men ett problem i detta sammanhanget är ju värmen! En liten anläggning kan bli dyr att hålla varm vintertid. Misstänker att inte ens den utvunna metanen räcker till om man kommer under en viss storlek. Jag tor att det rätta hade varit att ha rötningsanläggningen inne(!) i huset, där man ändå har varmt. Men då kan det bli jobbigt med lukt...

En möjlighet är att använda ett långt, ganska smalt rör, som rötkammare.  Kanske skall vara lite lutning?  Man böjer det lite så att gasen kan samlas i toppen, på mitten, och sedan kan man fylla på / ta ut i ändarna. Och ändarna kan vara utanför huset, så minskar man risken för läckage där. En slang från mitten av röret ut till en gasklocka.

A.

fishyerik

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-08 kl 13:58 »
Tack för länkarna, det här har jag varit teoretiskt intresserad av länge.

Små anläggningar utomhus går det som redan konstaterat inte att få ekonomi i.

En tanke att leka med;

En befintlig begagnad oljetank konverteras till rötgaskammare, antag 10m3 effektiv rötningsvolym. Enligt den finska pdf:en som det länkats till kan man få ut 2-3 m3 biogas/dygn/m3 rötningskammare, om man antar 60% metanhalt i biogasen och 2m3 biogas/m3 rötningsvolym får man 12m3 metan/dygn vilket motsvarar 120kWh eller 12 liter olja(bensin?) Detta förutsätter en del investeringar, och en god tillgång på "råvara", vilket i praktiken förmodligen enklast löser sig genom att man flirtar in sig hos en eller ett par restaurangägare.

Jag skulle dock tycka att det vore lite synd att elda upp så "fin" kemisk energi på plats, när det är fullt möjligt att omvandla den till fordonsbränsle, visst är det investeringskostnader för renandet, men den löpande kostnaden lär vara myket liten, och om man nu har avsättning för biogas som motsvarar 12 liter bensin om dagen, som med dagens bensinpris motsvarar ca 150:-  eller 4500:- i månaden så borde det löna sig ekonomiskt.

Lite svinn och löpande kostnader får man nog räkna med, men jag tror till exempel att det inte är särskilt dyrt att hålla rötgaskammaren på ca 37 grader om den är isolerad och står i ett extraisolerat rum.

Jag vet inte om det finns så mycket användbart för maskar i det utrötade matrialet, däremot är det växtnäring.

För att odla växter i växthus är det bättre med en vanlig kompost. En kompost bildar utan krångel: värme, koldioxid och färdigt odlingsubtrat, vilket är precis vad man vill ha i ett växthus, bortsett från värmen under den varmaste perioden, som går att vädra bort.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Ombordaren

« Svar #12 skrivet: 23 sep-08 kl 02:23 »
Finns det ingen här på forumet som har några känningar i något kommunalt reningsverk där man producerar biogas? Det vore kul att höra lite, särskilt om ekonomin.

För att odla växter i växthus är det bättre med en vanlig kompost. En kompost bildar utan krångel: värme, koldioxid och färdigt odlingsubtrat, vilket är precis vad man vill ha i ett växthus, bortsett från värmen under den varmaste perioden, som går att vädra bort.

Lite krångel vill man ju ha  ;). Nä, vad jag menar att man inte vill ha den superstarka växthusgasen metan, utan man vill elda upp den, få ut värmen, och omvandla metanen till vanlig växthusgas CO2 .

Jag tror det är en ganska stor kostnad att t.ex. investera i en trycksatt scrubber, jag har jobbat en del med vanliga scrubbers och det är ju ingen konst, men med tryck....
Och att sen komprimera och kondensera gasen... vi pratar om en investering på flera hundra tusen.

Jag tror absolut att om man ska bygga en biogasanläggning hemma, så är det av miljö- och moral skäl, för att minska sitt lokala utsläpp av metangas. Om man sen vinner lite ljus och värme så är det ju trevligt, men man kommer inte att tjäna på detta förrän energikostnaderna har tredubblats i världen. Och när nu både finnarna och ryssarna bygger nya kärnkraftverk, och vi lägger nya kablar för att få hit den billiga ful-elen så är ju inte det troligt.

När jag tittar ut från mitt fönster är detta vad jag ser:

Här borde det ju finnas en marknad för gasmotorer, men icke. Varje vecka körs diesel ut till alla plattformar, och gasen ger istället ett lokalt högtryck. Detta ger en vink om vilket jobb det är att elda gas i motorer.
« Senast ändrad: 23 sep-08 kl 19:27 av Ombordaren »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #13 skrivet: 23 sep-08 kl 07:45 »
Har lite svårt att förstå varför allt skall vara så besvärligt.. och fördyrande.
Som jag skrev tidigare så kan en kinesisk fattig bonde tillverka detta med sina bara händer.. kan vi väl oxå det? Vi har kanske bättre verktyg, teknik etc..

Kom i dagarna hem med septik tanken.. 4 kbm á 5000:-
Skall köpa in en kompostkvarn (ca 500 kr), begagnad pelletsskruv (ca 1000 kr), plus nån säkerhetsventil jag skall ha upp på rötgastanken i toppen där gasen samlas. Sedan snokar jag upp begagnat tegel att mura rötgas tanken, lite rör är ej svårt att hitta.. Allt detta måste jag ju ändå ha för att ha vanlig toalett så inga nämnvärda extra pengar. Beräknar bygget (inkl. vanliga toalett avloppet, tank) till ca 15 000:-, max.

Lär ej ha igen dom pengarna på kanske 4 år... men sen rullar det gratis.  ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 sep-08 kl 09:23 »
Jag har läst inläggen här ovan och jag måste säga att idéerna känns intressanta!  Hittar man nu en bra idé för en privatperson eller låt oss säga en lantbrukare (med ex. svämbrunn) att tillverka biogas och även kunna komprimera det så att det går att tanka ett fordon så tror jag nog att man kan få ut bidrag från NUTEK (http://www.nutek.se/sb/d/105) för realisering..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 23 sep-08 kl 11:48 »
Hej!

fao har skrivit en del om detta, mer avpassat för tropiska länder. Hittar inte sidan just nu, min samling av hänvisningar finns i någon av våra flyttkartonger. Ett par bra länkar jag hittade nu är:

http://www.sustainableharvest.org/downloads/Biodigester%20manual%20English.pdf

http://energysavingnow.com/bagdigesters/digeste.pdf

Här kan man ju få lite ideer

Edgar

fishyerik

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 23 sep-08 kl 14:19 »
Ombordaren:
Du menar väl inte att du anser gas vara ett förkastligt motorbränsle? Eller att du tror att all kommersiell verksamhet är någon form av mall eller bevis för vad som är optimalt? Eller att det råder samma förutsättningar och kostnader att utföra processer med gas ute till havs som i land?

Det är svårt att jämföra ekonomin i kommunala anläggningar med en liten "hemma-anläggning". Om man måste ha antälld personal, hyra särskilt mark, lokaler och låta all uppvärmning gå till spillo osv osv är det klart att det kan vara svårt att få ekonomi i det, särskilt med ändrade politiska beslut som säger att anläggningen ska göra annat än vad den är optimerad för.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Ombordaren

« Svar #18 skrivet: 23 sep-08 kl 19:26 »
Ombordaren:
Du menar väl inte att du anser gas vara ett förkastligt motorbränsle? Eller att du tror att all kommersiell verksamhet är någon form av mall eller bevis för vad som är optimalt? Eller att det råder samma förutsättningar och kostnader att utföra processer med gas ute till havs som i land?

Det är svårt att jämföra ekonomin i kommunala anläggningar med en liten "hemma-anläggning". Om man måste ha antälld personal, hyra särskilt mark, lokaler och låta all uppvärmning gå till spillo osv osv är det klart att det kan vara svårt att få ekonomi i det, särskilt med ändrade politiska beslut som säger att anläggningen ska göra annat än vad den är optimerad för.

Nä, gas är inte förkastligt som motorbränsle, men förknippat med mycket svårigheter, både med tryck, rening och förbränning.
Och som jag skrev, om man bygger en hemanläggning är ju eldning i panna/spis eller lampa de enda alternativen som är realistiska.
Att tro att man ska bygga en anläggning hemma och tillverka motorbränsle, det är helt enkelt för svårt.

Förutsättningara till havs är otroligt bra ur många synvinklar(tillgång till gas, skatteregler, teknikintensivt), men ändå har man inte fått det att funka bra än. Det ger en vink om vilka svårigheter det är.

Jag har inte hängt med så bra i svängarna, vilka politiska beslut har ändrats som påverkar dessa anläggningar ?

Jag kommer ihåg att för ett antal år sedan blev det förbjudet att använda "slask-hinken" från skolmatsalar och liknande som grismat, eftersom det var cig-fimpar och utspottade snusar i, innehåller ju som bekant ganska mycket tungmetaller och annat. Jag undrar vad som gäller om man kör det genom en bio-reaktor, är det OK att sprida på åkern sen, eller måste det förbrännas?
« Senast ändrad: 23 sep-08 kl 19:28 av Ombordaren »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #19 skrivet: 23 sep-08 kl 19:53 »
Gas är besvärligt just för att det är gas. Tar en himla plats istf exempelvis disel. Det blir komplicerat med gasklocka.

Det bästa är ju om man kan ha en liten låga brinnande kontinuerligt för att värma vatten. Eller för att värma ett växthus? Men den värsta synden (i detta sammanhanget) är ju att låta lågan slockna så att man plötsligt släpper ut metan i fria luften... I så fall hade en kompost varit bättre...

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare
Asger, AnnaMaria Stålnacke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser